Zabavno i relativno dinamično
Kapetanica Marvel (Captain Marvel), red. Anna Boden, Ryan Fleck
-
U Marvelovom stripovskom univerzumu kapetanicu Marvel utjelovljivali su različiti likovi. pa tako i Carol Danvers, koja u tu funkciju uskače 2012. godine. Kako je Marvel Studios u suradnji s različitim holivudskim koncernima iskoristio filmski potencijal dobroga dijela stripovskih junaka – što u filmovima u kojima su fingirali kao glavni junaci, a ponešto i u ansambl ostvarenjima poput Osvetnika (Avengers), red je došao i na kapetanicu Marvel. Primjetno je da u dosadašnjim djelima iz Marvelova filmskoga univerzuma nedostaje naslov koji bi nosila superjunakinja. Elektru (2005) Roba Bowmana s Jennifer Garner u naslovnoj ulozi bolje je zanemariti. Već se duže vremena među stripovskim i filmskim obožavateljima raspravljalo koja od brojnih heroina treba dobiti čast nositi prvi samostalni film. Često se spominjala Black Widow, koju je u Osvetnicima utjelovila Scarlett Johansson, no odluka je u konačnici pala na kapetanicu, koja čini most prema i najavu posljednjih Osvetnika. Oni za nekoliko mjeseci trebaju imati premijeru, a protagonistica će u njima zasigurno imati istaknutu funkciju.S obzirom na politiku rodne diverzivnosti, koja je trenutačno aktualna u Hollywoodu, Kapetanica Marvel odlično se uklopila u kulturni kontekst i svakako donijela osvježenje u previše maskulino nastrojen stripovsko-filmski svijet. Scenaristički je kao lik solidno osmišljena jer su Anna Boden, Ryan Fleck i Geneva Robertson-Dworet odlučili ne prikazati je kao seksualizirani i fetišizirani objekt koji polugol trči po svemiru te ga spašava od destruktivnih sila, kako je to često znalo biti u mainstream filmu. Naspram toga, naglasak stavljaju na njezine humane osobine, snagu i ustrajnost, intelekt te mogućnost empatije. Kao kod svakoga superjunaka, njezina je misija dvostruka. Jedna je usmjerena prema van i spašavanje svijeta, a druga je usmjerena prema unutra i rješavanju osobnih nedoumica. Marvel (Brie Larson) se zajedno sa znanstvenicom Wendy Lawson (Annette Bening), a potom i pilotkinjom Marijom Rambeau (Lashama Lynch), nastoji suprotstaviti destruktivnim silama koje predvodi Yon-Rogg (Jude Law) te afimira ideju ženske solidarnosti. Iznim glavnoga lika, sporedni protagonisti i negativci odveć su papirnati te je trebalo dodatno poraditi na njihovoj karakterizaciji.
Na početku odmah valja reći da je ostvarenje zabavno i relativno dinamično. Radnja kreće poprilično sporo, no kada redateljski dvojac Anna Boden i Ryan Fleck uhvate ritam, priča postaje dinamičnija, s dobro izvedenim obratima. Ostvarenje je svakako na visokoj produkcijskoj razini kakva je postavljena u prijašnjim izdanjima Marvelova univerzuma. Unatoč tome, ne možete se oteti dojmu da je proizvodnja stripovskih ekranizacija odveć metastazirala za vlastito dobro te snimanje filmova kao na pokretnoj traci ne utječe dobro na originalnost i inventivnost svakoga narednoga djela.Kapetanica Marvel ima strukturu istovjetnu ostalim filmovima iz serijala - u rasponu od Thora do Osvetnika. Na početku se javlja prolog u kojem se postavlja problemska situacija te motivacija za razvoj radnje. Često je posrijedi neka vrsta misije koja kreće po zlu, a postoje indicije da je povezana i s privatnim životom junaka. Nakon toga protagonist biva poslan na određeno mjesto – često planet Zemlju – gdje treba dovršiti misiju te spriječiti negativce u naumu. U konačnici slijedi konfrontacija protagonista i antagonista u kojoj dobro redovito pobjeđuje zlo da bi se moralni poredak očuvao te išlo na ruku gledateljevim očekivanjima. Radnja je postavljena strogo linearno-kronološki da bi se pratio rast napetosti te da bi se eventualne nepoznanice postepeno razotkrivale. Sporadično se javljaju analepse, koje upućuju na još uvijek nedefiniranu i nerazjašnjenu prošlost junakinje/junaka. Ovakva arhetipska struktura koja se preslikava iz filma u film pomalo pridonosi predvidljivosti.
Druga uočljiva karakteristika je angažiranje nezavisnih redatelja, što je u posljednje vrijeme postalo jako popularno među filmskim koncernima. Čini se da vjeruju da će autorske ličnosti koje su stasale izvan okoštaloga studijskoga sustava te su navikle na slobodnije filmske forme unijeti dozu svježine i inovativnosti u narativnu i fabularnu formulaičnost. Međutim, često je uočljiv suprotan proces: nezavisni filmaši pokoravaju se nametnutoj studijskoj logici. Redateljski tandem Anna Boden i Ryan Fleck (hvaljeni naslovi Half Nelson, 2006; Sugar, 2008; It`s Kind of a Funny Story, 2011) angažirani su zbog navedenih razloga te ujedno potpisuju scenarij. Potonji nema osobito inventivnu strukturu, a režija je sasvim funkcionalna. Prolog filma je loše postavljen te je odveć konfuzan, no situacija se popravlja kada Marvel stiže na planet C-53, odnosno Zemlju, za koju jedna od sporednih protagonistica kaže da je „septička jama“.Element nostalgije još je jedna bitna osobina uočljiva u filmu, a često se javlja u Marvelovom svijetu, napose u Čuvarima galaksije, koji su vrvjeli referencama na popularnu kulturu osamdesetih godina dvadesetoga stoljeća. Kapetanica Marvel se na Zemlju vraća 1995. godine pa su prisutne brojne reference na to desetljeće. Prvo mjesto na kojem se protagonistica zatiče je Blockbuster video jer su se filmovi još uvijek rentali. Pritom uništava plakat Istinitih laži (True Lies, 1994) Jamesa Camerona, odnosno sprži lik Arnolda Schwarzeneggera, a na polici se nalazi među ostalima i DVD-izdanje Prvoga Viteza (First Knight, 1995) Jerryja Zuckera sa Seanom Conneryjem i Richardom Gereom. Ispred radnje na ulici sve je oblijepljeno plakatima albuma Mellon Collie and the Infinite Sadness Smashing Pumpkins kao najvažnijega glazbenog izdanja te godine, a soundtrack vrvi brojnim hitovima razdoblja: Only Happy When It Rains Garbage, Come as You Are Nirvane, I`m Just a Girl No Doubt, Celebrity Skin Hole. Time Kapetanica Marvel uvelike igra na kartu nostalgije.
© Dejan Durić, FILMOVI.hr, 18. ožujka 2019.