Razvoj mlade filmske publike
Europska filmska akademija (EFA): Izbor najboljeg europskog filma za mlade prema ocjeni mlade publike (YAA), Zagreb, 5. svibnja 2019.
-
I ovoga je svibnja Europska filmska akademija organizirala izbor za godišnju nagradu mlade publike za najbolji europski film za mlade (The European Film Academy's Young Audience Award – EFA YAA). Peti se put tomu pridružila Hrvatska, okupivši dječji žiri u zagrebačkom Kinu Europi. Sudjelovali su dječji žiriji, djevojčice i dječaci od 12 do 14 godina, u 55 gradova iz 34 države, koji su istoga dana pogledali sva tri filma finalista. Finaliste je dosad biralo samo Međunarodno vijeće EFA-e, u kojemu je pet odraslih stručnih članova. Ove su godine prvi put izabrali šest filmova, a prvi je put uključeno i petero djece od 13 do 14 godina iz pet europskih država koja su odabrala tri finalista.Nakon dva kruga odabira, finalisti su bili: nizozemsko-belgijska obiteljsko-sportska drama Fight Girl redatelja Johana Timmersa, norveško-švedski vrlo simpatičan glazbeni film ceste Los Bando redatelja Christiana Loa, te britansko-švedska humorna drama Stari momci (Old Boys) redatelja Tobyja MacDonalda. Nakon zbrajanja glasova dječjih žirija iz cijele Europe, što se uživo prenosilo na internetskoj stranici iz njemačkoga grada Erfurta, poredak je bio upravo takav. EFA se potrudila sastaviti i objaviti na svojoj mrežnoj stranici edukacijske materijale za svaki film.
Drama Fight Girl je pobjednica, dobitnica nagrade za najbolji film za mlade prema ocjeni mlade publike. Hrvatskom dječjem žiriju najviše se pak svidjela i dobila najviše glasova komedija Los Bando, koja uskoro dolazi u kina diljem države, a premijerno je u Hrvatskoj prikazana lani na Pulskom filmskom festivalu u Dizalici, programu za djecu i mlade. Humorna drama Stari momci prikazana je prvo u glavnom natjecateljskom programu za odrasle lanjskoga Zagrebačkoga filmskog festivala. Odmah se primijetilo da je ondje zalutala, te da je bila primjerenija natjecateljskom programu PLUS namijenjenom srednjoškolcima, koji su i sačinjavali taj žiri. Na kraju se pokazalo da su Stari momci prikladniji za još mlađe gledatelje, djecu viših razreda osnovnih škola, koja su ga odabrala za finalista EFA YAA-e. To upućuje na promišljanje o kategorizaciji filmova na festivalima i prikladnosti za dobne skupine.
Kada su djeca posrijedi, mora se imati na umu da dolaze svake godine novi naraštaji, djeca odrastaju i sazrijevaju, ali moraju i proći određene faze na tom putu. Stoga im može biti novo ono što se u kinematografijama ponavlja ili što su već odavno filmski stereotipi i klišeji. Djeca koja su veći filmofili i koja imaju određeno znanje filmske pismenosti, znat će ih prepoznati, kao i predvidljivost u scenariju. Sva tri finalista imaju, naravno, djecu kao glavne likove i protagoniste radnje; svi su i obiteljski filmovi, ali s različitim problemima odnosa djece i roditelja, koji su pak malo prisutni i često problematični, te su sporedni likovi u filmovima. Redateljski su filmovi vrsno vođeni i usklađeni u narativne cjeline, montaža daje dobar ritam te prikladno trajanje filmova od oko devedeset minuta. Istina, filmovi imaju stereotipe i klišejei u scenarijima i u žanrovima, ali su katkad osvježeni raznim domišljatostima i prilagođeni mladima.
Fight Girl je obiteljska i sportska drama prepuna stereotipa kao u filmovima za odrasle o boksačima, premda je ovdje riječ o kickboxingu, i vrlo je predvidljiva. Dinamična je i brzog ritma, s vrlo dobrim razvojem karakterizacije likova, što je i najveća vrijednost filma, uz dobru glumu upravo mladih glumaca.U središtu je dvanaestogodišnja djevojčica Bo koju utjelovljuje Aiko Beemsterboer. S bratom Danijem našla se usred preseljenja zbog razvoda roditelja. Ljutita je zbog nastale situacije, osjeća veliku odgovornosti za sve njih i želju da im pomogne, čime je vrlo rastrgana.Film je dobar pokazatelj kako raspad obitelji najviše pogađa djecu, izazivajući nesretne situacije. Bo se pokušava riješiti bijesa i naučiti kontrolirati osjećaje nakon što upozna novu susjedu, djevojčicu Joy (Noa Farinum) koja trenira kickboxing. Pridružuje joj se na treninzima i pokaže se vrlo talentiranom. Tada počinje najslabiji dio filma, posve predvidljiv, u stilu holivudskih blockbustera o boksačima, pa stoga manje uvjerljiv. Jedina razlika jest što je ovdje riječ o djevojčicama, vrlo dobro treniranim glumicama i dobro koreografiranim borbama, pa je mladim gledateljima zanimljivo.
Ništa novo nisu ni filmovi ceste u kojima djeca i mladi odlaze ili bježe od kuće automobilom te im se u toj pustolovini zbivaju svakojake nepredviđene dogodovštine.Time uče o životu, snalaženju i sazrijevaju. Taj žanr je čest i u filmovima za odrasle, pa je i takva forma vrlo predvidljiva. Isto tako ima i puno filmova u kojima djeca i mladi žele svirati, pjevati, imati svoj sastav i nastupati. Konačno, glazba jest čest motiv, pa i tema mnogih filmova.No redatelj Christian Lo i posebice scenarist i montažer Arild Tryggestad uspjeli su to sve osvježiti i učiniti film Los Bando simpatičnom, komičnom pustolovinom. Originalan scenarij s puno obrata i dovitljivih rješenja usklađeno prati dinamična montaža. To je uvelike pridonijelo da radnja bude napeta, uzbudljiva, ali i zabavna, te da i redateljski prosede bude jasan i pregledan, bez imalo praznoga hoda. Mnogo je dosjetki i humora utkano u dijaloge, ali i u djelovanje likova koji se postupno uvode i veoma dobro profiliraju, te svatko otkriva svoju nezgodnu situaciju. Naziv filma skraćeno je ime dječjeg rock-sastava Los Bando Immortale, u kojem su dva najbolja prijatelja, udaraljkaš Aksel te gitarist i vrlo loš pjevač Grim.
Film ima vrlo mnogo motiva: pravo prijateljstvo, kako reći istinu a da se ne povrijedi drugoga, usamljenost, želju za prihvaćanjem, prva zaljubljivanja, želju da se ostvare snovi o glazbi, odnose s roditeljima koji nisu dobri na različite načine, pomoć odozgo u kritičnom trenutku, spremnost na promjene i prihvaćanje, pa se svaki gledatelj može s nečim od toga poistovjetiti. A sve je veoma uspješno dramaturški obuhvaćeno u skladnu cjelinu.Aksel i Grim primljeni su na nacionalno natjecanje rock-sastava koje se održava na posve drugom kraju države, pa moraju ići na dalek put. Na tom putovanju do ostvarenja sna, pridružila im se usamljena devetogodišnja violončelistica Thilda, ali bez znanja roditelja. Vozi ih mladić Martin, uspješan u automobilskim utrkama, no bez vozačke dozvole. Kamera je dobra, a fotografije totala krajolika vrlo lijepe. Film je vrlo duhovit, životan i poučan, pa nije čudno što se djeci svidio.
Komična drama Stari momci (Old Boys) redateljski je dugometražni prvijenac Tobyja MacDonalda, koji je već bio u našim kinima. U njezinu je temelju više puta obrađivan motiv Cyrana de Bergeraca, prema istoimenoj drami u stihovima francuskoga pisca Edmonda Rostanda iz 1897. godine. Stoga je u Starim momcima velika predvidljivost u scenariju, u koji su se uplele i komedija zabune i romanca, a vidljiv je i utjecaj američkih neovisnih filmova. No radnjom je smješten u Veliku Britaniju, u prestižan muški internat za bogatu djecu, u nedefiniranom vremenu, ali prema ponekim pokazateljima u filmu vjerojatno u osamdesete godine dvadesetoga stoljeća.Šarmantnost daje ponajprije lik dobrog, simpatičnog, inteligentnog, umjetnički nadarenog dječaka iz radničke klase Ambersona, kojeg dobro utjelovljuje Alex Lawther. On je Cyrano, nesiguran, krhka izgleda i meta tlačenja ostalih dječaka, pa radi zaštite pristaje pisati ljubavna pisma i snimati simpatične filmiće u ime atletskoga kolege Winchestera, djevojčici Agnes u koju je tajno zaljubljen.
Iako je sve prilično karikirano i klišeizirano u filmu, dobro je da se ukazuje na ljepotu i važnost umjetnosti, posebice književnosti i njezinih klasika (među ostalim i često prilagođeno citiranje Shakespearea), što može biti poticaj na čitanje suvremenom naraštaju djece i mladih. Usto, u filmu se uči kako ne valja prosuđivati ni prihvaćati ljude samo prema izvanjskom izgledu, jer se ono najbolje skriva u unutrašnjosti i nije odmah vidljivo (što odmah podsjeća na pouke svevremena romana Maloga Princa francuskog pisca Antoinea de Saint-Exupéryja). Dovoljno je to razloga da se film ipak nađe među finalistima EFA YAA-e.© Marijana Jakovljević, FILMOVI.hr, 31 svibnja 2019.
Piše:

Jakovljević