Blockbuster na vijetnamski način

Furie (Hai Phượng), red. Lê Văn Kiệt



  • U posljednjih pet do deset godina zamjetan je rast vijetnamske kinematografske produkcije i njenog razvitka. To je rezultat otvaranja njihova tržišta, što privlači razna ulaganja općenito, pa tako i ona u kinematografiju. Upravo iz tih razloga vijetnamska produkcija pojavljuje se u nešto manjem obimu od produkcije nekih drugih istočnoazijskih zemalja, kao recimo Kine ili pak Južne Koreje, no ipak uzima sve veći zamah, koji dolazi usporedno i s rastućim trendom života u toj zemlji. Kako god bilo, vijetnamska produkcija vidljivo i zasad vješto promatra i osluškuje ukus publike ne bi li izbacila koji kino-hit koji bi bio omiljen kod gledatelja i tako potukao rekorde gledanosti i prodaje karata na kino-blagajnama.

    Furie se pojavio u Vijetnamu krajem veljače ove godine, da bi početkom ožujka postao prvi vijetnamski film koji je ušao na američko tržište, nakon čega je postao i globalno dostupniji kada ga je Netflix otkupio. Redatelj filma je Le Van Kiet, poznat po redateljskom radu na filmovima kao što su Dust of Life (2006), House in the Alley  (2012), Bay Cap 3 (2012), Diu Dang (2014), The Lost Tour: Vietnam (2014) i The Rich Woman (2016). Osim redateljskog rada, u pojedinim naslovima djelovao je i kao scenarist te producent. U glavnim ulogama su Veronica Ngo, Cat Vy, Phan Thanh Nhien, Phan Anh Khoa i ostali.



    Furie
    - ili u originalu Hai Phượng, akcijski je martial arts film koji donosi priču o samohranoj majci Hai koja živi s kćeri uz vijetnamsku riječnu obalu grada Can Tho, a da bi preživjela bavi se utjerivanjem dugova. Bavljenje tim poslom omogućuje joj njezin odgoj te razna uvježbavanja borilačkih vještina s ocem. Možemo vidjeti i trenutke njene mračne prošlosti koju je odlučila ostaviti po strani i živjeti obiteljski život s kćeri jedinicom. Taj život biva narušen jednog sunčanog dana kad je njena kćer nepravedno optužena od slučajnog prolaznika za krađu novčanika; kako joj majka pod pritiskom mase nije u tom trenutku povjerovala, mala Mai bježi na obalu rijeke. Nedugo zatim, majka iz daljine tržnice svjedoči otmici vlastite kćeri te kreće u utrku s vremenom ne bi li je spasila.

    Kako je prije spomenuto, film Furie znakovito u originalu nosi ime Hai Phuong, što je zapravo ime glavne junakinje filma. S obzirom na samu priču o gnjevnoj majci koja odlučuje spasiti otetu kćer pod svaku cijenu, jasno je da film obiluje akcijom, no ta akcija uključuje martial arts, tj. borbene vještine specifične za azijsku kinematografiju, u kojima se Veronica Ngo izvrsno snašla. S obzirom na to da film podrazumijeva stalnu akciju, dinamiku te neizvjesnu utrku s vremenom, sadrži i elemente trilera te bi mogao biti okarakteriziran i kao akcijski triler. Osim spomenutog primarnog žanrovskog određenja, film nosi i određene elemente drame vidljive u prvome dijelu filma te u odnosu majke i kćeri, kasnije u dijelu s bratom te na samome kraju filma. Dramski trenuci na početku poslužili su kao izvrstan uvod te su uz dobru i prigodnu glazbenu podlogu doneseni i više no dobro. U tim dijelovima vrlo suptilno i jasno je prikazan život i odnos majke i kćeri u siromašnijoj vijetnamskoj ruralnoj sredini; skroman život gotovo na rubu egzistencije u trošnoj kućici na vodi, prehrana koja se sastoji od riječnog ulova i riže. Kroz život majke i kćeri zapravo je simbolično prikazana vijetnamska ruralna svakodnevnica, a u ulogama majke i kćeri, Vernoica Ngo i Cat Vy doista su izvrsne.

    Kako majku potjera za otmičarima vodi u grad Sai Gon, odnosno današnji Ho Chi Ming City, možemo istaknuti opoziciju selo-grad. U životnoj priči majke Hai selo i ruralno nastupa kao simbol nečeg dobrog i pozitivnog, što se ogleda u mirnom obiteljskom životu, dok grad simbolizira nešto negativno te dolazi kao podsjetnik ne tako lijepe prošlosti, a u ovome slučaju i kao mjesto gdje se dovode oteta djeca i šalju radi prodaje organa. Dijelovi koji su vezani uz ruralne prostore djeluju rustikalno i sepijastih su tonova, dok su oni vezani uz urbano i grad tamnijih i sivih tonova, no radnja se u gradu i zbiva noću. Zamjetan je i prikaz lijepog vijetnamskog krajolika i njegove prirode, posebice u scenama na selu.

    Naracija je pretežito linerana, no sadrži određene analepse koje dolaze u formi Hainog sjećanja vlastitog odgoja i stjecanja discipline i hrabrosti koja ju pokreće i uvijek iznova diže iz mrtvih i stanja fizičke klonulosti. Ta sjećanja vezuju se uz njenog oca koji ju je učio kako da bude hrabra, uzvrati udarac i uvijek se u životu digne, koliko god puta pala. Osim analepsi vezanih uz sjećanja, zamjetna je i ona koja dolazi u formi predmeta, tj. asocijativnih veza koje se vežu uz predmet (npr. uz biserne naušnice).



    Vrlo je zanimljiva činjenica da je glavni junak i heroj – Hai, žena koja predstavlja figuru neustrašive žene spremne obraniti svoju obitelj. Jednako tako, možemo zamijetiti i da je glava kriminalne organizacije žena, također snažna i neustrašiva, tvrdokorna i gotovo neuništiva. U ovome filmu žene su predvodnice – junakinja i antijunakinja – i dominiraju. Po svemu sudeći, ne radi se o ustaljenoj akcijskoj/trilerskoj matrici gdje je žena podređena nego se radi o female gaze i dominaciji ženske figure. Detektiv koji se pojavljuje samo je dodatak muškosti i pomoćna karika snažnoj i neosporivoj dominaciji ženske figure koja je nositeljica radnje i akcije.

    S obzirom na tematiku, film adresira neke od važnih problema koji još uvijek ostaju problemi današnjice iako se može činiti da su dio neke ne tako davne prošlosti – trgovina djecom i prodaja organa. Snagom volje, ljubavlju prema kćeri i hrabrošću, Hai je uspjela uz pomoć detektiva razbiti lanac kriminalne organizacije koja se bavi trgovinom djecom i prodajom njihovih organa. Na kraju samoga filma, Hai se pojavljuje na televiziji i slavljena je kao heroina, a njezina kćer Mai sada je pak ponosna na svoju majku.

    Furie ili Hai Phuong snažna je akcijska priča s obiljem stiliziranih prikaza borbenih vještina, koja želi akcentirati trgovinu djecom i prodaju organa kao neke od još uvijek velikih problema današnjice, a pritom uokviriti uvijek aktualnu priču o obitelji, vjeri, hrabrosti, požrtvovanosti i spremnosti na promjenu. U samu priču spretno je uklopljena slika i prilika vijetnamskog ruralnog i urbanog te je jasno dana njihova razlika u kontekstu filma i njegove tematike. Stoga film stoji kao vrlo dobro ostvarenje i primjer vijetnamske rastuće produkcije, a na kraju, i kao najprofitabilniji vijetnamski film svih vremena.

    © Ervin Pavleković, FILMOVI.hr, 26. lipnja 2019.

Piše:

Ervin
Pavleković

kritike i eseji