Meditacija o ljubavi

Filmovi Philippea Garrela, Kino Tuškanac, 2. – 6. travnja 2013.: Više ne čujem gitaru (J'entends plus la guitare)

  • Više ne čujem gitaru (J entends plus la guitare), red. Philippe Garrel

    Philipe Garrel francuski je redatelj koji je doživio kreativni vrhunac i kritičarsko priznanje tijekom osamdesetih i devedesetih godina prošlog stoljeća. Film o kojem ću pisati, Više ne čujem gitaru (J'entends plus la guitare) ubraja se u njegove najbolje radove, a nagrađen je i Srebrnim lavom na filmskom festivalu u Veneciji 1991. godine.  Više ne čujem gitaru senzibilna je, poetična i emotivna fuga što isijava minuciozno isprepletenim odnosima između muškarca i žene komponirana u ključu filozofske melankolije. Iako je centralna tema i vezivno narativno tkivo ljubav, Više ne čujem gitaru nije (ili nije samo) film o ljubavnoj romansi ili prekidu ljubavi nego prije meditacija i analitičko istraživanje ljubavi, žudnje, potrebe za bliskošću i utjecaja neumitnog prolaska vremena na odnos muškarca i žene. Film je gotovo opsesivno ispunjen dvoplanom, uglavnom snimljen u interijeru, u prostoru stvorenom između dvije sučeljene figure sa svake strane kadra, prostoru koji označava zagušenost emocijama, sjećanjima i onim što znači jednostavno – živjeti i voljeti. To je film interijera koji služi kao metafora unutarnjeg stanja likova i glumačke međuigre u kojem čak i ekstremno rijetki eksterijeri postoje samo kao okvir za dvije, glavne figure u kadru.
    Više ne čujem gitaru (J entends plus la guitare), red. Philippe Garrel
    Dijalozi su često apstraktni ili banalno svakodnevni, ponekad pršte ludističkim jezičnim akrobacijama, ali i potragom za dubljim značenjem onog što govorimo kad govorimo o ljubavi. Garrelova dramaturška struktura izbjegava prozni kontinuitet evokativnim elipsama i ritmičkom nestalnošću dok se narativna metoda ne sastoji od prikaza dramatičnih, prijelomnih situacija. Njega više zanimaju intervali, naizgled banalni razgovori, slučajni pogledi i dodiri – sve ono što se zbiva dok ljubav traje pod pritiskom svagdana. Tuče, svađe, vođenja ljubavi i konfrontacije zbivaju se između onog što vidimo na ekranu, između razgovora i nježnih, suptilnih dodira koji tvore jezgru odnosa između dva ljudska bića. Uz pomoć tih razgovora i načina na koji se likovi odnose jedan prema drugom prepoznajemo rezultate svađa, ovisničkih problema, trudnoća i vjenčanja. Ono što Garrel pokazuje gledatelju često su nerazumljivi ili neobjašnjeni trenuci koji se odvijaju tijekom mjeseci i godina u životu likova – trenuci koji čine pravo tkivo života i ljubavi. To ne znači kako je ovo film bez priče. Priča nam je ispričana na suptilan, svakodnevnom životu blizak način.
    Više ne čujem gitaru (J entends plus la guitare), red. Philippe Garrel
    Središnji odnos filma odvija se između Francuza Gerarda (Benoît Régent) i Njemice Marianne (Johanna Ter Steege). Njihova nestabilna veza, koketiranje s drogama i boemski način života rasprostiru se pred gledateljem pokazujući svakodnevni život, njihovu međusobnu nježnost, ljubav i suosjećanje s jedne i heroinsku ovisnost, sebičnost i polaganu dezintegraciju i udaljavanje s druge strane. Nakon što Gerard potpuno potone u heroinsku ovisnost i napokon prekine s Marianne, spašava ga Aline (Brigitte Sly), s kojom se ženi, dobiva dijete i vraća normalnoj, građanskoj egzistenciji. No to novopronađeno samopoštovanje neće razriješiti Gerardov odnos s Marianne, koju još uvijek, duboko u sebi, voli. Nijema, misteriozna priroda ljubavi nastavlja ga razarati iznutra. Garrel nam pokušava pokazati kako psihologija ljubavi ne ovisi o standardnim građanskim normama poštenja, pristojnosti, dobrote i odgovornosti. Gerard ostaje samoživ slabić, a sada daleka Marianne i dalje je sebična i nepouzdana. Ovaj uvid redatelj provlači kroz cijeli film. Značenje ljubavi, misterij žene i života Garrel ne pronalazi u grandioznim izjavama i citatima već ondje gdje emocionalne oluje i bjesne. U ljudskim bićima.

    Za kraj spomenuo bih kako je Više ne čujem gitaru nastao kao Garrelova reakcija na prekid veze s njemačkom pjevačicom Nico. Sličnosti sa stvarnim životnim iskustvom sveprisutne su no Garrrel je svojim filmom nadrastao osobno traumatično iskustvo i pretočio ga u poetičan, intiman, ozbiljan i poštovanja vrijedan film.

    © Nikola Strašek, FILMOVI.hr, 9. travnja 2013.

Piše:

Nikola
Strašek

kritike i eseji