Festivali i revije

  • Provincija kao filmsko središte

    Feljton Film i društvo – Koncepcije hrvatskih filmskih festivala: Motovun Film Festival

    Piše: Josip Grozdanić
    Posljednjih godina na Motovun Film Festivalu dijelom je zamjetan zamor materijala, koji se ponajviše očituje u variranju uvijek istih koncepata bez ikakvih promjena, pa bi u tom smislu i organizacijske promjene i programska osvježenja bila itekako dobrodošla. U protivnom prijeti opasnost da neželjeni ali zamjetan elitizam Motovuna sasvim potisne njegova inicijalna obilježja i početne ambicije ...pročitajte cijeli tekst...
  • Potentna platforma

    Feljton Film i društvo – Koncepcije hrvatskih filmskih festivala: Revija europskog filma / Dani europskog filma

    Piše: Katarina Marić
    Iako više nema status lučonoše kao u vrijeme nastanka predšasničke Revije filmova Europske unije u krajem devedesetih deficitarnoj festivalskoj ponudi, Revija europskog filma još uvijek svojom prezentacijom kvalitetnih i probranih, žanrovski raznolikih naslova filmske umjetnosti iz različitih europskih zemalja nameće kao distinktivan i jedinstven događaj hrvatske kulturne scene ...pročitajte cijeli tekst...
  • Skloništa od Hollywooda

    Feljton Film i društvo – Što je donio procvat filmskih festivala u Hrvatskoj u posljednjem desetljeću? – Imaju li te manifestacije koncepcijsko i programsko pokriće?: Tjedan češkog filma; Tjedan frankofonskog filma; Smotra suvremenog talijanskog filma / Dani talijanskog filma;

    Piše: Josip Grozdanić
    Željni bilo čega bez holivudskog predznaka, prisiljeni su na čekanje srećom dovoljno brojnih revija kinematografija europskih zemalja. Te se revije s imenicama dani ili tjedan u nazivima održavaju u art- i kinotečnim dvoranama u većim gradovima, neke su redovitije a neke tek povremene, a u skladu s tim neke su tradicionalnije i dijelom programski okoštale, dok su druge još svježe i zanimljivije ...pročitajte cijeli tekst...
  • U jednom kadru ili bez zvuka

    Feljton Film i društvo – Što je donio procvat filmskih festivala u Hrvatskoj u posljednjem desetljeću? – Imaju li te manifestacije koncepcijsko i programsko pokriće?: One Take Film Festival; Festival nijemog filma PSSST!

    Piše: Josip Grozdanić
    Među filmskim festivalima koji opstaju unatoč svemu je i One Take Film Festival, festival filmova realiziranih u jednom kadru, manifestacija u okrilju koje se bienalnim ritmom prikazuju manje ili više intrigantna, maštovita, na zgodne te ponekad duhovite ili melodramske dosjetke oslonjena ostvarenja koja zbog prirode i složenosti svoje izvedbe u fokusu imaju zanimljive protagoniste i njihove sudbine ...pročitajte cijeli tekst...
  • Čari manje poznatih kinematografija

    38. Međunarodni filmski festival u Kairu (Cairo International Film Festival – CIFF), 15. – 24. studenoga 2016.

    Piše: Tonči Valentić
    CIFF jedan od svega petnaest festivala u svijetu A kategorije, a svojom programskom shemom ni po čemu ne opravdava tu kvalifikaciju. No, ono što je gledatelju moglo biti zanimljivo svodi se na dvoje: svjetsku produkciju koju ste možda negdje drugdje propustili, a arapskih i/ili afričkih filmova bilo je ipak u dovoljnom broju da se prepustite čarima nama manje poznatih (i dostupnih) kinematografija ...pročitajte cijeli tekst...
  • Os-ve-ta

    14. Zagreb Film Festival. 12. – 20. studenoga 2016.

    Piše: Željko Kipke
    Pod okriljem tame – zvala se ona kairska revolucija (Sukob), Zapadni Texas (Noćne životinje), kineska cesta (Miran čovjek) ili obiteljski bordel (Flamansko nebo) – zbivaju se začudne drame. One govore o mijenama etičkih normi. Tom Ford ih (mijene) u svom filmu imenuje noćnim životinjama. Po spomenutoj filmskoj metafori pamtit će se dugometražna konkurencija 14. Zagreb Film Festivala ...pročitajte cijeli tekst...
  • Iz čitavoga svijeta

    Feljton Film i društvo – Što je donio procvat filmskih festivala u Hrvatskoj u posljednjem desetljeću? Imaju li te manifestacije koncepcijsko i programsko pokriće?: Zagreb Film Festival

    Piše: Tomislav Čegir
    Nema nikakve sumnje da je ZFF već zarana dosegnuo prestižan kulturni status i uvrstio se među najznačajnija hrvatska filmska događanja. Uz glavne programe natjecateljskoga karaktera, nužno je naznačiti da organizatori zamalo jednaku pozornost posvećuju i popratnome programu kojeg sačinjava više posebnih filmskih programa, prezentacije knjiga, filmskih ili kulturnih projekata i drugo ...pročitajte cijeli tekst...
  • Platforma glasa razuma

    Feljton Film i društvo – Što je donio procvat filmskih festivala u Hrvatskoj u posljednjem desetljeću? Imaju li te manifestacije koncepcijsko i programsko pokriće?: Subversive Festival

    Piše: Katarina Marić
    Pitanje je koliko je Subversive Festival, precizno detektirajući i perceptivno opažajući prirodnu ljudsku potrebu za pobunom protiv svakovrsnog ugnjetavanja, istinski u mogućnosti izazvati anti-pasivizacijski impakt i posljedične korijenite promjene, iako se svime što poduzima potvrđuje respektabilnom i snažnom platformom glasa razuma u suvremenoj dehumanizirajućoj stvarnosti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Počelo je na šlepu...

    Feljton Film i društvo – Što je donio procvat filmskih festivala u Hrvatskoj u posljednjem desetljeću? – Imaju li te manifestacije koncepcijsko i programsko pokriće?: Vukovar Film Festival

    Piše: Tomislav Čegir
    Neupitan gledateljski odaziv potvrđuje prestižan odabir prikazanih filmova glavnih kategorija kao i popratnih programa pa se zatečeni ljubitelj sedme umjetnosti susreće s raskošnom filmskom gozbom svakoga od festivalskih dana. Vukovar Film Festival je nepobitno prerastao u bitan festival u regiji koji sasvim skladno koordinira sa šire europskim i opće globalnim filmskim smjernicama ...pročitajte cijeli tekst...
  • U čast animacijske umjetnosti

    Feljton Film i društvo – Što je donio procvat filmskih festivala u Hrvatskoj u posljednjem desetljeću? – Imaju li te manifestacije koncepcijsko i programsko pokriće?: Animafest

    Piše: Tomislav Čegir
    Zagrebački Animafest jedna je od vodećih svjetskih animiranofilmskih manifestacija i jedina hrvatska sa statusom A festivala, Animafest animirani film posreduje domaćoj publici, ali ga i aktivno stvara te se, podižući kontinuirano razinu audiovizualne kulture u društvu, oblikuje kao mjesto susreta, kreativne sinergije i razmjene ideja autora i publike. Animafest zbližava sugrađane svih generacija i ugledne goste ...pročitajte cijeli tekst...
  • Na radost zaljubljenika žanra

    Feljton Film i društvo – Što je donio procvat filmskih festivala u Hrvatskoj u posljednjem desetljeću? – Imaju li te manifestacije koncepcijsko i programsko pokriće?: Fantastic Zagreb Film Festival

    Piše: Katarina Marić
    Kroz godinama rastuće, nadopunjene ali i poneke tek gostujuće rubrike/sekcije programa žanrovski filmski festival Fantastic Zagreb od 2011. godine započeo je svoju egzistenciju na radost svih zaljubljenika žanra i srodnih podžanrova, bivajući parcijalno i open-air festivalom, atraktivnim popratnim događanjima tendirajući na suživljavanju sa samim gradom Zagrebom
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kvaliteta koja se neprestano potvrđuje

    Feljton Film i društvo – Što je donio procvat filmskih festivala u Hrvatskoj u posljednjem desetljeću? – Imaju li te manifestacije koncepcijsko i programsko pokriće?: Dani hrvatskog filma; ZagrebDox

    Piše: Tomislav Čegir
    Prvotnim je poticajem nastanka zasigurno bio i zamalo kronični nedostatak sličnih manifestacija u ovome podneblju, pa je organizacijski postav već u temeljima postavio visok kvalitativni prag festivala, prag koji se i nakon dvanaest godina neprestano podiže. ZagrebDox je postao periodično stjecište domaćih i svjetskih autora i nudi mogućnost gledateljstvu da percipira djela visoke kvalitete ...pročitajte cijeli tekst...
  • Prestižni status

    Feljton Film i društvo – Koncepcije hrvatskih filmskih festivala: Pula Film Festival

    Piše: Tomislav Čegir
    Početno razdoblje trećega tisućljeća proširilo je festivalska obzorja 2001. i prema međunarodnim prostorima, a dalji rast i razvoj te filmske manifestacije svjedoči o vjerodostojnu položaju filmskog festivala u Puli i ne samo nacionalne produkcije. Tako je uz šest filmova nacionalne produkcije prikazano i šesnaest filmova u službenom programu europskoga filma te još devet u posebnom programu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Komedije i bajke

    Feljton Film i društvo – Što je donio procvat filmskih festivala u Hrvatskoj u posljednjem desetljeću? – Imaju li te manifestacije koncepcijsko i programsko pokriće?: Tjedan češkog filma

    Piše: Katarina Marić
    U ponajboljoj češkoj ekranizaciji bajke, izvrsnoj Brabecovoj Kitici (Kytice), septagramu od sedam ekraniziranih balada Karela Jaromira Erbena iz zbirke Kitica predanja narodnih primordijalni simbolizam te svevremenost i svemjesnost bajke u formi snažno dojmljive pučke pjesme dolazi do svoje punine. Jer, jezivo grozoviti svijet Erbenovih balada upravo jest svijet bajke ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tolerancija i ljudska prava

    Feljton Film i društvo – Što je donio procvat filmskih festivala u Hrvatskoj u posljednjem desetljeću? – Imaju li te manifestacije koncepcijsko i programsko pokriće?: Festival tolerancije – Festival židovskog filma

    Piše: Katarina Marić
    Festival tolerancije – Festival židovskog filma Zagreb, mahom kroz širenje istine i održavanju sjećanja na holokaust, tendira posljedičnom podizanju svijesti putem osvještavanja i usvajanja svih lica i oblika tolerancije u suvremenoj svakodnevici, a sve kako bi se pridonijelo pozitivnim društvenim promjenama (pokrivajući i brojne druge teme s područja tolerancije i ljudskih prava) ...pročitajte cijeli tekst...
  • Žarišne teme

    Feljton Film i društvo – Što je donio procvat filmskih festivala u Hrvatskoj u posljednjem desetljeću? – Imaju li te manifestacije koncepcijsko i programsko pokriće?: Human Rights Film Festival (HRFF)

    Piše: Katarina Marić
    I u iščekivanju najnovije ovogodišnje kulturno-aktivističke entuzijastične tapiserije 14. Human Rights Film Festivala, mudro strateški koncipirane u prosinačko ozračje kao ono pozitivnim porukama najprijemčivije doba godine, utopijski bi ipak možda bilo postaviti pitanje kako osigurati globalne socijalno-političke uvjete i uređenja u kojima bi univerzalni fenomen ljudskih prava bio neupitna kategorija ...pročitajte cijeli tekst...
  • Banalnost zla

    19. Motovun Film Festival, 26. – 30. srpnja 2016.: Klan (El Clan), red. Pablo Trapero

    Piše: Marijan Krivak
    U postavu filmske pripovijesti i njezine realizacije ne stoji bilo kakav korektniji prikaz psihe njegovih protagonista i karakterološki ocrt njihovih akcija. Kao da su vođeni nekom nevidljivom silom. Kao što se nižu otmice i nasilje, tako se sve, kao putem deus ex machina, i dovršava. Je li taj bog iz mašine demokracija? Iako se govori o stvarnim događajima, to djeluje nestvarno
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Daleko iza predloška

    Animafest Zagreb, Svjetski festival animiranog filma, kratkometražno i dugometražno izdanje, 6. – 11. lipnja 2016.: Neobične priče (Extraordinary Tales), red. Raul Garcia

    U omnibusu od pet priča redatelja Raula Garcije arabeskno-groteskna književna fantastika Edgara Allana Poea nije nažalost pronašla idealnog interpretatora. Odabrani su predlošci koje Garcia prezentira u disparatnim animacijskim stilovima i tehnikama; no postupkom kompresijskog sažimanja i sveopćom površnošću ne uspijeva se približiti slojevitim atmosferskim predlošcima
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Iza glamura

    Elle Fashion Film Festival 2016, Zagreb, 2. – 4. lipnja 2016.: Dior i ja (Dior and I), red. Frédéric Tcheng; Iris: Kraljica stila (Iris), red. Albert Maysles

    Talentirani i pronicljivi redatelj donosi fluidan, živ, vibrantan, raskošan, pedantan, promišljen i slojevit film Dior i ja o samom kreativnom procesu iza stereotipnog glamura, garniran arhivskim snimkama Diora te čitanim bilješkama njegovih memoara, s kulminacijom u završnim kadrovima finaliziranog mukotrpnog rada kolektiva – senzacionalnoj avangardnoj kolekciji za jesen/zimu 2012/13 ...pročitajte cijeli tekst...
  • Povratak u imaginarno zlatno doba

    Tjedan Afrike 2016., Zagreb, 24. – 29. svibnja 2016.: Kirikou (Kirikou et les hommes et les femmes), red. Michel Ocelot

    Ocelot se prikazuje i kao vrstan narator i kao umješan i nadasve moralan ilustrator jedne drugačije, tople i živopisne kulture, podsjećajući odrasle i educirajući djecu o elementarnim humanim vrijednostima, ali i važnosti umjetnosti te nadasve priča koje nas vraćaju u arhetipsko imaginarno zlatno doba, na mjesto gdje se događaju čuda svih vrsta te koje nas navode na otvaranje unutarnjih djetinjih srdaca ...pročitajte cijeli tekst...
  • Banalno i mlohavo

    5. tjedan turskog filma, Zagreb, 17. – 22. svibnja 2016.: Mala rujanska afera (Bi Küçük Eylül Meselesi), red. Kerem Deren

    Mala rujanska afera je banalan i nadasve mlohav uradak koji nevjerojatno pretenciozno sebi dopušta dekonstrukciju očekivanog hepienda u pokušaju intrigiranja i iznevjerivanja očekivanja gledatelja, iako objektivno ne ide dalje od prosječnog sentimentalnog eskapizma (no tendirana katarza finalnog obrata izostaje, između ostalog i zbog dotadašnjeg ultra-light vođenja radnje) ...pročitajte cijeli tekst...
  • Apel protiv ugnjetavanja

    9. Subversive Film Festival, Zagreb, 8. – 15. svibnja 2016.: Između ograda (Bein gderot), red. Avi Mograbi

    Piše: Dejan Durić
    Između ograda istodobno je subjektivan i društveno-angažiran apel protiv ugnjetavanja u kojem redatelj nastoji bez uvijanja prikazati izraelski odnos prema Afrikancima da bi se nakon toga usmjerio na svoj teatarski projekt i njegove mogućnosti. Tu nastoji ostaviti dojam prirodnosti i neposrednosti tako što bi njegovi sudionici trebali zaboraviti da se nalaze ispred kamere jer je on jedan od njih
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Entuzijazam i početničke pogreške

    Akt djevojke, red. Augustin Koprić; Barina konstanta, red. Matija Piralić; Kuća puna Save, red. Mario Mateljić; Z Z Zmaj, red. Lucija Majnarić, Kino Tuškanac, Zagreb, 7. veljače 2016.

    Piše: Janko Heidl
    Akt djevojke je vježbeničko djelce. Ako pripovijedanje i jest nerazumljivo, dijalozi tvrdi, gluma uglavnom nemušta, a mizanscena banalna, cjelina postiže najbitnije – uspostavlja vlastiti kod i sklad te samosvojan ton i u gledatelja budi čuvstva i razmišljanja o, recimo, nečemu čemu vrijedi posvetiti pažnju i vrijeme. Sudionici i autori praktično su se okušali i zacijelo mnogo naučili
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Rađanje djedove filmofilije

    25. Dani hrvatskog filma, Kino Europa, Zagreb, 21. – 24. travnja 2016.

    Piše: Josip Grozdanić
    Kad se nakon festivala podvuče crta, a unatoč svim prijeporima koji su ga i ove godine pratili, može se reći da su i 25. Dani hrvatskog filma ponudili sasvim solidan kvalitativni presjek aktualnog stanja domaće kinematografije te da su nagrade otišle u prave ruke. Ne samo kad je riječ o dobitniku Grand Prixa, autobiografskom doksu Dum spiro spero debitanta Pere Kvesića, nego i svih drugih nagrađenih filmova ...pročitajte cijeli tekst...
  • Prekinuto djetinjstvo

    Festival tolerancije – 10. Jewish Film Festival (Festival židovskog filma), Zagreb, 9. – 15. travnja 2016.: Tajne rata (Oorlogsgeheimen), red. Dennis Bots

    Tajne rata zapravo je vrlo solidan dječji naslov s uvjerljivim malim glumcima, fino upakiran u prikazu povijesnog konteksta elokventan proizvod s iznimno sugestivnim tretmanom dječje psihologije, nekolicinom dinamično i dramatično režiranih scena (napetost ostvarena montažnim prikazom igranja s dječjim vlakićem i prikazom vlaka koji zatvorenike odvozi u logor, primjerice)
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Atmosferičnost iznad radnje

    Mjesec frankofonije 2016.: Hommage Chantal Akerman, Kino Tuškanac, Zagreb, 29. ožujka – 1. travnja 2016.; Art-kino Croatia, Rijeka, 4. – 7. travnja 2016.: Almayerova ludorija (La Folie Almayer), red. Chantal Akerman

    Redateljica svojim posebnim kompozicijama, glazbom i ambijentalnim zvukovljem, chiaroscuro uporabama svjetla i sjene te enormnim posvećivanjem pažnje samoj prirodi kreira nesporno zanimljiv no ponešto detačiran i pretenciozan, pozamašno statičan art-house film koji svoju bremenitu atmosferičnost (s puno hipnotički meandričnog, a zapravo praznog hoda) stavlja iznad same radnje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Emotivan hit

    Poljske filmske večeri u Tuškancu, Zagreb, 24. rujna 2015. – 21. ožujka 2016.: Pisma svetom Nikoli (Listy do M.), red. Mitja Okorn

    Pisma svetom Nikoli su kvalitetan te samo sebi svojstven i nadasve osebujan naslov. Slovenski redatelj Mitja Okorn sa senzibilitetom za popularni filmski jezik i stil, kreira scenaristički čvrst, dopadljiv humoran naslov nijansiranih likova širokog spektra, doduše prokušane sentimentalne formule, no finalno iznimno uvjerljiv, privlačan i višedimenzionalan emotivan hit za najširu publiku ...pročitajte cijeli tekst...
  • U obrani vilinskih pingvina

    1. KinoKino – Međunarodni filmski festival za djecu, 16. – 20. ožujka 2016.: Oddball, red. Stuart McDonald

    U McDonaldovom filmu životinje su istinski glavni likovi djela, dok ljudi samo sekundiraju u svojim dvodimenzionalnim rolama. Oddball je još uvijek osrednja, mediokritetna slapstick-humorna i sentimentalna drama, no i pronositelj optimističnih ekoloških poruka o važnosti očuvanja okoliša ali i empatičnosti prema životinjama te obiteljskim i međuljudskim vrijednostima
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Snaga Dobra

    Pametno kino: subotnje matineje za djecu u Kinu Tuškanac, Zagreb: Dječak i svijet (O Menino e o Mundo), red. Alê Abreu

    Emocija čudesnosti i iskričavosti kao dječja karakteristika pri otkrivanju svijeta temeljna je i trajna okosnica Abreuova pripovijedanja; unatoč činjenici da Dobro ne pobjeđuje, ono u Dječaku i svijetu ustraje i ostaje kao kakva sjetno-čeznutljiva glazba (distinktivna i dinamična, perkusivna uporaba zvukova posebna je kvaliteta djela), sjećanje na djetinjstvo ili dobrota pojedinca koja ne posustaje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dvije teorije: O ljubavi i havariji

    12. Zagrebdox, Međunarodni festival dokumentarnog filma, Zagreb, 21. – 28. veljače 2016.

    Piše: Željko Kipke
    Dokumentarci Švedska teorija ljubavi i Ruski djetlić usredotočeni su na obiteljske ćelije. Čini se da ukrajinska zavjera nije konstruirana po toj mjeri, u svakom slučaju nije izražena kao filmska analiza švedskog društvenog sindroma. Dok je Fedorov projekt performerski i aktivistički, dotle je švedska kuhinja znatno hladnija, racionalnija, povremeno poput ispranih reklama za farmaceutske proizvode ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bajka bez sretnog završetka

    12. Zagrebdox, Međunarodni festival dokumentarnog filma, Zagreb, 21. – 28. veljače 2016. – Biografski dox: Kurt Cobain: Montaža pakla (Kurt Cobain: Montage of Heck), red. Brett Morgen

    Montaža pakla je duboko iskustveni audio-vizualni simbiotički asemblaž, vrijedna i unikatna, nadasve humana orkestracija koja upečatljivo emanira krik akutno senzitivnog, tormentnog genija u artikulirani no diskretni upit Who Killed Kurt Cobain?, ostavljajući nas u ovoj bajci bez sretnog završetka, u razmišljanju o kolektivnoj krivnji i individualnoj egzistencijalističkoj apatiji besmisla ...pročitajte cijeli tekst...
  • Enigmatična osobnost

    12. Zagrebdox, Međunarodni festival dokumentarnog filma, Zagreb, 21. – 28. veljače 2016. – Biografski dox: Slušaj me, Marlone (Listen to Me Marlon), red. Stevan Riley

    Enormnom kreativnom umješnosti redatelj realizira neprocjenjiv dokument rekreacije ultimativne Brandove priče, čiji kvalitativan pristup podsjeća na kakvu materijalom izdašnu lirsko-emotivnu art-poemu, približujući gledateljima enigmatičnu, kompleksnu, ujedno dirljivo-izmučenu i ciničnu, aktivistički borbenu, nebrušeno zavodničku i senzualnu no ujedno melankoličnu glumčevu osobnost ...pročitajte cijeli tekst...
  • Čeznutljiva melankolija starinske slikovnice

    Pametno kino: subotnje matineje za djecu u kinu Tuškanac: Kerity, kuća bajki (Kerity, La Maison des Contes), red. Dominique Monféry

    Lišen isuvišnih specifikacija film postaje jednostavna no svrhovita i smislena misija s pravocrtnom zadaćom malog junaka koji umješno prevladava sve prepreke. Bez pompozne epičnosti o fascinantnoj konzumentskoj moći literature uravnoteženo i optimistično, skromno i nenametljivo kroz retro-estetiku, Kuća bajki uči nas da upravo u prošlosti i njezinim tajnama leže najvrjednije lekcije za budućnost ...pročitajte cijeli tekst...
  • Svjetlo sjevera

    Ciklus novog švedskog filma, Kino Tuškanac, Zagreb, 20. – 27. siječnja 2016.: Štokholmske priče (Stockholm Stories), red. Karin Fahlén

    Rudimentarnost kinematografije Štokholmskih priča rezultira vrlo prosječnim ostvarenjem koje, prezentira poprilično krut i ne pretjerano zadovoljavajući eksponat čiji se sa svakodnevnicom povezaniji kris-kros uzorak ipak odmiče od novijeg vala švedskog filma i daje svojevrstan omaž otporu dehumanizirajućoj kvalitativnosti umjetne rasvjete i nadu u nepredvidiv optimizam života.
    ...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji