Međugeneracijske napetosti i skrivene patologije engleske provincije

A Good Girl´s Guide to Murder, sezona 1, Velika Britanija, Njemačka, Netflix, 2024.

  • Engleska provincija oduvijek je bila omiljeno mjesto za kriminalističke zaplete u kojima mirne i dobronamjerne Engleze i njihov monoton provincijski način života poremeti neko iznenadno, neočekivano ubojstvo. Nema predjela Engleske koji kriminalistički žanr nije obuhvatio, a agensi društvenoga nereda i kaosa odražavali su anksioznosti zajednice vezane uz slabljenje tradicionalnoga načina života te dolaska novih, modernijih i eventualno urbanih vrijednosti. Odavno je poznata šala koja kaže da je u imaginarnom Midsomeru (Midsomer Murders) bilo toliko ubojstava koliko ih je dugovječna serija izmislila, u engleskoj provinciji više ne bi ostalo nikoga za ubiti.

    A Good Girl`s Guide to Murder (2024) predstavlja zanimljiv izdanak ovoga dugovječnoga trenda, tim više što ga postavlja unutar ponešto drugačijih recepcijskih parametara. Posrijedi je ekranizacija istoimene uspješne knjige (2019) autorice Holly Jackson, odnosno prvoga dijela njezine trilogije koja ulazi u domenu književnosti za djecu i mlade. Kao polazište uzima lik detektivke-amaterke, inače poznat iz kriminalističkoga žanra, a u ovom slučaju posrijedi je srednjoškolka Pipa Pip Fritz-Amobi iz Buckinghamshirea. Riječ je o prosječnoj adolescentici koju muče problemi zajednički generacijski istovjetnoj skupini: ocjene u školi, odabir i upis na fakultet, prijateljski i ljubavni odnosi, razmirice s roditeljima. Međutim, Pippa ima jednu posebnu strast, a ona je vezana uz krimiće i true crime priče, što je potakne da za školski projekt preispita smrt lokalne djevojke Andie Bell. Posrijedi je nimalo lagan zadatak tijekom kojega će biti izložena brojnim preprekama.

    Šestodijelna serija autorice Poppy Cogan, rađena za BBC, koju redateljski potpisuju Dolly Wells i Tom Vaughan, podosta vjerno preuzima radnju prvoga dijela trilogije te prati Pippu (Emma Myers) u nastojanju da dokaže kako Andie (India Lillie Davies) nije ubio njezin ljubomorni dečko Sal Singh (Rahul Pattni). Istraga predstavlja hrabar čin jer se zajednica još uvijek nije oporavila od zločina koji je života lišio uzornu učenicu i dobro odgojenu djevojku pred kojom je bila svijetla budućnost. Pritom je neizostavan i rasni element u zločinu jer je Sal potomak indijskih doseljenika, što implicitno podcrtava strah od stranih i izvanjskih elemenata. U seriji je nekoliko puta podcrtano da je zločin imao pogubne posljedice i po status obitelji Singh, koja je doživjela marginalizaciju. Zajednica se tako povodi za onim užasnim „ne talasaj” stavom pa je Pippa tijekom istrage izložena brojnim izazovima i negodovanjima ne samo sumještana nego i roditelja te prijatelja. Kako to obično biva, uglađene i fine provincijske zajednice takve su samo na površini, gdje se pazi na održavanje lijepe fasade, no ispod nje kriju se brojne pomno sakrivane patologije pa će, među ostalim, proizaći da Andie možda nije bila toliko besprijekorna koliko su je svi doživljavali. Prilikom istrage istražiteljica će se susresti s različitim, često proturječnim znakovima i dokazima kao i raznim prijetnjama, no neće se dati pokolebati u svojoj nakani.

    A Good Girl`s Guide to Murder nema nakane kao neki od ambicioznijih izdanaka britanske provincijske kriminalističke tradicije da ispod istražiteljskoga plašta ponudi britak portret zajednice, njezinih nedoumica i strahova u određenom prijelomnom trenutku po njezin komunalni život, koji je upravo signaliziran zločinom. Autoricu Cogan više zanima da priču postavi u specifičnu generacijsku perspektivu koja je prijemčiva ciljanoj gledateljskoj skupini. Pritom se dobra i pristojna junakinja upušta u prljav posao koji prijeti razotkriti brojne mračne tajne njezinih sumještana kako bi uklonila agense nereda te ponovno uspostavila red, a pritom i sama nešto spoznala.

    Mlada glumačka postava na čelu s  Emmom Myers dobra je i razigrana te uvjerljivo gledatelju dočarava taj adolescentski svijet doživljajnosti s njihovim tipičnim problemima i preokupacijama. Pritom naglasak nije na portretiranju likova te društvenoj analitici, nego serija nastoji kroz atraktivnu priču ponuditi publici zabavan sadržaj. Zaplet je solidno postavljen, ponajprije zbog činjenice da je cjelina građena od relativno kratkih, četrdesetominutnih epizoda pa se nakon sporoga početka u narednim nastavcima intrige sve više zahuktavaju, držeći gledatelja u napetosti. Pritom uvjerljivost situacija autore pretjerano ne zanima te se preko nemotiviranih i nerazjašnjenih situacija olako prolazi jer očito smatraju da to nitko neće primijetiti, a ako i primijeti, neće im biti stalo. U A Good Girl`s Guide to Murder gledatelju neće biti teško uočljivo da se serija koristi već poznatim i često u žanru zlorabljenim motivima, no cjelina ima ponešto šarma unatoč ne pretjerano maštovitoj scenarističkoj obradi te nemotiviranostima preko kojih se olako prolazi.

    ©Dejan Durić, FILMOVI.hr, 7. studenog 2024.

Piše:

Dejan
Durić

kritike i eseji