Specifičnosti dječjeg odrastanja

Izbor najboljega filma za djecu prema glasovanju mlade publike (Young Audience



  • Europska filmska akademija (EFA) organizirala je sedmi put izbor najboljega filma za djecu prema izboru mlade publike (Young Audience Award – YAA), odnosno dječjih žirija sastavljenih od osnovnoškolaca od 12 do 14 godina. Istoga dana, gotovo u isto vrijeme, tri filma finalista gledali su dječji žiriji iz 37 zemalja, razgovarali o njima i glasali za najbolji film te se snimljenim videozapisom pridružili predvečernjem završnom zbrajanju glasova koje se održalo ove godine u njemačkom gradu Erfurtu, uz izravan prijenos na internetu.

    Već četvrtu godinu u Hrvatskoj se gledanje filmova i glasovanje održava u zagrebačkom kinu Europa, gdje se okuplja naš dječji žiri. Ove je godine bilo petnaestak djevojčica i dječaka, i to ne samo iz Zagreba nego i onih iz Hrvatske koji su te nedjelje mogli sudjelovati.

    Tri finalista odabrali su odrasli, članovi međunarodnoga vijeća, svi filmski i pedagoški stručnjaci. To su igrani filmovi - talijansko-švicarski Bijeg (La fuga: Girl in flight) redateljice Sandre Vannucchi, koji se najviše svidio hrvatskom dječjem žiriju, i francuski Wallay redatelja Bernija Goldblata, koji je na kraju proglašen najboljim europskim filmom, te finski dokumentarni film Hobbyhorse revolution redateljice Selme Vilhunen, što je ujedno prvi dokumentarac među svim dosadašnjim finalistima.

    Svaki je film donio određene specifičnosti dječjeg odrastanja i okoline u kojoj žive ili iz koje potječu, te su vrlo poučni. Sva su tri filma drame, te su primjereni i odraslima, posebice roditeljima. Također je svaki film pomno snimljen odabirom kutova snimanja, panoramskim pregledom lijepih krajolika i krupnim planovima izraza lica likova i ostalih važnih pojedinosti, prati ih glazba za prikladno upotpunjavanje ozračja, a sva su se djeca-glumci itekako potrudila da budu što vjerodostojnija u tumačenju svojih likova.



    Sva su tri filma dostupna s hrvatskim podnaslovima na internetskoj platformi EFA-e https://cinesquare.net/#/efa uz nekoliko natjecateljskih filmova iz prijašnjih godina.

    U filmu Wallay riječ je o 13-godišnjem dječaku Adyju koji živi s ocem u Francuskoj, u Parizu, te je posve naviknut na europski moderan život. Otac je podrijetlom iz afričke zemlje Burkina Faso, kamo šalje sina tijekom ljeta kod strica Amadoua, vrlo strogoga čovjeka koji želi tradicijske običaje nametnuti nećaku. No Ady se u tomu ne snalazi, nedostaju mu blagodati zapadne kulture na koje je naviknuo. Postupno se prilagođuje zahvaljujući baki i djevojčici Yéli s kojom se zbližava, a mladić Jean mu je kao stariji brat.

    Vrlo je zanimljiv prikaz međuljudskih odnosa u kojima žene imaju važan utjecaj i pomoć u otvaranju srca i duše, što je i tipično za njih, jer Wallay je riječ na njihovu lokalnom jeziku koja znači Motherland, odnosno zemlja u kojoj dominira osjećaj majčinstva. Lijepe su fotografije koje vjerno dočaravaju tu daleku zemlju. Iskrenost i obmana u vrlo važnom trenutku postat će prijeloman događaj u Adyjevom životu, a njegovo spašavanje strica dokaz kako se na različite načine može ući u odgovoran svijet odraslih, biti hrabar, zreo i upoznati svoje korijene.

    Film La fuga: Girl in flight, ili u hrvatskom prijevodu Bijeg, prikazuje kako se djeca (ne)nose s obiteljskim problemima, posebice mentalnom bolešću jednog od roditelja. Posrijedi je jaka depresija, nažalost danas tako česta. Film je o odrastanju i sazrijevanju, te ujedno film ceste, jer putovanje donosi ključne promjene glavnoga lika. To je jedanaestogodišnja Silvia koja s mlađim bratom i roditeljima živi u malom toskanskom mjestu blizu Firence. Majka je bolesna, a otac preopterećen pa često strogo reagira. Silvija se osjeća nevoljenom, zanemarenom, pa kada roditelji odustanu od obećanoga puta u Rim, ona sama kreće na put. Film zanimljivo u flashbackovima naizmjence daje prošlost iz koje se saznaju uzroci, i Silvijino putovanje. To je prvi film redateljice i scenaristice Sandre Vannuchi, u koji je unijela i autobiografske dijelove.



    Silvia želi razgledati Rim i posebice turističku atrakciju Usta istine, kako bi dobila odgovore. U vlaku susreće malo stariju djevojčicu Eminu, Romkinju koja joj pomaže u nevoljama i vodi je u romski kamp u kojem su ti dijelovi filma snimljeni. Ondje se susreću dva različita svijeta. Život Roma prikazan je pozitivno, kao i njihova odgovornost i samopouzdanje, osim što oni prošenje na ulicama smatraju poslom a zanemaruju učenje. No Emina želi nastaviti pohađati školu, a Silvija je na to potiče. Njih dvije postaju prijateljice, te Silvia u tom okruženju, s odmakom, počinje shvaćati i prihvaćati svoju svagdašnjicu. Njezin bijeg izazvao je potragu za njom, ali i trgnuo majku iz bolesti.

    Hobbyhorse revolution je dokumentarac o neobičnom hobiju koji se proširio Finskom i broji oko 10 tisuća tinejdžera. Film ima dvije verzije - dulju koju su dječji žiriji gledali, od 88 minuta, i kraću od 57 minuta kao TV-film. Redateljica Selma Vilhunen snimila je prije kratki igrani film Moram li se o svemu skrbiti?, koji je bio nominiran za Oscara 2013. godine.

    Riječ je o jahanju na štapu s konjskom glavom, čime se uglavnom bave djevojčice. Povezuju se društvenim mrežama. Same izrađuju konjske lutke, a kao problem se pokazuje to što se za njih vezuju emotivno kao da su pravi konji. Organiziraju treninge i natjecanja, osmišljavaju koreografije, imaju trke s preponama, gotovo kao sport. Nešto slično bilo je prisutno u antici i srednjem vijeku.

    Film tijekom tri godine prati tri djevojke srednjoškolke vrlo različitih karaktera, koje se time bave. Imaju bujnu maštu i jaku povezanost s lutkama-konjima, ali su zbog toga imale i problema, posebice zbog  društvenog neprihvaćanja. U filmu se potiče pravo na vlastiti odabir hobija, uz prikazivanje otežanih okolnosti. Djevojke su u Helsinkiju organizirale i flash-mob ples s takvim konjima, s ciljem da pozovu publiku na poštivanje svog hobija.

     

Piše:

Marijana
Jakovljević

kritike i eseji