Izrazita tematska i stilska raznovrsnost

19. Zagreb film festival (14. – 21. studenoga 2021): Glavni program

  • <em>Zbornica</em>, red. Sonja Tarokić

    Iako i dalje pandemija uzrokuje otežano održavanje filmskih festivala, ove je godine ZFF bio većinom u nekoliko dvorana s publikom. Djelomice je bio i na mrežnim stranicama, online, tako da je takav hibridan oblik bio dostupan širokom gledateljstvu u cijeloj Hrvatskoj, posebice kad se uzme u obzir i program ZFF putuje. I gostiju, članova filmskih ekipa, također je bio solidan broj.

    Kao i svake godine, organizatori i selektori potrudili su se da odaberu ponajbolje filmove za sve programe, a doista je bilo dosta filmova ovjenčanih nagradama s europskih i svjetskih festivala, te onih koji su bili ili jesu kandidati svojih zemalja za američkoga Oscara. Tematska i stilska raznovrsnost bila je posebice očita ove godine, uključujući i filmske inovativnosti i otkrića, poglavito u Glavnom programu. U njemu je bilo jedanaest natjecateljskih filmova i jedan izvan konkurencije, bosanskohercegovački Deset u pola, oskarovca Danisa Tanovića, kojim je festival svečano zatvoren, jedina komedija među svim dramama.

    <em>Deset u pola</em>, red. Denis Tanović

    Ono što posebno veseli jest što je na ZFF-u bila hrvatska premijera izvrsnoga našega filma Zbornica, dugometražnoga prvijenca redateljice i scenaristice Sonje Tarokić. Već je na festivalu u Karlovym Varyma ovjenčan dvostrukim posebnim priznanjem, stručnoga i ekumenskoga žirija. I žiri na ZFF-u dodijelio mu je posebno priznanje, dok je nagrada Zlatna kolica pripala njemačkom filmu Konačna sloboda.

    Drama Zbornica je o problemima u školstvu, obrazovnom sustavu, u kojem se može iščitati cijela društvena situacija. Marina Redžepović je izvrsna u glavnoj ulozi pedagoginje Anamarije, koja pokušava promijeniti loše odnose u zbornici. No ono što je u filmu iznimno dobro jest odlično vođenje velikoga broja glumaca i statista, cijele ansambl-postave, mnogih tematskih rukavaca koji upotpunjavaju fresku društva i karaktera, te izvrsno uklopljeni slikarski i glazbeni motivi hrvatske naive i napjeva, koji daju poseban ritam filmu, te predstavljaju i gledateljima diljem svijeta hrvatsku kulturnu baštinu. Takav umjetnički film odaje redateljičinu zrelost i nadu u njezine nove dobre filmove.

    <em>Košnica</em>, red. Blerta Basholli

    Izrazita socijalna tematika, borba za položaj žene u društvu, jest u kosovskom filmu Košnica redateljice i scenaristice Blerte Basholli. To je jedini film koji je dosad na američkom festivalu u Sundancu osvojio tri glavne nagrade: za najbolji film prema ocjeni i žirija i publike, te za najbolju režiju. Snažna je i dirljiva drama, koja se temelji na istinitu događaju, životnoj priči Fahrije Hoti iz sela Kruša na Kosovu, udovice čiji je muž dugo smatran nestalim nakon rata na Kosovu. Osim privatne, iznimno teške i tužne situacije glavne junakinje, film prikazuje i vrlo težak i ponižavajući položaj žena u patrijarhalnom društvu.

    Zanimljiv i nesvakidašnji spoj umjetnosti i imigranata, nadahnut stvarnom neobičnom umjetničkom instalacijom, donosi tuniška drama Čovjek koji je prodao svoju kožu redateljice i scenaristice Kaouther Ben Hania. U njemu glumi Monica Bellucci, a glavni je glumac Yahya Mahayni nagrađen na festivalu u Veneciji. Film ima elemente romance i fantazije. Glavni lik zbog ljubavi pristane iz Sirije doći u Belgiju i postati muzejski eksponat. Posebno je lijepa fotografija, kadriranje s mnogim zrcaljenima, što pridonosi umjetničkom izričaju, a prati je dobro izabrana klasična glazba.

    <em>Čovjek koji je prodao svoju kožu</em>, red. Kaouther Ben Hania

    O posebnoj situaciji migranata, temeljenu na pojedinim stvarnim osobama, zanimljivo i vješto spajajući srednjovjekovni narodni ep Banović Strahinja i suvremenu stvarnost, govori i prikazuje odličan film Strahinja Banović srpskoga redatelja Stefana Arsenijevića, višestruko nagrađen u Karlovym Varyma. Osnovna nit spjeva, najvrjednija i najdirljivija, prenesena je na film. A to je da su ljubav i milosrđe jači i bolji od osvete i vladajućih zakona.

    Za kraj ZFF-a komedija Deset u pola donijela je smijeha prikazujući prijateljsko natjecanje u tomu gdje su najbolji ćevapčići u Sarajevu. No i tu se provlače društvena i ljubavna potka, koje daju cjelovitiji prikaz ne samo likova nego i poslova na rubu zakona. Slojevitost filma upotpunjuje razlika između mentaliteta, tradicionalnoga i modernoga.

    Ostali filmovi u Glavnom programu ZFF-a su: Kupe br. 6, Događaj, Kraljica iz Bronxa, Perje, Janje i  Titan.

    <em>Strahinja Banović</em>, red. Stefan Arsenijević

    © Marijana Jakovljević, FILMOVI.hr, 20. prosinca 2021.

Piše:

Marijana
Jakovljević

kritike i eseji