Analitično i promišljeno kulturalnofilmsko izdanje posvećeno animaciji

Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 110/111, 2022.

  • <em>Hrvatski filmski ljetopis</em>, gl. ur. Nikica Gilić, br. 110/111, 2022.Dvobroj Hrvatskog filmskog ljetopisa 100/111 na 252 stranice posvećen je animaciji. Otvara se esejom natprosječnog domaćeg auteurea Dalibora Barića, potpisnika već antologijske Slučajne raskoši prozirnog vodenog rebusa iz 2020., pod naslovom Neuromantis Religiosa: kolonizacija nesvjesnog uma u doba aktualne stvarnosti, u kojem na 55 stranica promišlja o zajedničkim komponentama filma, snova i jave. Slijedi osvrt na 32. Animafest (6–11. 6. 2022.) kroz tri teksta.

    U prvom – Pola veka Animafesta i tradicionalno dobre animacije filmologinja Andrijana Ružić piše o kratkometražnoj selekciji 50-godišnjeg festivala, u drugom Tradicija koja obvezuje, ali ne guši povjesničar umjetnosti Josip Klaić bavi se monografijom Pedeset godina Svjetskog festivala animiranog filma – Animafesta Zagreb: 1972–2022, dok treći iznosi sažetke znanstvenog skupa Animafest Scanner. Filip Kučeković u svom tekstu o odnosu umjetnosti i politike analizira film Okupacija u 26 slika Lordana Zafranovića (1978) polazeći od teza filozofa Jacquesa Rancièrea, zaključujući da se politika filma ne pronalazi u političkim ili ideološkim idejama autora pojedinih filmova nego je treba tražiti u onom što film i čini filmom, a to su njegova formalna obilježja kojima oblikuje teme i ideje kojima se bavi, na razini tehničke invencije koja snima stvarnost i na razini priče koja stvarnost ulančava u cjelinu.

    Monografija <em>Pedeset godina Svjetskog festivala animiranog filma – Animafesta Zagreb: 1972–2022</em>

    U eseju pak Aida i Dara – filmom protiv politike i politikom protiv filma Mirza Skenderagić analizira i uspoređuje tematske i stilske naglaske filmova Quo Vadis, Aida? i Dara iz Jasenovca. U rubrici Filmske izložbe Dina Pokrajac zabilježila je dojmove o izložbi Pier Paolo Pasolini: Folgorazioni figurative / Figurativne epifanije u Bologni povodom stogodišnjice redateljeva rođenja, u rubrici Nosači zvuka Lujo Parežanin piše o glazbi Maka Murtića za dokumentarni film Škoj ili ne? a u rubrici Nove knjige predstavljena su tri naslova – Zvijezde u noći: politička predavanja o filmskoj fantastici Aleksandra Žiljaka (2019) u tekstu Kritika ideologije kao znanstvenofantastična metoda Silvestra Milete, Nemirni Linn Ullmann (2020) u tekstu Smrt je već počela određivati uvjete Janka Heidla i Zlatan Dumanić: Ostavština/Bequest urednika Branka Franceschija (2020) u tekstu Labirintičan umjetnik i „morska“ monografija Suzane Marjanić i ine stalne rubrike – Novi filmovi ili Festivali i revije, obiluju tekstovima.

    <em>Slučajne raskoši prozirnog vodenog rebusa</em>, red.

    U Novim filmovima obrađeno je 12 probranih kino-naslova (Crni telefon, Divljaci, Licorice Pizza, Mater, Memorija, Menhetenska odiseja, Najgora osoba na svijetu, Nikako, Nule i jedinice, Razgovor, Sve je dobro prošlo, Top Gun: Maverick) a među Festivalima i revijama popraćeni su 31. izdanje Dana hrvatskog filma, 69. pulski filmski festival, 18. ZagrebDox te međunarodni festival dokumentarnog filma Documenta Madrid (o kojima pišu: Janko Heidl, Silvija Bumbak, Lucija Klarić, Erika Roša, Hrvoje Pukšec, Siniša Paić, Marija Krstanović, Zoran Jovančević, Milan Zaviša). Svime navedenim, ovo uvijek pouzdano izdanje specijalizirano za filmske teme i nadalje ostaje posvećeno analitičnim, entuzijastičnim i aktivno promišljenim kulturalnofilmskim tekstovima, na zadovoljstvo čitatelja.

    © Katarina Marić, FILMOVI.hr, 1. veljače 2023.

Piše:

Katarina
Marić