Američki filmovi i serije

  • Nova generacija

    Ratovi zvijezda: Sila se budi (Star Wars: The Force Awakens), red. J.J. Abrams

    Piše: Dejan Durić
    Abrams je dobar pripovjedač te vješt zanatlija koji zna pregledno i dinamično iznijeti priču te postaviti raskošne akcijske prizore. Vizualno je zadržao staromodan štih te zaobišao kič i šarenilo. Sila se budi afirmira stare eskapističke mehanizme poput vještog balansiranja između napetosti, patosa i humora te ocrtavanja gledatelju prijemčivih likova te njihovih arhetipskih sukoba ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bezlične binarne opozicije

    U srcu mora (In the Heart of the Sea), red. Ron Howard

    Piše: Dejan Durić
    Howardova narativna kombinatorika konvencionalna je i predvidljiva, a stvaranje, odnosno gradiranje napetosti naprosto mu izmiče iz ruku. Film u cjelini djeluje nefokusirano i nekoncizno. Howard ne zna želi li da mu film bude pustolovni spektakl ili alegorijska priča o snažnim likovima koji se iznenada nađu u velikom iskušenju. Film je sniman za 3D projekciju što je svakako uzelo danak ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tko još brine o logici?

    Igre gladi: Šojka rugalica 2. dio (The Hunger Games: Mockingjay – Part 2), red. Francis Lawrence

    Piše: Dejan Durić
    Igre gladi: Šojka rugalica 2. dio u cjelini muku muči s ritmom te je trebala biti kraća. Moglo se bolje izbalansirati odnos akcijskih i neakcijskih segmenata priče. Prvi su odveć konvencionalni, a drugi se svode na isprazne dijaloške segmente koji se nastavljaju na ljubavne dvojbe iz prve Šojke rugalice. Iako neznatno bolji od prethodnika, ovaj uradak predstavlja tek generički završetak serijala ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kad vatra ugasne

    Krampus, red. Michael Dougherty

    Piše: Dejan Durić
    Redatelju ni samom nije jasno što bi želio: strašiti publiku ili je nasmijavati, pa je ostao negdje na pola puta, na ničijoj zemlji između jezivog i duhovitog. Problem je što strašni dijelovi nisu osobito napeti, a duhovitost je umrtvljena tipskim likovima koji nisu osobito maštovito postavljeni i razrađeni te očekivanim odnosima među njima, pa Krampus tek sporadično izaziva smijeh
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Plošno

    Most špijuna (Bridge of Spies), red. Steven Spielberg

    Piše: Dejan Durić
    Most špijuna je nacionalna bajka koja počiva na prizivanju nacionalnoga patosa dok istodobno pokušava biti politički aktualna i relevantna jer povijest koristi kao promatračnicu za sadašnjost. Priča je kalkulantski složena pa je usredotočena na običnog i prosječnog Amerikanca koji je uvučen u neobičnu priču (pustolovinu) koju prihvaća da bi zaštitio svoju obitelj i zemlju – dvije svetinje za koje se vrijedi boriti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Unutarnja čarolijia

    Pan: Putovanje u Nigdjezemsku (Pan), red. Joe Wright

    Od Joea Wrighta ne može se očekivati ništa manje od raskošna uprizorenja Barriejeva naslova. Ipak, čini se kako djelu, pokušajem davanja realističkog okvira priči, biva oduzet njegov esencijalni dio koji ga i čini neprolaznim evergrinom te da sva njegova maštovitost počiva na CGI-efektima i 3D tehnologiji  te donekle otrcanim fantasy-tropima i spektakularnim swashbuckler-akcijskim scenama ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bilo jednom u Bostonu

    Crna misa (Black Mass), red. Scott Cooper

    Piše: Dejan Durić
    Cooper je dobar u evociranju opore atmosfere bostonskih etničkih kvartova te prikazu kriminalnoga miljea, pa je u cjelini gledano sve zanatski korektno posloženo do te mjere da djelu katkada nedostaje živosti. Mnogo zanimljiviji aspekt priče od samoga prikaza mafijaških krugova odnos je agenta FBI-a Johna Connollyja (odlični Joel Edgerton) prema Jamesu 'Whiteyju' Bulgeru (Johnny Depp) ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zločin i kazna

    Crimson Peak, red. Guillermo del Toro

    Piše: Dejan Durić
    Tradicionalna scenaristička moralno-idejna kombinatorika možda bi iz današnje perspektive mogla proći kao ironična opaska na žanrovsko naslijeđe i njegove svjetonazorske konture, no problem po cjelinu stvara predvidljivost priče. Gledatelj je od početka svjestan što će se dogoditi pa je nekoliko koraka uvijek ispred protagonistice, što djeluje poput gotovo sadističkog postupka redatelja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Vratite ga kući

    Marsovac (The Martian), red. Ridley Scott

    Piše: Dejan Durić
    Scott i njegov direktor fotografije potrudili su se upečatljivo prikazati marsovsko okruženje Prostranost i pustoš okruženja vrlo efektno korespondira sa situacijom u kojoj se protagonist našao Marsovac nije pretenciozan i bombastičan jer mu je primarni cilj da bude crowdpleaser, u čemu solidno uspijeva, no više scenarističke inventivnosti i redateljske hrabrosti ne bi mu škodilo
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Previše zvijezda

    Everest, red. Baltasar Kormákur

    Piše: Dejan Durić
    Nije teško uvidjeti da se Baltasar Kormákur na radu u Hollywoodu morao prilagoditi studijskom režimu i njegovim prohtjevima. U cjelini gledano, Everest nije loš film, osim što je predugačak pa mu se klimaks razvodnjava, ali je idejno nekoncizan jer se nastoje pomiriti različite tendencije. Savršeno bi mogao proći kao nadprosječno televizijsko djelo, no kao kino-uradak utapa se u prosjeku
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Uzbudljiv triler pun obrata

    Sicario, red. Denis Villeneuve

    Piše: Dejan Durić
    Glumačka ostvarenja najjači su adut djela, ponajprije ona Emily Blunt i Benicija Del Tora. Njezina mršavost, tjelesni i psihički umor, osjetljivost i moralna nadmoć dodatno su pojačani kada se postave u kontrast s Benicijem Del Torom iz čije pojave neprestano probija nešto prijeteće i koji kao da siše energiju iz svoje okoline, premda je u njegovoj interpretaciji Alejandro kompleksan i zaokružen lik ...pročitajte cijeli tekst...
  • U podrumu

    Posjeta (The Visit), red. M. Night Shyamalan

    Piše: Dejan Durić
    Posjeta se poprilično predvidljivo koristi žanrovskim obrascima horora: Film sugerira da bukolički ruralni pejzaž nije uvijek dovoljan da se ponovno počnemo dobro osjećati, ponekad su potrebni radikalniji događaji koji će nas izbaciti iz sigurne pozicije. Mali psihološki podtekst ovoga zabavnog, ali tek prosječnog filma, ujedno je i njegov najzanimljiviji segment.
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nakon apokalipse

    Z kao Zachariah (Z for Zachariah), red. Craig Zobel

    Piše: Dejan Durić
    Z kao Zachariah vizualno je vrlo dopadljiv film čija atmosferičnost uvelike počiva na ocrtavanju bukoličkoga okuženja, ostvarivanju dojma izoliranosti i osamljenosti, kako unutrašnje tako i vanjske, što je dodatno pojačano evokativnom uporabom glazbene podloge. Splet svjetonazorskog, društvenog i emocionalno-tjelesnog na papiru djeluje zanimljivo, no njegova filmska egzekucija nije sasvim uvjerljiva ...pročitajte cijeli tekst...
  • Stvar je u kontroli

    Dar (The Gift), red. Joel Edgerton

    Piše: Dejan Durić
    Dar je film dobro vođene priče koja pokušava izbjeći zamke predvidljivosti, te odmjerene režije i bogato razvedene atmosferičnosti. Društvena problematika isprepliće se sa žanrovskim elementima i nastojanjima redatelja da šok-efektima iznenadi i prestraši publiku. Glumačke kreacije Joela Edgertona, Jasona Baremana i Rebecce Hall također pridonose uvjerljivosti cjeline
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dobro skrojen ljetni blockbuster

    Nemoguća misija: Odmetnuti (Mission: Impossible – Rogue Nation), red. Christopher McQuarrie

    Piše: Dejan Durić
    McQuarrie pazi da mu priča ne bude pretjerano komplicirana, ali i da se ne svede na puku pozadinu za insceniranje raskošnih akcijskih prizora. Na taj način prilično spretno povezuje staromodan špijunski štih sa suvremenim zabavljačkim tendencijama koje se očituju u humornim elementima i akcijskim prizorima. Nemoguća misija: Odmetnuti vrlo je solidan i dobro skrojen ljetni blockbuster
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Lišeno pameti

    Terminator Genisys, red. Sam Taylor

    Piše: Dejan Durić
    Televizijski redatelj Sam Taylor ne shvaća da ako ništa novo nema za inscenirati, tada je bolje akcijske prizore održavati kratkima i dinamičnima, umjesto da se već viđene potjere i pucačine razvlače do granice gledateljeva zamora. On bi želio da akcijski segment djela izgleda kameronovski raskošno i pompozno, no ne uspijeva nadići granicu rutinera koji ispunjava producentske zahtjeve ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kuražna junakinja

    Špijunka (Spy), red. Paul Feig

    Špijunka se oslanja mahom na (sporadično i satirične) verbalne dosjetke ali jednako tako i gegovni, slapstick tip humora; obim izričajima glavna je glumica Melissa McCarthy itekako dorasla, pa koherentno portretira širok raspon emocija svoje simpatične i kuražne junakinje, CIA-ine špijunke. Dvojac Melissa McCarthy i Paul Feig evidentno je kliknuo i dokazao se uigranim kreativnim timom
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kad odmor postane mora

    Jurski svijet (Jurassic World), red. Colin Trevorrow

    Piše: Dejan Durić
    Nešto je likove moralo labavo držati na okupu da ne izgleda kao da svatko od njih nastupa u nekom drugom filmu pa s vremena na vrijeme zalutaju na pogrešan set. Posrijedi je niz animiranih atrakcija, malo patetike i zbližavanja, nekoliko neuspjelih pošalica te niz referenci na Ralje i slične filmove o blaziranim turistima u tematskim parkovima i odmaralištima čiji odmor krene po zlu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Osvježenje u ponudi

    Pobješnjeli Max: Divlja cesta (Mad Max: Fury Road), red. George Miller

    Piše: Dejan Durić
    Divlja cesta lišena je sentimentalnosti jer redatelj nije sklon romansama i velikim emocijama, što je osvježenje jer akcijski siže ne pokušava razvodniti sentimentalnim epizodama. Posrijedi je poprilično originalno i kreativno ostvarenje, koje može stajati samo za sebe bez popudbine iz prošlosti te predstavlja osvježenje u ponudi inače bezličnih i nemaštovitih holivudskih spektakala ...pročitajte cijeli tekst...
  • Postulati i njihova primjena

    Selma, red. Ava DuVernay

    Piše: Dejan Durić
    Pritom je David Oyelowo ostvario odličnu glumačku kreaciju glavnoga protagonista koja nosi cjelokupni film te je uvjerljivo uspio prikazati procijepe između Kingova javnoga djelovanja i karizmatičnih nastupa te osobnih sumnji i slabosti koje su ga katkada mučile. Selma je vrlo pedantno posloženo djelo u kojem je redateljica pokazala veliku vještinu u postavljanju i vođenju priče, no film bi mogao biti za nijansu kraći ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bolje u kratkoj formi

    SpužvaBob Skockani: Spužva na suhom (The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water), red. Paul Tibbitt

    Drugo cjelovečernje izdanje ne ponavlja gotovo ništa od frapantne ingenioznosti svoje imanentne mini-forme; ne dosiže čak ni razinu prvog SpužvaBob Skockani filma koji je imao svojih blistavih proplamsaja i uopće je kao cjelina funkcionirao bolje. Evidentno je stoga da mu izričajno ne leži duga forma, radije kratka, u kojoj maksimalno dolazi do izražaja sva dubina i iznijansiranost njegovog začudnog svijeta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pobuna protiv zlog gospodara

    Citizenfour, red. Laura Poitras

    Piše: Marijan Krivak
    Edward Snowden postao je ikonom suvremenog, digitalnog pokreta otpora te se pokazao kao pojedinac koji će se odlučno suprotstaviti samovolji vlade. No, jesmo li doista – osvješćivanjem činjenice da svakoga od nas u svakome trenutku elektroničke komunikacije netko nadgleda – postali pametniji? Ili, možda, paranoičniji? Laura Poitras, zasigurno, zna kako dramaturški uobličiti priču ...pročitajte cijeli tekst...
  • Oronule kuće, posrnule obitelji

    To dolazi (It Follows), red. David Robert Mitchell

    Piše: Dejan Durić
    Horor kao žanr ima tendenciju da tijekom razvoja radnje ubija jednog po jednog protagonista, što je ovdje iznevjereno jer većina protagonista preživljava. Stoga bismo mogli zaključiti, a s obzirom na spomenuto oniričko i paranoidno ozračje filma, da To dolazi ne povezuje seks s prekoračenjem i moralnim kažnjavanjem, nego teror premješta na unutrašnju, psihološku razinu
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Banalno

    Pedeset nijansi sive (Fifty Shades of Grey), red. Sam Taylor-Johnson

    Piše: Dejan Durić
    Dinamika razvoja odnosa Christiana i Anastasije počiva na banalnim dijalozima koji su toliko grozno sročeni da se gledatelj u kinu crveni od srama zbog glumaca koji su ih prisiljeni izgovarati. S takvim scenarističkim materijalom ne trebaju nas čuditi niti beskrvne glumačke kreacije Dakote Johnson i Jamieja Dornana. Pritom je cijeli sadomazohistički kontekst demoniziran jer je publici trebalo dati oduška ...pročitajte cijeli tekst...
  • U patrijarhalom okruženju

    Mama (Mommy), red. Xavier Dolan

    Piše: Dejan Durić
    Problematika suočavanja leži u srži filma, što je evocirano osobitom uporabom formata. Film je naoko sniman u akademijinom formatu. No za razliku od njegova blago pravokutnoga oblika, instagram format kojega Dolan koristi je savršeni kvadrat koji vrlo precizno i strogo omeđuje sliku, a time i živote protagonista. Time sugerira njihovu skučenost, pritisnutost i izoliranost, a to su često njegove teme ...pročitajte cijeli tekst...
  • Cijena američkog sna

    Godina nasilja (A Most Violent Year), red. J.C. Chandor

    Piše: Dejan Durić
    Chandor uvjerljivo rekreira klimu osamdesetih godina s nizom upečatljivih detalja u rasponu od kostimografije preko scenografije do glazbe. Godina nasilja film je stilizirana rukopisa, pomalo vintage izgleda i bogate atmosferičnosti koji skalpelski precizno zasijeca u srž kulturne klime i američkoga mentaliteta razmatrana razdoblja. Međutim, cjelina je neujednačena jer djelo ima i nekoliko propusta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Mračni porivi

    Foxcatcher, red. Bennett Miller

    Piše: Dejan Durić
    Channing Tatumnije osobito ekspresivan glumac, no Miller je uspio iz njega izvući maksimum. Tatum odmjereno postavlja portret Marka Schultza kao slabo socijalizirana autsajdera koji teško uspostavlja odnose s okolinom. Steve Carell fizički i psihički gradi Du Ponta kao figuru koja ima brojne nerazriješene komplekse s kojima se ne zna nositi i iz čije pojave neprestano probijaju mračni porivi ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ja i svijet oko mene

    Birdman, red. Alejandro González Iñárritu

    Piše: Dejan Durić
    Dinamična kamera i snimanje iz ruke čini glavni dio snimaka filma, što cjelini daje osobit ritam i atmosferu. Oni korespondiraju sa stanjem glavnoga protagonista jer nekoliko dana prije službene premijere predstave koju režira i u kojoj glumi turbulentno je i kaotično razdoblje koje je gotovo komorno svedeno na prostor zgrade kazališta, a što potencira tjelesnu i duševnu preopterećenost protagonista ...pročitajte cijeli tekst...
  • Stereotipi i šovinizam

    Snajperist (American Sniper), red. Clint Eastwood

    Piše: Dejan Durić
    Snajperist je u potpunosti lišen društvenog, političkog i kulturnog konteksta koji se nikada ne propituje jer se to ne bi moglo uskladiti s koncpiranjem patriotskoga mita. Djelo malo želi biti akcijski film s vrlo stereotpino postavljenjim negativcima, potom rodoljubna bajka, a malo bi bio psihološka studija, iako Eastwoodu psihologija, unatoč svim zaslugama za filmsku umjetnost, nikada nije bila jača strana ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dekonstrukcija holivudskog mita

    Karta do zvijezda (Maps to the Stars), red. Davida Cronenberga

    Piše: Dejan Durić
    Redateljev stav prema protagonistima nije nimalo neutralan. On ih postavlja u situacije koje mu služe da ih oštro ironizira i demaskira. Likovi su moralno i emocionalno anestezirani te su svedeni na razinu emocionalnih bogalja i zombija čija je jedina preokupacija kako ih drugi vide i kako su predstavljeni u medijima. Karta do zvijezda radikalna je Cronenbergova dekonstrukcija holivudskog mita
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kad se riječi zaboravljaju

    Zauvijek Alice (Still Alice), red. Richard Glatzer, Wash Westmoreland

    Piše: Dejan Durić
    Film spašava i daje mu određeni dignitet izvrsna kreacija Julianne Moore, koja je ponovno pokazala da je jedna od najfascinantnijih suvremenih američkih glumica. Njezina odmjerna glumačka kreacija uspijeva prevladati zamke konvencionalne režije i šabloniziranoga scenarija te uvjerljivo ocrtati bespomoćnost i dezorijentaciju koje Alice osjeća. Filmski partneri parirali su joj s različitim uspjesima: ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ambicije i realnost

    Sudac (The Judge), red. David Dobkin

    Piše: Dejan Durić
    Robert Downey Jr. neprestano ostavlja dojam kao da ima problema s ulaskom pod kožu svog lika, a situaciju donekle spašava jedino vrlo solidni Robert Duvall u ulozi oca tiranina.
    Sudac želi biti psihološka studija obiteljskih odnosa ali i društvena freska, ali to nikako ne uspijeva podrobnije razraditi te ostaje na razini kulise kao što i Dobkinovo ostvarenje nikako ne uspijeva isplivati iz ponora pogubne televizičnosti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pretjerana teatralnost

    U šumi (Into the Woods), red. Rob Marshall

    Piše: Dejan Durić
    Rob Marshall već ima žanrovskih iskustava s mjuziklom (precijeni Chicago), no čini se da je u ovome projektu on najslabija karika. Djelo je raskošno producirano (kostimi, scena, fotografija), a donekle ga spašava dobra glumačka kreacija Meryl Streep. U njezinim dionicama film ravnomjerno balansira između komičnoga i emocionalnoga te se razbija pretjerana jednoličnost
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Destruktivna sila

    Ritam ludila (Whiplash), red. Damien Chazelle

    Piše: Dejan Durić
    Chazelle se odličnim pokazao u gradbi prizora te osobito napetosti u njima, čime je pažljivo podcrtao psihološke tenzije. Njegova je kamera redovito dinamična, rukopis mu karakteriziraju pretežno kratki kadrovi i brzi montažni rezovi te neprestani skokovi, čime montaža slijedi glazbene principe. Dinamizam tako nastoji dočarati mahnitost kako mladog Andrewa tako i njegova učitelja Fletchera ...pročitajte cijeli tekst...
  • Plutanje na pučini

    Nesalomljivi (Unbroken), red. Angelina Jolie

    Piše: Dejan Durić
    U težnji da filmu podari epski zamah, cjelina je postala predugačkom i na trenutke razvučenom, bez dobroga osjećaja za ritam i tempo, iako vizualno djelo izgleda besprijekorno. Fabularna nit filma miriše na nešto natopljeno patetikom no rome bi se još i moglo progledati kroz prste da Jolie ovaj put kao redateljica jednostavno nije cijepljena od suptilnosti, ali i narativne konciznosti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tri narativne linije

    Igra oponašanja (The Imitation Game), red. Morten Tyldum

    Piše: Dejan Durić
    Igra oponašanja je bolje režirana nego napisana. Iako je Tyldumov redateljski rukopis mnogo smireniji nego u slučaju vrlo dobrih Lovaca na glave to odgovara tematici i problematici filma. Redatelj vrlo dobro rekreira duh trenutka, čemu doprinosi i fotografija Oscara Faure. U konačnici, riječ je on solidnom biografskom filmu koji je nudio više mogućnosti nego što su ih autori uspjeli iskorisiti ...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji