Ljubavne igre odraslih

Kino Tuškanac: Pauline na plaži (Pauline à la plage), red. Eric Rohmer

  • Pauline na plaži (Pauline à la plage), red. Eric RohmerPauline na plaži (Pauline à la plage, 1983) treći je nastavak Rohmerova niza Komedije i izreke (Comédies et proverbes). Istodobno, film je i maestralna sublimacija njegova redateljskog i autorskog stila. Netom razvedena Marion (Arielle Dombasle) dolazi se smiriti u ljetovalištu kraj Granvillea na obali Bretanje. Društvo joj čini petnaestogodišnja rođakinja Pauline (Amanda Langlet). Rohmer uokviruje i zaokružuje filmsku pripovijest statičnim kadrom zatvorenih vrata imanja, koja ostaju kao prva i posljednja slika u filmu. Iza tih zatvorenih vrata pokazat će se, nasuprot Sartreu, da "pakao nisu oni Drugi", nego mi sami – sebi samima. Tim izokretanjem Rohmer se iskazuje kao »autentični moralist bez moraliziranja«, a u koje će povremeno upadati već spomenuti egzistencijalist-marksist poput Sartrea.

    Pauline na plaži (Pauline à la plage), red. Eric RohmerOdmah na početku Marion i Pauline u dugom razgovoru otvaraju dušu, povjeravajući jedna drugoj ljubavna iskustva, ali i čežnje i želje. Sljedećeg dana na plaži susreću Marionina davnašnjeg prijatelja Pierrea (Pascal Greggory), a malo zatim društvu se priključuje i nešto stariji – te vidno životno iskusniji – antropolog Henri (Féodor Atkine). Četverokut likova kasnije će biti nadopunjen prostodušnom prodavačicom s plaže Loiusette (Rosette) te dječakom Sylvainom (Simon de La Brosse), koji će biti i svojevrsnim katalizatorima odnosa među ravnopravnim multiplim protagonistima filma.

    U prvom zajedničkom razgovoru – a o čemu drugom doli o ljubavi – Marion će se razotkriti kao željna "izgaranja u ljubavnoj strasti". I doista, ona će najprije izgorjeti u trenutačnom bacanju u zagrljaj zavodniku Henriju. On ju, pak, nije mogao odbiti jer Marion »ima savršeno tijelo«!

    Pauline na plaži (Pauline à la plage), red. Eric RohmerS druge strane, mlađi od njega, Pierre nema uopće šanse u realizaciji obnovljene zaljubljenosti u Marion. Pretpostavljamo, čekat će cijeli život na onu pravu, odabranicu svog čistog srca! Henri je, nasuprot njemu, nepopravljivi cinik i bonvivan. Svojim dinamičnim načinom života zavodi Marion do koje mu zapravo uopće nije stalo. Vrlo brzo će je iznevjeriti s priglupom prodavačicom. Odlazeći bez pozdrava, Marion će ostaviti u njezinoj iluziji o pravome muškarcu.

    Naspram Marion, Rohmer će postaviti mlađu protagonisticu, koja je i dala ime filmu. U svojemu flertu, Pauline će odabrati vršnjaka Sylvaina. Njihov će odnos biti mnogo čišći i neviniji, ugrožen tek spletkama starijih. Kroz taj će moment Rohmer iskazati i nedvosmislenu kritiku interesima i iluzijama posve zaokupljenih tzv. odraslih. Kada je ljubav u pitanju, naime, nema kompromisa i proračunatosti.

    Pauline na plaži (Pauline à la plage), red. Eric RohmerStoga Rohmer i zadržava Pauline na plaži kao naziv filma. Upravo će Pauline, upoznajući na plaži Marionine udvarače, sresti i vršnjaka Sylvaina, s kojim će katarktički posložiti i istodobno prezreti prijetvorne ljubavne igre odraslih. Dakle, desit će se, kroz tek nekoliko dana, osebujno sazrijevanje Pauline na plaži!

    Rohmer osebujnim pristupom suprotstavlja ljubavne i intelektualne igre. Usredotočivši se na intimne odnose među likovima, pružit će nam i beskrajno intelektualno zadovoljstvo, otvarajući gotovo voajerski užitak pristupom u njihove emotivne iskaze i, nadasve, slabosti. No rijetkim darom Rohmer ne moralizira nego doista podučava. On likove ne osuđuje, nego ih prikazuje krhkima i posve nespremnima na sebe preuzeti tu beskrajnu tajnu i misterij umijeća dostizanja bliskosti i ljubavi. Nakon što mu je u prvome serijalu Moralnih priča sugovornik bio Marmontel, ovdje mu je to Alfred de Musset. Motto Pauline na plaži otkriva još jedan intelektualni uzor, vikonta De Troyesa.

    Pauline na plaži (Pauline à la plage), red. Eric RohmerNaime, »riječi mogu uništiti svaku emociju i osjećaj zaljubljenosti«. Tu spoznaju Rohmer gradi na upravo maestralan način! Njegov je pristup gotovo ne-filmski, a opet posve primjeren mediju. Uzori iz literature bezbolno se utjelovljuju u žive karaktere na filmskome platnu.

    Naravno, iza ovoga stoji beskrajan rad i zajedničko disanje sa svim glumcima. Danas to možemo usporediti možda jedino s onime što sa svojim glumačkim, pa onda i autorskim suradnicima, radi Mike Leigh. Pomno pripremanje dijaloga, savršen odabir fizionomija te beskrajno uvježbavanje improvizacije na zadanu glavnu temu scenarija, čine da se Rohmerovi filmovi gledaju sa suspenseom gotovo kao u kakvom krimiću!

    Pauline na plaži (Pauline à la plage), red. Eric RohmerScenografija filmova postavljena je gotovo pa uvijek u prirodno okružje i svjetlo, pa se filmovi čine kao zabilješke o svakodnevici. Kod Rohmera gotovo da ne bilježimo začudnije oblike filmskoga zapisa, nego dramski sukob najčešće proizlazi iz nesumjerljivosti iskaza likova s njihovim kasnijim djelovanjem. Iznimke tek potvrđuju pravilo!

    Rohmer ne podliježe niti iskušenju da protagoniste postavi u jasne opreke: pozitivno-negativno, iskreno-lažno, prirodno-namješteno, pa čak niti u spolno-rodne opozicije, prema bilo kakvim stereotipima. Svaki je od njegovih scenarističkih predložaka dovoljno usložnjen, kako bi otvorio mogućnost beskrajnih varijanti ljubavnih, ali i intelektualnih igara i igrica. Iako ponekad podsjeća na bogatu nacionalnu tradiciju vodvilja i farse, ovdje se radi o "ontološkim dubinama" kartezijanskog duha. Ali i o razigranosti Beaumarchaisa!

    Ukratko, Rohmer je modernist koji već naslućuje sve jezične igre postmodernizma.

    © Marijan Krivak, KULISA.eu, 5. lipnja 2009.

Piše:

Marijan
Krivak

kritike i eseji