Brojnost njegovih dobrih filmova može pratiti samo njihova žanrovska i tematska raznolikost

Portret umjetnika: Howard Hawks (Goshern, 30. svibnja 1896. – Palm Springs, Kalifornija, 26. prosinca 1977.), američki filmski redatelj i scenarist

  • Howard Hawks (Goshern, 30. svibnja 1896. – Palm Springs, Kalifornija, 26. prosinca 1977.), američki filmski redatelj i scenarist

    Život i djelo Howarda Hawksa poput mosta spajaju nastanak filmske umjetnosti i njegovu prvu svijest o sebi kao takvoj, slično načinu na koji crteži u pećinama stari trideset tisuća godina tjeraju Picassa da zaključi kako ništa od tada nismo napredovali. Hawksov dugi plodan stvaralački rad uključuje početak Hollywooda, njegovo nijemo doba i prva zvučna ostvarenja, prve zvijezde i neke od izumitelja filmskog jezika, zlatnu epohu holivudskog sustava, a završava nakon Drugog svjetskog rata u vrijeme kada je film konačno široko prihvaćen kao ozbiljna, samosvojna i drugim vrstama ravnopravna umjetnost koja zahtijeva ozbiljan, akademski pristup njegovim najvažnijim autorima. Zato nije čudno da je Hawks utjecao praktički na sve što je poslije njega došlo i da ga kao uzor i inspiraciju navode autori kao Godard, Carpenter, Tarantino, Rivette, Bogdanovich ili Altman. Osim žanrovske raznolikosti te sklonosti izvrtanju njihovih konvencija, Hawksovo djelo stilski je prepoznatljivo upravo po odsustvu karakterističnih obilježja, retoričkih efekata, ili kako se precizno i kraće izrazio Orson Welles: „John Ford je poezija a Howard Hawks proza“. U pitanju je sigurno jedan od najvažnijih filmskih stvaralaca u povijesti, čiji utjecaj seže od kritičara iz Cahiers du Cinéma preko američkog kritičara Andrewa Sarrisa sve do naših teoretičara, povjesničara i filmaša kao što su Ante Peterlić, Zoran Tadić i Tomislav Gotovac.

    <em>Silom dadilja</em> (<em>Bringing Up Baby</em>), red. Howard Hawks

    Rođen je na samom kraju 19. stoljeća a umro u osamdeset i prvoj godini. Iz bogate je obitelji, čiji je novac koristio za financiranje svojih strasti – zrakoplovstva, automobilizma, a u samom početku i filma, jer ne posuđuje svatko novac Jacku L. Warneru praktički na samom početku karijere i od njega dobiva prvi važan posao u filmskoj industriji. Naravno, da Hawks nije genijalan filmaš i da osobno bogatstvo određuje kvalitetu djela, tada bi Howard Hughes (inače Hawksov suparnik, prijatelj, šef i suradnik) bio jedan od titana filmskog stvaralaštva i možda bi sada o njemu pisali.

    Završetkom Prvog svjetskog rata Hawks odlazi u Hollywood i slijedi gotovo pet desetljeća tijekom kojih je stvarao ono najbolje što u američkom filmu tridesetih, četrdesetih i pedesetih poznajemo – od screwball remek-djela kao Silom dadilja, Njegova djevojka Petko ili Majmunska posla, preko kriminalističkih/noir naslova kao Lice s ožiljkom, Imati i nemati, Duboki san i vesterna kao Crvena rijeka ili Rio Bravo, sve do pustolovnih i ratnih ostvarenja Patrola u zoru i Samo anđeli imaju krila.

    <em>Samo anđeli imaju krila</em> (<em>Only Angels Have Wings</em>), red. Howard Hawks

    Hawks je bio uključen u sve faze proizvodnje vlastitih filmova, a prvi filmski posao bio mu je onaj rekvizitera. Radio je i kao montažer, pomoćnik redatelja i scenograf.  Većinu svojih filmova je i producirao a na praktički svima je – često nepotpisan, surađivao na scenariju. Bio je fokusiran na glumce, snimao je s malo ponavljanja, izbjegavao krupni plan i ekstremne kutove kamere. Svađao se s producentima, često bježao iz vremenski ograničenih ugovora kakvi su bili norma u tadašnjem sustavu velikih studija. Nikad nije dobio Oscara ( počasni ne računam), nominiran je samo jednom za Narednika Yorka (dobar film ali ne među najboljima u Hawksovom opusu). Drugovao je te surađivao s Faulknerom i Hemingwayem, Benom Hechtom i Victorom Flemingom, Douglasom Fairbanksom i iako svjetonazorski dijete svoga vremena, uspostavio je tipski lik snažne, samosvjesne žene u svojim filmovima te nenamjerno utjecao na feministički pokret.

    Kad su ga pitali što čini dobar film, odgovorio je: „Tri dobre scene i nijedna loša.“ Brojnost dobrih filmova koje je snimio može pratiti samo njihova žanrovska i tematska raznolikost, ali ono što će ih zauvijek vezati u sjećanjima gledatelja upravo je činjenica da ih je sve stvorio upravo on, jedan od najboljih američkih i svjetskih redatelja – prozaični Howard Hawks.

    <em>Narednik York</em> (<em>Sergeant York</em>), red. Howard Hawks

    © Nikola Strašek, FILMOVI.hr, 23. lipnja 2022.

Piše:

Nikola
Strašek

kritike i eseji