Jednom, ne tako davno

10. Human Rights Film Festival, festivala filma o ljudskim pravima, Zagreb, 8. – 14. prosinca 2012.; Rijeja, 12. – 16. prosinca 2012.: Nakon maja (Après mai), red. Olivier Assayas

  • 10. Human Rights Film Festival, festivala filma o ljudskim pravima, Zagreb, 8. – 14. prosinca 2012.; Rijeja, 12. – 16. prosinca 2012.: Nakon maja (Après mai), red. Olivier Assayas

    Iako neosporno u filmskim krugovima uživa veliki ugled, francuski je filmaš Olivier Assayas hrvatskoj publici ostao relativno nepoznat jer su njegovi radovi redovito zaobilazili hrvatska kina, nisu zastupljeni u DVD ponudi, a rijetko su u festivalskoj ponudi (Carlos u Puli 2011.). Ove se jeseni situacija donekle promijenila. U Kinu Tuškanac priređena je retrospektiva njegovih filmova koja je uključivala pet radova, a najnoviji mu je film Nakon maja (Apres Mai, 2012) prikazan u selekciji Festivala filmova o ljudskim pravima, što je bila dobra prilika da se filmofili upoznaju s ostvarenjima tog trenutno jednog od zanimljivijih francuskih redatelja.
    10. Human Rights Film Festival, festivala filma o ljudskim pravima, Zagreb, 8. – 14. prosinca 2012.; Rijeja, 12. – 16. prosinca 2012.: Nakon maja (Après mai), red. Olivier Assayas
    Assayasovo posljednje ostvarenje Nakon maja pomalo je netipično za njegov opus u kojem kritika posebice izdvaja naslove Irma Vep (1996), Demonlover (2002) i Clean (2004), u kojima se ogleda njegova fascinacija azijskim, napose honkonškim filmom (znakovito je da u prvome i posljednjem spomenutom naslovu glavnu ulogu tumači honkonška glumica Maggie Cheung, inače redateljeva bivša supruga), ali i noarovskim preokupacijama povezanima s high-tech konceptima kao u Demonloveru. Naravno, ne treba zaboraviti ni njegov hvaljeni film / televizijsku seriju Carlos (2010) o venecuelanskom teoristu i revolucionaru Ilichu Ramírezu Sánchezu, u kojem prati rađanje i uspon terorističkih tendencija na svjetskoj političkoj sceni sedamdesetih godina dvadesetoga stoljeća. Assaysas je dugo radio kao filmski kritičar za Cahiers du Cinéma, gdje je, među ostalima, vrlo afrimativno pisao o honkonškom filmu, mnogo prije nego što je to tijekom devedesetih godina prošloga stoljeća postalo vrlo popularno. Utjecaj azijskoga filma neosporno će ostati prisutan kao relativna konstantna njegova opusa, kao i veliko filmofilsko znanje i ljubav prema filmskoj umjetnosti općenito, pa su njegovi radovi redovito prožeti brojnim i bogatim intertekstualnim aluzijama na filmsku kulturu.
    10. Human Rights Film Festival, festivala filma o ljudskim pravima, Zagreb, 8. – 14. prosinca 2012.; Rijeja, 12. – 16. prosinca 2012.: Nakon maja (Après mai), red. Olivier Assayas
    Nakon maja više se naslanja na Ljetni sati (L'heure d'été, 2008) nego na prijašnje naslove poput spomneutih Irme Vep, Demonlovera i Carlosa. U Ljetnim satima redatelj se prije svega bavi obiteljskom problematikom i pamćenjem. Njegovi protagonisti (dva brata i sestra) suočavaju se obiteljskim naslijeđem, vlastitim uspomenama i vrijednostima te se nastoje ostvariti naspram spomenutoga dok pokušavaju rasprodati nasljedstvo preostalo nakon smrti svoje majke. Međutim, predmete i mjesta, napose obiteljsku kuću, Assayas sagledava kao svojevrsna mjesta pamćenja koja predstavljaju uporišta osobnomim identitetima koji se ostvaruju u kontekstu obiteljske povijesti. Nostalgično evociranje, odnosno razmatranje osobnih sudbina kroz kompleks sjećanja i uspomena izrazito je primjerno i u Nakon maja.

    Riječ je o vrlo osobno intorniranu djelu, koje se jednim dijelom može smatrati pseudoautobiografskim ostvarenjem s obzirom da Assayas unosi brojne autobiografske elemente i reminiscencije na vlastitu mladost te umjetničko i filmsko stasavanje. Primjerice, njegov odnos s ocem koji je bio televizijski redatelj i scenarist prisutan je u filmu, premda je tek skiciran. Naznačen je sukob generacija i dijametralno suprotstavljenih vrijednosti, no on nikada podrobno nije razrađen. Ne spominjem ovo uzalud jer je navedeni element prisutan i na razini filmske cjeline. Assayas razmatra postšezdesetosmaško razdoblje, na što se referira i naslov djela jer su se tijekom svibnja 1968. odvijali glavni prosvjedi u Parizu pa film, prikazujući generaciju srednjoškolaca, razmatra kako su spomenuti društveni događaji utjecali na njihov odnos prema društvu i njegovim vrijednostima.
    10. Human Rights Film Festival, festivala filma o ljudskim pravima, Zagreb, 8. – 14. prosinca 2012.; Rijeja, 12. – 16. prosinca 2012.: Nakon maja (Après mai), red. Olivier Assayas
    Radnja filma odvija se početkom sedamdesetih godina prošloga stoljeća kada se duh kontrakulturnih pokreta još uvijek osjećao. Međutim, film nam malo toga može reći o društvenoj pozadini svojih protagonista i općenito društveno-političkom segmentu koji je ostao zanemaren i nedorečen čime su i sami protagonisti donekle ostali lišeni realne pozadine za svoje strepnje, žudnje i nedoumice. Priča filma stoga nije osobito originalna. Uredotočena je na Gillesa i grupicu njegovih srednjoškolskih prijatelja. Glavni je lik razapet između vlastite društvene angažiranosti i umjetničkoga poziva, no nije dovoljno strastven da bi postao politički agitator. Njegovi prijepori između društvenoga i umjetničkoga prošarani su ljubavnim epizodima i odnosima s prijateljima tijekom čega autor pokušava postaviti na noge priču o odrastanju i napuštanju isprazna političkog verbalizma nauštrb samoostvarenja kroz umjetnost. Zato film ponovno nije lišen brojnih referenci na filmsku umjetnost – Gilles pomaže ocu oko scenarija njegovih televizijskih filmova, a potom se i sam zapošljava kao asistent u londonskim Pinewood studijima. Assayas se također poziva i na vlastito filmsko stvaralaštvo – glavni mu se protagonisti (Gilles i Christine) zovu isto kao i u njegovu ranijem ostvarenju Hladna voda (L'eau froide, 1994), čija je radnja također smještena u sedamdesete.

    Mnogo zanimljive od koncipiranja likova i razrade odnosa i prijepora između umjetnosti i politike je evociranje atmosfere vremena i prostora. Assayas je poznat po često uspjeloj atmosferičnosti svojih ostvarenja – umjetnički artefakti, slike, fotografije, filmovi, knjige i ploče čimbenici su koji čine društveno pamćenje putem kojega redateljevo (pseudo)autobiografsko pamćenje dobiva svoj kontekst. Detaljizam i octavanje duha epohe stoga su mnogo impresivniji od koncipiranja likova, koje donekle spašava i vrlo dobra te živahna glumačka postava.

    © Dejan Durić, FILMOVI.hr, 22. prosinca 2012.

Piše:

Dejan
Durić

kritike i eseji