Dinamično, razigrano i bez pretjerane patetike
Young Royals, sezona 3, Švedska, Netflix, 2024.
-
Prošle je godine Amazon producirao i u streaming distribuciju pustio romantičnu komediju Red, White & Royal Blue (2023) redatelja Matthewa Lopeza s Taylorom Zakharom Perezom i Nicholasom Galitzineom u glavnim ulogama. Ekranizacija bestselera Casey McQuiston predstavlja još jedan doprinos ljubavnim pričama s kraljevskih dvorova, u kojoj se sin američke republikanske predsjednice (Uma Thurman) zaljubljuje u britanskoga princa, kojega pak sputava dugostoljetna tradicija te obiteljska očekivanja. Za razliku od prinčeve obitelji, američki su desničari puni razumijevanja za queer ljubavne odnose, očito u nekoj drugoj, paralelnoj filmskoj stvarnosti. Spominjem to djelo jer oblikuje sličnu romansu kao i švedska televizijska serija Young Royals, nastala u Netflixovoj produkciji, no pokazuje kako baratanje određenim žanrovskim odabirima i tipovima ljubavnih priča može krenuti u krivom smjeru. Karikiranost, neduhovitost i patetičnost Lopezova uratka koji prelazi granicu dobroga ukusa sasvim su oprečni prizemljenosti serije autora Lise Ambjörn, Larsa Beckunga i Camille Holter.
Tračeve s kraljevskih dvorova te romanse prinčeva i princeza raspirivali su maštu javnosti stoljećima te su postali predmetom obrade brojnih djela popularne kulture: ljubavnih romana, televizijskih i kinofilmova, serija. Specifičan, uštogljen društveni, politički i obiteljski kontekst, u svoj svojoj petrificiranosti i nepromjenjivosti, prijemčiv je za oblikovanje snažnih ljubavnih priča u kojima se individualno sukobljava s društvenim i obiteljskim, dakle kolektivnim očekivanjima. Pritom su likovi zbog ljubavi primorani prkositi višestoljetnim pravilima. Još veći ulog predstavljaju klasne razlike ljubavnika te njihovo različito porijeklo. Ovi su aspekti ujedno prilagodljivi queer kontekstu pa serija kao i ranije spomenuti film upućuju na činjenicu da su queer parovi počeli svoje mjesto pronalaziti i na kraljevskim dvorovima, o čemu dodatno svjedoči i recentna britanska serija Mary & George autora D. C. Moorea.
Treća sezona Young Royals nastavlja serijalnu priču iz prethodnih dviju sezona, odnosno prati daljnji razvoj i peripetije u ljubavnom odnosu između dvoje srednjoškolaca. Jedan je švedski prestolonasljednik, princ Wilhelm (Edvin Ryding), a drugi je Simon (Omar Rudberg), mladić iz radničke klase, porijeklom iz miješanoga braka alkoholu sklonoga Šveđanina te migrantske majke. Navedeno se odvija unutar Hillerske, uglednog internata s dugom tradicijom školovanja djece iz viših klasa, koja je s vremenom otvorila vrata i dnevnim polaznicima koji pokazuju osobine nadarene i vrijedne djece.
Škola sa svojim specifičnostima i hijerarhijama pritom fingira presjek cjelokupnoga društva i njegovih klasnih podjela, aspiracija i predrasuda te kao izoliran lokus omogućuje da se snažnije istaknu interakcije među protagonistima, njihove specifične karakterne osobine, društveno okruženje iz kojega su potekli, kao i problemi s kojima se suočavaju. Oni su pomno odabrani pa osim individua funkcioniraju i kao tipovi određenih društvenih skupina i svjetonazora. Djelo se nastavlja na tipične situacije i fabularne sklopove, da ne kažem klišeje, tinejdžerskih serija: primjerice zlostavljač koji je i sam bio žrtva zlostavljanja, ljubavni odnos najpoželjnijega mladića i djevojke društvene otpadnice, no pristupa im s potrebnom mjerom te fantazijske elemente romanse nastoje prožeti s dostatnom dozom realizma, koji primjerice nije karakterističan za slične uratke nastale u američkoj produkciji. Young Royals ne bježi od tinejdžerskih klišeja, no nastoji taj svijet prikazati iznijansiranije. U priči se tako ne pojavljuje tipičan negativac pa su likovi izbalansiraniji, njihovi su problemi, barem u slučaju sporednih protagonista, prizemniji, a pritom svi ne izgledaju odlično i besprijekorno, kao da su se upravo slikali za modni časopis.
Treća sezona snažno uvodi u razmatranje klasnu dimenziju. Za razliku od četvrte sezone Sex Education tijekom koje je serija postala parodija same sebe te se utopila u političkoj korektnosti, autori Young Royals pazili su da, unatoč činjenici što je u središtu priče sapunasta romansa, serija donekle ostane na tragu mimetizma te prikaže određene probleme i nedoumice s kojima se suočavaju adolescenti bez obzira i s obzirom na klasni status. Ljubavni odnos rezultira velikim interesom medija i javnosti, što stvara pritisak na protagoniste, a osobito zbog liberalizacije medijskoga prostora gdje svatko ima pravo u komentarima iznijeti svoja mišljenja i zapažanja. U tom segmentu djelo suptilno prikazuje opasnosti govora mržnje te njegove psihičke posljedice. Navedeno u razmatranje uvodi i problematiku ksenofobije i klase. Simon dolazi iz radničkoga i migrantskoga okruženja pa njegov ulazak u bijelu i tradicijom posvećenu, čistokrvnu kraljevsku obitelj izaziva negodovanje desničarski orijentiranoga dijela javnosti. On je i klasno kontrapunktiran ostalim učenicima internata, pa tako i Wilhelmu, kojima je status zajamčen rođenjem a ne zaslugama. Treća sezona tako ljubavnu priču nastoji produbiti klasnim konfliktima te previranjima i nedoumicama protagonista, od kojih neki, poput princa, osjećaju da su zarobljeni u ulogama koje nisu sami birali.
Cjelina od šest epizoda postavljena je izbalansirano, nema praznoga hoda, relativno kratka minutaža od četrdesetak minuta po epizodi omogućuje da se priče pojedinih epizoda razvijaju ekonomično i dinamično. Manji je naglasak stavljen na intrige a veći na portretiranje proživljavanja likova, iako se napetost gradi na iščekivanju odluke hoće li internat biti zatvoren i što će posljedično biti s učenicima i njihovim daljnjim školovanjem. Vješto se izbjegava pretjerana patetika, a glumačka postava doprinosi razigranosti cjeline. U stilskom sloju uočljiv je utjecaj videospotovske estetike, što je razumljivo jer se djelo bavi generacijom koja je odrasla na Instagramu i TikToku, pa tako jedan od većih problema u životu likovima predstavlja oduzimanje mobitela.
©Dejan Durić, FILMOVI.hr, 31. ožujka 2024.