Specifičan spoj humora, lokalpatriotizma i društvenog komentara
Nezavisni projekti Ljubomira Kerekeša: Ufuraj se i pukni, Marginalci
-
Ljubomir Kerekeš, istaknuti hrvatski glumac, ostavio je značajan trag u nezavisnoj filmskoj produkciji kroz svoje popularne redateljske projekte Ufuraj se i pukni (2019.) i Marginalci (2022.). Ova dva filma predstavljaju specifičan spoj humora, lokalpatriotizma i komentara na suvremene društvene teme, istodobno reflektirajući Kerekešovu strast prema kazalištu i filmu.
Ufuraj se i pukni: Varaždinska komedija o snovima
Ufuraj se i pukni prvi je dugometražni film Ljubomira Kerekeša, snimljen prema istoimenoj kazališnoj predstavi Kerekesh Teatra. Film prati dvojicu braće iz Varaždina koji, uz pomoć lokalnog pijanca, pokušavaju položiti prijemni ispit na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Priča je prožeta specifičnim varaždinskim humorom i lokalnim koloritom, što je čini prepoznatljivom i bliskom publici iz regije.
Film je snimljen u nezavisnoj produkciji s minimalnim budžetom, što se odrazilo na tehničku kvalitetu, ali nije umanjilo njegovu popularnost. Publika je film prihvatila s entuzijazmom, posebno zbog komične dinamike između glumaca i lokalne tematike. Kritičari, s druge strane, istaknuli su nedostatke u scenariju i režiji, naglasivši kako filmu nedostaje dublji narativni sloj i inovativniji humor (Pavičić, 2019). Unatoč kritikama, Ufuraj se i pukni postigao je uspjeh u kinima, što ga čini jednim od najuspješnijih hrvatskih nezavisnih filmova tog razdoblja.
Marginalci: Satiričan pogled na društvo
Tri godine nakon prvijenca, Ljubomir Kerekeš vratio se na redateljsku scenu filmom Marginalci, koji je ponovno nastao u produkciji Kerekesh Teatra. Ova komedija, smještena u izmišljeno selo Črevo, prati dolazak televizijskih novinara koji pokušavaju snimiti reportažu o lokalnim seljacima, dok se istovremeno održava godišnja skupština sela. Film koristi stereotipe i karikature kako bi prikazao apsurdnost suvremenog društva, često posežući za grotesknim humorom.
Iako su Marginalci ostvarili značajan komercijalni uspjeh, s više od 50 tisuća gledatelja, te postali najgledaniji film te godine, kritike su bile podijeljene. Jedni su hvalili film zbog sposobnosti da nasmije publiku i pruži bijeg od stvarnosti, dok su drugi istaknuli njegovu sklonost prizemnom humoru i stereotipizaciji (Radić, 2022). Unatoč tome, Kerekeš je pokazao napredak u režiji, uspjevši stvoriti zaokruženu narativnu cjelinu unutar zadanih okvira nezavisne produkcije.
Odnos prema nezavisnoj produkciji
Kerekešov rad karakterizira odlučnost da djeluje izvan sustava institucionalnog financiranja. I Ufuraj se i pukni i Marginalci realizirani su bez potpore Hrvatskog audiovizualnog centra, što je dodatno naglasilo njihovu nezavisnu prirodu. Ova autonomija omogućila je Kerekešu veću kreativnu slobodu, ali je donijela i izazove, poput ograničenih resursa i produkcijskih kapaciteta.
Kerekesh Teatar, kao nositelj produkcije, pokazao se uspješnim modelom za realizaciju nezavisnih projekata. Fokusirajući se na lokalnu publiku i direktnu promociju, Kerekeš je uspio osigurati gledanost svojih filmova, što ih čini primjerom uspješne nezavisne produkcije u Hrvatskoj.
Iako su kritike njegovih filmova često isticale tehničke i narativne nedostatke, publika je prepoznala njihovu autentičnost i humor, što potvrđuje njihovu popularnost. Kerekeš ostaje važan akter u hrvatskom filmu, pokazujući kako nezavisna produkcija može biti prepoznata od strane publike, unatoč izazovima koji je prate.
© Zlatko Vidačković, FILMOVI.hr, 28. studenog 2024.
Tekst je objavljen uz financijsku potporu Agencije za elektroničke medije
iz Programa za poticanje novinarske izvrsnosti. Dozvoljeno prenošenje sadržaja uz objavu izvora i autora.
Piše:
Vidačković