Klasni srazovi i aspiracije

Moja genijalna prijateljica (L amica geniale), 2. sezona, 2020.



  • U jednom trenutku progresivno i lijevo orijentirana buržujska gimnazijska profesorica poziva Elenu (Margherita Mazzoucco) na zabavu u svoj stan. Lila (Gaia Girace) želi poći s njom, iako je Elena skeptična jer ju je strah da je prijateljica ne osramoti u biranom društvu svojom eventualnom neuglađenošću, dijalektom te odveć slobodnom odjevnom kombinacijom. Lila se tako više ne uklapa u njezine klasne aspiracije. Pri upoznavanju Lile profesorica odmah stvara mišljenje o njoj na temelju prstena: udana je umjesto da bude u školi. Kasnije se Elena upušta u intelektualnu raspravu s kolegama i profesoricom vezanu uz aktualnu društveno-političku situaciju u svijetu. Prijateljica se osjeća neuklopljeno jer nema (pred)znanja o problematici koja se pomodno pretresa, jer njezin krug ljudi proganjaju neka sasvim druga pitanja. Stoga na povratku ismijava profesoričin stan, način života te papagajsko ponavljanje političkih fraza među buržujima koji se smatraju naprednima.

    Međutim, srž njezine erupcije bijesa i sarkazma proizlazi iz klasnoga srama, što postaje bitna preokupacija Priče o novom prezimenu ili druge sezone Moje genijalne prijateljice, u kojoj se donekle mijenja Lilino buntovništvo iz prve sezone. Upravo će klasni srazovi i aspiracije dati novu dinamiku odnosu dviju djevojaka te postignućima kojima teže, kao i načinima balansiranja međusobnog odnosa i životnog okruženja.



    Prostorno se priča račva na dva kolosijeka: prvo Elena odlazi s periferije u središte – gimnaziju, te iz radničkoga kružoka u buržujsko okrilje profesorice i njezinih biranih učenika, na čiji politički razvoj želi utjecati. Tako i Eleni sugerira koje novine i publicističku literaturu čitati, što predstavlja začetke njezina društvenog i političkog osvještavanja. Kasnije će Elena otići korak dalje – u Pisu, na prestižno sveučilište, gdje će se susresti s klasnim predrasudama. Ne samo da je kolege neće prihvatiti, nego joj i profesor savjetuje da se odrekne snova o akademskoj karijeri te nađe mjesto srednjoškolske profesorice, jer za napredak treba proći nekoliko generacija te osoba njezina porijekla ne može samo tako iz radničkog okruženja uskočiti na sveučilišne pozicije. To su mjesta za one s dobrim pedigreom. Povratak na periferiju Napulja, koja se isto ubrzano razvija, također više nije moguć.

    Lila stupanjem u brak seli u kvart novogradnji, u velik i raskošno uređen stan koji zrcali klasne aspiracije mladih ljudi u usponu. Odnos sa suprugom je u krizi jer mu ne može oprostiti poslovni savez s klanom Solara. Dok Elena postaje sve oslobođenija, Lila se pretvara u rezigniranu osobu. Nekadašnja buntovnica u potpunosti biva podređena nasilnom suprugu te njegovim očekivanjima, a napose je smeta njegov materijalizam te neuglađene manire, koje posebice dolaze do izražaja tijekom boravka na medenom mjesecu u skupom hotelu. Novac pritom ne može maskirati nedostatak uglađenosti i takta.



    Druga sezona razmatra dinamičan put protagonistica kroz fazu adolescencije te njihovo društveno, emocionalno i seksualno osvještavanje, u čijoj se pozadini odvijaju složene društvene preturbacije te klasna i politička preslagivanja. Ambivalencija u odnosu protagonistica dodatno je zaoštrena jer svaka je krenula svojim putem te se dodatno nastoje nadmetati jedna s drugom. Lila u intelektualnom, a Elena u emocionalnom smislu, što se sjedinjuje u figuri - ispostavit će se, zajedničkoga predmeta žudnje Nina Sarratorea (Francesco Serpico), koji istodobno predstavlja prototip mladog intelektualca i zavodnika. Tu će sezona skrenuti u žanrovske obrasce priče o ljetnoj avanturi, što cjelini daje možda odveć predvidljiv ton.

    Saverio Costanzo naraciju slaže simultano jer istodobno teku dvije fabularne linije, što doprinosi osjećaju prožimanja životnih putanja djevojaka, njihovo ukrštanje i ispreplitanje, na temelju čega jedna zrcali drugu. Navedeno pridonosi i osjećaju nadmetanja među protagonisticama. Lila pritom nikada ne dobiva svoju perspektivu jer je naracija fingirano Elenino viđenje, pa je Lila predstavljena kao aspekt njezina sjećanja te se često velike etape njezina života iznose u formi svojevrsnih izvještaja. Uočljivo je to primjerice u situaciji kad Elena čita njezine bilješke, putem čega dobivamo brz uvid u dulje razdoblje protagonističina života. Priča o novom prezimenu, osim klasne problematike, dodatno razrađuje rodnu problematiku s obzirom na životne situacije u kojima su se likovi našli, napose u kontekstu braka, silovanja u braku, bračnog nasilja i preljuba. Junakinje tako mahom nailaze na muško neodobravanje i uskogrudnost. Pritom su Mazzoucco i Girace i dalje izvrsne.



    S obzirom na podosta spor tempo prve sezone i nešto dulju kontekstualizaciju, druga sezona ima izbalansiraniji ritam pripovijedanja, ali i dramatičniju izmjenu događaja u životima junakinja, što je čini osobito prijemčivom televizijskoj publici. Produkcijskim je segmentom serija na visokoj razini, a vizualno je lijepo i upečatljivo uobličena.

    © Dejan Durić, FILMOVI.hr, 25. svibnja 2020.

Piše:

Dejan
Durić

kritike i eseji