Ljubav, sjećanje i atomska bomba

Ciklus filmova Alaina Resnaisa, Kino Tuškanac, Zagreb, 4. – 21. prosinca 2012.: Hiroshima, ljubavi moja (Hiroshima, mon amour)

  • Hiroshima, ljubavi moja (Hiroshima, mon amour), red. Alain Resnais

    Robert Oppenheimer, tvorac atomske bombe bačene na Hiroshimu nakon prvog uspješnog testiranja u Los Alamosu citirao je stihove iz indijskog epa Bhagavad Gite dijela Mahabharate: „Now i have become death, the destroyer of worlds.“ (Sada sam postao smrt, uništavač svjetova.) Stravičan zločin koji su Amerikanci počinili bacivši bombu na Hiroshimu i kasnije na Nagasaki, neki povjesničari danas smatraju sasvim nepotrebnim. Nakon što je Rusija ušla u rat sa Japanom 1945, i nakon višestrukog bombardiranja japanskih gradova konvencionalnim oružjem kao što su napalm i fosforne bombe, Japanci su već bili poraženi i spremni na predaju. Ispada da je jedini razlog za bacanje atomskih bombi na Hiroshimu i Nagasaki bila demonstracija američke vojne superiornosti pred početak Hladnoga rata.
    Hiroshima, ljubavi moja (Hiroshima, mon amour), red. Alain Resnais
    Sve to scenaristica Marguerite Duras, poznata književnica, i redatelj Alain Resnais nisu mogli znati u vrijeme kada su odlučili stvoriti film Hiroshima, ljubavi moja. Snimljen 1959 godine, u francusko-japanskoj koprodukciji, to je film kojim su se njegovi tvorci odlučili suočiti sa masovnim uništenjem, patnjom i posljedicama bacanja bombe na Hiroshimu. Radnja filma odvija se petnaestak godina nakon tragedije. U Hiroshimi, gdje pratimo ljubavnu aferu neimenovanih protagonista – Ona (Emmanuelle Riva) je francuska glumica, a On (Eiji Okada) japanski arhitekt. Hrabra i ingeniozna scenaristička odluka da masovnom uništenju koje Hiroshima simbolizira u kolektivnoj svijesti čovječanstva, suprotstavi ljubavni par (i to par koji čine muškarac i žena različitih rasa), neku vrst Adama i Eve što svojom međusobnom ljubavlju prkose tamnim oblacima atomske apokalipse što se nadvija nad svijetom. Prvi kadar filma otkriva mnogo. Vidimo muško i žensko tijelo u zagrljaju pa zatim kapljice kiše koje padaju po njima transformirajući ih fantastičnim snimateljskim radom Resnaisovog stalnog snimatelja Sache Viernya u tijela koja izgledaju kao da su zahvaćena radijacijom. Kapljice kiše na goloj koži postaju stravična obilježja tjelesne patnje. Prvi kadar anticipira centralnu temu filma.
    Hiroshima, ljubavi moja (Hiroshima, mon amour), red. Alain ResnaisHiroshima, ljubavi moja (Hiroshima, mon amour), red. Alain Resnais
    U Hiroshima, ljubavi moja kao i u filmovima Noć i magla (Nuit et brouillard, 1955) i Prošle godine u Marienbadu (L'Année dernière à Marienbad, 1961) Resnais delikatno i suptilno isprepliće prošlost i sadašnjost, osobnu bol i društvenu tjeskobu. Ljubavna priča u centru filma postaje sredstvo kojim Resnais i Duras prenose publici bol koju uzrokuju traumatična sjećanja i unutrašnji sukob između sjećanja i zaborava. Film počinje dokumentarističkom sekvencom u kojoj Ona nabraja stvari koje je vidjela u Hiroshimi – dokumentarne snimke, fotografije i muzej sagrađen da podsjeća na stravičnu tragediju – uz pomoć kojih je na neki način razumjela što se dogodilo. Dok Ona u offu nabraja što je sve vidjela, On je svako malo prekida rečenicom: „Nisi vidjela ništa.“ On je tog kobnog 6. kolovoza 1945 bio na ratištu kao japanski vojnik dok je njegova obitelj bila u Hiroshimi i poginula. Kroz njezino nabrajanje onoga što je vidjela i njegovu rečenicu kako nije vidjela ništa, Resnais kao da poručuje publici kako nitko na svijetu nije vidio ništa osim onih koji su bili u Hiroshimi tog fatalnog dana. Jedini način na koji čovječanstvo saznaje što se dogodilo je preko dokumentarnih snimki, fotografija srušenog grada i radijacijom deformiranih tijela. Cijeli film propitkuje mogućnost dokumentiranja autentičnog sjećanja. Sam Resnais je o filmu rekao: „Ono što bi trebalo snimiti je nemogućnost snimanja.“
    Hiroshima, ljubavi moja (Hiroshima, mon amour), red. Alain Resnais
    Resnais i Duras scenaristički su u film ubacili i snimanje dokumentarca o atomskoj bombi u kojem Ona glumi. Gledajući snimanje dokumentarca odjednom vidimo kameru koja ga snima uperenu u gledatelja – na taj nas način Resnais podsjeća kako je sve ono što vidimo u filmu on odabrao da vidimo. Središnji odnos Nje i Njega dodatno je zakompliciran njezinom traumom i sjećanjima. Ona je dočekala kraj Drugoga svjetskog rata zaljubljena u njemačkog vojnika te je nakon toga izgnana iz društva, ošišana na ćelavo i odbačena. Sve to vidimo kroz njezino sjećanje i razumijemo kroz njezinu priču dok oni zajedno sjede čekajući neminovan rastanak u kafiću koji se zove Casablanca. I Ona i On u sebi nose teške traume i strašnu bol i katarzu ne mogu pronaći sami. Katarzu i pomirenje sa traumama prošlosti pronalaze kroz kratku ljubavnu aferu. Povijest, kao trauma, nikada nije samo pojedinačna, nego je upravo ta ista povijest način na koji smo implicirani u traumu onog drugog. Hiroshima, ljubavi moja, kao i lažni dokumentarac unutar filma, nije mišljen kao francuski film nego kao film cijelog čovječanstva. Trauma atomske bombe, prenijeta kroz kontekst traume izgubljene ljubavi, rezonira preko nacionalnih granica i postaje trauma cijelog čovječanstva.

    U kontekstu povijesti kinematografije Hiroshima, ljubavi moja je remek-djelo, a u kontekstu ljudske svijesti neprekidni krik cijele naše vrste.

    © Nikola Strašek, FILMOVI.hr, 30. prosinca 2012.

Piše:

Nikola
Strašek

kritike i eseji