Adam Sandler u dramskoj ulozi

Uncut Gems, 2019., red. Benny Safdie, Josh Safdie



  • Komičar Adam Sandler jedna je od omiljenih glumačkih zvijezda, danas doduše već pomalo potamnjelih, Zlatnih malina - sprdalačke nagrade koja se dodjeljuje najgorim filmskim ostvarenjima i/ili članovima njihovih ekipa na godišnjoj razini. Maline su 2014. uvele novu kategoriju The Razzie Redeemer Award, koja se daje nekoć nominiranom filmskom djelatniku/ djelatnici ili onima koji su imali čast nagradu osvojiti, a u međuvremenu su dobili na komercijalnom i umjetničkom prestižu. Drugim riječima, onima koji su popravili i/ili izgradili reputaciju u filmskom svijetu. Jedan od nominiranih za proteklu godinu u spomenutoj kategoriji upravo je Adam Sandler poradi Uncut Gems. Posrijedi je ostvarenje sasvim nastalo u nezavisnoj produkciji (jedan je od producenata i Martin Scorsese) te s relativno skromnim budžetom od dvadeset milijuna dolara, koje je na sjevernoameričkim kinoblagajnama zabilježilo vrlo solidnu gledanost sa zaradom od pedesetak milijuna dolara, dok će ga u ostatku svijeta na svojoj streaming platformi distribuirati Netflix. Djelu dodatno u prilog idu poprilično dobre kritike pa je nedavno osvojio nekoliko Film Independent Spirit nagrada, koje se smatraju nezavisnim pandanom Oscaru: Roland Bronstein i Bennie Sadfie za montažu, Bennie Sadfie i Josh Sadfie za režiju te Adam Sandler za najbolju mušku ulogu. Čini se da su ovogodišnji Oscari neopravdano previdjeli ostvarenje braće Sadfie, koje je zasigurno moglo biti nominirano u nekoliko značajnijih, odnosno razvikanijih kategorija.

    Kao kuriozitet svakako treba istaknuti da je posrijedi jedna od rijetkih dramskih uloga Adama Sandlera, koji je karijeru izgradio na vulgarnim komedijama namijenjenima publici sumnjivog ukusa, dok je s druge strane riječ o glumcu čiji je dramski potencijal očito ostao dobrano neiskorišten. U Uncut Gems odlično i energično glumi rasijanog njujorškog draguljara Howarda Ratnera, kojem su život i karijera krenuli katastrofalno nizbrdo. Ovisan je o kockanju, što je prouzročilo brojne dugove koje ne može vratiti, među ostalima i rođaku Arnu (Eric Bogosian), čiji ga utjerivači dugova neprestano proganjaju. U procesu je razvoda sa suprugom Dinah (Idina Menzel), a prijepore ima i s mladom ljubavnicom Julijom (Julia Fox). Istodobno nastoji dobro unovčiti opal koji je uspio dopremiti iz Etiopije, a za koji se nada da će riješiti sve njegove financijske probleme.

    Braća Sadfie pažnju su na sebe skrenuli hvaljenim kriminalističkim naslovom Good Time (2017) s Robertom Pattinsonom u glavnoj ulozi, u kojem glumi pljačkaša banke koji nastoji sakupiti novac za jamčevinu svoga mentalno retardiranoga brata, što priziva Lumetovo Pasje popodne (Dog Day Afternoon, 1975) s Al Pacinom u glavnoj ulozi. Spomenuti je film ostao upamćen po dinamičnom redateljskom rukopisu te neposrednom pristupu predmetu razmatranja, a slične stilske i oblikotvorne postupke koristi i Uncut Gems.



    Djelo ima relativno jednostavnu priču u kojoj se malo toga napetoga i sudbonosnoga događa. Prati se određeni, kraći period u životu protagonista, odnosno njegove svakodnevne privatne i poslovne rutine, pa je radnja strogo linearna kako bi ostala usredotočena na sadašnji trenutak i proživljavanja lika. Ratner je problematičan tip junaka, bolje rečeno antijunak, pa djelo naglasak stavlja na deheroiziranog pojedinca koji je gubitnik. Zanimljivost mu počiva na činjenici da je njegovo ponašanje nepopravljivo te da svjesno srlja u propast - kako na poslovnoj, tako i na privatnoj razini. Stoga braća Sadfie naglasak stavljaju na portretiranje lika koji je izvan bilo kakve mogućnosti da mu se pomogne. Njegovi su nagoni za kockanjem sasvim preuzeli kontrolu te Ratner nije u mogućnosti racionalno procijeniti što je za njega najbolja opcija u određenom trenutku.

    Minimum radnje u filmu nadomješten je maksimumom forme jer braća Sadfie veliki naglasak stavljaju na stil. Njihov je redateljski rukopis frenetičan i nabrijan, kamera je neprestano dinamična te u procesu praćenja subjekta koji je uvijek u središtu pa ostavlja dojam kao da ga nikada ne ispušta iz vida. Unatoč prividnoj kaotičnosti, sve je pažljivo orkestrirano kako bi se naglasilo nekoliko stvari. Prva je vezana uz kaotičan i nesređeni način kako privatnoga tako i poslovnoga života protagonista. Druga upućuje na činjenicu da ga stalno netko zbog dugova proganja pa je neprestano u opasnosti. Treću vezujemo uz Ratnerov psihološki profil jer je jednako rastrojen kao i njegov život te ljudi oko njega. Četvrti upućuje na način urbanoga života u kapitalističkom metropolisu. Uncut Gems vrlo upečatljivo uspijevaju ocrtati status jednoga posrnuloga gradskoga života.



    Banalna urbana egzistencija koja se u djelu secira ima mnogo šire implikacije jer Ratnerovo zanimanje, njegove kockarske strasti, sklonost novcu i luksuzu štošta signaliziraju o našem vremenu, njegovim statusnim simbolima te preokupacijama.

    © Dejan Durić, FILMOVI.hr, 28. veljače 2020.

Piše:

Dejan
Durić

kritike i eseji