Od Don Kihota do Babaje
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Krunoslav Lučić, br. 117, proljeće 2024.
-
Filmološki časopis Hrvatski filmski ljetopis na 212 stranica donosi temat Lica klasike, a otvara se znanstvenim radom Ane Marije Habjan Jedan protiv svih. Prilog saznanjima o filmu Don Kihot Vlade Kristla, prizor iz kojeg je donesen i na naslovnici. Jedno od vrhunskih redateljevih ostvarenja iz 1961. godine, film sadrži „…niz tematskih i motivskih konstanti koje prate cjelokupan rad ovog autora kao što su pitanja autorske egzistencije, nikad prevladana ratna trauma te sukob sa sustavom općenito. Rat, progoni, stradanja, oduzimanje slobode, sustavi moći i korupcija, ključni su pojmovi njegove osobne biografije kao i europske povijesti 20. stoljeća…“, smatra autorica.
Slijede dva eseja na temu Ante Babaje: Ante Babaja: Kamenita vrata i dosljednost Patrika Gregureca, u kojem se autor bavi odnosom slučajnosti i dosljednosti motiva u Babajinim filmovima, s naglaskom na Kamenita vrata te: Carevo novo ruho, priča Hansa Christiana Andersena i film Ante Babaje: intermedijsko pripovijedanje kao poligon za političku alegoriju Andrijane Kos-Lajtman i Damira Radića. Riječ je o izvrsnoj komparativnoj analizi dvaju umjetničkih djela: antologijske priče Hansa Cristiana Andersena (1837) te Babajine istoimene filmske adaptacije (1961) znatno proširene i prerađene, koja mu služi kao polazni predložak. Babajin film „…intervencijama u motivsku i narativnu dimenziju priče predloška, ali i transgresijama na razini stila (…) te društvenopolitičkim kontekstom u kojem je film nastao (…) omogućuje drugačija čitanja u odnosu na ona vezana uz Andersenov predložak…“.
U motivskom bloku predstavljena su još dva uratka: Radikalni Rohmer: empatija kao spas Gorana Pećanca („…Rohmer je prije svega humanist, njegova je ideja da su ljudi u suštini zanimljivi i da ih treba u svakom smislu riječi razumjeti“, smatra autor) i Ninočka ili kako je repertoarna politika utjecala na "pravu" politiku Rade Dragojevića („…Lubitscheva komedija je iznimno zanimljiva i po svojoj izvanfilmskoj sudbini, po svojoj jednako tako ekstraordinarnoj ulozi u svojetskoj blokovskoj politici između 1945. i 1990.“, analizira autor). Kvalitetan je i prilog Aleksandra Stamatovića u rubrici Studije: Bioskopi u Crnoj Gori između dva svjetska rata, u kojem autor predstavlja analizu repertoara, organizacije i pregleda infrastrukture istog u navedenom razdoblju.
Od festivala i revija pak doneseni su osvrti na 70. pulski filmski festival (2023), 21. Human Rights Film Festival (2023), 80. venecijanski filmski festival (2023) te 29. festival autorskog filma (2023). Recenzije novih filmova obuhvaćaju naslove: Betonska utopija, Crveno nebo, Dosje Labudović: Nesvrstani i Ciné-Guerrillas, Escort, Hotel Pula, Jeanne du Barry, Palo lišće, Samo kad se smijem, Uboga stvorenja, a novih knjiga: André Bazina Što je film? (2022), Jasne Jakšić i Ivane Kancir Nastavit će se… Strip i vizualna kultura u Hrvatskoj (2021) te Mladena Burića Riječ iza slike: reprodukcija knjige snimanja hrvatskih filmskih klasika iz zbirke HDA, "Martin u oblacima" Branka Bauera, 1961 (2022). Novi Ljetopisni broj tako i nadalje očekivano prezentira zanimljive i raznovrsne teme, ovog puta s događanjima iz parcijalno 2023. te prvog dijela 2024. godine.
© Katarina Marić, FILMOVI.hr, 7. veljače 2025.
Piše:

Marić