Na snijegu nema topline

Sestra (L΄enfant d΄en haut), red. Ursula Meier

  • Sestra (L΄enfant d΄en haut), red. Ursula Meier

    Kako je to kada djeca rađaju djecu? Kakvi su potomci djece-roditelja? Imaju li oni sve potrebno kako bi se suočili sa svijetom u kojem žive? Drugi dugometražni igrani film švicarske redateljice Ursule Meier nosi ime L΄enfant d΄en haut (2012). Engleski distributerski naslov filma je Sister, a otuda nam dolazi i naziv pod kojime se to djelo prikazuje u hrvatskim kinima – Sestra. Međutim, upravo izvorni naslov ovogodišnjeg švicarskog kandidata za Oscara otkriva nam dublje značenje samoga ambijenta filmske pripovijesti. Naime, radi se o dječaku s visina.

    Kacey Motte Klein je Simon, dvanaestogodišnji dječak kojeg zatječemo u uvodu filma kako prebire po stvarima i skijaškoj opremi što ih je upravo ukrao od bogatih stranaca koji dolaze na skijanje u mondeno zimovalište negdje u švicarskim Alpama. Prerano sazreo, on je zapravo hranitelj male obitelji u kojoj je još i (distributerski!) naslovni lik filma, sestra mu Louise (Léa Seydoux). I dok je Simon marljiv u svojim dnevnim putešestvijima od stana u gradiću smještenog u industrijsku dolinu, do visinskih skijališta, Louise mijenja poslove i aktivnosti, no atraktivna je djevojka zapravo ponajčešće sitna prostitutka koja traži muškarca koji bi joj pružio sigurnost.
    Sestra (L΄enfant d΄en haut), red. Ursula Meier
    Zanemaren od sestre, Simon svoju energiju usmjerava na ljude s kojima se susreće na skijalištu, također tražeći neki oslonac u svome životu. Vizura švicarske redateljice oštro je podijeljena na svjetlije i tamnije teksture filmske slike. Dok je Simon na svojim akcijama u snježnim brdima, fotografija se približava visokome ključu i dobrom raspoloženju protagonista. U nizini, prevladava sivilo. To je sivilo umnogome predodređeno sasvim hladnim odnosom sestre prema mlađemu bratu... I dok se ona opija i mijenja partnere, Simon joj se pokušava emotivno približiti. Naravno, ponajprije ljubav ulazi kroz želudac... Simon je, napomenuh, i doslovni hranitelj sestre. No, život utemeljen na krađi i laži ubrzo će otkriti i svoju tamnu stranu. Simon i Loiuse, zapravo, skrivaju tajnu čije će razotkrivanje baciti novo svjetlo na filmsku pripovijest...

    Nakon što je u prvome filmu, Dom (Home, 2008) – s Isabelle Huppert i Olivierom Gourmetom – iskazala interes za ljude s margine i disfunkcionalnu obitelj, Dječak iz visine ponovno tematizira porodični odnos koji je sve prije negoli konvencionalan. Simon je lik umnogome sličan onome što smo ga mogli vidjeti u posljednjem filmu braće Dardenne. Naime, uspjelo ostvarenje Dječak na biciklu (Le gamin au vélo, 2011), iznimno je dojmljivo ocrtalo naslovni, također dvanaestogodišnji lik. Nedostatak ljubavi predodređuje kako Cyrila iz spomenutog filam, ali i Simona. Iako naizgled prerano odrastao, naslovni lik filma Ursule Meier, bolno djetinje žudi za roditeljskom ljubavi i razumijevanjem. To je posebice vidljivo u sekvenci protagonistova približavanja bogatoj ženi s kojom se susreće na skijalištu. (Aristokratsku Engleskinju glumi X-files heroina Gilian Anderson.)
    Sestra (L΄enfant d΄en haut), red. Ursula Meier
    Ta žudnja Simona će u jednom trenutku dovesti i do toga što će krađom zarađeni novac ponuditi sestri kao naknadu za dopuštenje da spava uz nju. Taj latentni incestuozni odnos, na kraju će se pokazati fatalnim. Posljednji kadar filma i simbolički nam otkriva njihovo posvemašnje otuđenje i razdvojenost. Poetsko-idejni filmski svijet Ursule Meier naglašava sumorne aspekte izgubljena djetinjstva. S druge strane, predmet je njezina interesa i djetinja trudnoća, odnosno posljedice iste. Louise je izgledom još starija tinejdžerka, a glumica koju je tumači je u sredini svojih dvadesetih. dvanaestogodišnjeg Simona tumači četrnaestogodišnjak. Naizgled, oni jesu brat i sestra. No, ljubomora koju Simon iskazuje prema najnovijem Louiseinu dečku razotkrit će drukčiji odnos dvoje protagonista. Da, da, slutite (i što pretjerano ne oduzima nekom suspenseu filma), ovdje se radi o još dubljem rodbinskom odnosu. I ne tek bratsko-sestrinskom...

    Simon je, kako će reći Louise, njezin „križ“ već dvanaest godina. Ona ga okrivljuje za „izgubljenu mladost“. Da, Louise nije Simonova sestra, nego njegova majka! Ipak, cijeli će postav filma govoriti o izokrenutom roditeljskom odnosu. Nakon neuspjelih pokušaja prizivanja Lousine pozornosti, Simon će kao hranitelj obitelji pokušati ukrasti i roditeljsku ljubav kod spomenute bogate Engleskinje. No, i ta će krađa završiti fatalno. Razotkriven, Simon će se vratiti visini Alpa. Njegova lutanja po napuštenim skijalištima i fizički će iskazati tjeskobu i samoću.
    Sestra (L΄enfant d΄en haut), red. Ursula Meier
    Koliko je Ursula Meier uvjerljiva u svom filmskome postavu? U svakome slučaju, po umjetničkimi kreativnim dosezima poprilično zaostaje za spomenutim filmom braće Dardenne. U frankofonoj, pak, kino ponudi – koja tradiciji obiluje filmovima o dječjoj delinkvenciji, još od paradigmatski važnog Truffautova prvijenca 400 udaraca (Quatre-cent coups, 1959) – prošle smo godine vidjeli nekoliko vrijednih filmova. Prije svega tu mislim na Snjegove Kilimandžara (Les neiges du Kilimandjaro, 2011) Roberta Guédiguina, ali i na neobičnu belgijsko-francusku koprodukciju, komediju Vila (La fée) redateljskog trojca Abel, Gordon, Romy.

    Film Ursule Meier dobio je posebnu nagradu na prošlogodišnjem berlinskom festivalu. Sestra je, rekoh, i švicarski kandidat za ovogodišnju Akademijinu nagradu. U filmu se srećemo s nekoliko izuzetno uspjelih detalja: posebice je to uspjela kadar-sekvenca u kojoj se iza dvoje protagonista ocrtava prijeteća planina... Doimlje se i završno poantiranje s dvije kabine žičare koje se mimoilaze. Ipak, film kojeg sâm prekrstih na hrvatski kao Dječaka iz visine nije dosegao doista najviše visine. Ursula Meier bavi se nekim važnim temama. Dramaturški i kompozicijski, ipak, film nije dovoljno sugestivno razvio svoju priču. Socijalna slika razvijene Europe ima i svoje naličje, o kojem govori i ovaj film. Međutim, nedovoljna psiho-socijalna razuđenost karaktera ne daje nam umjetnički zbiljskiju sliku i uvjerljivu argumentaciju.
    Sestra (L΄enfant d΄en haut), red. Ursula Meier
    Kako je to kad djeca rađaju djeca? Zasigurno, ne baš obećavajuće i optimistično. Dobivamo djetinji svijet s djetinjim bolestima, prepun laži, krađa, prevara, s kroničnim nedostatkom ljubavi i razumijevanja. Ali, kakav je ako ne (baš) takav, i svijet koji nas okružuje?

    © Marijan Krivak, FILMOVI.hr, 16. siječnja 2013.

Piše:

Marijan
Krivak

kritike i eseji