Prepoznatljiva fabularna shema koja slijedi utabane staze franšize

Obi-Wan Kenobi, red. Deborah Chow, Disney+, 2022

  • Radnja miniserije od šest nastavaka izravno se nastavlja na neslavnu drugu trilogiju Ratova zvijezda koje je George Lucas radio krajem devedesetih i početkom dvijetisućitih (The Phanton Menace, 1999; Attack of the Clones, 2002; Revange of the Sith, 2005). Vijest da je tvorac franšize odlučio napokon snimiti drugu od tri zamišljene trilogije dvadesetak godina nakon izvornika onomad je izazvala euforiju među obožavateljima filmskoga serijala, no u konačnici nije opravdala (pre)velika očekivanja koja su pred nju bila postavljena. Umjesto da osmisli uvjerljivu i razrađenu priču, Lucasu je više bilo stalo da pokaže napredak u korištenju kompjuterske animacije u igranom filmu te promovira dostignuća svoga Industrial Light & Magica. Dramaturgija je tu bila od pozadinske važnosti: kičasta animirana bića i pozadine, patetični dijalozi, ljubavna priča na tragu meksičke sapunice, poneka loša glumačka izvedba rezultirali su zamornim ostvarenjima koja prikazuju prelazak Anakina Skywalkera (Hayden Christensen) na mračnu stranu. Njegov je učitelj bio jedi Obi-WanKenobi, kojega je tumačio Ewan McGregor, a taj je lik stekao veće simpatije gledatelja od glavnih protagonista.

    Kako Disney ne želi niti časa časiti, odlučio je potonjem protagonistu posvetiti zasebno ostvarenje. Razlog tome treba tražiti u činjenici što je Kenobi vrlo popularan lik te kao takav ima određeni kulturni kapital, popriličnu fanovsku sljedbu te nebrojene mogućosti osmišljavanja različitih pustolovina u koje može neprestano upadati. Posrijedi nije prvi niti zadnji sporedni lik iz Ratova zvijezda koji će dobiti svoju zasebnu priču, odnosno kako se to danas popularno zove u epohi reciklaže – spin off. Primjerice, prije nekoliko mjeseci imali smo priliku pogledati miniseriju u kojoj je nosivi lik bio Boba Fett, a s obzirom na brojnost likova koji su filmskim serijalom prodefilirali, Disney na nesreći ima, čini se, neiscrpno vrelo pred sobom, koje će nesumnjivo iskoristiti do posljednjega centa.

    Doduše, u slučaju Obija-Wan Kenobija situacija se odigrala ponešto drugačije jer je prvotni plan bio producirati film u kojem će on biti glavni lik. Iza kamere našla se respektabilna ekipa – Stephen Daldry (Sati, Žena kojoj sam čitao) trebao je preuzeti funkciju redatelja, a scenarij je napisao Hossein Amini (Bande New Yorka, Vožnja). Financijski krah Hana Sola (2018) u konačnici je zapečatio sudbinu filmskoga Kenobija pa je Disney odlučio da je sigurnije snimiti seriju, kojoj publika može pristupiti s bilo koje platforme i na bilo kojem mjestu. Amini je i dalje ostao vezan uz projekt kao autor priča nekoliko epizoda, a sve dijelove redateljski potpisuje Deborah Chow (Flowers in the Attick). Filmski temelji projekta ogledaju se u vrlo jednostavnoj činjenici. Šest nastavaka miniserije ukupno traje oko četiri sata. Kada biste izbacili prazni hod iz priče, dobili biste ostvarenje koje traje dva i pol do tri sata, što je prosječno trajanje jednoga današnjega filmskoga spektakla.

    Priča Obija-Wan Kenobija nije osobito inventivna. Naslovni lik odlučuje traumatičnu prošlost ostaviti za sobom nakon što je njegov učenik Anakin postao Darth Vader te je zajedno s Orderom 66 uništio Jedije. Kenobi posljedično mijenja identitet te se bezlično zove Ben, zaposlivši se kao manualni radnik na Tatooineu kako bi bio bliže Anakinovu sinu Lukeu, na kojega budno pazi iz prikrajka. Pritom se nastoji držati po strani i ne upadati u nevolje koje bi ga mogle razotkriti snagama Imperija, posebice stoga što Veliki Inkvizitor i dalje traga za njim, odnosno nadobudna Reva (Moses Ingram). Mir mu narušava otmica princeze Leie – Lukeove sestre, koju je upravo osmislila inkvizicija kako bi se dokopala Kenobija te ga dovela u klopku.

    Djelo dakle ima prepoznatljivu fabularnu shemu: znameniti lik živi inkognito nastojeći raskrstiti s prošlošću, a njegovi nekadašnji protivnici kuju plan kako da ga namame iz skrovišta. Scenaristička ekipa iz serije malo se potrudila da ovoj učestaloj šabloni podari inventivnost. Fabula se svodi na potragu za Leiom te iznalaženje načina da se odvede na sigurno. Pritom Kenobi dolazi u interakciju s različitim pomagačima i odmagačima sve do konačnoga sraza sa svojim ultimativnim neprijateljem Vaderom. Serija se tako raspada na niz susreta te akcijskih sekvenci u prepoznatljivoj ikonografiji Ratova zvijezda. Disney napose voli pustinjske pejzaže Tatooinea jer očito iziskuju manje budžeta za oblikovanje, no to serijalne spin offove čini gotovo međusobno zamjenjivima. Svi se temelje na prožvakanim fabularnim konvencijama te vizualno odveć izgledaju jedne nalik drugima. Reći ćete da je to stoga što čine isti fikcionalni svijet – što je djelomično točno, no unatoč toj činjenici ne bi bilo naodmet malo inovativnosti. Primjerice, kako bi se naglasila traumatična prošlost te psihološka komponentna u karakterizaciji lika, koriste se kratki i odsječni flešbekovi ili dulje scene konfrontacije s mlađim Anakinom. Posrijedi je formula koju učestalo susrećemo u serijalnim izdancima priča iz Ratova zvijezda, pa je od sličnih sjećanja patio i ranije spomenuti Boba Fett.

    Obi-Wan Kenobi u cjelini djeluje pomalo rutinski: posrijedi je serija na autopilotu koja slijedi utabane staze franšize te pritom igra na sigurno, što je temeljno dosadno.

    © Dejan Durić, FILMOVI.hr, 11. srpnja 2022.

Piše:

Dejan
Durić

kritike i eseji