Izvrstan korak u novo desetljeće

33. Animafest Zagreb, Svjetski festival animiranog filma, 5.-10. lipnja 2023.: Veliko natjecanje dugometražnoga filma

  • <em>Moja romansa s brakom</em> (<em>My Love Affair With Marriage</em>), red. Signe Baumane

    Nakon što je prošle godine svečano proslavljen 50. rođendan Svjetskoga festivala animiranog filma Animafest Zagreb – našega jedinoga festivala A kategorije, ove se godine očekivalo uobičajeno izdanje. No odličnim programima, natjecateljskim i nenatjecateljskim, nizom izložbi i s čak četiri stotine gostiju te dobrom organizacijom, Animafest je učinio izvrstan i čvrst korak u novo desetljeće ili u novih pedeset godina. No ono što već godinama nedostaje jest odgovarajući festivalski centar, gdje bi se mogao održati. U prostorima SC-a nedostaje ponajprije klimatizacija i svjež zrak, jer ondje se odvijaju glavni programi. Dio programa bio je u kinima Tuškanac i Kinoteka, te pojedinim centrima za kulturu.

    Bilo je puno stranih mladih animatora koji su se veselili susretu i druželjubivosti u Zagrebu, te istaknutih i dokazanih profesionalaca. Dva imena valja istaknuti. To je čest i drag Animafestov gost i prijašnji laureat, oskarovac Michaël Dudok de Vit, koji je podučavao mlade filmaše u programu Rise & Shine 2023, te dobitnik Nagrade za životno djelo William Kentridge, umjetnik iz Južnoafričke Republike, koji je prvi put bio na Animafestu te je velika sreća i sklop okolnosti da se to ostvarilo. Kentridge je svih osvojio svojom jednostavnošću, znanjem, svestranošću, multimedijalnošću, improvizacijom i preformerskom izvedbom glazbeno-scenskoga djela Ursonate, koja je uz hrvatske glazbenike prvi put bila ostvarena kod nas. U Galeriji Kranjčar bila je njegova multimedijalna izložba Circulus vitiosus, održao je predavanje o svome radu, te je bio poseban program njegovih izabranih kratkih filmova u programu Majstori animacije. Doista je bilo puno prilike, ali i zahvalnosti, da se vidi iznimnoga umjetnika Williama Kentridgea i njegova djela.

    <em>Plastično nebo</em> (<em>Műanyag Égbolt</em>), red. Tibor Bánóczki, Sarolta Szabó

    Nakon velike obljetnice Animafesta lani, ove godine obilježeno je nekoliko manjih obljetnica u popratnim programima. To je deseto izdanje Simpozija o suvremenoj animaciji Animafest scanner X, peto izdanje izložbe Iza kulisa, gdje su prikazani mnogi raznovrsni radovi animatora iz kratkometražnoga programa, koji su prethodili i bili dijelovi njihovih filmova, te godišnjica rođenja i smrti hrvatskoga redatelja, crtača, ilustratora Aleksandra Marksa (1922–2002), čija je retrospektiva filmova održana i predstavljena monografija o njemu. Obljetnica Zagreb filma obilježena je predstavljanjem monografije Od imaginacije do animacije: Šest desetljeća Zagreb filma.

    Tema Animafesta bila je Znanstvena fantastika u animaciji, pa je prikazan poveći izbor kratkometražnih filmova i tri dugometražna filma izvan konkurencije. U to se uklapaju ovogodišnja festivalska špica, plakat i vizuali autora Dalibora Barića. Prvi put su prikazana dva kratka filma nastala uz pomoć umjetne inteligencije. Razmišljanje gdje to vodi i kakva je budućnost takve animacije, potaknulo je održavanje okrugloga stola o temi Who is the Artist Here? Am I or the AI? (Tko je umjetnik ovdje? Jesam li ja ili umjetna inteligencija).

     <em>Ratovi jednoroga</em> (<em>Unicorn Wars</em>), red. Alberto Vázquez

    Posebna je radost na Animafestu bila zbog toga što nakon dugo godina Hrvatska ima svoj dugometražni animirani film. Dakako, riječ je o Cvrčku i mravici, prikazanom u Obiteljskom programu uz potporu HAVC-a. A producent Dino Krpan održao je predavanje Produkcijska analiza, u kojem je govorio o trinaestogodišnjem stvaranju filma.

    U Velikom natjecanju dugometražnih filmova bilo je šest, u koje se ubraja i dva srednjemetražna filma po 44 minute. Vrlo su različiti i prema poetikama, estetikama, animacijskim tehnikama, stilu, koloritu, uporabi glazbe. Možda bi ih tematski mogao donekle povezati motiv tuge, ispraznosti, prijetnje, ali i poluautobiografska nadahnuća te to što su poneki djela autora koji su već sudjelovali na prijašnjim izdanjima Animafesta. Svi su narativni, s vrlo velikim udjelom govora.

    Pobjednik i dobitnik Grand Prixa žirija jest sjajan latvijsko-američko-luksemburški film Moja romansa s brakom redateljice Signe Baumane. Vrlo je inteligentan, duhovit, komičan, ironičan, kritičan u odnosu na život i odrastanje mlade Zelme u određenim tradicionalnim i povijesnim okolnostima. Dobio je niz nagrada na festivalima te nominacije, među kojima i za nagradu Europske filmske akademije. I prvi autoričin film Kamenje u džepovima iz 2014. godine bio je uspješan i prikazan na Animafestu. U oba autorica iznosi poluautobiografska iskustva o odrastanju, obitelji i snalaženju u životu.  

    <em>Nema promjena u našem životu</em> (<em>No Changes Have Taken in Our Lives</em>), red. Jingwei Xu

    Moja romansa s brakom pun je pjesama koje potkrepljuju fabulu, tako da je i djelomično mjuzikl. Crtež je jednostavan, olovkom na papiru, likovi su blago karikirani, boje su uglavnom nježne, a pozadina, scenografija, često je izrađena i snimljena 3D stop-animacijom. Vrlo je zanimljiv i inovativan edukativno-znanstveni dio, koji prikazuje kako se junakinjini osjećaji i reakcije tijela (ne)usklađuju. U njemu se kao lik javlja moždana stanica koja objašnjava biološke i bihevioralne promjene i reakcije na dobre i loše osjećaje. Animatorica toga dijela je Yajun Shi. Taj film jedini ima vedrine i optimizma.

    Posebno priznanje žiri je dodijelio mađarsko-slovačkom filmu Plastično nebo Tibora Banoczkija i Sarolte Szabo. Radnja je smještena u 2123. godinu i ima ekološku potku i znanstvene fantastike, premda su glavni motivi moralne i etičke dvojbe likova te potezi koje čine pojedinci koji ne mogu podnijeti gubitak djece. U tom postapokaliptičnome svijetu pravilo je da ljudi, kada napune pedeset godina, doniraju svoje tijelo da postane stablo. Film je nastao kombinacijom ručnoga crteža, rotoskopije i računalnoga 3D-a, uglavnom u svijetlim tonovima koji postupno tamne.

    <em>Amritina gozba</em> (<em>Amrita no kyōen</em>), red. Saku Sakamoto

    Publika je svoju nagradu Mr. M. dala španjolsko-francuskom filmu Ratovi jednoroga Alberta Vazqueza, čiji je dugometražni prvijenac Psihonauti, zaboravljena djeca već prikazan na Animafestu. Ratovi jednoroga jest antiratni film koji za likove koristi medvjediće i služi se vatrometom jarkih boja, posebice izražajnim koloritom. Također je psihodeličan, te iako bajkovit, ima vrlo mnogo nasilnih prizora. Naglašava probleme, neuralgične točke uzroka ratovanja, koje pronalazi u patološkim odnosima u društvu i obitelji, o kojima bi valjalo razmisliti.

    Kineski srednjemetražni film Nema promjena u našem životu donosi beznadnu apatičnu priču o društvu u kojem se ne može naći posao. To je sudbina i mladoga glazbenika Baa koji je diplomirao suzafon, velik limeni puhački instrument koji ga simbolično obavija. Kadrovi su statični i dugi, a posebno je lijepo oslikana pozadina, scenografija, dok su likovi jednostavni. Zanimljivo, na suzafonu se ne svira, ali je prisutna glazba na mandolini.

    Drugi srednjemetražni film jest japanski Amritina gozba, oslikana u stilu anime, ali s čestim tamnim i crnim dijelovima kojima se stvara još veći sablasno-hororski ugođaj i psihološke teškoće odrastanja junakinja. Slabiji je od prethodnoga filma Sakua Sakamota Aragne: Grimizni znak prikazanoga 2019. na Animafestu, čiji je tematski prethodnik.  

    <em>Slijepa vrba, usnula žena</em> (<em>Saules aveugles, femme endormie</em>), red. Pierre Földes

    Francusko-luksemburško-kanadski film Slijepa vrba, usnula žena Pierrea Földesa vrlo je uspješna prilagodba šest pripovijedaka japanskoga književnika Harukija Murakamija. Likovi su stopljeni u tri glavna, pa djeluje kao cjelina u melankolično-snolikoj priči. Vizualno je film lijep, posebice blijedo pastelno oslikani krajolici i pozadina, dok su likovi, izgledom Japanci, stvoreni 3D motion captureom glumaca i umetnuti u 2D film.

    Idućem izdanju Animafesta od 3. do 8. lipnja 2024. godine u Zagrebu već se radujemo, jer će kvaliteta sigurno biti odlična, ali se nadamo boljim prostornim uvjetima.

    © Marijana Jakovljević, FILMOVI.hr, 24. lipnja 2023.

Piše:

Marijana
Jakovljević

kritike i eseji