Feljton

  • Bezvremenski zvuk ludila

    F20, red. Arsen Anton Ostojić, sklad. Mate Matišić

    Piše: Lucija Šoštarić
    Dvije su popularne pjesme filma svaka na svoj način uklopljene u partituru. Arpeggio grupe Quasarr to čini ukidanjem vokalne dionice i nastavljanjem instrumentalnog dijela. Izmjenom vremensko-prostorne cjeline i dinamike ona postaje neprizorna, koja se ritmom uklapa u preostalu neprizornu glazbu filma. Seven Days Amongst Your Hair (grupe Mr.Albino) uklapa se pak mračnim, grunge ugođajem....pročitajte cijeli tekst...
  • Demitologizirajuća tužaljka

    Feljton Smrt na filmu (20): Samoubojice: tormentna melankolija (3)

    Piše: Katarina Marić
    Iznimno lijep, atmosferičan crno-bijeli (kao prolongirana rezonantna redateljeva rock-fotografska aktivnost) omažni rekvijem kultnom pjevaču Curtisu, Kontrola je nostalgična no ipak demitologizirajuća tužaljka kako za distinktivnim umjetnikom, tako i bujajućom, kreativno proliferirajućom prohujalom erom....pročitajte cijeli tekst...
  • Nedostatak zapleta

    Feljton Smrt na filmu (19): Samoubojice: tormentna melankolija (2)

    Piše: Katarina Marić
    Manjak dijaloga (mahom svedena na nesuvislo mumljanje), ali i posvemašnji nedostatak zapleta ili ikakve radnje, u dugim statičnim kadrovima i sekvencama začudno ogoljenima od glazbe u prvom redu služe kako bi prikazali ranjivi androgini lik melankolične, rasute psihe na razmeđi sna i jave.

    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kompleksan vizualni stil

    Feljton Smrt na filmu (18): Samoubojice: tormentna melankolija (1)

    Piše: Katarina Marić
    Šuma užasa jedinstveni je hibridni križanac japanskog i američkog nadnaravnog horora, što je ujedno i najzanimljiviji aspekt Zadina prvijenca; evidentno referencijalno senzibiliziranog na slojevitu atmosferičnu azijsku stravu i užas.
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sablasti destruirane purilnosti

    Feljton Smrt na filmu (17): Duhovi: purgatorijska dezinkarniranost (6)

    Piše: Katarina Marić
    Distinktivniji recentniji naslov na rečenom tragu svrhovitih, bremenitih i tugaljivih dječjih sablasti destruirane purilnosti s fundamentalnim majka-dijete odnosom u centru interesa, svakako je norveški Vrisak iz druge sobe (Babycall, 2011). „Komorni mind-gamer, radije psiho(zna)loška drama negoli horor....pročitajte cijeli tekst...
  • Glazba kao podsvijest

    Dobra žena, red. Mirjana Karanović, sklad. Dejan Pejović

    Piše: Lucija Šoštarić
    Kakvi god narativni ili simbolični razlozi bili, šteta je što neprizorne glazbe u filmu ipak nema više. Čak i ako se izuzme dobra povezanost s radnjom, Pejovićev rad je kvalitetan i na trenutke čak nadilazi film koji prati.
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Moć glazbe i ljubavi

    Zvizdan, red. Dalibor Matanić, sklad. Alen Sinkauz, Nenad Sinkauz

    Piše: Lucija Šoštarić
    Moć trube je ono što najviše dolazi do izražaja (pogotovo u kombinaciji s odličnim kadriranjem). Od njenog upečatljivog zvuka na samom početku filma, koji se javlja prije slike i svojim (pogrebničkim) tonom najavljuje tragičan kraj sekvence, do njezinog romantičarskog ljubavnog zova nedostižnoj dragoj....pročitajte cijeli tekst...
  • J-horor: maternalne disfunkcionalnosti

    Feljton Smrt na filmu (16): Duhovi: purgatorijska dezinkarniranost (5)

    Piše: Katarina Marić
    Upravo kompleksan i inteligentan, korespondentivan stupanj umješnosti Nakatinog spajanja drevnih praznovjerja s modernim urbanim neurozama i alijenacijama ključ je uspješnosti i intrigantnosti njegovog kultnog ostvarenja....pročitajte cijeli tekst...
  • Uklete kuće: motiv Modrobradog

    Feljton Smrt na filmu (15): Duhovi: purgatorijska dezinkarniranost (4)

    Piše: Katarina Marić
    Od Cormana i Castlea do suvremenih Del Torovih evokacija  kao i onih Susanne White  uklete kuće kao implicitne infernalne inačice purgatorijskih bardoa, mahom izvorište pronalaze u gotskoj književnosti 19. stoljeća, adaptirajući ih  ili se barem inspirirajući njihovim tropima, počesto s tzv. motivom Modrobradog....pročitajte cijeli tekst...
  • Interaktivna fuzija živih i mrtvih

    Feljton Smrt na filmu (14): Duhovi: purgatorijska dezinkarniranost (3)

    Piše: Katarina Marić
    Uz šifriranu soundtrackovsku formu simboličke dualnosti makabrične pjesme Das Hobellied o poravnavajućoj kvalitativnosti Smrti – svojevrsnoj medijevalnoj plesnoj povorci u interaktivnoj fuziji živih i mrtvih ovaj briljantan i nadasve neobičan, distinktivan naslov postaje must-see svakog senzibilnijeg filmoljupca, kao i poklonika sporogorećeg no visokotenzičnog žanrovskog spookera.“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • Portretiranje svrhovitosti egzistencije

    Feljton Smrt na filmu (13): Duhovi: purgatorijska dezinkarniranost (2)

    Piše: Katarina Marić
    Nošenje s gubitkom voljenih, ali i pokušaj fokalizacije istog iz perspektive samog bestrasnog, osamljenog i izgubljenog preminulog kao ganutljive nevidljive i neosviještene postmodernističke heterotopijske prisutnosti, prezentirani su upravo začudnom imobilnošću i rezonantnom prenaglašenom sporošću – umješno izbjegavši zamku da pri balansiranju na rubu eksperimentalne vježbe potone u istu....pročitajte cijeli tekst...
  • Arhetipsko subliminalna distorzivnost

    Feljton Smrt na filmu (12): Duhovi: purgatorijska dezinkarniranost (1)

    Piše: Katarina Marić
    Alejandro Amenábar (…) autor snažne preokupacije onostranim – fascinaciju smrću načeo je već u svom prvom početničkom radu, Tesis, a posve je razigrao u snoliku Füsslijevu svijetu noćnih mora i čista De Chiricova metafizičkog nadrealizma, Otvori oči, filmu opasnih sirenskih dualnosti predočenih zavojitom pripovjedačkom shemom.

    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Miks nadrealnih vinjeta

    Feljton Smrt na filmu (11): Sirotišta: aluzivno sablasno (3)

    Piše: Katarina Marić
    O undergound odredu oprečnom diktatorskom Francovu režimu progovara i Del Torov izvrsni Panov labirint koji „…spaja nespojivo, kreirajući gotovo alkemijsko djelo o faunima i fašistima u jednom; svijet noćnomorne stvarnosti i jednake takve mašte. Izvlačeći, naime, na površinu sav horor kojim klasične bajke obiluju....pročitajte cijeli tekst...
  • Podžanr gotskog horora

    Feljton Smrt na filmu (10): Sirotišta: aluzivno sablasno (2)

    Piše: Katarina Marić
    Najpoznatija pak ekranizacija s motivom sirotišta, iako su u prvom planu radije socijalne prilike negoli direktan smrtni motiv (prvenstveno prezentiran kroz ujedno i dva najzanimljivija lika djela – nasilnog kolerika Billa Sykesa u nezaboravnoj interpretaciji Olivera Reeda te slojevitijeg negativca Fagina kojeg portretira Ron Moody), svakako je adaptacija klasične viktorijane Charlesa Dickensa o siročetu Oliveru Twistu - Oliver! ...pročitajte cijeli tekst...
  • Prvorazredna montaža

    Feljton Smrt na filmu (9): Sirotišta: aluzivno sablasno (1)

    Piše: Katarina Marić
    Izuzetno ostvarenje koje umješno balansira fantastiku, horor i psihološku dramu; likovi nikad ne klize u formule, sporim ritmom daje se prostor naraciji; montaža je maestralna, a uporaba specijalnih efekata, s obzirom da je riječ o indieju, prvorazredna i posve u službi priče. Redatelj/scenarist Kelly građu tretira ne samo ozbiljno, nego i metodično....pročitajte cijeli tekst...
  • Animirani gotski psihizmi

    Feljton Smrt na filmu (8): Burton: auteur makabričnog (3)

    Piše: Katarina Marić
    U sve tri navedene imaginativne, atmosferične i visoko estetične fantazije Burton prezentira impresivnu stop-animaciju – sablasne gotičke šiljaste izduljenosti, s evokacijom krhkosti u prvom; crnobijele (no zapanjujuće iznijansirane teksturirane paletne monokromatike) omažne ekspresionističkom nijemom horor-filmu u drugom; odnosno trademarkovske morbidne viktorijane, u srži uvijek impresionirane makabričnim u trećem naslovu. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Crnohumorno implicirani kulturni sraz

    Feljton Smrt na filmu (7): Burton: auteur makabričnog (2)

    Piše: Katarina Marić
    Kroz medijevalnu folklornu legendu o furioznom malevolentnom duhu Bezglavom konjaniku, svojevrsnom solitarnom otpadniku dijaboličnog uraganskog Divljeg lova predvođenog, ovisno o lokaciji mitološkog porijekla, mahom bogovima magije, vjetrova, sukoba i smrti kao i katkad podzemnim nokturnalnim boginjama Burton istog demonstrira kao dekapitiranu demonsku avet - za života nemilosrdnog plaćenika, kojim posthumno manipuliraju zle, ali još uvijek ljudske, sile.  ...pročitajte cijeli tekst...
  • Šokantno intruzivna forma

    Feljton Smrt na filmu (6): Burton: auteur makabričnog (1)

    Piše: Katarina Marić
    Posvemašnje bartoneskni neoviktorijanski moralitet Sweeney Todd unikatno je i izvorno djelo filmske umjetnosti, koje istinskog autora Burtona još jednom prezentira putem njegovih opsesija. Izostavljajući snažno humorno-groteskno originala (brodvejske predstave Stevena Sondheima) i personalizirajući ga do bolne makabričnosti, redatelj kreira vrlo elegantan slasher, s vrlo tugaljivim likovima.
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sirova veristička ikonografija

    Feljton Smrt na filmu (5): Pasije: torturni verizam

    Piše: Katarina Marić
    Veristička ikonografija flagelacije, sangvifikacije i torturnih mutulacija, sakaćenja i inih iživljavanja kao prequela izvršenju smrtne osude okrutna su i violentna Pasijina kozmologija, supostavljena ominoznim vrletnim krajolicima, gotovo džubranovske poetične meditativnosti u fotografiji Caleba Deschanela i uporabi izvornog armenskog govora koji pridonosi dojmu no ujedno zanemaruje bazno dualnu Isusovu prirodu - prezentirajući ga manje duhovnim....pročitajte cijeli tekst...
  • Izgrađen prepoznatljiv stil

    Comic sans, 2018, red. Nevio Marasović, sklad. Alen Sinkauz, Nenad Sinkauz

    Piše: Lucija Šoštarić
    Nevio Marasović je redatelj koji svojim radom utječe na kvalitetu zvukovnog i glazbenog aspekta filmova više nego sami skladatelji. Glazba njegovih filmova je većinom popularna glazba. Ipak, nije samo akustična pratnja nego je duboko utkana i isprepletena sa svim ostalim filmskim elementima, i to ne samo tekstom nego svim svojim parametrima....pročitajte cijeli tekst...
  • Objektivne granice realnog

    Feljton Smrt na filmu (4): Vještice: nekromantski maleficij (2)

    Piše: Katarina Marić
    Unikatan primjer masovne histerije i moralne panike uzrokovane lažnim optužbama u svjetlu religijskog ekstremizma prikazuju pak naslovi Vještice iz Salema, koje opisuju poznati slučaj lažnog prokazivanja za vještičarenje oko 150 osoba, od kojih je nad dvadesetak provedena smrtna kazna 1692. i 1693. godine; odnosno Demoni ekscesnog enfant terriblea filma sedamdesetih Kena Russella, koji prikazuju tzv. loudunsku aferu koja se zbila 1634....pročitajte cijeli tekst...
  • Fatalne posljedice praznovjerja

    Feljton Smrt na filmu (3): Vještice: nekromantski maleficij (1)

    Piše: Katarina Marić
    Kombinacija dokumentarnog i igranog horor-filma, briljantno percipiranih i prenesenih medijevalnih morbiditeta pod utjecajem skolastičke demonologije počesto torturama iznuđenih priznanja za optužbe kako nekromantskih maleficija tako i nasuprotne bijelomagijske teurgije pri sudbenim postupcima, Christensenov nijemi uradak Vještice, prikazivan i pod naslovom Povijest magije kroz stoljeća (Witchcraft Through the Ages), vrhunski je primjerak žanra....pročitajte cijeli tekst...
  • Kaos suvremenog života i trećićanska idila

    Osmi povjerenik, red. Ivan Salaj, sklad. Alen Sinkauz, Nenad Sinkauz

    Udaraljke nepravilnog ritma, opori zvuk saksofona bez naglašene melodije, spojen s prizornim zvukovima gradskog prometa, čini se suštom suprotnosti svemu glazbenom što slijedi. No skladatelji su - stvorivši glazbenu sliku kaosa užurbanog suvremenog gradskog života, dodatno naglasili idiličnost i mir života na Trećiću te time neraskidivo povezali početni odlomak s filmskom radnjom i ostatkom filmske glazbe....pročitajte cijeli tekst...
  • Navođenja publike na suosjećanje sa zločincem

    Feljton Smrt na filmu(2): Smrtna kazna - ultimativan ekstrem

    Piše: Katarina Marić
    Posebno treba istaknuti unikatan i neobičan spoj mračne realistične teme s mjuzikl-formom – oksimoronsko remekdjelo Plesačicu u tami (Dancer in the Dark, 2000) Larsa von Triera, u kojem u centar postavlja još jedan u nizu svojih ženskih likova-nositeljica istinske nevinosti duha, ovdje inkarniranu u vilinsko-djetinjoj multi-umjetnici Björk kao samovoljnoj martirnoj osuđenici na smrt. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Opravdanosti i licemjernosti oko za oko, zub za zub paradigme

    Feljton Smrt na filmu(1): Smrtna kazna - ultimativan ekstrem

    Piše: Katarina Marić
    Vrlo realan motiv smrtne kazne povod je promišljanju o smrti kao temi na filmu, mahom kroz njen fantastičan i rubni aspekt. Naime, fluidna neuhvatljivost smrti svojom kvalitativnošću dematerijaliziranja i dezintegriranja života te ujedno inicijacijske regeneracije u novim, neznanim svjetovima biva trajnom tjeskobnom metaforom i kao takva idealna za proučavanje i nadopunu teme....pročitajte cijeli tekst...
  • Ima li mjesta za glazbu u realističnom filmu?

    Agape, red. Branko Schmidt

    Piše: Lucija Šoštarić
    Schmidt je posegnuo za dobro poznatim postupkom uklanjanja neprizorne glazbe u svrhu postizanja realnosti, ali nije se htio u potpunosti odreći auditivne uloge koju glazba inače ima. Schmidt svoje zvukove postepeno uvodi, naglašava ih, izolira i ponavlja poput glazbenih motiva te oni gledatelju postaju jasnim simbolima i nositeljima skrivenih značenja. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kad glazba nameće žanr

    Ustav Republike Hrvatske, red. Rajko Grlić, sklad. Duke Bojadžiev

    Piše: Lucija Šoštarić
    Glazba u Ustavu Republike Hrvatske daleko je više od kvalitetne pratnje. Ona se poigrava odlomcima kao s glazbenim temama, gotovo lajtmotivima, a time vizualnom daje nova značenja, stvara slojevitost radnje i razrađuje psihološku karakterizaciju. Upravo ovakav način oblikovanja filmske glazbe stvara melankoličan i mračan ugođaj filma te sabotira svaki pokušaj humora....pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji