Drugorazredni konfekcijski proizvod koji vrvi bombastičnom akcijom
Sivi čovjek, (The Gray Man), red. Anthony Russo, Joe Russo, SAD, Netflix, 2022.
-
Bilo je pitanje vremena kada će se američko filmsko ljeto, ekonomski i komercijalno najunosnija filmska sezona zbog godišnjih odmora i školskoga raspusta što gledateljima ostavlja više vremena za dokolicu, preseliti s velikih na nešto manje ekrane. Još negdje od kraja sedamdesetih godina prošloga stoljeća pa sve do aktualne pandemije koronavirusa, ljetna i božićna sezona u SAD-u bile su rezervirane za otvaranje kinonaslova koji su pretendirali na visoku gledanost. Netflix je u svojoj prikazivačkoj politici baštinio neke od postavki studijskoga koncepta kinodistribucije. Primjerice nove je serije i filmove puštao u opticaj petkom, dakle na početku vikenda, kada ljudi imaju slobodno vrijeme koje mogu posvetiti zabavi i konzumiranju popularnokulturnih sadržaja. The Gray Man ide korak dalje u nastojanju da se parira kinoprikazivanju jer izravno cilja na atraktivnost ljetne sezone.
Posrijedi je izrazito skup (budžet je navodno iznosio oko 200 milijuna dolara) i ne osobito pametan naslov, koji vrvi bombastičnom akcijom i pustolovnošću, a potpisuje ga traženi redateljski dvojac Anthony Russo i Joe Russo, koji iza sebe ima velike akcijske hitove poput Captain America: Winter Soldier (2014), Captain America: Civil War (2016), Avengers: Infinity War (2018) i Avengers: Endgame (2019). Pritom ne treba zanemariti niti komercijalni potencijal zvučnih glumačkih imena poput Ryana Goslinga (Drive, The Notebook) i Chrisa Evansa (Captain America: Winter Soldier, Captain America: Civil War). Drugim riječima, Netflix primjenjuje ustaljenu kinoformulu ne bi li gledatelje ponukao da ostanu doma pri svojim skupim televizijskim prijemnicima jer im sugerira da nudi iskustvo slično kinodvorani, barem što se tiče priče i produkcije, ako već ne zbog doživljaja. Navedeno dolazi u znakovitom trenutku kada streameru vrtoglavo opada broj pretplatnika, pa jednim dijelom The Gray Man možemo shvatiti kao pokušaj da se igra na sigurno, na provjerenu formulu, kako bi se umanjilo osipanje publike. Međutim, čini se da će za privlačenje publike te sprečavanje njezina odljeva ipak trebati mnogo više truda i inventivnosti kako bi se stvorio raznovrsniji i bogatiji sadržaj, umjesto da se oslanja na provjerene šablone.
Vratimo se samome filmu. Priča nije osobito inventivno osmišljena pa ostavlja dojam kao da gledate djelo koje ste već nebrojeno puta odgledali, snimano na istim lokacijama, ali s drugim glumcima. Otvara se prologom, koji se odvija prije aktualnoga vremena radnje, kako bi se radnja kontekstualizirala kroz upoznavanje s pozadinom lika Sivoga čovjeka ili kodnoga imena Sierra Six (Ryan Goslinga). Posrijedi je mladić koji je dobio priliku zatvorsku kaznu zamijeniti funkcijom CIA-inoga tajnog ubojice. U narativnoj sadašnjosti Šest shvaća da njegovi novi nadređeni ne igraju prema pravilima i zakonima, što ga čini prijetnjom njihovu opstanku na položaju pa ga odlučuju ukloniti. Prije toga se moraju dokopati kompromitirajućega materijala koji junak ima kod sebe.
Radnja se Sivoga čovjeka u potpunosti oslanja na koncept lova i progona lovine, u kojem glavni lik mora pronaći načina kako da umakne predatorima te posljedično ostane na životu. Navedeno iziskuje brojne vještine i pomagače te frenetičnu izmjenu lokacija, što je u uratku baštinjeno iz dvaju sličnih filmskih serijala – Jamesa Bonda i Cruiseove Nemoguće misije, samo što je ovdje to dovedeno do apsurda. Redateljski dvojac misli da više lokacija i nebrojene eksplozije znače atraktivniji film, ne shvaćajući da cjelina postaje repetitivna jer je dramaturški manjkava, a zbog učestale izmjene mjesta radnje ostavlja dojam prevelike skokovitosti i digresivnosti. Ostvarenje traje dugih sto i trideset minuta, no sama priča ne nudi fabularnoga materijala za toliku minutažu te se mahom iscrpljuje u bjesomučnom insceniranju akcijskih prizora.
Posebice se posljednja trećina ostvarenja čini razvučenom. Podzaplet s bivšim moćnikom CIA-e Donaldom Fitzroyjem (Billy Bob Thornton) te otmicom nećakinje mu Claire (Julia Butters) nakalemljen je na temeljnu priču kako bi glavni protagonist dobio i osoban razlog za poduzetu akciju, čime je gledatelju lakše poistovjetiti se s njim. Pritom likovi nisu osobito scenaristički profilirani. Šest u ponešto beskrvnoj glumačkoj interpretaciji Ryana Goslinga dobar je dečko problematične prošlosti, a njegov neprijatelj Lloyd Hansen sveden je na glasnoga psihopata u tumačenju Chrisa Evansa. Sporedni likovi poput agentice Dani Mirande (Ana de Armas), Fitzroya i Claire, CIA-ina moćnika Dennyja Carmichaela (Rege-Jean Page) i njegove pomoćnice Suzanne Brewer (Jessica Henwick) sasvim su papirnati i ne osobito intrigantni.
U akcijskim prizorima redatelji kao da su se nadahnuli destruktivističkim porivima Michaela Baya i Zacka Snydera pa bjesomučno uništavaju sve što im se nađe na putu. Na akcijsku sekvencu u Pragu otpada zasigurno četvrtina trajanja filma, što dramaturški nije opravdano. Spomenuti prizor ostavlja dojam da se razvlači u nedogled jer se želi zamaskirati dramaturška neinventivnost te nepostojanje razrađene priče koja bi opravdala vrijeme trajanja. Rušilački pohod nad središtem Praga stilski je izveden u maniri računalnih igara, gdje plaćeničke snage neuvjerljivo usred bijela dana doslovno razore pola grada kako bi se dokopale odmetnutog agenta. Kroz godine imali smo prilike svjedočiti svakakvim nebuloznim i hiperboliziranim akcijskim scenama u Jamesu Bondu i Nemogućoj misiji, koji se valjda natječu tko će u tom nastojanju dalje stići, no The Gray Man to dovodi do besmisla. Cjelina je puna slabo odrađenih akcijskih prizora, što iznenađuje s obzirom na spomenutu činjenicu koliko je uradak koštao. Primjerice, scena rušenja aviona gotovo je negledljiva i djeluje kao da se sve krivo posložilo: specijalni efekti, kadriranje, montaža, te ostavlja dojam neobjašnjive šlampavosti redatelja koji imaju veliko iskustvo s oblikovanjem filmske akcije.
Sivi čovjek drugorazredni je konfekcijski proizvod, kategorija s kojom Netflix ima jako puno posla u zadnje vrijeme, B film zapakiran u (pre)skup celofan koji ne uspijeva sakriti njegovu pravu prirodu.
© Dejan Durić, FILMOVI.hr, 17. kolovoza 2022.