Europski i svjetski filmovi i serije
-
Sklonište (L Abri), red. Fernand Melgar
Piše: Dejan Durić
Sklonište stoga nastoji višeslojno prikazati situaciju pa tri linije redateljeva interesa možemo pojmiti kao svojevrsna tri zrcala koja različito reflektiraju iste situacije. Dojam neposrednosti dodatno pojačava činjenica da se sudionici filma ponašaju kao da nisu svjesni postojanja kamere. Zbog njihove prirodnosti gledatelj kao da i sam biva postavljen u bunkerski prostor te svjedoči isječku iz života ...pročitajte cijeli tekst...
-
Bravo! (Aferim!), red. Radu Jude
Piše: Marijan Krivak
Judeov film sjajno je filmski uobličena freska o jednom povijesnom razdoblju. Autor je vispreno prepoznao osobine tog vremena i u ovome svijetu danas. Suvereno vladajući filmskom pričom i likovima, prenio nam je univerzalnu poruku o ljudskoj prirodi – iskvarenoj, gramzivoj, pohotnoj, no opet ljudskoj, te – in ultima linea – ako ne sasvim solidarnoj, a ono barem suosjećajnoj. Stoga – Aferim! ...pročitajte cijeli tekst...
-
Mustang, red. Deniz Gamze Ergüven
Piše: Dejan Durić
Mustang je djelo u kojem naglasak nije stavljen na originalnost priče nego na njezinu izvedbu, a posrijedi je element koji od ovog ostvarenja čini izvrstan film. Cjelina počiva na brojnim, međusobno isprepletenim detaljima koji grade specifičnu atmosferu. Redateljica izvrsno barata prostornom i vremenskom dimenzijom, koje se prožimaju. Riječ je o hrabrom i precizno osmišljenom filmu ...pročitajte cijeli tekst...
-
45 godina (45 Years), red. Andrew Haigh
Piše: Dejan Durić
Haigh vješto postavlja seciranje odnosa postarijeg bračnoga para. Paralelno s rastom sumnji i otvaranjem bolnih točaka prošlosti prati se prisjećanje njihovih ranih godina: upoznavanje, zaljubljivanje, početak zajedničkoga života. Pod utjecajem kriznih trenutka Mercerovi također uspijevaju u sadašnjosti ponovno otkriti zadovoljstvo jedno u drugome, što dodatno usložnjava problematiku sumnje ...pročitajte cijeli tekst...
-
Ljubav (Love), red. Gaspar Noé
Piše: Dejan Durić
Problem s Noéom je u generalno pogrešnom pristupu tjelesnosti. Eksplicitan ili nasilan seks nije novost u njegovom opusu, no on uvijek krivo podrazumijeva da baratanje seksualno eksplicitnim sadržajima treba njegovu publiku izbaciti iz sigurne pozicije. Sablazniti i provocirati puritance namjera je koja probija iz njegovih ostvarenja, no s druge strane katkada se pokazuje kao puritanac i tradicionalist ...pročitajte cijeli tekst...
-
Mali princ (The Little Prince), red. Mark Osborne
Piše: Dejan Durić
Osborne vrlo vješto isprepliće dvije narativne linije. Pritom uspješno izbjegava pretjeranu patetiku te izbalansirano izmjenjuje emocionalne i humorne aspekte priče. U završnici cjelina počinje pomalo gubiti dah, no Malome princu ne može se osporiti da uspijeva zadržati duh romanesknoga predloška, ali ga uspijeva iščitati iz suvremene i društveno aktualne perspektive
...pročitajte cijeli tekst...
-
Spectre, red. Sam Mendes
Piše: Dejan Durić
Mendes je sposoban redatelj koji zna izvrsno postaviti prizore poput raskošne i bombastične uvodne sekvence. Međutim, dobar dio onoga što se dešava nakon toga kao da nam sugerira da se redatelj umorio u uvodu. Produkcijski gledano, film je vizualno dotjeran kao i Daniel Craig u svojim skupim odijelima, no raskošan celofan u koji je cjelina upakirana ne može sakriti činjenicu da je praznjikava ...pročitajte cijeli tekst...
-
Nikada te neću zaboraviti (A Promise), red. Patrice Leconte
Evidentno nedorastao bravuroznom Zweigovom kalibru, Leconte podastire mlaku i mediokritetno konvencionalnu, saharinsku, iako pitku no načelno bestrasnu dramu koja ne uspijeva dočarati ključajuću čeznutljivu senzualnost skrivenu ispod površine, gotovo monomaničnu opsesivnost i skrupuloznu supresivnost zaljubljenih protagonista, kao ni sam protok vremena kojim su nevoljko zarobljeni ...pročitajte cijeli tekst...
-
Fotograf, red. Irena Pavlásková
Piše: Dejan Durić
Karl Roden i Marie Málková odlični su u glavnim ulogama, no likovi koje tumače prilično su plošno koncipirani. Saudek je u svojoj iznimnoj talentiranosti gotovo mitologiziran pa njegovo sudjelovanje u projektu kao koscenarist gotovo graniči s egotripom. Moguće je da su autori nastojali ironično sagledati mitologizirajući aspekt umjetnika no čini se da u tome ipak nisu uspjeli
...pročitajte cijeli tekst...
-
Legenda (Legend), red. Brian Helgeland
Piše: Dejan Durić
Tom Hardy potrudio se uvjerljivo utjeloviti Reginalda i Ronalda te isjenčati svaki lik na temelju njegovih specifičnih fizičkih karakteristika i gestikulacije te različitih psiholoških crta i osobina. Stoga njegova pojava predstavlja pilon Helgelandova ostvarenja koje se kreće utabanim žanrovskim kolosjecima. Djelu bi koristilo i više scenarističke discipliniranosti te dodatne profilacije likova ...pročitajte cijeli tekst...
-
Moja majka (Mia Madre), red. Nanni Moretti
Piše: Dejan Durić
Moretti je redatelj koji zna kako prodrijeti u intimne sfere svojih nesigurnih i nezadovoljnih protagonista. Moja majka narativno i stilski je jednostavan film. Pregledno i linearno vođena naracija ima funkciju postupno, gradacijski prikazati rastuće tenzije u protagonistici. Riječ je o zanatski lijepo skrojenom filmu, koji iako možda nije osobito originalan, puno toga duguje odličnoj glavnoj glumici Margheriti Buy ...pročitajte cijeli tekst...
-
Žabac Regi (Ribbit), red. Chuck Powers
Žabac Regi je linearno jednostavan pikarski film ceste o potrazi za identitetom. Fascinantan je i zahvalan izbor Amazonske prašume – jedne od najbogatijih riznica prirode na svijetu, kao mjesta radnje te uklapanje domorodačkih plemena i njihove princeze u sadržaj. Sve u svemu, ova nesavršena žonglersko-balansirajuća vježba stilova i sadržaja za najmlađu publiku ipak može biti gledljiva i pitka ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sedmi patuljak (Der 7bte Zwerg), red. Boris Aljinovic, Harald Siepermann
Redateljski dvojac u prezentaciji pustolovina sedmorice patuljaka radije odabire pristup poetike postmodernističkog eklekticizma, s referencama na suvremenost;. Kao ponuda za poslijepodnevnu razbibrigu mlađih recipijenata Sedmi patuljak nije pretjerano štetan (premda može doći do zbunjivanja djece u odnosu na folklorne zapise ovdje izmiksanih likova i njihovih djela)
...pročitajte cijeli tekst...
-
Dheepan, red. Jacques Audiard
Piše: Dejan Durić
U središnjem dijelu filma Audidard vrlo sporim tempom precizno zarezuje u egzistencijlnu i psihološku dimenziju protagonista. Frustrirajući ritam filma time odražava frustrirajuću situaciju u kojoj se likovi nalaze. Činjenica da djelo nosi naziv prema glavnom liku upućuje nas na zaključak da će posrijedi biti studija karaktera. Međutim, Dheepanova drama nije privilegirana u odnosu na ostalo dvoje protagonista ...pročitajte cijeli tekst...
-
Ničije dijete (Ničije dete), red. Vuk Ršumović
Piše: Marijan Krivak
Cijenjeni scenarist, kazališni i filmski dramaturg Vuk Ršumović ostvario je dojmljiv prvijenac. Njegov film nije bez mana (povremeno šablonski snimateljski rakursi i pojednostavljeni odnosi među likovima), no uspio je prenijeti snažnu poruku o društvenoj strukturi i fatalizmu usuda onih koji su iz te strukture izopćeni. Filmom dominira odlični Denis Murić u naslovnoj ulozi
...pročitajte cijeli tekst...
-
Divlje priče (Relatos salvajes), red. Damián Szifrón
Piše: Dejan Durić
Iako su priče prostorno i fabulativno različite, Szifrón ih je suptilno uspio složiti u konciznu cjelinu. Kako to obično biva u djelima omnibus strukture, neki su segmenti bolji, neki slabiji. Primjerice, La propuesta ne uspijeva nadvladati opća mjesta klasnih propitivanja, a Hasta que la muerte nos separe, možda najbolji dio, pretvara se u gotovo makabričnu viziju vjenčanja koje se krenulo krivim putem ...pročitajte cijeli tekst...
-
Čuda (Le meraviglie), red. Alice Rohrwacher
Piše: Dejan Durić
Alice Rohrwacher nastoji da joj cjelina ima štih dokudrame, što filmu daje neorealistički prizvuk koji katkada poprima snovit ugođaj. Stoga film počiva na bogatoj atmosferičnosti. Međutim, ta navodna stilska neizbrušenost i nastojanje da se ostvari niz neposrednih skica života djeluje odveć neusredotočeno, a na trenutke i usporeno. Čini se da je autorica trebala dodatno profilirati likove te scenarij konciznije strukturirati ...pročitajte cijeli tekst...
-
24. Dani hrvatskog filma, Zagreb, 23. – 26. travnja 2015. Kratke lopte (Short Plays), red. Bobo Jelčić, Gaspard Noé, Apichatpong Weerasethakul, Viktor Kosakovski, Carlos Reygadas, Danuel Gruener, Koena Mortiera, Rune Denstad Langlo, Vincent Gallo, Juan Carlos Valdivia i dr.
Piše: Janko Heidl
Kako to već kod omnibusa biva, različiti intenziteti kreativnosti i nadahnuća te različita stilska i filozofsko-ideološka opredjeljenja cjelinu s jedne strane čine dinamičnom i na svoj način nepredvidljivom, no s druge strane rascjepkanom i, unatoč zajedničkoj temi, necjelovitom. U svemu, mada nije riječ o važnoj filmskoj lektiri, Kratke lopte zaslužuju barem neobvezno gledanje
...pročitajte cijeli tekst...
-
U podrumu (Im Keller), red. Ulrich Seidl
Piše: Dejan Durić
Seidl nastoji smireno, u gotovo monotonoj maniri secirati ne samo postupke i razmišljanja nego preko toga i mentalitet malograđanske Austrije. Podrum nije samo intimni prostor protagonista u kojem svojim žudnjama mogu pustiti na volju nego predstavlja i nesvjesno jednoga društva. Autoru moraliziranje nije potrebno, jer njegovi pedantno komponirani kadrovi dovoljno govore sami za sebe ...pročitajte cijeli tekst...
-
Bijeli bog (Fehér isten), red. Kornél Mundruczó
Piše: Dejan Durić
Bijeli bog spoj je uznemirujućih prizora zlostavljanja životinja te emocijama nabijenih prizora, premda film nikada ne upada u jeftin i manipulativan sentimentalizam. Redatelj izvrsno orkestrira masovne prizore, a pustolovine četveronožnoga junaka postavlja u maniri uzbudljivoga akcijskoga filma. Odnos prema psima mješancima vrlo je aktualna politička alegorija u kojoj psi simboliziraju ljudsko stanje. ...pročitajte cijeli tekst...
-
Križni put (Kreuzweg), red. Dietrich Brüggemann
Piše: Dejan Durić
Iako Križni put progovara o teškoj problematici, redateljev je pristup satiričan, što se postiže kroz neprestano konfrontiranje Marijinih (odlična glumačka kreacija debitantice Lee van Acken) hiperboliziranih težnji i okoline koja prijeti da je u njima osujeti. Više od odnosa vjerskoga i svjetovnoga film, kroz prizmu odrastanja, razmatra sraz vjerskoga fanatizma i modernoga načina života ...pročitajte cijeli tekst...
-
Druga šansa (En chance til), red. Susanne Bier
Piše: Dejan Durić
Film nosi izvrsna glumačka kreacija Nikolaja Costera-Waldaua koji je uvjerljivo dočarao psihološku gradaciju svoga lika koji je mučen moralnim dvojbama i žaljenjem. Bier je uvijek bila sklona melodramatskoj intonaciji a Druga šansa ima problema s balansiranjem između opora trilerskog ozračja, koje nikada ne uspijeva postići dozu brutalnoga realizma i nepotrebna upadanja u plitku emocionalnost ...pročitajte cijeli tekst...
-
Mr. Turner, red. Mike Leigh
Piše: Marijan Krivak
Nakon toplog filma o izmišljenim, sretnim ljudima Još jedna godina (Another Year, 2010.), u kojem je Leigh pokazao rijetko majstorstvo građenja filmske priče, ovdje u priči o stvarnoj osobi djeluje hladno. J.M.W. Turner je kao filmski lik u posvemašnjoj subordinaciji prema velikim slikarevim platnima što ih gledamo u filmskoj slici i zapravo su ta platna zbiljski protagonisti ovoga kino-djela ...pročitajte cijeli tekst...
-
Divlje priče (Relatos salvajes), red. Damián Szifrón
Uz snažan redateljski pečat crnohumorno bizarnog i uznemirujuće provokativnog, tri upečatljiva segmenta djela su i grozničava naelektrizirana dinamična montaža Szifróna i Pabla Barbierija Carrere, iznenađujuća kontrastna glazba te smislena i ogoljena, sirova a funkcionalna fotografija na tragu skandinavskih velikana, koja senzibilizirano pronosi mnogostrukost ozračja svojih šest crtica ...pročitajte cijeli tekst...
-
Dvojnik (The Double), red. Richard Ayoade
Dvojnik je superlativna interpretacija istoimena romana Dostojevskog koja inovativnim retro-futurističkim dizajnom Davida Cranka kreira nadasve sugestivnu koncepciju prezentacije iako redatelj u posljednjoj trećini filma namjerno odabire nejasan i interpretativno otvoren narativan pristup. Labava apstrakcija i halucinogeno vrludanje film zatvaraju u hermetičnu i nepotrebnu distantnost ...pročitajte cijeli tekst...
-
Nostalgija za svjetlom (Nostalgia de la luz), red. Patricio Guzman
Piše: Janko Heidl
Premda vrlo cerebralan, no istovremeno liričan i nježan, ali upečatljivo provokativan, Nostalgija za svjetlom uvjerljiv je iskaz čovjeka i autora koji zrelošću, iskustvom i smirenošću treće dobi o boli i tragediji nastoji, pa i uspijeva zauzeti filozofski stav koji je i jedan od načina nošenja s teško podnošljivim. Izrađena za vlastitu dušu, Nostalgija za svjetlom ne nudi odgovore, no itekako nuka na promišljanje ...pročitajte cijeli tekst...
-
Levijatan (Leviafan), red. Andrey Zvyagintsev
Piše: Dejan Durić
Iako je naglasak na Kolji i njegovoj obitelji, Levijatan bi preciznije bilo odrediti kao svojevrsni mozaik provincijskog života u kojem je Zvyagintsev oko glavnoga lika isprepleo niz sudbina i zanimljivo skiciranih pojedinaca putem kojih prikazuje korumpiranu ispremreženost različitih civilnih i političkih institucija prenapučenih raznoraznim uhljebima i interesnim skupinama
...pročitajte cijeli tekst...
-
Pasolini, red. Abel Ferrara
Piše: Marijan Krivak
Willem Defoe u naslovnoj ulozi dobar je glumački odabir. Njegova fizionomija i nenametljiva gestikulacija uvjerljivo utjelovljuju spisatelja. Problem je ovog ostvarenja ponajviše u tome što redatelj ne uspijeva izgraditi neki filmski jezik koji bi barem djelomice bio al-pari s onim Pasolinijevim. Pasolini ostaje začudnim djelom u već po sebi začudnom opusu Abela Ferrare
...pročitajte cijeli tekst...
-
Mama, volim te (Mammu, es Tevi mīlu), red. Janis Nords
Kroz centralni (deficijentan i nedovoljno otvoren) odnos majke i djeteta Janis Nords prezentira kompleksan i realističan, slojevit i nadasve empatičan uradak naročito lijepo podcrtan u kontrastima emotivno zagušujućih interijera i prostranstva eksterijera snimatelja Tobiasa Datuma, a koji potporu nalazi i u vrsnoj glumačkoj postavi, poglavito uvjerljivom malom protagonistu Kristofersu Konovalovsu ...pročitajte cijeli tekst...
-
Xenia, red. Panos H. Koutras
Kad se pak u konačnici podvuče crta, ovaj filmski miš-maš – simbolička odiseja braće Odiseja (!) i Danyja, u prvome je redu predvidiv kao i prerazvučen i traje nepotrebnih dva sata te nikad i nikako nije eksplicitno političan i(li) posljedično pesimistično-apatičan – radije joie de vivre manifest homoseksualnosti, lagan i pitak crowdpleaser namijenjen prvenstveno queer orijentiranim festivalima i programima ...pročitajte cijeli tekst...
-
Diplomacija (Diplomatie), red. Volker Schlöndorff
Piše: Dejan Durić
Scenristički, likovi i njihove oprečne pozicije precizno su postavljeni pa se sloj po sloj otkrivaju njihove dvojbe i kompleksi motivacija. Dinamičnosti cjeline pridonosi i odlična glumačka igra između Nielsa Arestrupa i Andréa Dussolliera, koji su iste uloge odigrali i u kazališnoj inscenaciji, te Schlöndorffov elegantan redateljski rukopis koji nikada ne zapada u bezličnu i teatralnu statičnost ...pročitajte cijeli tekst...
-
Stogodišnjak koji se spustio kroz prozor i nestao (Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann), red. Felix Herngren
Već i sam naslov nagovještava apsurdističko-bizarno koje autor Felix Herngren, naglašava u maniri lo real maravilloso marquesovkih naslovljavanja ili harmsovskih nonsensa. Herngen ne pronosi magijski realizam ni estetiku avangardno-paradoksalnog – radije humoresknu srodnost s kulturom karnevalskog i burlesknog, ali čini to u izrazito populističkom light-tonu
...pročitajte cijeli tekst...
-
Francuskinje (Sous les jupes des filles), red. Audrey Dana
Ansambl chick-flick Francuskinja, prepun femme fatalea i djevojki iz susjedstva u jednom, stoga evocira kako suvremene žanrovske naslove, tako poglavito zlatnoholivudske screwball gegove i dijaloge s plejadom moćnih diva Upravo njihova zajednička energija Francuskinje čini ugodnim gledateljskim iskustvom, iako u cjelini nepamtljivim i ničim više od toga
...pročitajte cijeli tekst...
-
Timbuktu, red. Abderrahmane Sissako
Piše: Dejan Durić
Prikaz svakodnevnoga života precizno je iscrtan. Riječ je o poetizaciji maloga i svakodnevnoga, sitnih radosti naspram ispraznosti i zla nasilja te fanatizma koji ubija radosti življenja. Redatelj je sklon poetskim i meditativnim kadrovima kao i totalima koji imaju metafizički prizvuk. To posebice dolazi do izražaja u sceni na rijeci. Njihova je funkcija da dodatno naglase ludost ničim opravdanog nasilja....pročitajte cijeli tekst...
-
Golub sjedi na grani i promišlja egzistenciju (En duva satt på en gren och funderade på tillvaron), red. Roy Andersson
Piše: Dejan Durić
Kroz lutanja para trgovačkih putnika i njihove susrete s ostalim akterima plete se mreža samoće, praznine i očekivanja. Komunikacija među protagonistima strukturirana je u besmislenom modusu. Idejna potka filma dobrim dijelom počiva na destruiranju komunikacije koja dovodi i do destruiranja likova. Mehanička komunikacija dodatno je eksplicirana ponašanjem sporednih likova ...pročitajte cijeli tekst...
-
Dva dana i jedna noć (Deux jours, une nuit), red. Luc Dardenne, Jean-Pierre Dardenne
Piše: Marijan Krivak
Marion Cotillard nezasluženo je ostala bez nagade za glavnu žensku ulogu na festivalu u Cannesu. Dva dana i jedna noć još je jedno sjajno djelo braće Dardenne. Precizno vođena pripovijest na kraju nam, zapravo, donosi happyend u obliku novoiznađene nade u ljudsku solidarnost. Iako pomalo utopijski, ovaj je film pravi priručnik otpora sili Kapitala i nadahnuće za dostojanstvo mnogih malih osoba ...pročitajte cijeli tekst...
-
Teorija svega (The Theory of Everything), red. James Marsh
Piše: Dejan Durić
Film od opasnoga skliznuća u kič spašava odlična glumačka kreacija Eddieja Redmaynea, što u konačnici potvrđuje stav da od ovakvih naslova upravo i najviše profitiraju glumci jer im omogućuju velike glumačke preobrazbe kakve odbori koji dodjeljuju filmske nagrade naprosto obožavaju. Posrijedi film koji se nastoji svima svidjeti dakle, riječ je o ulizivačkom djelu bez ikakva autorskoga stava ...pročitajte cijeli tekst...
-
Ida, red. Paweł Pawlikowski
Piše: Dejan Durić
Politički i kulturološki gledano, Ida je vrlo hrabro i poticajno ostvarenje koje se bavi poljskim povijesnim prijeporima te pojedinim mračnim aspektima tamošnje prošlosti. Glumačke kreacije su odlične, a redateljski rukopis Pawlikowskoga vrlo promišljen: minuciozan, detaljiziran, s velikim naglaskom stavljenim na razvijanje sugestivne atmosferičnosti, čemu pridonosi odlična fotografija ...pročitajte cijeli tekst...
-
Omar, red. Hany Abu-Assad
Piše: Dejan Durić
Omar ponajbolje funkcionira kao drama svakodnevna života u kojoj su oštro suprotstavljeni međuljudski odnosi pojedinca s društvenim i političkim okruženjem. Redatelju uspijeva koncipirati problematične likove u kojima se ukršatavaju nizovi proturječnih osobina Omar je vrlo dobar film koji upečatljivo ilustrira načine na koje psihološko nasilje može poprimiti dominaciju nad ljudskim životom ...pročitajte cijeli tekst...
-
Dječaci iz ulice Marxa i Engelsa, red. Nikola Vukčević
Piše: Marijan Krivak
Ono što mi se čini u konačnom dojmu ovog patetičnog, ali i na trenutke zabavnog filma, jest da je unekoliko napravljen za, nazovi, jugonostalgičare. Da je napravljen kako bi u regiji ostvario gledanost upravo u tom fonu. (Međutim, trećeg dana prikazivanja u Cinestaru bilo nas je tek dvoje takvih na projekciji!) Dječaci iz ulice Marxa i Engelsa zastaju negdje na pola puta između akademizma i kiča ...pročitajte cijeli tekst...
-
20.000 dana na Zemlji (20, 000 Days on Earth), red. Iain Forsythe, Jane Pollard
Piše: Janko Heidl
Unatoč, čini se, zdušnim naporima filmaša i Cavea da proniknu u možda i neproničnu tajnu kreacije, do konkretnog se odgovora ne dospijeva. Očekivano. No moglo bi se reći da 20.000 dana na Zemlji, čije autorstvo valja pripisati i Caveu, mjestimično uspjeva uhvatiti i zabilježiti trenutak čarolije u kojem se zbiva fascinantna umjetnička preobrazba. Za jedan ni sto minuta dug film – mnogo
...pročitajte cijeli tekst...
-
Mi smo najbolje! (Vi är bäst!), red. Lukas Moodysson
Piše: Marijan Krivak
Moodysson gradi svoj film prepun simpatije prema svojim protagonisticama. Nesigurna Bobo, otkačena Klara i dobro odgojena Hedvig ocrtane su toplim tonovima kamere Ulfa Brantåsa. Njihovi krupni planovi i lica boje ozračje filma dajući nam fizonomije prepune straha i nesigurnosti, ali i prijateljske ljubavi i međusobne privrženosti u odlučnosti da se suprotstave neprijateljskom patrijarhalnom okruženju ...pročitajte cijeli tekst...
Arhiv