Zanimljiv akcijsko-pustolovni film bez pretjeranih propusta
Uncharted, red. Ruben Fleischer, SAD, Španjolska, 2022.
-
Ako je američki akcijsko-pustolovni film Uncharted redatelja Rubena Fleischera nastao prema istoimenoj video-igrici, put njegova nastanka nije bio nimalo lagan. Prava su za film otkupljena još 2008. godine, u razvoju projekta nizali su se razni mogući redatelji i glumci, a kad je napokon i snimljen došlo je do odgode prikazivanja uslijed pandemije COVID-19. I kad se napokon počeo prikazivati početkom ove godine, ostvario je dosad zavidan tržišni uspjeh ali ne i izdašne kritičarske osvrte. Adaptacija suvremenog multimedijskoga predznaka video-igrice, film se tematski odnosi prema povijesnom kontekstu provučenom kroz fiktivni motiv – izgubljeno blago Magellanove ekspedicije iz prve četvrtine 16. stoljeća.Kada mladića Nathana Drakea (Tom Holland) zaposli iskusni lovac na blago Victor Sully Sullivan (Mark Wahlberg), mladićeva prvotna želja nije tek pronaći Magellanovo blago, nego otkriti što je s njegovim starijim bratom Samom – kojega nije vidio petnaest godina i koji je surađivao sa Sullyjem. Potraga dakako nije bez poteškoća, prepreka i suparnika. Dok se bivša Sullyjeva suradnica, mlada Chloe Frazer (Sophia Ali) s protagonistima uključuje u potragu, ali se ubrzo pokazuje i ambivalentnom, izraziti su antagonisti Santiago Moncada (Antonio Banderas), potomak obitelji Moncada koja je financirala Magellanovu ekspediciju te Jo Braddock (Tati Gabrielle), njegova pomoćnica. Geografski pomak od Sjedinjenih Država do Barcelone te prema Filipinima, gradacija je zapleta i međusobnih sukoba u kojima ni antagonisti neće prezati od međusobnih trvenja ne bi li preuzeli kontrolu i postigli željeni cilj – blago Magellanove ekspedicije. Tako će Santiago Moncada dati ubiti vlastitoga oca, a Jo Braddock izravno Santiaga.
Pritom se suvremeno miješa s povijesnim, arhitektura španjolskih crkava je mjesto gdje se otkrivaju tajne preživjelih mornara, ali ne i blago, a i na Filipinima uz prirodne ljepote opažamo i turizam, kao i pomno očuvane brodove iz 16. stoljeća. No jasna je i prevlast akcijsko-pustolovnog okvira, prevlast što strukturu i izvedbu ovoga filma može učiniti i previše arhetipskom. Razni sukobi, tučnjave, borbe, jurnjave uvod su u možda prenaglašene sukobe protagonista i antagonista tijekom leta zrakoplovom ili pak završni sukob na Magellanovim brodovima koji se prevoze helikopterima. Većina je svjetskih kritičara zamijetila mogući nedostatak inventivnosti ovoga filma, presnažan oslonac o izvornik video-igrice te posezanje za motivima raznih uspješnih filmova – od serijala o Indiana Jonesu preko Nacionalnog blaga pa sve do Pirata s Kariba. A upravo u završnici s Magellanovim brodovima autori posežu i za nadahnućem akcijsko-pustolovnih filmova klasičnoga razdoblja, rekonstrukcije motiva tzv. swashbuckling filmova s junacima poput Errola Flynna ili pak Burta Lancastera.
Oslonac o klasično su i zemljovidi s naznačenim kretanjima junaka kao geografski pomaci – od Amerike do Europe pa zatim do Azije, a nije upitno da i redatelj Fleischer dio nadahnuća u redateljskome rukopisu baštini i od tradicionalnoga načina filmske režije, formiranog još u 1940-ima ili 1950-ima, redefinirajući ga kroz suvremenu prizmu. Preglednost priče, ali ne i transparentnost, prijemčivi su u gledateljevoj percepciji. Ipak, pritom u osloncu na arhetipsku strukturu nedostaje i ponešto redateljske iskričavosti, autorskoga promišljanja koje bi kvalitetu filma podigli na višu razinu.
Tom Holland se pokazao uspješnim u svojoj ulozi, podjednako i Mark Wahlberg, a ako se Ali i Gabrielle nose s nedovoljno okarakteriziranim likovima, čini se da je Banderas isuviše rutinski odradio ulogu dekadentnoga moćnika. Evokativnoga snimateljskoga rada, učinkovite montaže, primjerene glazbe i uz dosada navedeno, čini mi se da je Uncharted ipak bolji film no što tvrdi većina kritičara. Podsjeća me, barem djelomice, i na filmove slične tematike kakvi su nastajali od druge polovice 1970-ih preko 1980-ih pa do prve polovice 1990-ih. Iako mu nedostaje jasniji autorski prosede, posrijedi je ipak zanimljiv žanrovski rad – ne vrhunski, ali sasvim gledljiv i bez pretjeranih propusta.
© Tomislav Čegir, FILMOVI.hr, 14. ožujka 2022.