Zamamno za slušanje

CD soundtrack: Camelot, red. Michael Hirst, Chris Chibnall, sklad. Jeff Danna, Mychael Danna

  • Camelot, red. Michael Hirst, Chris Chibnall

    Televizijska serija Camelot Chrisa Chibnalla i Michaela Hirsta snimljena je sredinom 2011. godine. Radi se, naravno, o još jednoj verziji priče o kralju Arthuru, ispripovijedane tako da se oslanja na političke okolnosti s kojima se isprepleću njezine romantične podpriče. Unatoč raskošnoj produkciji, serija je, nažalost, stala kod prvih deset epizoda zahvaljujući ponajviše nesuglasicama među glavnim glumcima. No izdan je i soundtrack (starz originals, DK-tv i take 5), koji govori mnogo o tome koliko je u seriju uloženo. Autori su glazbe braća Mychael i Jeff Danna, kanadski skladatelji poznati upravo po sklonosti da kombiniraju folklorne elemente s orkestralnom glazbom (čime se koriste kao dobitnom kombinacijom i u svojim drugim filmskim i ne-filmskim djelima, među kojima se posebno ističu dva soundtracka za zamišljene filmove A Celtic Romance i A Celtic Tale). Elementi keltskog folklora prisutni su i na soundtracku za televizijsku seriju Camelot, no oni nisu sami sebi svrhom, nego su najprije opravdani mjestom zbivanja, a zatim i bogatstvom keltske narodne glazbe, koju braća nevjerojatno vješto uklapaju u orkestralno tkivo tipično za visokobudžetne američke filmove. No glazba je daleko od klišeja koje donose holivudski blockbusteri i popularne serije.
    Camelot, red. Michael Hirst, Chris Chibnall
    Za razliku od većine soundtrackova za televizijske serije, koji najčešće na početku nastoje ponuditi što raskošniju ili/i što privlačniju filmsku špicu, a zatim iz produkcijskih razloga (prvenstveno zbog potrebe za brzim skladanjem za epizode koje se nižu jednom tjedno ili češće) glazbeni jezik maksimalno pojednostavnjuju, raskoš (dječački glasovi, zbor i orkestar, bogata harmonizacija, široke melodije) koju glazba za Camelot donosi na svom početku nije samo teaser za publiku, nego je način na koji je partitura od početka do kraja skladana. Mychael i Jeff Danna u prvih nekoliko brojeva (Gawain and Arthur Duel, Justice Compared, Coronation Of King Arthur, Drowning of Esxcalibur, pa i u uvodnom, Camelot Main Titles) više ustrajavaju na ritmičkoj okosnici koju uklapaju u bogato vokalno-orkestralno tkivo. No to opet nije ritam samo zbog ritma i na njemu oblikovanje glazbenih brojeva ne staje, nego se razvija i u orkestracijskom i u melodijskom i u harmonijskom smislu. Brojni zaokreti u glazbenoj teksturi i načinu glazbenog izražavanja nisu, međutim, izvedeni naglo, nego postupno i logično.
    Camelot, red. Michael Hirst, Chris Chibnall
    Kako se priča razvija (a s njom i partitura), tako brojevi na CD-u postaju mračniji (premda njihov pesimizam nije konačan, nego uvijek nosi neki element svjetla). U taj mrak ulaze elementi emocionalnosti, koji sve više i više zauzimaju zvukovni prostor (The Nun Arrives). Braća Danna povremeno će se vratiti ritmičkom oblikovanju unutar pojedinih glazbenih brojeva (Did They Spare Her?), ali taj je ritam očito u drugoj polovici CD-a više u funkciji dramatskog izričaja nego u funkciji opisivanja plesno-borbenih scena. Jedan je od razloga zvukovnog bogatstva cijele partiture raskošna orkestracija, koja ne uključuje samo zbor i orkestar nego i dječački zbor te dječački solo (Tobias Fanta) i ženski solo (Michele DeBoer). Posebnoj boji doprinose stari instrumenti u orkestru, kao što su viola da gamba (koja ima svoj solo u broju Morgan's Council), harfa (koja je jedna od najstarijih instrumenata uopće), harpolek (vrsta citre), cuatro (vrsta gitare) i drugi.
    Camelot, red. Michael Hirst, Chris Chibnall
    O glazbi za televizijsku seriju Camelot piše se s puno pohvala (a i ja im se pridružujem), premda se ponegdje može pročitati da se radi o glazbi atmosfere. Međutim, partitura je daleko od atmosferične – puna je života (a taj život nosi čak i izvan serije, na CD-u), prati radnju i emocije, a televizijsku seriju maksimalno obogaćuje omogućujući transfer gledatelja u drukčiji, fantastični svijet stare legende koju svi znaju, svi vole i svi interpretiraju. Interpretiraju je i glazbenici, pri čemu je glazbeno rješenje Mychaela i Jeffa Danne zamamno za slušanje.

    © Irena Paulus, FILMOVI.hr, 2. travnja 2012.

Piše:

Irena
Paulus

kritike i eseji