Filmska slika i politika

Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 101, proljeće 2020.

  • Ni u najnovijem broju HFLJ-a na ukupno 200 stranica ne nedostaje tekstova u već poznatim, stalnim rubrikama časopisa – od studija i eseja do osvrta na festivale i revije (s dva teksta 15. 25 FPS Mira Frakića i Ejle Kovačević, te s po jednim 17. Zagreb Film Festival Dunje Ivezić, 22. Motovun Film Festival Marijane Jakovljević, 54. međunarodni festival u Karlovym Varyma Marka Stojiljkovića i 65. međunarodni festival kratkometražnog filma u  Oberhausenu Petre Belc), kao i osvrta na nove filmove (ukupno osam odabranih naslova - Hladna osveta, Jojo RabbitKraljica srca, ParazitPosljednji Srbin u HrvatskojPriča o braku, Tuga i slava, Ufuraj se i pukni) i nove knjige (Filmska muzika u SFRJ – između politike i poetike Maje Vasiljević, Voljela sam Staljina i on mene Ljubov Orlove te Film kao subverzivna umjetnost Amosa Vogela).

    Zanimljivošću se pak ističe upravo intimistički esej o iskustvu obiteljskog gledanja popularne televizijske serije Igra prijestolja Dragana Juraka, jednostavno nazvan Zajedničko gledanje (Igra prijestolja), kao i dvije studije. Prva je ona Dine Pokrajac - Fantomske zone – međuprostori, tijela i identiteti u filmovima Claire Denis, u kojoj autorica piše o stilu i temama ove čuvene francuske sineastice te detektira kako se stranost i otuđenje na različite načine manifestiraju u ranim i kasnijim filmovima redateljičina opusa. Druga studija ona je Sandre Nikolić, naslovljena Delezova filmozofija i trijumfalni narativ američkog ratnog filma, u kojoj autorica obrazlaže temeljne teze utjecajne filozofije filma Gillesa Deleuza – ključne figure u francuskoj suvremenoj filozofiji misli, i to na primjeru američkih filmova ratne i srodne tematike. Obrazlaže kako se film u SAD-u mijenjao kroz vrijeme te smatra da je američke kultura uspjela dominirati na globalnoj razini, razvijajući nove oblike globalne potrošnje i novu osuvremenjenu kulturu imperijalizma.



    Tu je i temat broja – Filmska slika i politika, u skladu s kojim je i na naslovnici prizor iz filma Okupacija u 26 slika (1978) Lordana Zafranovića, te kojem su o navedenom odnosu ponuđena dva teksta - Subjektivne istine - ulomak iz knjige Sanjina Pejkovića u kojoj Pejković govori o reprezentaciji prošlosti u jugoslavenskom i postjugoslavenskom filmu, obrazlažući kako se tom temom bave filmski eseji, analizirajući rad Lordana Zafranovića, Dušana Makavejeva i Gorana Markovića, te Titova slika u post-jugoslavenskom filmskom eseju Midhata Ajanovića Ajana, u kojem se autor kao priređivač osvrće na Pejkovićevu knjigu. Tako će zasigurno i u ovom, najnovijem 101. broju Hrvatskog filmskog ljetopisa, među brojnim zanimljivim i informativnim razmatranjima svatko moći pronaći ponešto za sebe.

    © Katarina Marić, FILMOVI.hr, 17. studenog 2020.

Piše:

Katarina
Marić