Američki filmovi i serije
-
Avatar, red. James Cameron
Piše: Dejan Durić
Avatar sadrži sve najbolje Cameronove trade markove: specijalne efekte od kojih zastaje dah, odlično orkestrirane akcijske sekvence, uzbudljivu pustolovinu te snažne ženske karaktere: Neytiri koja se bori za svoj narod i prirodu, nabrijanu marinku koja se ipak bori na pravoj strani te jezičavu znanstvenicu Grace Augustine ...pročitajte cijeli tekst...
-
Ozbiljan čovjek (A Serious Man), red. Joan i Etnan Coen
Piše: Goran Ribarić
Glumci u glavnim ulogama manje su poznati, ali vrlo uvjerljivi, osobito Michael Stuhlbarg u ulozi Larryja koji polako ali sigurno dolazi do naklonosti i suosjećanja gledatelja. Ozbiljan čovjek pripada samom vrhu filmskog opusa vizionarske braće Coen. Riječ je o promišljenom i kvalitetnom ostvarenju koje svakako treba pogledati jer takvih filmova već dulje vrijeme nema u našim kinima
...pročitajte cijeli tekst...
-
500 dana ljubavi ((500) Days of Summer), red. Marc Webb
Piše: Dejan Durić
Ispod razbarušene narativne konstrukcije krije se stara i jednostavna ljubavna priča, premda je njezinim drugačijim preslagivanjem redatelj dobio na svježini, neposrednosti i vrckavosti cjeline. U tome je imao i veliku pomoć svojih glumaca, posebice izvrsnih Josepha Gordona Levitta i Zooey Deschenel, između kojih postoji kemija ...pročitajte cijeli tekst...
-
Narednik James (The Hurt Locker), red. Kathryn Bigelow
Piše: Dejan Durić
Kathryn Bigelow stekla je ugled nabrijanim akcijskim filmovima, a ovdje gotovo u potpunosti mijenja fah. Nije joj cilj prikazati pustolovnost, akcionost i bombastičnost rata, nego joj je mnogo više stalo do seciranja efekta rata – njegovog zla, nasilja, besmila, ali i humanosti, koju je moguće zadržati
...pročitajte cijeli tekst...
-
Doušnik! (The Informant!), red. Steven Soderbergh
Piše: Janko Heidl
Najveća slabost Doušnika! je opći dojam površnosti bez stvarnog razumijevanja, razrade i barem umjereno korisnog raščlanjivanja onoga čime se bavi. Neki su mehanizmi postupaka opisani razumno dobro, no mnogo je toga ostalo zamagljeno i nedorečeno, što se posebice odnosi na motivaciju glavnog junaka
...pročitajte cijeli tekst...
-
2012 (2012), red. Roland Emmerich
Piše: Dejan Durić
Redatelj se usredotočio na previše likova i njihovih priča, ali u konačnici niti jedan od njih nije dostatno razrađen, nego su tek skicirani i mahom dovedeni u interakciju s drugim likovima na poprilično plošan, televizičan način koji se svodi na nerazriješene obiteljske odnose, poprilično stereotipizirane i klišeizirane ...pročitajte cijeli tekst...
-
Vogue – rujansko izdanje (The September Issue), red. R. J. Cutler
Film i definira i pokreće simbiotsko-kompetitivan odnos/energija, između Wintour i njene desne ruke Coddington, pri čemu Cutler preferira da grupna dinamika govori sama za sebe, te iako eluzivna Wintour jest ona koja je prva pobudila njegov interes, Coddington kao druga polovica (iz sjene) njena tima, postaje prava zvijezda filma ...pročitajte cijeli tekst...
-
Nemilosrdni gadovi (Inglourious Basterds), red. Quentin Tarantino
Piše: Dejan Durić
U svojoj biti, Nemilosrdni gadovi okrutna su i nasilna filmska bajka isprepletena oko osvete – Tarantinova omiljenoga motiva. Međutim, kako je to i običaj u njegovim ostvarenjima, tako i ovo vrvi brojnim filmskim referencama – u rasponu od fatalnih žena do pastiširanja različitih žanrovskih obrazaca te inih filmskih citata, koji sačinjavaju kompleksno tkivo filma
...pročitajte cijeli tekst...
-
Gangsteri (Public Enemies), red. Michael Mann
Piše: Dejan Durić
Gangsteri na neki način predstavljaju logičan nastavak Mannova bavljenja američkom daljom ili bližom poviješću i premda je posrijedi solidan film, daleko je od najboljih redateljevih uradaka. Nedostaje mu prije svega konciznosti – kako idejne tako i narativne, što začuđuje s obzirom na prethodne naslove toga filmaša
...pročitajte cijeli tekst...
-
Terminator: Spasenje (Terminator Salvation), red. McG
Piše: Dejan Durić
Ono malo predaha između akcije, vidnih i slušnih ekstravaganci, snimateljskih i montažerskih akrobacije, koje nažalost ne impresioniraju, preostalo je za odnose među likovima. Međutim, redatelj ostavlja dojam hladnoga tehnokrata, čiji je redateljski diskurs mnogo bliži računalnom programu, negoli ljudskom stvorenju. Sve se u filmu niže kao na pokretnoj traci ...pročitajte cijeli tekst...
-
Proročanstva (Knowing), red. Alex Proyas
Piše: Dejan Durić
Proyas je Proročanstva učinio bombastičnima kako bi bila atraktivna publici navikloj na spektakularne kataklizmičke prizore. Stoga priču razvodnjuje s trima velikim i bučnim sekvencama u kojima poigrava obrascima filma katastrofe, no oni razvodnjuju cjelinu. Ili možda razornošću žele sugerirati gledateljima cijenu koju će na kraju platiti za vlastite grijehe
...pročitajte cijeli tekst...
-
Anđeli i demoni (Angels & Demons), red. Ron Howard
Piše: Dejan Durić
Ron Howard nikada nije bio sklon sižejnom eksperimentiranju i neobičnim redateljskim rješenjima. Stoga su Anđeli i demoni klasična i skupa blockbuster produkcija koja teži biti što bombastičnija i atraktivnija publici. Pritom priča treba biti što jednostavnija i nenametljivija kako bi neprimjetno tekla bez osobitog intelektualnog angažiranja gledatelja ...pročitajte cijeli tekst...
-
Zvjezdane staze (Star Trek), red. J. J. Abrams
Piše: Dejan Durić
Zvjezdane staze sadržavaju sve ono što jedan zabavan spektakl treba ponuditi širokoj publici željnoj zabave. Posrijedi je možda ne osobito pametan i inovativan film na razini priče i odnosa među likovima, no čini se da je unatoč očitoj proračunatosti pomlađivanje ipak najbolje što se moglo dogoditi posustalom serijalu zapalom u rutinu
...pročitajte cijeli tekst...
-
X-Men početak: Wolverine (X-Men Origins: Wolverine), red. Gavin Hood
Piše: Dejan Durić
Redatelj nije shvatio da je manje katkada ipak više pa je narativnu strukturu preopteretio insceniranjem raskošnih akcijskih sekvenci koje postaju same sebi svrhom, ali nikada toliko inovativne i maštovite da bi publici željnoj spektakularnosti ponudile nešto osobito novo. Wolverine je u konačnici tek zabavan akcijski film za široke mase i ništa više od toga ...pročitajte cijeli tekst...
-
Gran Torino, red. Clint Eastwood
Piše: Dejan Durić
Gran Torino izvrsno secira pogubno življenje pojedinca u vlastitim mitovima koji ne mogu izdržati teret društvene stvarnosti i koji vode posvemašnoj ignorantnosti. Pritom se Eastwood hrabro poigrava i s vlastim ikonskim statusom te je film izvrstan u detaljima na kojima počiva gradnja lika tradicionalista, desničara i ksenofoba Kowalskog ...pročitajte cijeli tekst...
-
Žena kojoj sam čitao (The Reader), red. Stephen Daldry
Piše: Dejan Durić
Prva polovica filma u kojoj pratimo razvoj ljubavi tridesetineštogodišnje Hanne i šestnaestogodišnjeg Michela, suptilno je izvedena u melodramatskom sižeu te uspješno isprepletena dozom erotizma, čemu je svakako pridonijela i kemija između Kate Winslet i Davida Krossa. U drugome dijelu, na suđenju, film se razvodnjava
...pročitajte cijeli tekst...
-
Prkos (Defiance), red. Edward Zwick
Piše: Dejan Durić
Film je vizualno besprijekoran i ušminkan, no čini se da je redatelj ponekad toliko impresioniran šumskim krajolikom da sasvim zanemaruje realističke intencije cjeline. Prkos je standardan holivudski film snimljen prema istinitom događaju, nikada dovoljno hrabar u pristupu materiji kojom se bavi, poprilično plošnih karaktera te u cijelini nepotrebno razvučen ...pročitajte cijeli tekst...
-
Gost (The Visitor), red. Thomas McCarthy
Piše: Dejan Durić
Gost svjedoči da je suživot moguć ako su obje strane otvorene za dijalog te da se jedna kultura zrcali u drugoj i da se samo u međusobnom doticaju mogu oplemenjivati. Drugim riječima, moguće je spoznati sebe jedino ako upoznamo i prihvatimo druge kroz interakciju i zrcaljenje s njima, a to je ono što i čini redateljev umorni sveučilišni profesor
...pročitajte cijeli tekst...
-
Operacija Valkira (Valkyrie), red. Bryan Singer
Piše: Dejan Durić
Autentična rekonstrukcija povijesnih zbivanja postaje tek maska, zastor iza kojega Von Stauffenberg (Tom Cruise) trči unaokolo i deklamira pun patosa izričući ideje o potrebi promjene. Međutim, kao lik ne uspijeva uistinu zaživjeti ni zaintrigirati jer je tek skiciran tako da se gledatelj inetektualno ili emocionalno ne može saživjeti sa situacijom
...pročitajte cijeli tekst...
-
Frost/Nixon, red. Ron Howard
Piše: Dejan Durić
Iako je redatelj izbjegao pretjeranu emocionalnost i patos, kao i nepotrebnu tendencioznost ipak nije osobito duboko zagrizao u materiju, tek onoliko koliko to ne bi zahtijevalo odveć velik intelektualni angažman njegovih gledatelja. Najveće vrline filma leže u dobro evociranoj atmosferi vremena radnje te izvrsnim glumačkim kreacijama
...pročitajte cijeli tekst...
-
Hrvač (The Wrestler), red. Darren Aronofsky
Piše: Dejan Durić
Čini se da redatelj Darren Aronofsky neprestano nastoji zavarati publiku pa kao što i njegov hrvač Randy ima svoje ružno lice i dobro naličje, tako se i iza opore vanjštine Hrvača zapravo krije čista melodrama o ljudima koji teže biti prepoznati u žudnji drugih ili žele da drugi prepoznaju njihovu žudnju
...pročitajte cijeli tekst...
-
Milk, red. Gus Van Sant
Piše: Dejan Durić
Milk na prvi pogled djeluje kao standardni biopic, međutim redatelj vješto izbjegava zamke materijala jer ga ne zanima toliko po čemu je Harvey Milk postao poznat i zašto je važan nego naglasak stavlja na samu osobu, njezin karakter, osobnost, poticaje, čime stvara višeslojnu studiju karaktera. Pritom je veliku pomoć imao od izvrsnog Seana Penna
...pročitajte cijeli tekst...
-
Zamjena (Changeling), red. Clint Eastwood
Piše: Dejan Durić
Eastwood vješto izbjegava zamke materijala i rijetko prelazi podnošljivu granicu emocionalnosti. Iako u filmu postoji možda odveć naglašena crno-bijela podjela likova, taj žanrovski križanac melodrame, trilera i sudske drame vrlo dobro funkcionira. Sugestivna i emocijama nabijena glumačka izvedba Angeline Jolie drži sve segmente filma na okupu ...pročitajte cijeli tekst...
-
Neobična priča o Benjaminu Buttonu (The Curious Case of Benjamin Button), red. David Fincher
Piše: Dejan Durić
Potencijalno zanimljiva priča o starenju i pomlađivanju, traganjem za vječnom mladošću, narcističkim impulisima samih subjekata filma sasvim je zanemarena nauštrb pričanja razvodnjene ljubavne priče, i tek je ponešto dotaknuta u kontekstu Daiseyina lika, premda je sve ostalo tek na razini stereotipne dosjetke o ženi koja se boji starenja ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sumnja (Doubt), red. John Patrick Shanley
Piše: Dejan Durić
Redatelj u konačnici najviše duguje glumcima: Philip Saymour Hoffman izvrsno je dočarao ambivalentni karakter; Meryl Streep je više nego uvjerljiva, represivna časna sestra, Amy Adams je sjajna kao sestra James, a možda najveće otkriće je Viola Davis koja briljira u ulozi dječakove majke te izvrsno podcrtava društvenu problematiku koja se zrcali u filmu ...pročitajte cijeli tekst...
-
Put oslobođenja (Revolutionary Road), red. Sam Mendes
Piše: Dejan Durić
Mendes želi biti prijemčiv publici kroz melodramatski sižej, ali u isto vrijeme ponuditi hrabar te relevantan društveni komentar, premda u vizualnoj pedanteriji i narativnoj linearnosti u konačnici djeluje tek štreberski. U središtu je filma bračni par, kroz čiji se turbulentan i problematičan odnos nastoji secirati stanje u američkom predgrađu
...pročitajte cijeli tekst...
-
Sumrak (Twilight), red. Catherine Hardwicke
Piše: Dejan Durić
Potencijali zapleta zanemareni su na račun sladunjave ljubavne priče, isprane i nevine romantike, a podzaplet s grupom negativaca vampira koji kulminira akcijskim prizorom, sasvim je suvišan. Dakle, za svakoga ponešto: malo romantike, malo klišea, malo akcije i, naravno, puno apstinencije čime su tinejdžeri dobili lekciju o moralnom ponašanju ...pročitajte cijeli tekst...
Arhiv