Nostalgičan šarm i pedagoška vrijednost

Mali leteći medvjedići, red. Jean Sarault, Michel Lemire



  • Ovih je dana Zagreb film online-dostupnim postavio serijal od 30-ak epizoda Malih letećih medvjedića, nastao početkom devedesetih godina u koprodukciji s kanadskim animacijskim studijom CinéGroupe, što je prilika za podsjećanje na ovaj međunarodno prepoznat i prikazivan, s distribucijom u stotinjak zemalja, višemilijunski gledan serijal.

    Tvorci – renomirani oskarovac Dušan Vukotić te Pero Kvesić i Neven Petričić, kroza nj nedvojbeno prezentiraju kako fenomenološke zasade Zagrebačke škole crtanog filma (nositeljice globalnih aklamacija s, među mnogim inim, tri nominacije i jednim osvojenim Oscarom; kreatorice kultnih djela Inspektor Maska, Profesor Baltazar), jednako tako i parcijalnu inspiraciju popularnim animiranim serijama iz osamdesetih Medvjedići dobra srca (Care Bears) i Štrumfovi (The Smurfs), s kojima očigledno dijeli bazne postavne elemente – mitološku lokaciju (drevne šume kod Štrumpfova i Letećih medvjedića, nebeska Brižna zemlja kod Medvjedića dobra srca), kolektiv pozitivnih fantastičnih bića / antropomorfiziranih životinja koja pomažu drugima (na čelu s mudrim starješinama – Platonom kod letećih medvjedića, Papa Štrumpfom kod štrumpfova, primjerice) a čiju utopijsku idilu kvari svega nekoliko antagonista, mahom ublaženih humornim elementima - primjerice nespretnošću karaktera (kod Letećih medvjedića lasice Smradac i Smucalo te zmija Sliniša, kod Medvjedića dobra srca Ledeni, Zvijerka i Vriskica, kod Štrumpfova – čarobnjak Gargamel, mačak Azrael i vještica Agata) i u kojima dobro uvijek pobjeđuje.



    Iako ovdje Vukotić ne slijedi stilizirani estetski koncept reducirane animacije Zagrebačke škole crtanog filma, vršeći dijametralno suprotan otklon i od vlastite trademarkovski prepoznatljive originalne plošno-koloritne filmske morfologije, ipak prezentira od strane ciljane dječje publike dobro prihvaćenu klasično-deskriptivnu, pomalo nespretnu i nedorađenu animaciju diznijevskog tipa upakiranu u simplificiranu, iz epizode u epizodu mahom shematiziranu priču s porukom, upravo kao takvu prihvatljiviju mladim gledateljima.

    Naime, onomad proročanski promovirajući teme klimatskih promjena, ekologije i važnosti očuvanja okoliša, koncepcija Malih letećih medvjedića i danas ostaje i više nego aktualna, s lekcijama o poštivanju ekosustava, recikliranja, brige o bilju i životinjama, presudnoj važnosti čistog zraka, ali i međusobnoj kooperativnoj suradnji, odgovornosti i prijateljstvu, utjelovljenima u krilatim medvjedićima-pomagačima, i to unatoč zagađenosti i onečišćenju, otpacima, nebrizi, uništavanju, sebičnom iskorištavanju i svekolikoj disturbaciji harmonije radosnog suživota, inkorporiranima u Smradcu i Smucalu i njihovim ljudotinama.



    Na taj način ova animirana nizanka, nostalgičnog šarma za one koji su odrastali u devedesetima, u prvom redu sadrži pedagošku vrijednost promoviranjem svjesnosti da svatko ponaosob može utjecati na spašavanje planeta, poduzimajući naizgled male ali uvijek dobrodošle korake na putu ka globalnom boljitku svekolike prirode i posljedično, samog sebe.

    © Katarina Marić, FILMOVI.hr, 4. svibnja 2020.

Piše:

Katarina
Marić

kritike i eseji