Izvrsni eksperimentalni uz kvalitativne oscilacije ostalih rodova

20. Zagreb Film Festival. 23.-30. listopada 2022.: Festivali pod reflektorom (online-izdanje) – kratkometražni filmovi

  • <em>Asterion</em>, red. Francesco Montagnero

    I ove godine, na svom jubilarnom, 20. izdanju ZFF prezentira, kao plod međufestivalske suradnje, odabrane – mahom kratkometražne uz poneki dugometražni, naslove sa deset svjetskih festivala: Filmskog festivala u Locarnu, Festivala mediteranskog filma Split i Kino Mediteran, Sarajevo Film Festivala, Međunarodnog festivala kratkometražnog filma Vienna Shorts, Međunarodnog filmskog festivala u Rigi, Festivala autorskog filma, Tampere Film Festivala, Ljubljanskog filmskog festivala, Međunarodnog filmskog festivala u Sofiji i Filmskog festivala Herceg Novi, pri selekciji istih nastojeći se voditi inovativnošću i pomicanjem granica, originalnošću i autorskim osobnostima, kao i žanrovskom raznovrsnošću te svakako prvenstveno kvalitetom. Od 44 besplatna naslova prezentirana online (uz neodgledana četiri – dvoma je trebala nadoknada i dva s neispravnim screenerima), prikazani su igrani, dokumentarni, animirani i eksperimentalni rodovi, pri čemu su posebno ugodno iznenadili eksperimentalni. Kod ostalih, uz kvalitativne oscilacije i rijetka odskakanja, mahom se radilo o čvrsto solidnoj, rjeđe iznimnoj produkciji; tematski, izvedbeno i žanrovski bavili su se pritom neizostavnim socijalnim motivima, počesto bivajući bremeniti poetičnošću, koketirajući s horor-tropima, prezentirajući coming-of-agere ili promišljajući o suvremenim self-help strujanjima – bilo distancirano objektivistički ili lirskije i intimnije; bivajući ekspresivne i snažne ili pak prigušene, neupadne stilizacije.

    <em>Histereza</em> (<em>Hysteresis</em>), red. Robert Seidel

    Intenzivan i estetičan eksperimentalni art-naslov Asterión Francesca Montagnera (Češka, Slovačka, 2022, Filmski festival u Locarnu) kao meditacija o ljudskoj okrutnosti, životnoj prolaznosti i smrti kao memento mori sveprisutnosti, smislen je, sugestivan i zaokružen uradak koji kontrapunktira no u konačnici i izjednačava čovjeka i bika. Vrstan je to eksperimentalni naslov, kojem uz bok staje i Histereza Roberta Seidela (Hysteresis, Njemačka, 2021, Međunarodni festival kratkometražnog filma Vienna Shorts) – brainstorming neuhvatljivih i nikad do kraja formiranih no uvijek nanovo izranjajućih i pomaljajućih asocijacija kao i abrazija i dezintegracija proplamsaja uzoraka iz povijesti umjetnosti (Michelangelo, Rubens, Chagal, Blake, možda), koji tvori superioran i avangardan asemblaž u čijem je primarnom žarištu interesa forma, manje refleksivno promišljanje sadržaja kao u prvom. Spomenuti treba i eksperimentalan Kraj patnje (prijedlog) Jacqueline Lentzou (The End of Suffering (a Proposal), Grčka, 2020, Međunarodni filmski festival u Rigi) – egzistencijalistički-filozofičan i bazno nekonvencionalan rad koji pronosi određenu poetsku kvalitativnost u pjevanju/razgovoru univerzuma/sfera; šteta da nije i konceptualno razrađeniji odnosno vizualno zanimljiviji; kao i uredniji, upeglaniji eksperimentalni film Saboter Anssija Kasitonnija (The Saboteur, Finska, 2022, Tampere Film Festival) koji na humoran i zabavan način tehnikom split-screena simultano prikazuje gerilske uvjete snimanja filma dijeleći ekran s finaliziranim proizvodom, razotkrivajući redateljevo multidisciplinarno pregnuće i tendenciju ka kombiniranju subkulturalnog i ozbiljnog, indieja i arta.

    <em>Pentola</em>, red. Leo Černic

    Recap zaslužuje i animirana sekcija; doduše bez distinktivnijjih naslova poput dva rečena u eksperimentalnoj; uz solidne (elegično-atmosferična, poetska Sjena leptira /L’Ombre des Papillons, red. Sofia El Khyari, Francuska, Portugal, Katar, 2022, Filmski festival u Locarnu/; simpatična filcana stop-animacija Kišni čovjek / Sandra Marić, 2022, Bosna i Hercegovina, Sarajevo Film Festival/; ruminacija o tome kako biti bolja osoba, sa sporadičnim proplamsajima fora ukomponiranih printeva iz povijesti umjetnosti Prirodna smrt jednog miša /Der Natürliche Tod der Maus, red. Katharina Huber, Njemačka 2020, Međunarodni festival kratkometražnog filma Vienna Shorts/; humorna, dinamična i pomalo nadrealna Sierra /Sander Joon, Estonija, 2022, Međunarodni filmski festival u Rigi/, istaknuo se Pentola Lea Černica (Italija, 2022, Ljubljanski filmski festival) vrsne, ikonografijom i pop-referencijalnostima (Batman, Alisa u zemlji čudesa...) kao i slojevitom psihologizacijom nabijene animacije koja umješno promovira light-pristup životu, slijeđenje srca i snova kroz premisu u braku nezadovoljnog i zdvojnog sredovječnog muškarca.

    <em>Faca od jastuka</em> (<em>Faccia di cuscino</em>), red. Saverio Cappiello

    Igrana sekcija donijela je petnaestak naslova. S Filmskog festivala u Locarnu prikazani su Dijamantno dijete (L'Enfant au diamant, red. Pierre Edouard Dumora, Francuska, 2022) s atmosferičnim poigravanjem tropima horora i nadrealnog i jako dobar Faca od jastuka (Faccia di cuscino, red. Saverio Cappiello, Italija, 2022) o ranoadolescentskim brutalizmima i načinima nošenja s takvim nemilosrdnim bulanjem s vrsnim, spontanim dječjim glumcima. Tinejdžerima, no ovoga puta presinzima na njih od strane zahtjevnih roditelja, efektno se bavi i Komadić slobode Sare Ristić (Bosna i Hercegovina, 2022) sa Sarajevo Film Festivala, baš kao što s istog festivala horor-trope, oslanjajući se na vizualnu poetiku Bornedalovog Noćnog čuvara,  u svoj kratki film Talog o čovjeku mučenom demonima prošlosti, uvodi Branislav Stošić (Bosna i Hercegovina, 2022). Najuspjeliji prikazan film sa Sarajevskog festivala je vrlo pitko i neusiljeno režiran i glumljen linklaterovski inspiriran Justine (Luka Vlaho, Bosna i Hercegovina, 2022), simpatična walk&talk razgovorljiva romansa u stilu indie-uradaka devedesetih. Uz njega, ljubav je motiv i kratkiša Richard i Lady Ana Ilije Pujića (Bosna i Hercegovina, 2021), pokušaj spajanja Shakespearea i rata u BiH; dok hibridna doku-igrana meditacija Nisam je stigao voljeti (I Didn't Make It to Love Her, red. Anna Fernandez De Paco Španjolska, Velika Britanija, Bosna i Hercegovina, 2022) također govori o ljubavnom odnosu i to pjesnika Marka Tomaša i njegove posvećenosti egzistencijalističkom besmislu, koji je s djevojkom kadar komunicirati samo kroz vlastitu poeziju, čineći je time depresivnom i – samom.

    <em>Justine</em>, red. Luka Vlaho

    Posve drugačijeg prosedea, u stilu find-footagea, slice-of life ali također doku-igrani jest i naslov Bella Thelyije Petraki (Grčka, 2020) s Međunarodnog festivala kratkometražnog filma Vienna Shorts i to također o ženi koja se s životnom svakodnevicom mora nositi sama, ovoga puta zbog muža odsutnog ne psihički nego fizički – boravkom na bojištu. Šarmantan naslov s istog festivala, a kojem neznatno ali bitno smanjenje minutaže nedostaje za posvemašnje kompaktan dojam i efektivniji emotivni naboj jesu Ribe (Fish Like Us, red. Raphaela Schmid, Austrija, 2020) o odnosu brata i sestre nakon majčine smrti; dok je s Međunarodnog filmskog festivala u Rigi prikazan film o odnosu oca i sina Kolektivni vrtovi (Kolektyviniai Sodai, red. Vytautas Katkus, Litva, 2019), lijenog, sporog ritma i dugih kadrova kao indikatora sparine ali i zakržljale obiteljske dinamike. Festival autorskog filma donio je dva igrana naslova – skicozno, na nivou studentske vježbe izvedeno Paralelno stanje (Statul paralel, red. Octav Chelaru, Rumunjska, 2020) u kojem mladić u nezavidnoj situaciji inteligencijom preokreće igru moći u vlastitu korist; te Sestre (Katarina Rešek-Kukla, Slovenija, 2020) o svojevrsnim suvremenim ratnicama u svakodnevnoj street-fight – doslovnoj i prenesenoj borbi protiv mačoidnog patrijarhata, kao i malomišćanskog mentaliteta, soc-realističke, neuljepšane fotografije kao podcrtatelja pesimistične stvarnosti. Vedrim tonom i lijepom fotografijom problemima koji muče suvremenog pojedinca pozabavili su se naslovi s Tampere Film Festivala Ljeto pčela (Mehiläiskesä, red. Ida-Maria Olva, Finska, 2021) – konkretno suportivnom dinamikom majka-kći odnosno ekološkim problemima (na tragu aktualne teme obrađene u hit-doksu Medena Zemlja iz 2019. Kotevske i Stefanova odnosno knjiškoj uspješnici Povijest pčela Maje Lunde) i Rublje (Pyykkitupa, Fabian Munsterhjelm, Finska, 2021) – iznimno simpatična horor-parodija o međuljudskim odnosima i slojevitostima čovjekove psihe, primjereno klaustrofobičnog no i estetičnog produkcijskog dizajna. Također dva igrana naslova ponudio je i Filmski festival Herceg Novi s jakim kršćanskim subtekstom – crnobijeli art-uradak Ječam žela (Andrija Mugoša, Crna Gora, 2021) o homoseksualnom muškarcu koji zatomljuje osjećaje i okreće se Crkvi, odnosno Mir (Gabriel Camaj, Crna Gora, 2021) o mladom svećeniku koji u svom zvanju ne nalazi spokoja.

    <em>Ljeto pčela</em> (<em>Mehiläiskesä</em>), red. Ida-Maria Olva

    Rubrika Dokumentarci predstavila je desetak, u prosjeku vrijednih no ipak naslova varijabilne kvalitativnosti – od mahom solidnih (Daron, Daron Colbert Kevina Steena /SAD, 2022, Filmski festival u Locarnu/ o mladom glumačkom aspirantu u besperspektivnom, industrijaliziranom miljeu; Can't Help Myself Anne Ansone /Latvija, 2022, Međunarodni filmski festival u Rigi/ bazno zanimljiv hibrid igranog i eksperimentalnog filma s premisom o utjecaju self-help eskapizama svake vrste, s mnogim kulturalnim referencama no ne baš najspretnije izveden; Nenad Mladena Bundala /Belgija, BiH, 2020, Festival autorskog filma/ koji na neobičan način progovara o fenomenu emigracije zbog nikad oporavljene ekonomije u poratnoj BiH; Rodna gruda Filipa Jembriha /Slovenija, 2021, Ljubljanski filmski festival/ – svojevrsni coming-of-age naslov o odlasku iz obiteljskog okruženja u ruralnom području u grad na školovanje;  Sutherland kroz objektiv /Sutherland v okvirju, Južnoafrička Republika, Slovenija, 2021 Ljubljanski filmski festival/ M. Jamnika i G. N. Rojec – referentnost na kršćanskom simbolikom bremenitu sliku Charlotte Reihlen The Broad and The Narrow Way (1867) u kontekstu afričkih misija u Sutherlandu; Mir naše Gospe Vladimira Perovića /Crna Gora, 2020, Filmski festival Herceg Novi/ – u žarištu autorova interesa sakralni je objekt na razmeđi spiritualnosti kakvu predstavlja i turističke atrakcije kao njenog kontrapunkta, a kroz koji promatra ispraznost suvremenog svijeta); preko boljih (Izmješteni /Pa vend, red. Samir Karahoda, Kosovo, 2021, Festival autorskog filma/ – opservativna dokufikcijska rekonstrukcija otužne sudbine međunarodno prepoznatih stolnotenisaša iz Prizrena, prisiljenih seliti se od jednog do drugog neprilagođenog mjesta za vježbanje – skladišta, garaže, vjenčane hale, jer nitko od odgovornih instanci ne nalazi za shodno osigurati im adekvatan prostor; Arktičke utopije /Arctic Utopias, red V. Koskinen, D. Toma, S. Romanova, M. Kinnunen, Finska, Norveška, Rusija, 2021, Tampere Film Festival/ – poetičan miks egzistencijalno-ekoloških pitanja upakiran u vrlo estetičan asemblaž arktičkih krajolika) do onih najistaknutijih (Boja, Will My Parents Come To See Me, Moj ujak Tudor).

    <em>Boja</em> red. Anna Fernandez De Paco

    Boja Anne Fernandez De Paco (Španjolska, Velika Britanija, BiH, 2022, Sarajevo Film Festival) sugestivno lijepom fotografijom i kompozicijom kadra, odabranim zvukovljem iz prirode te ojkaličnom glazbenom podlogom lirsko-poetski prenosi intimno očište svoje protagonistice gotovo bez teksta, i njenu svakodnevicu u pastoralnom ruralnom okružju; dok samo sporadični proplamsaji ruševina i patrijarhalni stavovi članova obitelji ukazuju na neumoljivo grube zakonitosti i prohujali rat odnosno posljedice koje poput sjene leže na toj naizgledno bukoličkoj idili i Bojinom životu.

    Will My Parents Come To See Me Moa Harawea (Austrija, Njemačka, Somalija, 2022, Međunarodni festival kratkometražnog filma Vienna Shorts) dojmljiv je naslov o besmislenosti smrtne kazne, kojeg redatelj prezentira hladno-formalistički, neinvolvirano promatralački, koristeći filmski jezik nađenog svjetla odnosno miljea klaustrofobičnih zatvorskih ćelija, hodnika i ureda, mehanički detačirano prateći osuđenika i njegovu čuvaricu kroz posljednji dan do samog finalnog čina, podastirući ovu okrutnu priču samom gledatelju kako na prosudbu, jednako tako i na emotivni impakt odnosno promišljanje o mnogim važnim pratećim pitanjima koja načima.

    <em>Will My Parents Come To See Me</em>, red. Mo Harawe

    Sličan nelagodan i uznemirujuć dojam na gledatelja ostavlja i distinktivni Moj ujak Tudor (Nanu Tudor, Belgija, Mađarska, Portugal, Moldavija, 2020, Međunarodni filmski festival u Rigi) Olge Lucovnicove o nasilju unutar obitelji, pri čemu na jezivoj zastrašnosti i snažnoj sugestivnosti prirodaje nekoliko postupaka i činjenica – da je žrtva istog upravo sama redateljica koji ju je ujak zlostavljao kao dijete, potom direktna konfrontacija redateljice s njim ispred kamere i to na smiren i staložen način, odnosno smještanje prizorišta unutar idiličnog pitoresknog seoskog moldavskog miljea prilikom obiteljskog okupljanja.

    <em>Moj ujak Tudor</em> (<em>Nanu Tudor</em>), red. Olga Lucovnicova

    I dok je ovaj tekst posvećen kratkometražnom filmu rubrike Festivali pod reflektorom, dva dugometražna (Elegija lovora, Dušan Kasalica, 2021. i Poslije zime, Ivan Bakrač, 2021) analizirat će se u zasebnom tekstu.

    © Katarina Marić, FILMOVI.hr, 21. studenog 2022.

Piše:

Katarina
Marić

kritike i eseji