Dramaturški neujednačen bolnički triler nedorečenih likova

The Good Nurse, red. Tobias Lindholm, Netflix, 2022.

  • Film se otvara kontekstualizacijom egzistencijalne situacije protagonistice Amy Loughren (Jessica Chastain), čime se naglašavaju tri situacije vezane uz glavni lik. Posrijedi je medicinska sestra koja radi u nehumanim uvjetima kapitalističkog izrabljivanja, gdje su medicinsko osoblje i pacijenti sagledani kao brojke u računici oko rashoda i prihoda. Pritom se štedi i na jednima i na drugima u ime povećanja profita. Amy radi noćne smjene iz jednostavnog razloga jer se više plaćaju, a njoj novac treba jer je samohrana majka dviju djevojčica te pritom pati od teškoga zdravstvenoga stanja povezanoga sa srcem, a koje iziskuje što skoriju transplantaciju organa. Unatoč napornom radu i teškom financijskom stanju, protagonistica predano obavlja posao te je empatična prema pacijentima, što katkada rezultira kritikama nadređenih. Uz težak rad i sućut, druga važna situacija upućuje na kronično siromaštvo: unatoč profesionalnom izvršavanju radnih obaveza i trudu u zahtjevnoj i prijeko potrebnoj profesiji, Amy sebi i obitelji ne može priuštiti poštenu egzistenciju. Na navedeno se nadovezuje i treća okolnost vezana uz bolest. Sve tri situacije višestruko su ispletene te čine zatvoreni krug iz kojega je gotovo nemoguće izvući se. Junakinja mora raditi kako bi ona i njezina obitelj preživjeli, no to nije dovoljno. Liječenje iziskuje znatna financijska sredstva kojih ona nema pa stoga treba više raditi, no fizički naporan posao istodobno pogoršava njezino ionako dobrano narušeno zdravstveno stanje.

    Redatelj Tobias Lingholm (Another Round) otvara film u maniri dokudrame, gdje audiovizualnim sredstvima, s malo riječi, nastoji ocrtati Amyne problematične obiteljske, poslovne i zdravstvene okolnosti. Prevladavaju tamni, prigušeni tonovi, oštri kontrasti između nokturalnog radnog okruženja te dnevne iscrpljenosti, s velikim naglaskom stavljenim na planove lika, pa je Jessica Chestain (The Eyes of Tammy Faye, The Help) sugestivno dočarala umor, zabrinutost te nadasve nesigurnost glavnoga lika. Budućnost je neizvjesna, a ako joj se nešto dogodi, što će biti s njezinom djecom? Prvih tridesetak minuta The Good Nurse odlično je oblikovano, pa gledatelj stječe dojam da gleda promišljeno postavljenu socijalnu dramu kojoj je cilj secirati stranputice američkoga zdravstvenoga sustava. Sjedinjene Države nemaju socijalno zdravstvo, nego je ono ovisno o kapitalu te platežnoj moći pacijenta. Amy si tako ne može priuštiti bolovanje jer će osnovno zdravstveno osiguranje imati tek nakon što četiri mjeseca provede na aktualnom radnom mjestu. U kontekstu njezina zdravstvenoga stanja četiri mjeseca predstavljaju izrazito dugačak period, koji ona, a jednim dijelom zbog zahtjevnosti posla, možda neće uspjeti dočekati. Pritom navedene okolnosti utječu i na obiteljsku situaciju te odnos s kćerima, koje se osjećaju zapostavljenima, ali i obilježenima zbog neimaštine.

    Prva četvrtina ostvarenja uspijeva dobro postaviti dramsku napetost koja izbija iz sraza bezizlazne situacije u kojoj se Amy našla te vremena koje joj je preostalo do stjecanja prava na osiguranje. Zlokobno pitanje hoće li ga dočekati neprestano lebdi u zraku. Čini se kako će se situacija promijeniti nabolje kada dobije novoga kolegu Charlesa Cullena (solidni Eddie Redmayne), koji se upravo iz obiteljskih razloga doselio u grad te je spreman neformalno preuzeti dio njezinih radnih obveza kako bi se smanjio fizički pritisak na protagonističino tijelo. Nije za neočekivati da će se između dviju osoba početi razvijati i složeniji privatni odnos, no situacija u bolnici se komplicira kada pacijentica iznenada umire te se javlja sumnja da je njezina smrt rezultat nesavjesnoga liječenja ili da je čak intencionalno izazvana.

    U ovom trenutku priča filma sasvim mijenja kurs te od drame dobro strukturiranih odnosa skreće na kolosijeke true crimea. Posrijedi je ostvarenje temeljeno na istinitim događajima, vezanima uz ozloglašenog američkoga serijskoga ubojicu Charlesa Cullena, medicinskoga tehničara koji je uhićen 2003. godine te je osuđen za ubojstvo tridesetak pacijenata, iako se predviđa da je broj žrtava puno veći, čak četiristotinjak, što ga čini jednim od najproduktivnijih u američkoj povijesti. Pitate se kako je tako dugo uspio operirati te ostati neotkriven? Film postavlja tezu, a ona se naglašava u završnici, da su bolnice otkazivale Cullenu ugovor u radu kada su primijetili moguće nezakonitosti i zlouporabe ovlasti, no sustavno su odlučile neistraživati i zataškavati slučajeve jer bi to dovelo do negativnoga publiciteta te u konačnici, pogađate – sudskih tužbi, velikih financijskih odšteta, manjega priljeva pacijenata, dakle nezamislivih novčanih gubitaka. Novac je uvijek na prvome mjestu, pa tako i prije dobrobiti ljudi, te Lindholm i scenaristica Krysty Wilson-Cairns (Last Night in Soho) nastoje inicijalnu situaciju oko Amy i kapitalizma na američki način povezati s pričom o serijskom ubojici i propustima u sprječavanju njegova djelovanja. Zaključak je da je serijsko ubijanje temeljno slično kapitalizmu i njegovu svođenju ljudi na brojke. Nažalost, navedene su dvije ideje odveć mehanički povezane, pa gube na snazi i uvjerljivosti.

    Stoga se The Good Nurse u narednih devedesetak minuta iz potencijalno zanimljive drame pretvara u pravocrtnu priču o pokušaju da se serijski ubojica zaustavi i ulovi, a Amy u tom procesu zadobiva temeljnu ulogu. Taj je aspekt istinite priče manje zanimljiv te pomalo televizičan, što se posebice primjećuje po uvođenju sporednih likova. Prvenstveno tu mislim na detektiva Dannyja Baldwina (Nnamdi Asomugha) i bolničku menadžericu Lindu Garran (Kim Dickens), koji su izrazito scenaristički papirnato oblikovani, jednodimenzionalni i stereotipni. Ona je primjerice tipski lik kapitalističkog upravitelja koji ocrtava najproblematičnija mjesta pohlepnoga sustava, a osim toga o njoj kao osobi ništa ne saznajemo. Cullenov lik također ostaje nedorečen, a time se očito htjelo sugerirati da ubojica ne zaslužuje priču pa niti medijsku pozornost, nego hrabra žena koja je dovela do njegova uhićenja.

    © Dejan Durić, FILMOVI.hr, 2. prosinca 2022.

Piše:

Dejan
Durić

kritike i eseji