Od jugoslavenskog amaterskog filma do amaterskog porno-aktivizma

Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 109, 2022.

  • <em>Hrvatski filmski ljetopis</em>, gl. ur. Nikica Gilić, br. 109, 2022.Prvi broj Hrvatskog filmskog ljetopisa u 2022. godini na 196 stranica donosi mnoge raznolike sadržaje unutar poznatih okvira stalnih rubrika. Temat je posvećen amaterskom filmu te pod naslovom Krugovi amaterskog filma donosi dva rada: Proizvodni okvir – profesionalna i amaterska kinematografija Jugoslavije Petre Belc Krnjaić i Uživanje kao javno dobro: digitalna „poklon ekonomija" i samoproizvodni duh amaterskog porno-aktivizma Branislava Filipovića i Žolta Lazara. Belc Krnjaić na više od trideset stranica analizira jugoslavenski eksperimentalni film kroz njegov ondašnji institucionalni i proizvodni okvir te ideološki kontekst, pri čemu autorica organizirani kinoematerizam iščitava kao oblik identitetske homogenizacije jugoslavenskog društva, dok se sama mreža amaterskih kinoklubova, kao ključnih mjesta proizvodnje i razvoja eksperimentalnog filma, počela razvijati 1950-ih. Filipović i Lazar pak istražuju amatersku pornografiju kao izričaj samoproizvodnog duha kulture amaterizma unutar potrošačkog društva.

    Rubrika Hrvatski film donosi promišljanje Bruna Pavića o njegovom filmu Nulti krajolik (2020), prizor iz kojeg je donesen i na naslovnici ovog broja, pod naslovom Stvaranje hibridnog filma – kako je nastao Nulti krajolik. U istoj rubrici predstavljen je i tekst Jurja Kukoča Dokumentarni filmovi Bogdana Žižića – od mirne intime do krika i bijesa, u kojem autor temeljem broja i kvalitete Žižićevih naslova argumentira tvrdnju da je isti ponajprije autor dokumentarnih a tek potom igranih filmova. Festivali i revije prikazuju tri festivala – domaći 14. Subversive Film Festival i njegov program Hommage, posvećen glasnogovorniku neovisnog filma, pioniru kinoprikazivaštva europskog i azijskog filma, promotoru američkih avangardista – Amosu Vogelu (iz pera Lucije Furač), te inozemne – 55. Međunarodni filmski festival u Karlovym Varyma  (potpisnik Marko Stojiljković) i Međunarodni festival dokumentarnog filma Visions du Réel (od strane pratitelja istog – Milana Zaviše).

    <em>Igra lignje</em> (<em>Ojing-eo geim</em>), red. Dong-hyuk Hwang, 2021.Uz recenzije novih knjiga (Lars Henrik Gass: Film and Art after Cinema, 2019; Mira Furlan: Voli me više od svega na svijetu, 2021; David Sterritt: J. L. Godard – vidjeti nevidljivo, 2015) i novih filmova (Bila je to Božja ruka, Dinastija Gucci, Drive My Car, Ego protiv ega, Janje, Nebesa, Paralelne majke, Povjerenje, Spencer, Toma), tu je i osvrt Luje Parežanina na novi nosač zvuka Visitors From The Galaxy Revisited (Original Motion Picture Soundtrack By Tomislav Simović Remixed) odnosno kompilaciju remiks interpretacija soundtracka Tomislava Simovića za film Gosti iz galaksije Dušana Vukotića, baš kao i jedna serija – ovoga puta to je globalni hit-fenomen Igra lignje (Ojing-eo geim, red. Dong-hyuk Hwang, 2021), o čijoj višeznačnosti i slojevitosti u tekstu Okviri igre piše Dinko Štimac. „Igre koje igraju likovi u seriji tradicionalne su korejske dječje igre, naizgled nevine, ali kad ih se postavi u kontekst suvremenog društva, postaju brutalni show i bitka za život ili smrt“, navodi Štimac.

    Zaključno, i u najnovijem 109. broju Hrvatski filmski ljetopis ispunjava očekivanja vjernih čitatelja, ostajući jedini domaći specijalizirani časopis koji se ozbiljno bavi filmskom umjetnošću.

    <em>Janje</em> (<em>Dýrið</em>), red. Valdimar Jóhannsson, 2021.

    © Katarina Marić, FILMOVI.hr, 19. rujna 2022.

Piše:

Katarina
Marić