Film i socijalistička ideologija
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 105, proljeće 2021.
-
Nanoviji, proljetni broj Hrvatskog filmskog ljetopisa na 192 stranice donosi temat o suvremenoj crnogorskoj filmologiji i to kroz čak četiri razmatranja. Uvodno je ono Adnana Prekića, naslovljeno Film i socijalistička ideologija – iskustva Crne Gore, koje na osnovi arhivske građe, filmske kritike, literature i analize filmskog repertoara analizira odnos socijalističke vlasti prema filmskoj umjetnosti u prvom desetljeću nakon Drugog svjetskog rata. Nenad Perošević i Miloš Krivokapić pak u radu Film i filmska djelatnost u Crnoj Gori i Jugoslaviji (1945–1951) donose pregled razvoja crnogorske kinematografije u navedenom razdoblju. Jelena Mišeljić s Fakulteta dramskih umjetnosti – Univerziteta Crne Gore, u tekstu Postfilmska naracija u filmu Potraga: screenlife estetika i neoliberalni mozak na primjeru američkog trilera Potraga (Searching, 2018) Aneesha Chagantyja objašnjava specifičan žanr screenlife, u kojemu se pripovijeda isključivo putem ekrana računala. Posljednji tekst temata onaj je Nikole M. Vukčevića sa Humanističkih studija, UDG iz Podgorice, na engleskom jeziku, koji se bavi odnosom između promidžbenih aktivnosti proizvođača piva i nogometa – od povijesnog presjeka do pregleda modernog svjetskog tržišta piva i regionalnog konteksta.
Rubrika Književnost i film donosi tekst Očevo oko (Whiplash) Tamare Bakran, a Studije zanimljiv rad Irene Boćkai Holivudski filmovi s plaže i kultura nedužnoga hedonizma – rad, dokolica i kapitalizam u filmovima Billyja Wildera, koji u centru pozornosti ima stvaralaštvo istaknutog predstavnika klasičnog američkog fabularnog filma – Billyja Wildera, čiji su filmovi prožeti prepoznatljivom urbanom suvremenom tematikom i u kojima se često kao provodni motiv ističe zaokupljenost obmanom i igranjem uloga u svakodnevnom životu, kako navodi autorica.
U 105. broju vraća se i rubrika Novi filmovi (prikazani su, među ostalima, i Ribanje i ribarsko prigovaranje, Nun of Your Business, Koncentriši se, baba, Časnik i špijun, Tereza37), a tu su i Festivali i revije, Nove knjige te Nosač zvuka (gdje Dubravko Jagatić recenzira kompilaciju filmske glazbe skladatelja Alfija Kabilja – Sex, Crime & Politics: Cinematic Disco, Jazz & Electronica from Yugoslavia 1974–1984 iz 2019).
Festivali i revije donose čak pet osvrta – onaj na međunarodnu konkurenciju posebnog izdanja ZagrebDoxa (4–11.10.2020) Tina Bačuna, 18. ZFF (8–15.11.2020) Dunje Ivezić, na filmove Asistentica (The Assistant, 2020) Kitty Green i Služiti druge (L'apprendistato, 2019) Davidea Maldija sa 13. Subversive Film Festivala (28.11.–13.12.2020) Lucije Furač, te osvrte na dva festivala iz pera Milana Zaviše – 63. DOK Leipzig (26.10–1.11.2020) i 27. Palić Film Festival (12–18.9.2020), dok prikaze tri vrijedne filmske knjige donosi rubrika Nove knjige.
To su Rasprava o popratnoj filmskoj glazbi, 2020., Hrvoja Turkovića, o kojoj kao o suvremenom doprinosu proučavanju filmske glazbe piše Irena Paulus, potom zbirka 48 kritika Filmski osvrti. Autorske i žanrovske perspektive, 2018., Tomislava Čegira koju predstavlja Tin Bačun i konačno, iscrpna studija, monografija o filmskom autoru Aleksandru Sali Petroviću Portret umjetnika kao političkog disidenta: život i djelo Aleksandra Petrovića, 2017. Vlastimira Sudara, koju recenzira Ivana Kronja. Sveukupno, i posljednji Ljetopisni broj opet nanovo potvrđuje svoju tradicionalnu kvalitetu – kako u raznovrsnosti, jednako u stručnosti pristupa te je još jedan u nizu vrijednih doprinosa općem filmološkom štivu.© Katarina Marić, FILMOVI.hr, 7. lipnja 2021.
Piše:
Marić