Europski i svjetski filmovi i serije

  • Putokaz obećavajućeg smjera

    Čudesne zvijeri i gdje ih naći (Fantastic Beasts and Where to Find Them), red. David Yates

    Čudesne zvijeri i gdje ih naći je inicijalni celuloidni progenitor nove filmske franšize koji inteligentno produbljuje poznatu čarobnjačku sagu, nudeći ne samo visoko-stilizirani pustolovni eskapizam na prepoznatljivom terenu, nego isti vuče u novom, intrigantno obećavajućem razvojnom smjeru, pretvarajući svoje duševne maštoplode u „bića-uspomene“ – opominjatelje o ljekovitosti arhetipskog ...pročitajte cijeli tekst...
  • Poigravanje stereotipima

    Teorije tigra (Teorie tygra), red. Radek Bajgar

    Piše: Dejan Durić
    Teorija tigra publici će zasigurno biti vrlo prijemčiv film te nimalo ne iznenađuje njegov status nacionalnoga kinohita u Češkoj. Djelo barata univerzalnom temom ratova spolova, a svojom stilskom i narativnom fakturom odgovara očekivanjima prosječnoga kinokonzumenta. Naracija je posložena pregledno, nema oblikotvornih i stilskih poigravanja, a film je i sporadično duhovit ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nedostojno kraljice

    Djevojka kralj (The Girl King), red. Mika Kaurismäki

    Potentno intrigantan životopis kraljice Kristine, nekonvencionalna desetogodišnja vladavina i više su nego dovoljni za bogat i slojevit biopic, no finski veteran Mika Kaurismäki podliježe multi-koprodukcijskom teretu, mahom nezahvalnoj engleskoj transliteraciji originalnog francuskog scenarija kojeg pak izgovaraju glumci kojima isti nije materinji te se posljedično ne snalazi s danim materijalom ...pročitajte cijeli tekst...
  • Neujednačena cjelina

    Dom gospođice Peregrine za čudnovatu djecu (Miss Peregrine s Home for Peculiar Children), red. Tim Burton

    Piše: Dejan Durić
    Dom gospođice Peregrine za čudnovatu djecu nije bez svojih čari i dobrih dijelova. Autor uspijeva na trenutke zablistati pa sporadično imate dojam ga gledate maštovitoga Burtona iz prošloga stoljeća. Posebice se to odnosi na prvi segment filma. Međutim, kako se akcijsko-pustolovni segment priče počinje razvijati, tako djelo počinje gubiti dah te priziva u sjećanje njegove slabije recentnije radove
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Evokacija georgijanskog perioda

    Ljubav i prijateljstvo (Love & Friendship), red. Whit Stillman

    Spisateljičina Susan Vernon beskrupulozna je i manipulativna, atraktivna i samodopadna mlada udovica, kojoj Stillman intuitivno spretno kroz slojeve skaradno-pikanterijskog pridaje nijanse humanog; čemu svakako pridonosi i Kate Beckinsale u svojoj ponajboljoj ulozi. Svojom elaboriranošću Ljubav i prijateljstvo donosi duhovito sofisticiranu osuvremenjenu prodestiliranu svježinu ...pročitajte cijeli tekst...
  • U bazenu

    Rasprskavanje (A Bigger Splash), red. Luca Guadagnino

    Piše: Dejan Durić
    U Rasprskavanju naglasak nije na priči, nego na psihologiji te napose na bogatom vizualnom segmentu djela koji do izražaja dolazi kroz Guadagninovu stiliziranu režiju te fotografiju Yoricka Le Sauxa. Prostor u filmu je izrazito bitan, ne samo zbog svojim vitalističkih i političkih konotacija, nego i stvaranja osobite atmosfere izoliranosti i klaustrofobije, što podcrtava narav odnosa protagonista ...pročitajte cijeli tekst...
  • Divljina u srcu

    Vrapci (Þrestir), red. Rúnar Rúnarsson

    Piše: Dejan Durić
    Priča Vrabaca nije osobito originalna te slijedi fabularnu kombinatoriku primjetnu u filmovima koji se bave nedaćama odrastanja. Vizualni segment filma mnogo je uvjerljiviji i bolji od psihološkog. Film se otvara u Reykjaviku, čije je urbano sivilo potom kontrapunktirano ruralnom slikovitošću: planinama pokrivenim ostacima snijega, zelenim poljima i negostoljubivim morskim obalama ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zaobići u širokom luku

    Alisa iza ogledala (Alice Through the Looking Glass), red. James Bobin

    Piše: Dejan Durić
    Prvih nekoliko minuta prelaska s onu stranu ogledala toliko je neuvjerljivo i pretjerano animirano da ga se ne bi postidjele niti najjeftinije trećerazredne produkcije, a ostatak je toliko prekrcan digitalnim čudesima da počinje nalikovati na animirani zabavni park. Cjelina je antiklimaktična, što rezultira monotonijom, čemu pridonosi i neduhovitost. Alisu iza ogledala treba zaobići u širokom luku....pročitajte cijeli tekst...
  • Mjera čovjeka

    Pravi muškarac (La Loi du marché), red. Stéphane Brizé

    Glavni junak je ekstraordinarno ordinaran, fundamentalno dobar čovjek i istinski superheroj 21. stoljeća koji takvim biva i zbog snažne i posvemašnje uvjerljive, suptilne izvedbe jedinog profesionalnog glumca u ansamblu – Vincenta Lindona. Redatelj se otkriva kao britak i pronicljiv humanist koji se ne zadovoljava pukim dokumentiranjem niza nesretnih događaja glavnog junaka ...pročitajte cijeli tekst...
  • Hobotnica umjesto pite

    Patnje mladog Ede (Short Skin – I dolori del giovane Edo), red. Duccio Chiarini

    Patnje mladog Ede više podsjećaju na kakav dopadljiv američki indie-nezavisni uradak negoli što pripadaju tipičnom mediteransko-talijanskom tradicijskom senzibilitetu te kao takve baš i ne uspijevaju postati najrelevantnije kinematografsko iskustvo. Puno toga upućuje na copy-paste nedorađenost (šifra: Američka pita) a svakako pretencioznost tog dugometražnog prvijenca Duccioa Chiarinija ...pročitajte cijeli tekst...
  • Prekapanje po nesvjesnom

    Izdaleka (Desede allá), red. Lorenzo Vigas

    Piše: Dejan Durić
    Prvi susret Armanda te maskulinog Eldera završava nasilno, no stariji muškarac ne odustaje olako od mračnog predmeta svoje žudnje pa se s vremenom između njih uspijeva razviti složena interakcija, posebice nakon što se Armando počne brinuti o pretučenom mladiću. Izdaleka je spora i pedantna, dvostruka psihološka studija koja metodično prekapa po nesvjesnom svojih protagonista ...pročitajte cijeli tekst...
  • Na otoku

    Močvara (La isla minima), red. Alberto Rodríguez

    Piše: Dejan Durić
    Psihološka dimenzija filma izvrsno je dočarana auditivnim i vizualnim strategijama. Redatelj je pedantno pazio na osvjetljenje koje je vrlo noarovsko te odlično dočarava dekadentnu ruralnu atmosferu. Pojedini prizori maestralno su režirani. Posebice je impresivna završna potjera tijekom obilne kiše koja dodatno pojačava dojam dezorijentacije i nesigurnosti na nepoznatom terenu koji postaje neprijateljski ...pročitajte cijeli tekst...
  • Brutalna izravnost

    Retribution (El desconocido), red. Dani de la Torre

    Egzibicionistički-ekscesno prenatrpan holivudskim akcijskim kanonima – od narativne strukture preko vizualnog sustava stilizacije (umješno i inteligentno baratanje interijernim i eksterijernim lokacijama) do frenetičnog tempa i ritma (stalna utrka s vremenom) koji više od devedeset minuta ostavlja bez daha, u svojoj pravocrtnoj brutalnoj izravnosti, Retribution ne dopušta predah ...pročitajte cijeli tekst...
  • Buha veličine praseta

    Priča nad pričama (Il racconto dei racconti), red. Matteo Garrone

    Sve tri priče ostaju sasvim samosvojne i navlastite, pronositeljice dviju najdojmljivijih vrijednosnih karakteristika – u prvom redu nepredvidivosti, koju nevjerojatno spretno interpoliraju u inače čvrsto zadano strukturno tijelo bajke. Kod Garronea sve funkcionira, uz poneke nesavršenosti koje pak samo pridonose procjeni djela, potvrđujući Poeove teze o savršenosti i ljepoti
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Prazna ljuštura

    Hugo i lovci na duhove (Gespensterjäger), red. Tobi Baumann

    Redatelj Tobi Baumann nije pretjerano uvjerljiv u tretmanu dječjih strahova, kao glavnoj svojoj premisnoj okosnici, iako je Parkerov mali junak Tom Thompson – na površinskoj razini bojažljivi dječak koji postaje heroj a na metaforičkoj netko tko se uspijeva izboriti s osobnim čudovištima – svakako lik s kojim se djeca mogu poistovjetiti. Hugo i lovci na duhove su vizualno prazna ljuštura bez kvalitetnijeg sadržaja ...pročitajte cijeli tekst...
  • O nevidljivima i slavnima

    Teorija opskurnosti: Film o The Residents (Theory of Obscurity: A Film About the Residents), red. Don Hardy; Monty Python uživo (Monty Python – The Meaning of Live), red. Roger Graef, James Rogan

    Piše: Janko Heidl
    S obzirom na ugled The Residentsa kao bizarne skupine sa statusom najpoznatijeg nepoznatog sastava na svijetu, njihova konstantnog pregalaštva izvan uobičajenih matrica, kako na planu umjetničkog izražavanja tako i na poslovnom i medijskom, kao i njihove trajne sklonosti onome što nazivamo konceptualizam, sam film ponajviše iznenađuje i začuđuje popriličnom oblikovnom konvencionalnošću ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kad se tvrdoglavost obije o glavu

    Ovnovi (Hrútar), red. Grímur Hákonarson

    Piše: Dejan Durić
    Fotografija i glazba imaju bitnu ulogu u evociranju atmosfere. Učestalo korištenje totala na kojima su ljudski likovi zanemarivi sugerira beznačajnost čovjeka naspram ogoljene prirode te naglašava izoliranost i osamljenost protagonista, koji kao da pripadaju nekom drugom vremenu. Vjetar i snijeg, osobito zvuk vjetra, naglašavaju oporost života na tom području
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Mrtvouzice ljudskog života

    Van sebe (Mot naturen), red. Ole Giæver

    Piše: Marijan Krivak
    Zbog čega je ovaj, naoko maleni film, zapravo sjajna studija o mrtvouzicama ljudskog života? Ponajprije stoga što ne nariče patetički nad tim usudom. Raznorazne psihičke traume poantirane su jednim simpatičnim sms-om koji, čini se, ponovno budi Martinovu emociju prema Sigrid. No, sve je to dano tek kao kratki croqui koji duhovito preobrće njegovo samosažaljevanje i zakopavanje u zemlju
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Za ženska prava

    Sufražetkinje (Suffragette), red. Sarah Gavron

    Piše: Dejan Durić
    Problematika kojom se Sufražetkinje bave iznimno je važna jer riječ je o borbi za ženska prava koja je dosad bila slabo zastupljena na filmu. Međutim, kao filmsko ostvarenje, djelo pokazuje niz nedostataka. Autorice su vrlo štreberski popisale i iznijele sve probleme s kojima se njihova junakinja susreće te spomenuto podastrijele u vrlo preglednoj, suhoparnoj maniri standardnoga povijesnoga filma ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dvostruko putovanje

    Brooklyn, red. John Crowley

    Piše: Dejan Durić
    Brooklyn predstavlja raskošno postavljen, povijesni kontekst pedesetih godina te progovara o publici uvijek dragoj temi ostvarivanja američkoga sna. Film je čista, konvencionalna melodrama, kostimografski i scenografski besprijekorno izvedena te odlično odglumljena, koja zbog svojih staromodnih moralno-etičkih i emocionalnih preokupacija kao da je snimljena šezdeset godina prekasno ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pustolovina na snijegu

    Operacija Arktik (Operasjon Arktis), red. Grethe Bøe-Waal

    Prekrasni pejzaži i priroda, uzbudljiva i vjerodostojna priča, talentirani glumci (poglavito mlada Kaisa Gurine Antonsen te karizmatična međunarodna zvijezda Kristofer Hivju u epizodnoj ulozi), unatoč ponekim zamjerkama poput monotonije, nedinamičnosti i razvučenosti, konvencionalnosti, ciljanoj mladenačkoj publici prezentiraju autentičnu arktičku pustolovinu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Matematičke formule i životne lekcije

    Genijalni mladi um (A Brilliant Young Mind), red. Morgan Matthews

    S jakom glumačkom postavom, koju Morgan Matthews nesporno ekspertno vodi te vidljivo dokumentaristički obojenim prosedeom redatelja, Genijalni mladi um ipak je film iza kojeg ostaje osjećaj da se moglo postići i više te, ali je ipak nesporno nježna i skromna, topla i šarmantna, smjesa konvencionalnih i poznatih, formulaičnih tropa standardnih dimenzija, puno više (melo)drama negoli znanstveno seciranje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Raskošan biopic

    Dankinja (The Danish Girl), red. Tom Hooper

    Nositelj uvjerljivosti i približavanja turbulativnosti tematizirane ekstraordinarne osobnosti savršeno je glavni glumac androgine pojavnosti – Eddie Redmayne, zadivljujuće fizičke transformativnosti čiji je Lili/Einar porculanski delikatan i ranjiv, istovremeno zbunjen i odlučan, a njegove stidljive, mekane geste naprosto nevjerojatno nepatvorene i ljupke, s ogromnom emotivnom skalom ...pročitajte cijeli tekst...
  • Majka i sin

    Soba (Room), red. Lenny Abrahamson

    Piše: Dejan Durić
    Soba je zanatski korektno posloženo djelo koje prvenstveno počiva na glumačkim ostvarenjima, napose glavnoga dvojca. Brie Larson odlična je u ulozi majke koja je istodobno snažna i krhka te čini sve da bi zaštitila sina. Jacob Tremblay odlično je dočarao perspektivu petogodišnjeg dječaka koji treba usvajati društvene kodove te se u konačnici pokazuje mnogo fleksibilnijim i snažnijim od majke ...pročitajte cijeli tekst...
  • Korijeni otuđenosti

    Pored mene, red. Stevan Filipović

    Piše: Marijan Krivak
    Filipović se opet pokazuje vrsnim, lucidnim odabirateljem motiva koji tako presudno obilježava našu svakodnevicu. Naime, potraga za tinejdžerskom emocionalnošću, neupitno, jedna je o ključnih aktualnih tema sadašnjosti. Pored mene zaslužuje ne samo da bude gledan u kino dvoranama nego može poslužiti kao predložak i za neke vrlo ozbiljne rasprave o trenutku u koje živimo
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zlatna mladež

    Klub bahatih (The Riot Club), red. Lone Scherfig

    Klub bahatih, studija Lone Scherfig o defektnosti privilegiranih enklava unutar edukacijskih institucija postaje samo zbrkan, neadekvatan i previdiv pokušaj ozbiljne satire o etičkoj cijeni moći, deklarativan proglas bez instinske manifestne snage, koji baznom premisom i brojnim općim mjestima podsjeća na Tajno društvo Roba Cohena odnosno fragmentalno čak i na Okrutne namjere Rogera Kumblea ...pročitajte cijeli tekst...
  • Rušitelj pravila

    Jastog (The Lobster), red. Yorgos Lanthimos

    Lanthimos je sklon provokativnom propitivanju tradicionalnih obiteljskih nametnutosti kao i opsesivnih suvremenih društvenih prinuda i stigmatizirajućih pritisaka na pojedince, koje glorificiraju i promoviraju život u paru kao ostvarenje trajne sreće i ispunjavanje smisla, dok se istovremeno zagušuju i reduciraju ponaosobne kompleksnosti te ubija ljudskost i stvara istinska osamljenost
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Annin život

    Komuna (Kollektivet), red. Thomas Vinterberg

    Piše: Dejan Durić
    Slično kao u Festen, rako i u Komuni Vinterberg razmatra odnos između pojedinca i kolektiva, odnosno osobnoga i grupnoga identiteta te načina na koji očuvati prvi u odnosu na drugi. Međutim, ovoga puta je tretman problematike mnogo jednostavniji i površniji. Priča igra na kartu nostalgičnoga, emocionalnoga i komičnoga, ali je scenarij nedorađen, a cjelina lišena društvenih propitivanja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Muškost na kušnji

    Macbeth, red. Justin Kurzel

    Piše: Dejan Durić
    Mchael Fassbender odlično je utjelovio kralja mučena savjesću koji slijedi racionalne i pragmatične pobude supruge, svjestan da će to u konačnici dovesti do njegove propasti. Glumac je uvjerljivo dočarao psihološku gradaciju u protagonisti koji sve više propada pod teretom vlastite psihe. Podjednako je dobra i Marion Cottilard u ulozi manipulativne Lady Macbeth, koja neprestano provocira svoga supruga ...pročitajte cijeli tekst...
  • Osebujna poetika

    Mladost (Youth), red. Paolo Sorrentino

    Piše: Marijan Krivak
    Sorrentinov film odiše kontemplativnošću. Ponekad to i može djelovati pretenciozno, ali kada se ta promišljenost ujedini s nepatvorenom emocijom, onda dolazi do sretnog kratkog spoja, koji donosi i gledateljsku empatiju.Mora se reći da Caine i Keitel umnogome nose strast Sorrentinova filma. Cameo-pojavljivanje Jane Fonda, pak, unosi holivudski glamour s puno sarkazma ...pročitajte cijeli tekst...
  • Za angažiranog gledatelja

    Dolazimo u miru (We Come as Friends), red. Hubert Sauper

    Piše: Dejan Durić
    Sauper poseže za stilom cinéma vérité. Nema pripovjedačeva komenatara u voice overu, redatelj je katkada naglašeno prisutan te vrši interakcije s ljudima koje snima, ispituje ih, pomalo provocira, traži reakciju, ne želi se uplitati niti im sigerirati, nego teži isprovocirati njihovo mišljenje. Neposredno slobodnom kamerom snima objekte i događaje te želi u svijesti gledatelja povodovati konfrontaciju različitih segmenata ...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji