Festivali i revije

  • Magličasti otisak neuspjele dagerotipije

    Filmofeel Fest (1.-10. 12. 2017.) Egon Schiele: Smrt i djevojka (Egon Schiele: Tod und Mädchen), red. Dieter Berner; Žena na srebrnoj ploči (Daguerrotype/ Le secret de la chambre noire), red. Kiyoshi Kurosawa

    Piše: Katarina Marić
    Dieter Berner u svom vizualno nadmoćnom djelu Egon Schiele: Smrt i djevojka oslikava tipično biopički, bez traga rečene kontroverznosti; kao pristalog i šarmantnog probisvijeta i bonvivana (u interpretaciji Noe Saavedre), bez natruha
    potencijalnih tormentnih iščašenosti i znanih deformiteta psihizama, vidljivih već u samoj
    slikarevoj avangardnoj i skandaloznoj ostavštini....pročitajte cijeli tekst...
  • U stilu plesnoga koraka, inteligentne komedije i surovih krajolika

    Zagreb film festival (11. – 19. 11. 2017.): glavni natjecateljski program: Ali se ženi, red. Jeffrey Walker; Fokstrot, red. Samuel Maoz; Pop Aye, red. Kirsten Tan; Sezona lova, red. Natalia Garagiola; Zimska braća, red. Hlynur Palmason; Božja zemlja, red. Francis Lee

    Piše: Marijana Jakovljević

    Fokstrot je drama koja se odlikuje zanimljivom strukturom, čiji su pak dijelovi poput koraka istoimena plesa. Taj ples izravno objašnjava jedan od likova, naglašujući da je početak i kraj njegove osnovne strukture na istom mjestu. Time nagovješćuje pozornom gledatelju i putanju filmskih strukturnih koraka. Snimljen je u njemačko-francusko-švicarskoj koprodukciji, a među ostalim nagradama na drugim festivalima ističe se Srebrni lav u Veneciji....pročitajte cijeli tekst...

  • Švicarski virus ili od aktivizma do zabave za mase

    Zagreb film festival (11. – 19. 11. 2017.); natjecateljski program: Božanski red, r. Petra Volpe; Skrbnik, r. Xavier Legrand; Zavodnik, r. Milad Alami; Parižanka, r. Leonor Serraille; A ciambra, red. Jonas Carpignano

    Piše: Željko Kipke
    Preklapanje filmske industrije i stvarnog života u posljednje vrijeme, čini se, ima presudnu funkciju u promoviranju benignog načina života. Benignog, u smislu prihvaćanja društvenih klišeja, kao da su unaprijed određeni. Švicarski virus (slabi muškarci, snažne žene) na samom početku festivala jasno je pokazao kako se raskošnom produkcijom povijesni, politički i umjetnički aktivizam premošćuje u zabavu za mase.  ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nijemi krikovi

    Zagreb film festival (11. – 19. 11. 2017.); program Ponovno s nama: Bez ljubavi (Nelyubov), red. Andrej Zvjagincev; Dan Lux filma: Laponska krv (Sameblod), red. Amanda Kernell

    Piše: Marijana Jakovljević
    Ledeni predjeli zrcale još veći led u međuljudskim odnosima. Suptilnim prikazom obiteljske drame utopljene u tom ledu, Zvjagincev je dao sliku ruskoga društva utopljenog u još veći i dublji led, u kapitalizam i sebičnost. Ono je izgubilo osjećaj za ljudskost, suosjećanje, odgovornost, postalo je ravnodušno, a državne institucije nezainteresirano obavljaju posao. Mikrokozmos oslikava makrokozmos....pročitajte cijeli tekst...
  • Moralne zasade državnih vođa

    Dani norveškog filma (22.-25.11.2017.): Kraljev izbor (Kongens nei), red. Erik Poppe; Slijepa (Blind), red. Eskil Vogt

    Piše: Katarina Marić
    Kraljev izbor klasična je ratna drama sporog no tenzičnog i neprestano intrigantnog tijeka radnje koja se fokusira na nekoliko prvih dana okupacije Norveške od strane Njemačke u travnju 1940. - tzv. Weserübung operacijom, kad je kralj Haakon VII. odbio predaju zemlje, što je postao nacionalni duhovni simbol otpora okupatoru (iako je isti finalno ipak slomljen). Film propituje moralne zasade državnih vođa...pročitajte cijeli tekst...
  • Za bolji svijet

    Zagreb Film Festival (11. – 19. 11. 2017.); natjecateljski program PLUS: Vincent (Vincent et la fin du monde), red. Christophe Van Rompaey; Ljeto 1993. (Estiu 1993 / Summer 1993), red. Carla Simón

    Piše: Marijana Jakovljević
    Frida je srećom ostala zdrava, a zdravo okruženje puno ljubavi i strpljivosti polako je otopilo njezinu zatvorenost i donijelo prijeko potrebne suze kojima je konačno smogla snage isplakati svoju bol. Ono što čini film posebnim jest i to da nema ni patetike ni melodramatičnosti, nego je to jednostavno svjedočenje patnje djeteta koje se postupno prilagođuje i prihvaća novu obitelj....pročitajte cijeli tekst...
  • Reprezentativni debiji švedskih autora

    Zagreb Film Festival (11.-19.11.2017.), Popratni program – Moj prvi film: Švedska: Kriza (Kris), red. Ingmar Bergman; Švedska ljubavna priča (En kärlekshistoria), red. Roy Andersson; Pokaži mi ljubav (Fucking Åmål), red. Lukas Moodysson; Mongoloid s gitarom (Gitarrmongot), red. Ruben Östlund

    Piše: Katarina Marić
    Poletni prvijenac Pokaži mi ljubav instantno uzdiže Lukasa Moodyssona, potpisnika redom izvrsnih naslova kao što su Zajedno, Ljilja zauvijek ili Mi smo najbolje u red talentiranih redatelja koji psihologijske turbulentnosti svojih mahom subkulturalno ili orijentacijski drugačijih tinejdžerskih junakinja na pragu svijeta odraslih uvijek portertira s nepatvorenim razumijevanjem i kreativnom lakoćom....pročitajte cijeli tekst...
  • Koncizna i precizno promišljena drama

    Zagreb Film Festival (11.-19.11.2017.), program Ponovno s nama: Opčinjen (The Beguiled), red. Sofia Coppola

    Piše: Katarina Marić
    Piktorijalistički pristup inscenaciji kadra podcrtava izolirani smještajni internatski prostor kao prividnu kuću lutaka punu djevojčica kao naizglednu metaforu purilne čistoće; ipak pod površinskom slikom bezvremena zaustavljena vremena, čuči i vreba decentna slutnja sablasnog, ključa žal za efemernošću prolaznosti i proliferira tragika osamljenosti, a idila se razotkriva kao neželjeni purgatorni zatvor...pročitajte cijeli tekst...
  • Turbulentni interni procesi tinejdžera

    Zagreb Film Festival (11.-19.11.2017.), Popratni program - Bibijada: Cloudboy, red. Meikeminne Clinckspoor

    Iako smješteni u istom miljeu, interes Cloudboya nisu šire devastacijske posljedice državne separacijske segregacije, diskriminacijske rasne validacije, agresivne presjiske kolonizacije te sistematične supresije i asimilacijske integracije manjinskih starosjedilaca Saamija kao u Laponskoj krvi nego radije vrlo osobni turbulentni interni procesi tinejdžera iz disfunkcionalne obitelji, bez specifikuma same smještajne kulture ...pročitajte cijeli tekst...
  • Adrenalinski dinamična redefinicija podžanra

    Ciklus korejskog filma (23.-29.10.2017.): Vlak za Busan (Busanhaeng), red. Sang-ho Yeon

    Pažljiva elaborirana režija, kreativna i probrana, inteligentna uporaba konvencijskih općih mjesta, impresivna i dosad neviđena koreografirana inscenacija zombija kao brze bijesne gomile i istinski zastrašujućeg nesvjesnog i impulsivnog makro-organizma, dokazuju da je Vlak za Busan adrenalinski dinamična i gotovo nepodnošljivo suspensna redefinicija podžanra zombi filma i neizostavan naslov ne samo ljubiteljima horora i/li akcije...pročitajte cijeli tekst...
  • Dojmljiv i efektan dnevni horor

    24. Tjedan češkog filma (10.-17.10.2017.): Podnevkinja (Polednice), red. Jiří Sádek

    Baratajući motivom intrapsihičkog a ne eksternalnog čudovišta kroz dinamiku odnosa majka-dijete te sekundarno razmatrajući nošenje pojedinca s traumama gubitka voljenih i posljedičnim obiteljskim disfunkcionalnostima, film vuče i neizbježne komparacije s Babadookom Jennifer Kent, pri čemu Anna Geislerová kao izmučena rastrojena majka nosi i iznimnu fizičku sličnost s Essie Davies...pročitajte cijeli tekst...
  • Snažna i moćna forma

    23. Drama film festival, 18. – 23. rujna 2017.

    Piše: Tonči Valentić
    Način na koji je Abrantes u samo sedam minuta šašavo i duhovito, na granici slapstick-komedije i društveno angažiranog komentara ispričao priču o jednom umjetničkom djelu, progovarajući i o statusu umjetnosti danas, potvrda je koliko su kratkometražni filmovi snažni i moćni, zabavni i ozbiljni u rukama dobrih redatelja i scenarista, te  kako se u manjim formama katkad može reći i pokazati mnogo više negoli u cjelovečernjem filmu...pročitajte cijeli tekst...
  • Uvijek iznenađujuće i senzibilno inovativno

    Elle Fashion Film Festival 2017. (15-16. rujna 2017.): Annie Leibovitz: Life Through a Lens, red. Barbara Leibovitz

    Dokumentarac o njenom radu i životu, nastao u sklopu višegodišnjeg televizijskog serijala American Masters (o raznim prominentnim ličnostima američke kulture, poput Charlesa Chaplina, Andyja Warhola, Leonarda Bernsteina itd.) donosi – iako ne posve potpun i zaokružen, a ono ipak zadovoljavajuć i neuljepšan, anti-hagiografski pogled na karijerne i osobne uspone i padove umjetnice ...pročitajte cijeli tekst...
  • Fragilnost i moć

    Elle Fashion Film Festival 2017 (15-16. rujna 2017.): Mapplethorpe: Look at the Pictures, red. Fenton Bailey, Randy Barbato

    Redateljski dvojac Bailey i Barbato, uz brojne sugovornike (mahom obitelj, ljubavnike, obožavatelje i suradnike) ali i audio-zapise samog Mapplethorpea, uspijevaju stvoriti dojmljiv i anegdotalan, demistificirajući bio-dox o ranjenom kupidu fotografske i umjetničke scene koji je uspio kompresirati gotovo nemoguće kontrastnosti – fragilnost i moć, anđeosko i demonsko, polusvijet i elitu...pročitajte cijeli tekst...
  • Pristupačno i elekventno

    Green Eye – Nature Is Watching You / Priroda te gleda (1.-3. rujna 2017., Šibenik): Prije poplave (Before the Flood), red. Fisher Stevens

    Globalno zatopljenje ima i mnogo oponenata - koji ga smatraju medijskom manipulacijom, osmišljenom prijevarom od strane elitističke mreže centraliziranih moćnika. Prije poplave  izražavajući ideju o savršenosti prelaska na sto postotno korištenje obnovljivih izvora energije, na pristupačan i elokventan način poziva i inspirira svoje gledatelje na što viši nivo intelektualnog sudjelovanja, empatične akcije i socijalne odgovornosti.  ...pročitajte cijeli tekst...
  • Intrigantno i atmosferično, ali nedorađeno

    Fantastic Zagreb Film Festival (29.6.-9.7.2017.), Nordijski fokus: Kuća (Huset), red. Reinert Kiil

    Redatelj Reinert Kiil s tri (glavna) glumca i jedinoj lokaciji snima poprilično potentan – svakako ambiciozan, atmosferičan i intrigantan, no ne do kraja dorađen film; koji prvenstveno funkcionira kao svojevrsna (nažalost nedovoljno produbljena i supstancijalna) vježba, ekstenzirana epizoda Zone sumraka s višekratno korištenim motivom uklete kuće...pročitajte cijeli tekst...
  • Noćni putnici

    27. Svjetski festival animiranog filma – Animafest Zagreb, 5. do 10. lipnja 2017.; Ježeva kuća, red. Eva Cvijanović; Noćna ptica, red. Špela Čadež

    Piše: Marijana Jakovljević
    Ježeva kuća sadrži i univerzalnu poruku o značenju doma, pripadnosti, ali i iseljavanju, što je vrlo aktualna tema danas u svijetu. Eva Cvijanović nažalost i sama ima iskustvo prisilne emigracije i imigracije, jer su je ratna zbivanja u Sarajevu odvela preko Pelješca u Kanadu s obitelji. Ona je uspjela vješto sažeti Ćopićevu poemu u desetominutni film i zadržati cjelovitost poruke, te ježevu iskrenost i jednostavnost. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Potpuno drukčiji od drugih

    27. Svjetski festival animiranog filma – Animafest Zagreb, 5. – 10. lipnja 2017.: Moj život kao Tikvica (Ma vie de Courgette), red. Claude Barras

    Kao crtić realističniji i angažiraniji od mnogih isproduciranih američkih melodrama, ujedno izbjegavajući formulaičnu sentimentalnu zaslađenost kao svojevrsno dodvoravanje ciljanim dječjim gledateljima u korist grubljeg, mračnijeg tretmana prezentiranog, Tikvica postaje istinski distinktivan, kvintesencijalno potpuno drukčiji od drugih naslov...pročitajte cijeli tekst...
  • Tajne i ljepote duše i srca

    27. Svjetski festival animiranog filma – Animafest Zagreb, 5. – 10. lipnja 2017.: Crvena kornjača (La tortue rouge), red. Michaël Dudok de Wit

    Piše: Marijana Jakovljević
    Prepoznatljiv originalan stil, nadograđen novim umjetničkim nadahnućima i likovnim rješenjima, te toplina boja i toplina priče zaogrnute u fantastičnu glazbu, fascinirao je sve. Prekrasan je to film koji svojom, na prvi mah skrivenom slojevitošću priče - utkane u alegoriju, mistiku, čaroliju ali i u surovu i ujedno veličanstvenu prirodu, plijeni dah i svu pozornost očaranih gledatelja
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Hladno i bestrasno

    10. Subversive Film Festival, Zagreb, 2. – 20. svibnja 2017.: Mladi Karl Marx (Le jeune Karl Marx), red. Raoul Peck

    Piše: Marijan Krivak
    Opasnost ziheraškog pristupa kino-artefaktu sadržana je u nedovoljnom oživotvorenju punokrvnih filmskih likova. Likovi djeluju hladno i bestrasno. Mladi Karl Marx (August Diehl) je dobrim dijelom zastrt teorijskim stereotipom, pa historiografski prikaz njegova filozofski najplodnijeg razdoblja ostaje tek prolaznim seminarskim radom o liku i djelu nego istinskim filmom
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Komunikacija s onostranim

    10. Subversive Film Festival, Zagreb, 2. – 20. svibnja 2017.: Stilistica (Personal Shopper), red. Olivier Assayas

    Kristen Stewart u iznimno neusiljenoj, neforsiranoj, prirodnoj izvedbi donosi svoju dosad najbolju rolu, eteričnom pojavnošću, svojevrsnom nezemaljskom odsutnošću od materije, nesporno noseći ovaj purgatorno-atmosferičan no supstancijalno bremenit, duboko opservacionalan i nikad površan film.
    Stilistica je briljantan i nadasve neobičan naslov, must-see svakog senzibilnijeg filmoljupca ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nevoljeni Saamiji

    11. Festival tolerancije Zagreb, 8. – 14. travnja 2017.): Laponska krv (Sameblood), red. Amanda Kernell

    Iako svega polovično dorađen i obrazložen, počesto nekoncentriran u naraciji, nerazložno spor, mjestimično i nespretan, film u središte svog interesa postavlja vrlo specifičnu temu aktualnu i danas (iako su Saamiji mahom iselili u gradove, i dalje trpe posljedice nepravedne agresivne presijske segregacijske politike) i, bez da djeluje docirajuće didaktično, uspijeva je učiniti univerzalnom ...pročitajte cijeli tekst...
  • Djevojčica i njezin orao

    13. ZagrebDox – Međunarodni festival dokumentarnog filma, 26. veljače – 5. ožujka 2017.: Gospodarica orlova (The Eagle Huntress), red. Otto Bell

    Razoružavajući optimizam Gospodarice orlova, prikaz važnosti i dirljive potpornosti obitelji, poglavito oca, s inspirativnom dječjom heroinom te lekcija o moćnom pojedincu koji se usudi slijediti svoj san unatoč preprekama i predrasudama, čine ga ultimativnim obiteljskim must-seejem i gotovo disneyevski šarmantnim crowd-pleaserom o snažnoj povezanosti djevojčice i njezina orla ...pročitajte cijeli tekst...
  • Defetizam je in

    13. ZagrebDox, 26. veljače – 5. ožujka 2017. (1)

    Piše: Željko Kipke
    Zagrebačka publika je Gospodarici orlova (The Eagle Huntress, 2016) dala najbolju ocjenu. Film je vizualno raskošna epopeja, holivudski montirana u slavu mlade krotiteljice orla koja će, unatoč brojnih prepreka i nevjerice mudrih starješina, na kraju izaći kao pobjednica. Ne treba čuditi to što se američki model društvenog uspjeha u mongolskim planinama i pustarama svidio domaćoj publici ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kvantna logika

    13. ZagrebDox, 26. veljače – 5. ožujka 2017. (2)

    Piše: Željko Kipke
    Film Dubina dva Ognjena Glavonića proglašen je najboljim u regionalnoj konkurenciji. Premda se u slici na filmskom platnu ne zbiva ništa dramatično, Glavonić je s glasovima manje-više anonimnih svjedoka izazvao lažni kaos u prizorima turobnog ugođaja. Posebno je bio dojmljiv iskaz žene koja je preživjela masakr i pobjegla iz kamiona na putu od Suve Reke do masovne grobnice u okolici Prizrena ...pročitajte cijeli tekst...
  • Turbulentnost adolescencije

    Ciklus Novi švedski film, Kino Tuškanac, Zagreb, 23. – 30. siječnja 2017.: Krug (Cirkeln), red. Levan Akin, Mi smo najbolje (Vi är bäst!), red. Lukas Moodysson

    U Ciklusu poglavito se istaknuo najsvježiji naslov Lukasa Moodyssona Mi smo najbolje, koji ne samo da spretno prenosi i lovi glazbenu punk-subkulturu, nego isto uspijeva učiniti i s turbulentnostima adolescencije, naročito u nijansiranju istovremene krhkosti i čvrstine internih djevojačkih prijateljstava te također i samog redatelja ponovno, petnaestak godina nakon prvijenca ...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji