Temporalni specifikumi kratkometražnih ekranizacija

Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 102-103, ljeto-jesen 2020.

  • <em>Hrvatski filmski ljetopis</em>, gl. ur. Nikica Gilić, br. 102-103, ljeto-jesen 2020.Dvobrojno izdanje filmološkog časopisa Hrvatski filmski ljetopis Hrvatskog filmskog saveza 102-103 na 244 stranice otvara se tematom broja o interakciji filma i glazbe muzikologinje i filmologinje Irene Paulus, koja uz usporedbu s glazbenim postupcima u suvremenim američkim filmovima razmatra glazbu u filmovima Ta divna splitska noć i F20 Arsena Antona Ostojića u radu Suvremeni pristup filmskoj glazbi i zvuku u filmovima Ta divna splitska noć i F20. Ista autorica donosi i razgovor s autorom glazbe u ta dva filma – Matom Matišićem, poznatim skladateljem filmske i televizijske glazbe, ali i glazbenikom, dramatičarem i scenaristom, koji govori o svojim početcima, iskustvu filmskog skladatelja, o suradnji s hrvatskim redateljima, o sviranju različitih instrumenata.

    Kroz rečeni temat Glazba i film u članku Obraz i obrazina – Rolling Thunder Revue: Priča Martina Scorsesea o Bobu Dylanu Janko Heidl istražuje korijene, razloge, postupke te značenja i recepcijske učinke upletanja prikriveno fikcijskih odsječaka u navedeni Scorseseov film o turneji Boba Dylana iz 1970-ih, a koji se formalno vodi i doživljava kao dokumentarac; odnosno Milen Alempijević u radu Savršen dan za "ružnog gorilu": jazz i filmska naracija iščitava odnos filma i jazz-glazbe. Alempijević pritom u fokus analize postavlja filmove koji ne spadaju u korpus ostvarenja u kojima je jazz dominantna filmska glazba nego one u kojima primjerice dodatno nijansira karaktere, služi kao mikronarativ u strukturi filmske priče ili je autoreferencijalan (neki od obrađenih naslova su Crni član KKKlana / BlacKkKlansman, 2018. Spikea Leeja, Hladni rat / Zimna wojna, 2018 Paweła Pawlikowskog itd.).

    <em>Sestrica Alenuška i bratac Ivanuška</em>, Olga Kodatajeva, 1953. <em>Sestrica Alenuška i bratac Ivanuška</em>, Olga Kodatajeva, 1953.

    Uz standardne, poznate rubrike Festivali (osvrt na 18. Liburnia Film Festival 2020 iznosi Janko Heidl, a na 48. FEST 2020 Milan Zaviša), Serije (o Mogu te uništiti / I May Destroy You, 2020. Michaele Coel piše Milan Zaviša a o Neortodoksnoj / Unorthodox, 2020. Anne Winger Nika Petković), Novi filmovi (s mahom važnijim novijim naslovima), Nove knjige (Hrvoje Turković recenzira prvi tom izabranih tekstova o hrvatskom filmu Život u filmu 1. Uzori i dosezi, 2019. filmskog kritičara Nenada Polimca, Tin Bačun monografiju Hajrudin Krvavac, 2019. urednika Nebojše Jovanovića a Petra Belc važnu filmološku knjigu Teorija filma: uvod, 2019. Roberta Stama), te Eseji i Studije. Studije donose dva zanimljiva rada.

    Tako Sunčana Tuksar u Michel Houellebecq: otmica događaja, razmatra foršpan za film Guillaumea Niclouxa Otmica Michela Houellebecqa (L'enlevement de Michel Houellebecq, 2014), te zaključuje da autorska ekspresija implicitno podrazumijeva gledateljevo poznavanje šireg filmskog i književnog konteksta (poznavanje Houellebecqove poetike) odnosno da za pragmatičku relevantnost nije potrebno pogledati cijeli film nego je dovoljan korpus foršpana.

    <em>Sestrica Alenuška i bratac Ivanuška</em>, Olga Kodatajeva, 1953.

    Poglavito se zanimljivošću ističe Vrijeme u filmskoj adaptaciji bajke Ive Božić, koja promišlja i komparatističko-naratološki analizira temporalne specifikume kratkometražnih ekranizacija triju poznatih bajki – Crvenkapica, Ivica i Marica te Sestrica Alenuška i bratac Ivanuška (ruska inačica Bratca i sestrice). U jedinom pak predstavljenom eseju – Poezija kao zalog neizgovorivog, Nikola Đoković razmatra katarzičnost južnokorejskog filma Poezija (Shi, 2010) Chang-dong Leeja. Sve u svemu, i ovaj dvobroj potvrđuje poznatu kvalitetu Hrvatskog filmskog ljetopisa, s brojnim zanimljivim razmatranjima, u kojem će sasvim sigurno svatko pronaći barem ponešto za sebe.

    © Katarina Marić, FILMOVI.hr, 2. lipnja 2021.

Piše:

Katarina
Marić