Sveto tlo kulture i otpora
12. Okolišni filmski festival, 24. – 26. travnja 2025.: Yintah, red. Jennifer Wickham, Brenda Michell, Michael Toledano, Kanada, 2024.
-
Admirabilan vérité filmski podvig, sniman više od deset godina, o admirabilnoj borbi autohtonog naroda Witsuwit'en, naseljenog mahom oko rijeke Bulkley u centralnoj unutrašnjosti Britanske Kolumbije u Kanadi, oko pokušaja zaštite svog djedovskog teritorija od invazivnog razvoja kakav uz potporu banaka i kanadske vlade nameće tvrtka Coastal GasLink a poradi izgradnje notornog i opasnog, nezakonitog i neetičnog plinovoda za bjesomučno iskorištavanje resursa i transport LNG-a.
Involviranost militarizirane policije i zaštitarskih firmi te nezakonita nadziranja, deložiranja, zastrašivanja, uznemiravanja, kriminalizacijske optužbe, uhićenja i prijetnje zatvorskim kaznama, uporaba sile, snajpera, pasa, helikoptera, zvučnih topova ono su što uz neprikrivenu otimačinu trajno stameno iznose i trpe autohtoni prosvjednici-aktivisti (čak i unatoč pravno definiranom tzv. Slučaju Delgamuukw iz 1997. vezanom uz priznatu nadležnost nasljednih poglavara dinï zeʼ i tsʼakë zeʼ nad rečenim područjem).
Osim što im je i potpuno narušen normalan stil i tijek života te nametnuto permanentno izvanredno stanje, posljedično se suočavaju i s dodatnim strahotama poput zdravstvenih problema (respiratorne bolesti, rijetke vrste raka) kao posljedice otrovnih kemikalija i teških metala ispuštenih u vodu (što svakako predstavlja i enormnu ekološku povredu), odnosno fatalnih napada na žene, od kojih se mnoge neaktivno-inertno-ravnodušno vode kao nestale, što se rapidno povećalo upravo otkad su podignuti kampovi za radnike na cjevovodu u sklopu witsuwit'enskog teritorija.
Stoga njihov aktivizam nije samo antikolonijalistički otpor i borba za (pogaženi) suverenitet i uopće opstanak; to je simbol afirmacije vlastitog identiteta usprkos živim ožiljcima i ranama (ne samo) prošlosti, bitka za teritorij ne u smislu imovine nego u smislu tradicijskoga svetog mjesta (yintah / nuh neneh znači teritorij kao backbone, ono bez čega čovjek u svojoj cjelovitosti ne može postojati) i podastiranje mentalnoga sklopa poštivajućeg egalitarizma koji stoji u oštrom kontrastu s onim mračnoga kapitalističkog mašinerijsko-hladnog, kalkulativnoga korporativnog zlorabljenja, snažna metafora sukoba prirode i industrije, podcrtavajući kroz licemjerna obećanja kanadske vlade i koruptivnog pravosudnog sustava nespornu i gorku istinu: izvanjska deklarativnost je sve a prakseni učinci nepogrešivo uvijek prednost daju profitu nad vrijednošću života, časti ili opće dobrobiti; riječju – prizma robe i monete jedino je suvremeno božanstvo.
Vrijedni redatelji Jennifer Wickham, Brenda Michell i Michael Toledano samoprijegorno i u potpunosti u suradnji s pripadnicima pet klanova Witsuwit'ena – koji finalno oblikuju smjer i fokus filma, prezentiraju moćan i autentičan naslov koji u svakom trenutku naglašava ključni značaj očuvanja kulture kao oblika otpora, jer kultura nije samo povijesni artefakt nego uvijek nanovo živuća, obnavljajuća i pulsirajuća tvar (naizgled usputno no strateški dozirano prikazane epizode kao jasan indikator nepoštovanja i marginalizacije jesu one zanemarivanja i devastacije indigenističkih arheoloških nalazišta ove neprocjenjivo vrijedne kulture odnosno perfidna no uvijek isplativa taktika moćnih zavadi pa vladaj zrcaljena na podmićenim međuklanskim pojedincima, također samo neoptužujuće okrznuta, bez upiranja prstom, jer znano je do čega sve dovodi trajni nezajažljivi i nezasitni neokolonijalizam u svom lukavom potmulom tihom ratu – siromaštva i ovisnosti, degradacije, visoke stope samoubojstava).
Bilježe i svijetao primjer pokreta Shutdown Canada, u znak podrške i solidarnosti s narodom Witsuwit'en – prosvjede diljem zemlje koji su 2020. blokirali i zatvorili kanadsku pomorsku industriju, te izazvali otkazivanje trgovačko-transportnih ruta i tokova opskrbe teretnih i putničkih vlakova, pri čemu je industrija vrijedna više milijardi dolara stala; no nažalost akcije su prekinute globalnom pojavom koronavirusa a i očekivano, u međuvremenu je Coastal GasLink izvojevao pobjedu i izvršio abruptivnu desakralizaciju yintaha.
Dokumentarac je ipak nesvakidašnje, suvereno iskustvo i prodrmavajuće artikuliran poziv gledateljima na suočenje s neugodnim i uznemirujućim faktima o vlastitoj uključenosti u represivne sustave i sa socijalno-etičkim odlukama koje svakodnevno donose, odnosno nadahnjujući poticaj na angažman i napuštanje komfort-zone poradi bodrog stajanja uz marginalizirane u krajnje nemilosrdnome suvremenom društveno-političkom teritorijalnome krajoliku.
©Katarina Marić, FILMOVI.hr, 8. svibnja 2025.
Piše:

Marić