Europski i svjetski filmovi i serije

  • Mač bez oštrice

    Jauja, red. Lisandro Alonso

    Piše: Dejan Durić
    Nije teško zamijetiti da se redatelj Lisandro Alonso oslanja na vesternovsku ikonografiju, kako u vizualnom tako i tematsko-motivskom segmentu filma. Autora mnogo više zanima što se nalazi iza kulisa njegovih narativa i kako se to u daljnjoj konzekvenci manifestira na suvremeno društvo. Jauja je vizualno besprijekoran film vrlo zanimljive ideje, no odveć trom što otupljuje i njegovu društvenu oštricu ...pročitajte cijeli tekst...
  • O komunikaciji i (ne)razumijevanju

    Zimski san (Kis Uykusu), red. Nuri Bilge Ceylan

    Piše: Dejan Durić
    Zimski san je film vrlo pažljivo strukturirana scenarija i sastoji se od izmjena nizova verbalnih duela koje Aydin vodi s otalim protagonistima. Iako vizualni segment filma jednim dijelom nosi radnju (direktor fotografije obavio je izniman posao), autoru su vrlo bitni dijalozi pa dijaloške partije protagonista pažljivo strukturira jer putem njih postavlja potku o međuljudskoj komunikaciji i (ne)razumijevanju ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sila prirode

    Turist (Force majeure), red. Ruben Östlund

    Piše: Marijan Krivak
    Ruben Östlund svojim četvrtim dugometražnim igranim filmom dokazao je da pripada u sam vrh suvremene europske kinematografije. Iako sam prepoznao neke leighovske dijaloge, pa i bunjuelovski smisao za apsurdno i groteskno, njegov je osjećaj za dramu, suspense, duhovitost i humor sasvim navlastiti. Turist je moj favorita za najbolje ostvarenje 2014. u hrvatskim kinima ...pročitajte cijeli tekst...
  • Suptilni emocionalni registri

    Nebo nad Silas Marijom (Clouds of Sils Maria), red. Olivier Assayas

    Piše: Dejan Durić
    Osim promišljene i koncizne strukture, redatelja treba pohvaliti i zbog rada s glumicama. Veliki dio filma počiva na izvedbi Juliette Binoche koja suptilno uspijeva iznijeti različite emocionalne registre s kojima je njezin lik suočen, a veliko je iznenađenje inače ne osobito ekspresivna Kirsten Stewart koja svojom živom interpretacijom ne čini dobru protutežu melankoličnoj Binoche
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Šarmantna kaotičnost

    Ciklus suvremenog argentinskog filma, Kino Tuškanac, 22. – 27. rujna 2014.: Zidovi (Medianeras), red. Gustavo Taretto

    Piše: Dejan Durić
    U narativnoj strukturi filma povezuju se igranofilmski dijelovi i animirani segmenti, male narativne digresije o pojedinim aspektima gradske prošlosti i slow motioni, a i grad kao entitet lociran u određenom prostoru i vremenu uvelike utječe na živote protagonista. Zidovi na prpošan i duhovit način progovaraju o međuljudskoj komunikaciji u internetskom dobu i potrebi bliskosti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Šarm nostalgije

    Život je lakši zatvorenih očiju (Vivir es fácil con los ojos cerrados), red. David Trueba

    Piše: Marcella Jelić
    Jedan od najjačih aduta filma svakako je glumačka ekipa predvođena sjajnim Javierom Camerom koji je ostvario izvanserijsku rolu kao komično-tragično-šarmantni Antonio, što je uloga za koju je osvojio uglednu španjolsku nacionalnu filmsku nagradu Goya. Život je lakši zatvorenih očiju možda nije film za dugo pamćenje, ali svakako je film za ugodno gledanje – otvorenih očiju
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Švedski sindrom, životinje i empatija

    12. Zagreb Film Festival, 18. – 26. listopada 2014.

    Piše: Željko Kipke
    Film Golub sjedi na grani i promišlja egzistenciju Roya Anderssona trebalo bi čitati kao nešto što je istodobno zabavno i medijski disonantno, apsurdno, van pameti i logike neoliberalnog pogleda na svijet. Film pretresa civilizacijsko stanje ljudskog duha i pritom koristi sijaset jezičnih doskočica iz resursa kako europskog tako i američkog slikarstva i kazališta te podsjeća na povijesne modele u literaturi apsurda ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dva posto mozga

    Lucy, red. Luc Besson

    Piše: Dejan Durić
    Scenarij, osim manjkavosti priče, pokazuje nezainteresiranost za razvoj suvislih situacija, ideja i likova, od kojih prednjače bezlični i stereotipni negativci. Mnogi prizori u filmu nenamjerno su postali smiješni. Nije da Lucy u temelju nema zanimljivu premisu (junakinja umjesto sedam počinje koristiti sto posto kapaciteta vlastita mozga), samo je štata što autori nisu koristili više od dva posto mozga
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Neuspjesi filozofskog ključa

    Zbogom jeziku (Adieu au langage), red Jean-Luc Godard

    Piše: Marijan Krivak
    Godardovi se junaci, nakon početne strasti, pokušavaju približiti putem – jezika. I dok im je jezikom prirode, tj. putem seksa, to i polazilo za rukom, verbalni se jezik pokazuje posve nedostatnim kao sredstvo njihova približavanja. Godard je snimio film, bez kompromisa – to mu se mora priznati.No, malo će ljudi reći da je to bazično gledljiv, ili pak (još i uspio) dobar film, pa tako neće ni potpisnik ovih redaka ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kako je osjećati se idiotom

    Zoran, moj nećak idiot (Zoran, il mio nipote scemo), red. Matteo Oleotto

    Piše: Marijan Krivak
    Namjeravana otkačenost, uz laganu dozu poruke o našim slabostima (pa i udio političke korektnosti u slovensko-talijanskim odnosima) ostaje neuvjerljivom. Iako je jedan kritičar zapisao da se radi o „duhovitom, sentimentalnom filmu visokog koncepta“, nikako se s time ne bih mogao složiti. Njegov autistični (ne)smisao za humor, učinio je da se nakon gledanja osjećam – idiotom
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kiša, kade i žene

    17. Motovun Film Festival, 26. – 30. srpnja 2014.

    Piše: Željko Kipke
    Vrućine su ove godine izostale, a filmski je repertoar u diskretnoj mjeri pratio motovunsko sivilo. Korespondencija triju naslova (Policajčeva ženaZavršni rez: Dame i gospodo i Crni ugljen) s repertoara Glavnog programa motovunskog festivala – u kontekstu kade, vode i kolaža od raznorodnih fragmenata – ne bi bila potpuna bez četvrtog elementa, koji  povezuje te filmove – fatalne žene ...pročitajte cijeli tekst...
  • Okovi žanrovske forme

    Yves Saint Laurent, red. Jalil Lespert

    Piše: Dejan Durić
    Dok su glumci solidni, napose Guillaume Gallienne i Pierre Nine (Yves Saint Laurent), njihovi su likovi odveć plošni, gotovo u televizijskoj maniri svedeni na karikature, a cjelini ne doprinosi ni šminkerska režija, pa segmenti filma, odnosno dugi prizori s manekenkama koje prošetavaju modnom pistom, kao što je ona pred kraj filma, izgledaju kao hipsterska inačica Fashion TV ...pročitajte cijeli tekst...
  • Boemski pogled na svijet

    Kineska slagalica (Casse-tête chinois), red. Cédric Klapisch

    Kineska slagalica je lagana i pitka analiza raznih životnih faza junaka i njegovih prijatelja, koja govori o modernom urbanom načinu života, zadržavajući šarmantnu i krepku galopirajuću energiju prethodnih uprizorenja. No ono što je u bazi i srži ovoga djela njegovo je zdravo prihvaćanje i sustavno promicanje različitosti i pluraliteta, uvažavanje i zanimanje za druge kulture, narode i rase
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Na marketinškom sajmu

    Atomski zdesna, red. Srđan Dragojević

    Piše: Marijan Krivak
    Dragojević se s Paradom okrenuo želji za širim tržištem, pa bilo ono i svejugoslavensko. Atomski zdesna nastavlja tim trendom, (makar i karikirano) obraćajući se – sve prije negli bezazlenoj pošasti – marketinškom brainstormingu, updejtimgu, pijaringu, lajfkoučingu... Narod je ionako već sve to popušio, a Dragojević ga tek poziva u kino da to gleda i zabavi se (na svoj račun)
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Vješta manipulatorica

    Mlada i lijepa (Jeune & jolie), red. François Ozon

    Piše: Dejan Durić
    Izmjenom godišnjih doba i ozračja, potpomognuto ulaštenom fotografijom i kičastim soundtrackom, evociraju se promjene u stanju junakinje. Pritom redatelj, na sreću, ne moralizira niti osuđuje njezino ponašanje pa Mladu i lijepu treba shvatiti kao film o otporu i nastojanju da se ostvari vlastita volja, što Isabelle vješto čini uspjevajući okrnuti svaku po sebe otežavajuću okolnost u vlastitu korist ...pročitajte cijeli tekst...
  • Na putu sazrijevanja

    Mamin dečkić (Les garçons et Guillaume, à table!), red. Guillaume Gallienne

    Piše: Marijan Krivak
    Gallienne će nam podastrijeti vrlo pitak i empatički postavljen film. Vrlo uvjerljivo realizirana dosjetka u kojoj Guillaume tumači samoga sebe, ali i svoju posesivnu majku dati će ovome ostvarenju višedimenzionalnost. Mamin dečkić zabavan je i često humoran film o sazrijevanju. Vjerojatno je li mogao biti i nešto više, ali Guillaume Gallienne je zapravo dijete s kojim bez dosade provodite sat i pol u kinu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kvaliteta u slobodnom padu

    Duži put do dna (A Long Way Down), red. Pascal Chaumeil

    Piše: Dejan Durić
    Pierce Brosnan usiljeno glumi, a za neinspirativnu glumačku kreaciju ne možemo ga kriviti jer njegov je lik krajnje traljavo i odveć karikirano koncipiran pa gubi na zanimljivosti i živosti. Cjelina je usiljena i neduhovita, razvučena i antiklimaktična. Gledatelj se nakon gledanja filma s pravom može zapitati zašto protagonisti nisu na početku skočili s nebodera i poštedili nas nepotrebna mrcvarenja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bijeg nije moguć

    Prošlost (Le passé), red. Asghar Farhadi

    Piše: Marijan Krivak
    Nakon što sam odgledao Prošlost, čini mi se da poetika Asghara Farhadija nema neki dalje. Nader i Simin se rastaju uvjerljivije mi je dokazao autorsko umijeće. Prošlost ostaje negdje na pola puta između psihološke drame i filma detekcije. Sve što nam preostaje iz komornog dramskog postava jest očaj stvarnosti prikazane u filmu. Ne možemo pobjeći ni od sebe ni od prošlosti
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dvostruki moral

    Nimfomanka, 2. dio (Nymphomaniac – Part 2), red. Lars von Trier

    Piše: Dejan Durić
    Mnogo zanimljivije od Von Trierovih standardnih provokacija je putanja kojom njegova junakinja provocira i potkopava društveno i kulturno utemeljenu funkciju supruge i majke. Von Trier je u drugom dijelu Nimfomanke trebao bolje izbalansirati prenatrpanu priču kojoj nedostaje koherencije. Gledajući oba dijela u cjelini, drugi segment Nimfomanke ponešto je razvodnjen, a njegova simbolika plošnija....pročitajte cijeli tekst...
  • Glumci bolji od filma

    Philomena, red. Stephen Frears

    Piše: Dejan Durić
    Film nikada uistinu ne uspijeva podariti kompleksnost i dubinu ukrštavanju dvaju pogleda, od kojih jedan prašta a drugi zamjera pa da nema dobrih glumačkih kreacija i međuigre glumaca, koja prikriva prave nedostatke filma, cjelina ne bi bila osobito uzbudljiva. Tim više što, kada se radnja premješta na američko tlo, emocije počinju hipertrofirati kao i klišeizirana scenaristička rješenja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dernek i melankolija

    Čefuri raus! (Čefurji raus!), red. Goran Vojnović

    Piše: Marijan Krivak
    Vojnović vrlo precizno ocrtava samozadani socijalni milje. U dijelovima je taj opis veseo i razbarušen, no u svom je osnovnom tonu melankoličan i surov. Najbolji je, pak, posao autor odradio sa svojim glumcima. Uz četvoricu tinejdžerskih protagonista, vrlo su upečatljive uloge ostvarili i strariji, poznatiji glumci iz BiH, srpske i hrvatske kinematografije ...pročitajte cijeli tekst...
  • U očekivanju nastavka

    Nimfomanka, 1. dio (Nymphomaniac – Part 1), red. Lars von Trier

    Piše: Dejan Durić
    Nimfomanka uspostavlja intertekstualne reference na različite umjetničke oblasti, što čini prototekstove za pojedine narative glavne junakinje Joe. Primjerice, Delirij u kojem se prati smrt njezina oca, poziva se na Edgara Allana Poea. Iako je posrijedi spor film, a to ne mislim u negativnom smislu, von Trier vještom montažom uspijeva održati ritam djela te zadržati pažnju gledatelja
    ...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji