Životno i poučno za svaki uzrast

3. KinoKino – Međunarodni filmski festival za djecu (14.-18.2.2018.): Natjecateljski program: Oči u oči, red. Joachim Dollhopf i Evi Goldbrunner, Brailleovo srce, red. Michel Boujenah, Oskarova Amerika, red. Torfinn Iversen, Cloudboy, red. Meikeminne Clinckspoor, Dječak na mostu, red. Petros Charalambous, Svemirski kamp, red. Petter Lennstrand, Blizanke, red. Lancelot von Naso, Koza nesrećonoša, red. Samir Oliveros



  • U Zagrebu je održan 3. KinoKino – međunarodni filmski festival za djecu od 14. do 18. veljače u kinu Europi. U natjecateljskom dijelu prikazano je osam igranih dugometražnih filmova, a o pobjedniku su odlučivali tročlani stručni žiri, peteročlani dječji žiri i gledatelji. Stigli iz različitih krajeva svijeta, filmovi su donijeli i duh i karakteristike i ljepote zemlje iz koje potječu ili koju prikazuju, što je obogatilo znanje i doživljaje gledatelja. Prevedeni su i podnaslovljeni na hrvatski jezik te su imali oznake za koji su uzrast - od sedam plus do dvanaest plus, dakle za osnovnoškolce. Najviše je djece stiglo organizirano sa školom. Nakon svakog filma vodio se razgovor s malim gledateljima, a oni su katkad iznenadili svojim reakcijama na teme. Razgovor je nastojao biti edukativan i uputiti ih i u uočavanje filmskoga jezika. Pod geslom Misli što gledaš! KinoKino festival potiče promišljanje o temama, pa time i na prikladan odabir filmova za gledanje. Osmislili su i kratke upute za učitelje Ključevi filma, kao pomoć u pristupu igranim filmovima.

    Filmovi su dobro odabrani, vrlo životni i poučni, te nisu samo obiteljska zabava, premda u njima ima i ponešto humora. Dapače, vrlo su važni i za odrasle, posebice roditelje, jer tematiziraju čak veoma osjetljive situacije. Primjerice, takva je odlična slojevita ciparska obiteljska kriminalistička drama Dječak na mostu, o neočekivanoj tajni, koja bi mogla biti i triler za odrasle. Naime, djeca su dio obitelji i sudionici su, aktivni ili pasivni, vrlo složenih međuljudskih odnosa koje katkad teško razumiju i prihvaćaju, katkad iznenade svojom zrelošću i poduzetnošću u rješavanju problema, a katkad na dječji način žele postići ciljeve, ostvariti snove i shvatiti svijet. No sigurno je da im uvijek treba ljubavi i da je samo iskrena ljubav jedino pravo rješenje.



    Natjecateljski filmovi već su bili na nekim festivalima, uglavnom su već i nagrađivani i većina su prvi dugometražni filmovi svojih redatelja. Doista su primjeri kako dobro i kvalitetno stvarati za djecu, premda ih ima nekoliko koji ostaju samo na solidnoj razini. Zabavu za djecu u nestvarnom znanstveno-fantastičnom svijetu, s vrlo simpatičnim lutkama i kritikom prezaposlenih roditelja koji ostavljaju kćer na krivom mjestu daje švedski film Svemirski kamp. Još jednu ekranizaciju popularnoga romana Blizanke Ericha Kästnera donosi istoimeni njemački film koji ga smješta u lijepo prirodno austrijsko okruženje raskošnoga glazbenoga kampa. Morski kolumbijski krajolici te egzotični načini i uvjeti života uz zvukove reggae glazbe i promišljanje rastafarijanaca nalaze se u neobičnoj crnohumornoj pustolovnoj drami Koza nesrećonoša.

    Švedsko-belgijski Cloudboy donosi pak ponajprije priču o odrastanju u razdvojenoj obitelji, te o prilagođavanju na život s Laponcima, narodom Saamija na sjeveru Švedske. Dvanaestogodišnji dječak Niilas živi s ocem u Belgiji, s kojim se dobro slaže ali majke se ne sjeća jer je otišla dok je bio mali. Vratila se u Laponiju gdje ima novu saamijsku obitelj: muža, pametnu kćer Sunnu i simpatičnoga sina Pontusa. Niilas prvi put ide kod njih provesti ljetne praznike, i to nevoljko. Film je jedan od onih švedskih koji u posljednje vrijeme promiču kulturu Saamija i njihovih običaja. Tako je i ovaj snimljen u prekrasnim krajolicima s puno sobova i važnim lasom, te s porukom o važnosti zajedništva i poštivanja prirode. Uskoro kod nas dolazi u kina naslovljen Dječak u oblacima.

    Glede nagrada, izbor stručnoga žirija i publike je isti, pa je njemački film Oči u oči dvostruki pobjednik. Taj odličan film o prihvaćanju različitosti, vršnjačkom nasilju i rijetkim pravim prijateljima ima zanimljivu tezu: Svi su u vodi (moru, rijeci, jezeru) jednaki! Dječji žiri najboljim je proglasio vrlo dirljiv francuski film Bailleovo srce. Tom je filmu Specijalno priznanje dodijelio stručni žiri zbog iznimno dobre glume dvoje djece, glavnih glumaca Alix Vaillot i Jean-Stan Du Pac, te ostvarenog iskrenog i uvjerljivog suodnosa likova Marie i Victora. Dječji žiri je pak Specijalno priznanje dao norveškom filmu Oskarova Amerika, koji im se svidio zbog dobro ispričane filmske priče koja dočarava životne probleme na djeci razumljiv i pristupačan način. To je topla priča o desetogodišnjem dječaku koji s luckastim Levijem i njegovim kratkovidnim konjem želi otići u Ameriku.



    Oči u oči
    prvi je dugometražni film redateljsko-scenarističkoga para Joachima Dollhopfa i Evi Goldbrunner, koji je već osvojio petnaestak nagrada na međunarodnim festivalima, a u Zagrebu je na sve iznimno snažno djelovao. To je film doista i za djecu i za odrasle s vrlo ozbiljnom temom. Vješto je kadriran, ima dobru fotografiju, skladan ritam, više obrata i preglednu dramaturgiju, što sve pridonosi kompaktnoj cjelini filma. Riječ je o 11-godišnjem dječaku Michiju koji nakon majčine smrti živi u domu i ide u potragu za ocem...  

    Brailleovo srce izazvalo je najviše emocija, pa čak i suza i kod gledatelja i kod članova dječjeg žirija. No potakao ih je i da slijede svoje snove bez obzira na prepreke. Primjer je za to hrabra i uporna djevojčica Marie koja svira violončelo i obožava glazbu, te unatoč bolesti očiju želi se upisati u prestižnu glazbenu školu. Odano prijateljstvo i prva zaljubljenost u Victora bit će presudni. Film je ispunjen prekrasnom glazbom, i odabranom i originalnom. I taj film uskoro dolazi u kina, pa će svi moći vidjeti kakve im probleme stvaraju roditelji...

    © Marijana Jakovljević, FILMOVI.hr, 26. ožujka 2018. 

                                                                                                                  

     

Piše:

Marijana
Jakovljević

kritike i eseji