Utabanim stazama uz poneke nove preokupacije i složenije fabularne lukove

Star Trek: Strange New Worlds, sezona 2, Paramount+, 2023.

  • Univerzum Zvjezdanih staza postao je bogatiji spin offom gledane serije Star Trek: Discovery (četiri sezone 2017–2022), čija se posebnost ogledala u činjenici da je radnju smještala u doba prije odigravanja originalne, odnosno prve postave Star Treka, koju je osmislio Gene Roddenberry. Strange New Worlds također se odvija u vremenskom periodu karakterističnom za Discovery, a priču temelji na svemirskim pustolovinama Enterprisea i njegove posade pod zapovjedništvom Christophera Pikea (Anson Mount). Kako naslov serije izravno sugerira, cilj je istražiti neistražena prostranstva svemira, ali prije svega na miroljubiv i prosvjetiteljski način.

    Autori serije Akiva Goldsman, Alex Kurtzman i Jenny Lumet odlučili su posegnuti za staromodnim epizodičnim formatom, karakterističnim za većinu serija u domeni Zvjezdanih staza, pa svaka naredna epizoda donosi novu pustolovinu te problemsku situaciju koju treba razriješiti prema utabanoj šabloni: ili se članovi posade nalaze izloženi opasnosti na određenom, najčešće nepoznatom ili slabo poznatom planetu ili pak prijeti opasnost Enterpriseu, koji se našao u svemirskom okršaju sa silama bezakonja. Unatoč nedostacima epizodičnoga formata, koji se ogledaju u slaboj karakterizaciji likova i šablonskim zapletima, autori su uspjeli doskočiti tim zamkama fabularnim lukovima te nastojanjem da veći naglasak stave na interakciju članove posade.

    Prva sezona Strange New Worlds koristila je trope i fabularne obrasce inače karakteristične za ovu seriju, a jednim se dijelom također oslanjala na fanovsku nostalgiju te pastiširanje motiva iz bogate riznice kako Star Trek univerzuma, tako i znanstveno-fantastičnoga filma (primjerice Carpenterov Stvor). Pritom je stvorena izbalansirana i dinamična cjelina koja je funkcionirala kao odlična zabava, a pojedine epizode bile su promišljeno postavljenje. Stoga smo s nestrpljenjem očekivali drugu sezonu u nadi da će serija nastaviti tim putem, no nakon njezina odgledavanja ostaje dojam da je u nju uloženo puno manje scenarističkoga truda, odnosno da je nekako odveć brzopleto napravljena.

    Novost je što su autori u prvom segmentu druge sezone svakome liku odlučili posvetiti jednu epizodu. Primjerice, prva naslovljena The Broken Circle veže se uz Spocka (Ethan Pack) koji u Pikeovu odsustvu zapovijeda Enterpriseom te se oglušuje o naredbe i pravila Federacije pa otima brod ne bi li otišao u spasilačku misiju na udaljeni planet, sugerirajući da ponekad ipak treba kršiti pravila. Ad Astra per Aspera posvećen je Number One (Rebecca Romijn), koja je na kraju prethodne sezone bila uhićena jer je lažirala životopis te sakrila rasnu pripadnost kako bi mogla pristupiti Zvjezdanoj floti. Posrijedi je epizoda izvedena u maniri sudske drame, naglašeno rasne problematike i potke o potrebi prihvaćanja različitosti, ali scenaristički izvedena na sapunast i odveć melodramatičan način.

    Tomorrow and Tomorrow and Tomorrow vezana je uz La`an (Christina Chong) koja igrom slučaja putem naprave za putovanjem vremenom završava na ratom zahvaćenoj Zemlji u paralelnoj vremenskoj dimenziji u kojoj Enterpriseom zapovijeda James T. Kirk, koji je ujedno njezina pratnja na zemaljskim pustolovinama. Boravak na Zemlji povod je da se suoči s vlastitom prošlošću. Njihov složen odnos u formi fabularnoga luka razvijat će se i kroz naredne nastavke. Among the Lotus Eaters je pak usredotočen na problematiku pamćenja i lik Pikea te njegov odnos s Batel, no radnja se ove epizode odveć sporo razvija te je idejno neusredotočena. Ne zna želi li se više baviti Pikeom ili naravi vladanja i pamćenjem. Charades progovara o Spockovim zarukama i peripetijama koje se oko njih događaju, kao i o odnosu s Chapel (Jess Bush) koji se sve više produbljuje. Epizoda nastoji pridodati psihološku komponentu koja se ocrtava kroz susret Chapel s izvanzemaljskom rasom, a ona uvjetuje da se suoči sa svojim osjećajima. Cjelina nažalost djeluje pomalo antiklimaktično. Lost in Translation posvećen je Uhuri (Celia Rose Gooding) koja treba proći odgođeni proces žalovanja za roditeljima i Hemmerom, a suočavanje s emocijama ujedno će biti i vapaj za pomoć izvanzemaljske rase koju uništava Federacijina rafinerija deuteriuma, pa epizoda ima i implicitno utkanu ekološku poruku. Kako vidimo, cilj je da svaka od epizoda ponudi pozadinsku priču jednom od bitnih likova te na taj način prevlada ograničenja epizodnoga formata, a ujedno dijelom i motivira njegovo ili njezino ponašanje u aktualnoj radnji.

    Kako sezona odmiče, javljaju se bizarniji eksperimenti. Primjerice Those Old Scientists prolog i epilog oblikuje u formi animiranoga filma, čija se radnja smješta u 24. stoljeće te ponovno uključuje potku o putovanju kroz vrijeme, gdje se mladi znanstvenici iz budućnosti susreću s kolegama iz prošlosti, odnosno posadom Enterprisea. Posrijedi je epizoda koja nije posvećena određenom liku te prekida idejnu nit sezone, a ujedno svojim anegdotalnim sadržajem djeluje kao filler koji pokušava progovoriti o naravi fandoma. Under The Cloack of War ponovno nas vraća u okrilje jednoga lika, u ovom slučaju doktora M`Bengu (Babs Olusanmokun) koji se mora suočiti s traumama iz rata između Federacije i Klingonaca, a u okrilju posjeta reformiranoga klingonskog ambasadora Enterpriseu. Pravo iznenađenje predstavlja Subspace Rhapsody koja je oblikovana u žanrovskoj formi mjuzikla te na bizaran način zabavno funkcionira. Tek posljednja epizoda naslovljena Hegemony, koja posadu vraća u sukob s Gornima – a predstavlja cliffhanger za narednu epizodu, daje odbljesak onoga što je druga sezona mogla biti. Postavljena je dinamično, vješto prožetim dramskim i pustolovnim elementima te scenaristički dobro osmišljena, što većini epizoda u sezoni nedostaje.

    Strange New Worlds 2 očekivano kroči utabanim stazama koje su Zvjezdane staze razvijale desetljećima te ih jednim dijelom nastoji povezati s novim preokupacijama, što dobro funkcionira, no autori bi se ubuduće trebali više potruditi oko koncipiranja priča, scenarija te balansiranijega ritma pripovijedanja.

    © Dejan Durić, FILMOVI.hr, 12. rujna 2023.

Piše:

Dejan
Durić

kritike i eseji