Potresna poratna priča

59. Festival igranog filma u Puli, 14. – 28. srpnja 2012.; Nacionalni program: Halimin put, red. Arsen Anton Ostojić; Zabranjeno smijanje, red. Davor Žmegač; Košnice, red. Igor Šeregi, Boaz Debby, Michael Carson Lennox, Simon Dolensky, Tomaš Kratochvil

  • Halimin put, red. Arsen Anton Ostojić

    Scenarij Halimina puta (95 min., 2012.) njegov je autor, bosanskohercegovački pisac Feđa Isović napisao za svog najboljeg prijatelja Benjamina Filipovića, no kako je taj redatelj iznenada umro, Isović je scenarij spremio i tijekom godina odbio nekoliko prijedloga za njegovu realizaciju, sve dok u razgovorima s hrvatskim redateljem Arsenom Antonom Ostojićem nije osjetio da o ekranizaciji razmišljaju na identičan način. Vidjevši zgotovljeno djelo, Isović je rekao kako film izgleda baš onako kako ga je on zamislio.

    Potresna poratna priča melodramskog patosa, nadahnuta istinitim događajem, s većinom radnje smještenom u 2000., a čiji se dijelovi i djelići odigravaju 1977., zatim u sretnim osamdesetima i ratnim devedesetima, govori o tragičnim i mučnim posljedicama rata na području bivše SFRJ, odnosno rata u Bosni i Hercegovini te kroz prikaz potrage jedne majke za nestalim/ubijenim (posvojenim) sinom uvjerljivo dočarava uništavalačku moć rata, mržnje i netrpeljivosti, osobito nacionalizma.

    Uz preciznu redateljsku izvedbu, Halimin put – koji se u ovogodišnjoj pulskoj konkurencioji doimao produkcijski najzaokruženijim filmom – osobito profitira nastupima Alme Price i Olge Pakalović (Zlatna Arena za sporednu žensku ulogu), dviju vrsnih glumica čija lica, kako se kaže, kamera uistinu voli i koja u svakom trenutku sugeriraju ili govore mnogo više od onoga što se toga časa konkretno vidi na ekranu.

    Halimin put osvojio je također nagradu publike Zlatna vrata Pule (ocjena 4.86), Posebno priznanje ocjenjivačkog suda Federacije filmskih kritičara Europe i Mediterana (FEDEORA) te Diplomu za najbolji film u glavnoj selekciji nacionalnog programa koju dodjeljuje Ocjenjivački sud mladih filmofila.

    Zabranjeno smijanje, red. Davor Žmegač

    Zabranjeno smijanje, red. Davor Žmegač

    Snimljena za televiziju, komedija Zabranjeno smijanje (93 min., 2012.) inicijalno nije zamišljena kao djelo koji će se prikazivati na velikim ekranima, a u konkurenciju Pulskog festivala uvrštena je, kako je rekao redatelj Davor Žmegač, s idejom da se na taj način promovira činjenica da je HRT nakon višegodišnje stanke ponovno snimio televizijski film. 

    Duhovito i domišljato spletena zavrzlama Mire Gavrana o sredovječnom preljubniku (Ljubomir Kerekeš) kojeg ostavi ljubavnica (Nataša Dangubić) nakon čega njegova supruga (Ljiljana Bogojević) poduzme sve što može ne bi li suprug obnovio izvanbračnu vezu i tako omogućio ostalim članovima vlastite obitelji da se vrate mirnom životu u već uhodanoj kolotečini donekle je nedorađena u pojedinostima, a ostvarena je u nepretencioznom duhu i opuštenom tempu koji će po svoj prilici zadovoljiti gledatelje pred malim ekranima.

    Košnice, red. Igor Šeregi, Boaz Debby, Michael Carson Lennox, Simon Dolensky, Tomaš Kratochvil

    Košnice, red. Igor Šeregi, Boaz Debby, Michael Carson Lennox, Simon Dolensky, Tomaš Kratochvil

    Nastale u suradnji s filmskim školama iz Njemačke, Izraela, Velike Britanije i Češke, Košnice (70 min, 2012.), omnibus pet međusobno izmiješanih priča, malo su produkcijsko čudo nastalo kao diplomski rad Ivana Kelave, studenta produkcije na zagrebačkoj Akademiji dramske umjetnosti, ostvarenje koje nipošto ne ostavlja dojam nekoliko studentskih filmova spojenih u cjelovečernju dužinu.

    Nije, doduše, riječ ni o velikom, ni o osobito značajnom filmu, no Košnice su šarmantno, lako gledljivo djelo koje, kako to kod omnibusa uglavnom biva, bilo da ih potpisuju više ili manje poznati ili cijenjeni redatelji, nudi ponešto uspjelijih i ponešto manje uspjelih epizoda, ovom zgodom povezanih motivom jutarnjeg odlaska na posao koji prekida neočekivani događaj. Među slabije pripadaju tanušna praška priča Tomaša Kratochvila o svećeniku utrnule ruke i ishitreno duhovita kelnska romansa između dvoje neznanaca za vrijeme prometne gužve na autocesti u režiji Simona Dolenskog, dok snažniji dojam ostavljaju tragikomično karikirana zagrebačka priča o saniranju države otpuštanjem radnika Igora Šeregija, poetično iščašena jeruzalemska zgoda Boaza Debbyja o udvaranju učenika profesorici te, osobito, upečatljiva londonska crtica Michaela Carsona Lennoxa koja kroz susret useljenika i Londončana slojevito progovara o brojnim društvenim i psihološkim zakučastostima. 

    © Janko Heidl, FILMOVI.hr, 11. kolovoza 2012.

Piše:

Janko
Heidl

kritike i eseji