Dvorske intrige, romanse i političke intervencije
Carica (The Empress), sezona 2, Njemačka, Netflix, 2024.
-
Na kraju prve sezone ostavili smo Elizabeth od Austrije (Devrim Lingnau) pred egzistencijalnom dvojbom. Njezinu slobodarskom duhu uštogljen i licemjeran život na bečkom dvoru nikako nije bio po volji, a pritom je shvatila da ljubav sama po sebi nikada ne može biti dovoljna, tim više što stupanjem u kraljevsku obitelj dobivate napornu popudbinu – obiteljsku, tradicijsku, kao i niz očekivanja poput osiguravanja prijestolonasljednika. Dakle, umjesto ljubavi veće od života, protagonistica ubrzo shvaća da su joj potrebni čelični živci.
Stoga je, nakon što joj je dvorski život postao nepodnošljiv, zatičemo pred ulaznom kapijom dvorišta kraljevske palače 1853 godine. Vani bijesni ogorčena rulja, sprema se pobuna uzrokovana nezadovoljstvom kraljem i stanjem u državi, a Elizabeth mora odlučiti hoće li trudna napustiti supruga Franza Josepha (Philip Proisant) ili će ostati i time pokleknuti pred njegovom autoritativnom i odrješitom majkom Sophie (Melike Fotoutan), kojoj teško pada što vlast nije u njezinim rukama, tim više što ima malo povjerenja u vladarske (ne)sposobnosti vlastitih sinova.
Očekivali bismo da će se druga sezona Carice (2024), koju autorski ponovno potpisuje Katharina Eyssen, izravno nastaviti na događaje s kojima je prva završila, no dolazi do iznevjeravanja gledateljskih očekivanja. Drugi segment započinje nevelikim no znakovitim vremenskim skokom te smješta gledatelja u 1856. godinu. Elizabeth ne samo da nije napustila Franza Josepha, nego je trudna s drugim djetetom za koje se Sophie svesrdno nada da će biti dječak, a time i prijestolonasljednik. Carica i dalje ima zaoštren odnos sa svekrvom, koja svim silama radi protiv nje, pa čak ide toliko daleko da unuke želi staviti pod svoj utjecaj. Istodobno se odvijaju turbulentni društveno-politički događaji vezani uz nastojanje Lombardije da se istrgne iz habsburške ruke kako bi se ujedinila s ostalim dijelovima Apeninskoga poluotoka u Kraljevinu Italiju te ulogu prepredenoga Napoleona III. u navedenim događajima. Autorica opet završava sezonu velikim cliffhangerom – Franz Joseph na negodovanje majke i supruge odlučuje otići u rat, odnosno na front te se boriti bok uz bok sa svojim vojnicima kako bi im podigao moral.
Druga sezona izravno preuzima formulu koju je postavila prethodna te podjednako broji šest epizoda, iako bi količina događaja iziskivala čak i veći obujam priče. Privatna iskustva isprepletena su s javnim pa se intimne dvojbe, preokupacije i tragedije odražavaju u društveno-političkim trzavicama. U prethodnom je izdanju problematika ljubavi i braka te odnosa žene slobodnoga duha naspram sputavajućih dvorskih i aristokratskih silnica bila isprepletena s ratnim sukobom Francuske i Rusije te promišljanjima Habsburške Monarhije čiju će stranu zauzeti dok je razdiru unutardržavni problemi kroz rastuće socijalno nezadovoljstvo. Sada je u središtu razmatranja talijanski sukob te francusko-habsburški odnosi dok Sissi mora balansirati između državničke i obiteljske funkcije, dakle javnoga i privatnoga dok njezin buntovnički i subverzivni naboj, koji je kao lik imala u prvoj sezoni, sada sve više slabi.
Carica je prije dvije godine nastala kao rezultat filmskoga i televizijskoga trenda u kojem su producenti posezali za provjerenim materijalom – adaptacijama književnih klasika čija se radnja odvija u kakvom povijesnom razdoblju ili ekranizacijama života pojedinih povijesnih ličnosti, ali su si pritom davali veliku umjetničku slobodu. Radnja je redovito ostajala smještena u određeno i prepoznatljivo povijesno razdoblje, no svjetonazor i ponašanje likova bili su modernizirani. U slučaju razmatrane serije, naslovna protagonistica je stvarna povijesna ličnost koja ima dugu tradiciju u popularnoj kulturi te istaknuto mjesto u povijesti. Međutim, njezino djelovanje i ponašanje više predstavlja projekciju suvremene, emancipirane, samosvjesne žene na konkretno povijesno razdoblje. Rezultat je to težnje da se likovi i njihove sudbine približe suvremenim gledateljima i gledateljicama, ali i činjenice da je povijest postala mjesto slobodne igre u kojoj se suvremeno i historijsko mogu ispreplitati bez ikakve zadrške. Kao da se nalazite na nekoj tematskoj zabavi koja je smještena u prošlost, što je uostalom posljedica velikoga uspjeha Netflixove prikrivene sapunice Bridgerton (2020, 2022, 2024).
Nije nikakva novina da se u povijesnim pričama temeljenima na stvarnom historijskom materijalu redovito povezuje fikcija s fakcijom, no to se čini na mnogo suptilniji način nego primjerice u Carici. Eyssen uzima povijesno ovjeren kontekst, no u njemu čini brojne intervencije tako da mijenja ponašanje i djelovanje likova, njihov svjetonazor i odnose, neke u potpunosti lišava povijesne vjerodostojnosti, a neki su sasvim domaštani. Primjerice, ministar unutarnjih poslova Alexander von Bach (Alexander Finkenwirth) prikazan je kao liberalan i progresivan saveznik cara, koji se često razmimoilazi u mišljenjima s ostalim članovima vladareva kabineta, a pritom je i nesretan ljubavnik zbog ćudljive veze s izmaštanim likom vješte prevarantice i posrnule revolucionarke Ave/Leontine von Apafi (Almila Bagriacik). U seriji to sasvim dobro funkcionira jer cilj ovakvih narativa nije postizanje povijesne vjerodostojnosti ili realistička rekreacija povijesnoga razdoblja, nego posezanje za strategijama romanse. U središtu razmatranja su mladi, lijepi i zgodni te u načelu plemeniti junaci i junakinje koji prolaze kroz brojna životna iskušenja te pritom nastoje zadržati svoj moralni integritet. Seriji su od društveno-političkih razmatranja mnogo važniji intimni aspekti života naslovne protagonistice te njezini međuljudski odnosi. Društvena razina postoji samo kako bi dala osjećaj krize i neizvjesnosti koje prate Sissi u nastojanju da se održi na dvoru. Vidljivo je to i na temelju fabularnih strategija baštinjenih iz romanse kao i očekivanim dinamičnim motivima poput bratskoga suparništva, dvorskih spletki te političkih intriga, iako je takvih elemenata u drugoj sezoni, čini se, manje nego u prethodnoj.
Relativno kratko trajanje u rasponu od šest epizoda omogućuje seriji pripovjedačku ekonomičnost. Radnja se odvija brzo i dinamično, a dodatno je ubrzavaju motivi dvorskih i političkih spletki i promjenjivih odnosa. Produkcija je na visokoj razini, cjelina je vizualno dopadljiva, a fotografija rafinirana pa katkada imate dojam kao da gledate editorial modnoga časopisa tematski smješten u prošlost s raskošnom odjećom te mladim i zgodim modelima, koji su pritom, treba naglasiti, odlični glumci.
Kao i u prvoj sezoni, tako se i recentna površno dotiče života nižih klasa, u ovom slučaju od Austrije okupiranih područja, što je ponovno uvedeno kako bi se junakinja mogla isprofilirati kao zaštitnica naroda te nositeljica drugačijeg senzibiliteta od rigidne carske obitelji. Po tom se pitanju, kao i feminističkim odrednicama njezina lika, čini manje progresivnom od prve sezone jer se cjelina sve više pretvara u romansu izrazito zabavljačkih tendencija.
©Dejan Durić, FILMOVI.hr, 9. siječnja 2025.