Manipulacija i mitovi wellness kulture
Apple Cider Vinegar, mini-serija, Australija, Ujedinjeno Kraljevstvo, Netflix, 2025.
-
Apple Cider Vinegar na vrlo poticajan način nastoji secirati stranputice suvremene kulture kroz priču koja nastoji raskrinkati laži wellness kulture i alternativne medicine, čijem širenju su pridonijele društvene mreže.
Naracija je organizirana simultano te se prati nekoliko narativnih rukavaca koji teku paralelno i ukrštavaju se, isprepliću i konfrontiraju, a precizno su odabrani i postavljeni kako bi prikazali različite aspekte wellness kulture, influencerstva te pristupa alternativnom tipu medicine. U središtu razmatranja je Belle Gibson (Kaitlyn Dever), čiji je lik temeljen na stvarnoj osobi, Australki Annabelle Natalie Gibson, čiji su slučaj Beau Donelly i Nick Toscano obradili u knjizi The Woman Who Fooled the World. Ostala je upamćena po popularnoj aplikaciji The Whole Pantry te istoimenoj kuharici, a zalagala se za zdravu prehranu i način života kao temelj ljudskoga zdravlja. Kako bi promovirala svoju wellness agendu tvrdila je da je pobijedila rak mozga upravo specifičnim oblikom prehrane te alternativnom medicinom kojoj je također bila više no naklonjena. Na kraju je otkriveno da je Gibson lagala o svojim brojnim medicinskim dijagnozama, a ujedno je muljala i s novcem koji je preko svoje tvrtke sakupljala navodno u dobrotvorne svrhe.
Prva narativna linija stoga prati poslovni i društveni uspon te potom i posrtanje Belle Gibson, ali prije svega predstavlja odlično postavljenu studiju karaktera, koja vrlo precizno ocrtava manipulativan, narcističan te nadasve predatorski tip osobe vođen silnom žudnjom za uspjehom, a kojoj su suvremeni društveni trendovi omogućili vrtoglavi uspjeh. Njezino stanje podjednako je dakle rezultat psiholoških aspekata protagonistice te suvremenih kulturnih procesa – kulture imidža i društvenih mreža, koje su samo dale poticaj osobnim patologijama da se rasplamsaju. Neosporno nimalo simpatičan lik, koji je odlično utjelovila Kaitlyn Dever savršeno dočaravši njezinu manipulativnost, u seriji je prikazan višeslojno, čime je izbjegnuta potpuna demonizacija. Djeluje uvjerljivo jer pokazuje da je Belle izravan proizvod kulture u kojoj živimo te je ogledni primjer toga kako društvo nasjeda na lažne vijesti, kako sve više postaje anti-znanstveno te ocrtava mnogo kompleksniju problematiku utjecaja društvenih mreža na naše svakodnevne živote, percepciju stvarnosti te poticanje konzumerističkih žudnji koje idu ruku pod ruku s kapitalističkom doktrinom. Društvene mreže temeljno su unazadile našu civilizaciju te dodatno omogućile da se narcistički aspekti naše kulture rasplamsaju jer omogućuju, ako ste dobar demagog i imate sposobnost sugestije, da vrlo brzo uspijete, a da iza toga ne leži nikakvo pokriće u obliku znanja, stručnosti i etičnosti.
Druga fabularna linija vezana je uz Millu Blake (Alycia Debnam-Carey), temeljenu na stvarnoj osobi te australskoj influencerici Jessici Ainscough koja je također zagovarala alternativnu medicinu, a umrla je od raka u dobi od dvadeset i osam godina. Milla je Bellina rivalka te predmet inspiracije, napose nakon što je postala uspješna blogerica tvrdeći da je sarkom na ruci izliječila alternativnim načinom koji je u seriji temeljen na kontroverznoj i neznanstvenoj metodi zvanoj Gersonova terapija. Za razliku od manipulatorice i prevarantice Belle, koja promovira neznanstvene metode kako bi zaradila te stekla društveni status i odobravanje masa, a ne bi li dobila potreban kredibilitet laže da je bolesna, Milla je u zabludi da medicina ne pruža odgovarajuće spoznaje pa počinje koristiti društvene mreže za promociju opasnih postupaka liječenja, koje u konačnici dovode do smrti njezine majke i nje same.
Treća fabularna linija prikazuje borbu s rakom dojke konobarice Lucy (Tilda Cobham-Harvey), koja obeshrabrena mukotrpnim i dugotrajnim kemoterapijama potpada pod utjecaj Bellinih teorija. Njezin suprug Justin Guthrie (Mark Coles Smith) istraživački je novinar publikacije The Age, koji uz pomoć Belline bivše suradnice Chanelle (Aisha Dee), kreće u raskrinkavanje prevarantice. Treća fabularna linija tako nadopunjuje prve dvije time što nudi perspektivu obične osobe koja u teškoj životnoj situaciji biva zavedena blagoglagoljivošću influencera, koji im tvrde da postoje mogućnosti izlječenja koje suvremena medicina negira jer očito ima neku skrivenu agendu prema kojoj joj ne odgovara da izgubi pacijente nauštrb alternativne medicine.
Sve tri linije povezuje moć novca jer, sugerira djelo, zbog sve većega zazora prema znanosti i pojavom antiznanstvenih i pseudoznanstvenih teorija, wellness kultura i alternativna medicina bujaju te postaju komercijalno izrazito unosne. I Belle i Milla ostvaruju uspješne karijere te počinju živjeti nadasve luksuzne živote. Posebice je simptomatičan prizor u kojem se Lucy nalazi u prašumama Perua kako bi doživjela obnovu iskustva u dosluhu s prirodom i vračevima. Međutim, taj povratak prirodi i nesputanosti egzistencije samo je kapitalistička fabrikacija jer se svaka usluga naplaćuje, a POS uređaj možete dovesti na najnevjerojatnija i najizoliranija mjesta.
Serija koju autorski potpisuje Samantha Strauss nastoji ponuditi uvid u slučaj Belle Gibson putem fikcionalne rekreacije, koja povode ima u stvarnim događajima i osobama koje su izravno sudjelovale u spomenutim događajima, ali nadopunjene fikcionaliziranim elementima i domaštanim likovima kako bi se obuhvatio širi opseg iskustava. Pritom je sezona građena od osam epizoda ujednačenoga vremena trajanja od šezdesetak minuta, što je u slučaju pojedinih nastavaka previše, a dinamičnosti cjeline doprinosi naizmjenično odvijanje događaja te vremenska poigravanja u kojima dolazi do prožimanja narativne sadašnjosti i prošlosti pa Bellina priča u seriji počinje na njezinom kraju – nakon sloma reputacije. Autorica pritom ozbiljnu društvenu problematiku odlučuje prožeti i humornim elementima ne bi li je učinila publici prijemčivijom i razumljivijom. Influenceri koje djelo secira na svakodnevnoj bazi dovode u opasnost živote brojnih ljudi pa je autorica nastojala tematiku zaogrnuti u ruho koje će donekle ublažiti sablažnjivu narav same priče.
Odmah upada u oči da je vizualna i narativna komponenta serije rađena prema uzoru na filmove poput Big Splash (2015) Adama McKaya, koji je na dinamičan, humoran i razgovorljiv način nastojao gledateljima objasniti uzroke financijske krize koja je uzdrmala svijet 2007. i 2008. godine. U Apple Cider Vinegar vizualni segment dodatno je razrađen kako bi nas uveo u kontekst Instagram ili TikTok reelova i videa te stvorio dojam kao da promatramo događaje na društvenim mrežama. Primjerice, redatelj Jeffrey Walker, koji je mahom stvarao u televizijskoj produkciji, upadljivo i napadno koristi centralne kompozicije kadra, posebice kada prikazuje glavne aktere priče, što ne samo da stvara nelagodu, nego i dojam da se protagonistice i protagonisti obraćaju nama – gledateljima, da nas uvjeravaju u nešto, da nas nastoje pridobiti za svoje ideje, odnosno proizvode. Taj uvjeravalački aspekt izravno je vezan uz psihologiju infuencerstva. Na tragu toga su i metafilmski postupci kada dolazi do lomljenja četvrtoga zida jer se lik izravno obraća u kameru te na taj način adresira gledatelja, tumačeći mu događaje i druge likove. Ovo lomljenje okvira posebice je važno zbog poigravanja odnosa fikcije i fakcije.
Apple Cider Vinegar priča je o moći društvenih medija te o fabrikaciji i manipulaciji jer wellness kultura i alternativna medicina dobro su osmišljeni i upakirani proizvodi namijenjeni za kapitalističku konzumaciju, međutim posrijedi su produkti upakirani u raskošan celofan no lišeni sadržaja. Walker također određene prizore postavlja u maniri estetike videospotova i reelova s društvenih mreža. Primjerice kada Bella govori o tome čime se bavi te tumači drugim likovima vlastita iskustva, primjerice u drugoj epizodi u svojoj vili na Beverly Hillsu, a pritom služi hranu i vino, navedeno je režirano estetikom videospotova da naglasi taj marketinški element stvaranja žudnje: dinamični rezovi, kratki kadrovi, zavodljiva slikovitost, naglašene boje. Navedeni postupci oblikuju višeslojan komentar na suvremene kulturne trendove i njihove stranputice.
©Dejan Durić, FILMOVI.hr, 22. ožujka 2025.