Kamilica umjesto psihoanalize

Opasna metoda (A Dangerous Method), red. David Cronenberg

  • Opasna metoda (A Dangerous Method), red. David Cronenberg

    Priča kaže kako se Cronenberg šezdesetih godina prošloga stoljeća, kada se spremao započeti redateljsku karijeru, u nemogućnosti da dobije ozbiljan projekt, javio na audiciju za redatelja pornića – i nije prošao. Međutim, nešto od porno estetike ostalo je karakteristično za sve njegove kasnije filmove, koji su mahom hladno secirali duboke predjele ljudskih strasti i perverzija. Čak i u filmovima snimljenima nakon kultnog Sudara (Crash, 1996), njegova možda najboljeg filma i zadnjega uistinu izvrsnoga, a koji se naoko nisu bavili seksualnim fantazijama i fetišima njegovih subjekata, poput Povijesti nasilja (A History of Violence, 2005) i Ruska obećanja (Eastern Promises, 2007), ostalo je mnogo od toga sterilnoga porno pristupa, ali i potisnutoga, koje je ključalo u nesvjesnom protagonista. Zapravo, u Cronenberga nema puno razlike između otuđene grupice fanatika koje seksualno uzbuđuju prometne nesreće i osakaćena tijela (Sudar) ili mačo očeva i supruga koji su fetišistički vezani uz svoje faličke pucaljke, kojima barataju zavidnom vještinom (Povijest nasilja). U potonjem redateljeva kamera krajnje napaljeno, u krupnim planovima, kadrira raznovrsno oružje, koje djeluje kao narcistički produžetak sebstva njegovih protagonista.
    Opasna metoda (A Dangerous Method), red. David Cronenberg
    Cronenbergovi filmovi i psihoanaliza imaju štošta zajedničkoga, jer je redatelj u osamdesetima i prvoj polovici devedesetih godina prošloga stoljeća bio zaokupljen upravo seciranjem nesvjesnih dimenzija ličnosti kao i ljudskom seksualnošću, što je često bilo popraćeno originalnim i hrabrim vizualnim rješenjima, koja su upravo i pokušala dočarati rad nesvjesnoga. Stoga ne čudi što se odlučio za ekranizaciju drame The Talking Cure Christophera Hamptona (ujedno i scenarista), koja je pak bila dramatizacija romana A Most Dangerous Method Johna Kerra (treba priznati, naslov romana zvuči krajnje senzacionalistički i palpovski). U toj je priči naglasak stavljen na ambivalentan i turbulentan, prvo odnos, a potom i raskid između Freuda i Junga, njegova vjerojatno najmaštovitijega i najhrabrijega učenika. Iz tog je odnosa, svakako jednoga od ključnih za razvoj psihoanalitičkih ideja i misli, nastao i ponajveći raskol u psihoanalitičkom kružoku, a Freud se nikako nije mogao pomiriti s Jungovom izdajom, kojemu će se u disidenstvu pridružiti i Otto Rank, kojega će Freud potom nazivati heretikom. Cronenbergovo i Hamptonovo djelce, međutim, pokazuje kako je psihoanaliza još uvijek zanimljiva roba za prodaju publici jer golica i izaziva, ali film također pokazuje još jednu mnogo važniju činjenicu – psihoanaliza će teško uspjeti dobiti ozbiljan i višeslojan tretman u filmskom mediju, tim više što se i ovdje uočava simplificiranje, banaliziranje i, nadasve, svojevrsno zaogrtanje iste u popularno konzumerističko ruho. Pomaknuta inačica romantičnog ljubavnog odnosa, koja je u srži filma, nije mogla niti Cronenberga ostaviti imunim.
    Opasna metoda (A Dangerous Method), red. David Cronenberg
    Opasna metoda sa svojih je devedesetak minuta trajanja prekratka kako bi scenaristički valjano zaokružila jedan kompleksan odnos te ga ispremrežila s društveno-kulturnom freskom početka dvadesetoga stoljeća. Tako film često, umjesto da razradi psihološke činioce, pokušava potencirati društvene pa u jednom trenutku sugerira kako Freud nije vjerovao Jungu jer je bio arijevac a ne Židov kao ostatak pripadnika bečkoga psihoanalitičkoga kruga. U drugom trenutku potencira se Freudova zavist na financijsko blagostanje Jungove obitelji, koje kulminira na legendarnom putu brodom u Sjedinjene Države, kada je Freud putovao u drugom razredu, a Jung u prvom. Navedeni detalji mogu biti zanimljivi, ali njima redatelj i scenarist nastoje odvratiti pažnju od poprilično plošne psihologizacije likova te ih ponuditi kao svojevrsni nadomjestak, premda im, iako s povijesnoga gledišta mogu biti ispravni, nedostaje psihološke uvjerljivosti.

    Cronenbergov redateljski rukopis iznenađujuće je konvencionalan. Nema njegove dobro znane porno sterilnosti i hladnoće, premda nije mogao odoljeti da Sabina ne zatraži od Junga da je kazni te da prikaže nekoliko umivenih sado-mazo okršaja koji se ponavljaju, ali ne pridonose ocrtavanju razvoja odnosa između subjekata, kao niti statusa sadizma i mazohizma u psihoanalizi, koji je nadasve zanimljiv i kompleksan. Cjelina je odveć, ne bi bilo pretjerano reći, teatralna i, iako ne bih rekao da je film dosadan, nedostaje joj živosti upravo iz netom navedenoga razloga. Mizanscena je toliko umivena i bukolički idilična da je jednostavno lišena živosti te više odgovara kakvoj melodrami.
    Opasna metoda (A Dangerous Method), red. David Cronenberg
    Redateljska konvencionalnost ipak ne predstavlja toliki problem koliko površan pristup materijalu i pojedini krivo odabrani glumci. Primerice, Sandor Ferenczi pojavljuje se svega u minuti filma, ali ga je Arndt Schwering-Sohnrey toliko karikirano odglumio da je to jednostavno negledljivo. Keira Knightley toliko je tragično pogrešno odabrana da svojim neprestanim krivljenjem vilice prije može u gledatelja pobuditi komičan učinak nego empatiju prema osobi koja ima ozbiljne neurološke simptome. Jedan od razloga zašto odnos između Sabine i Junga nikako ne uspijeva postati uvjerljiv i životan njezina je glumačka neuvjerljivost.

    Film je jednodimenzionalan i u opisu lika Sigmunda Freuda, koji je sveden na seksom i cigaretama (sugerira li Cronenberg Freudovu fiksiranost na oralnu fazu?) opsjednutu figuru s mnoštvom kompleksa i ljubomore, koji nikada ne priznaje da je u krivu. Što god netko mislio o Freudu, njegovu karakteru i nasljeđu, ipak je takav filmski tretman površan i pojednostavljen. Od glumačke postave jedino je Michael Fassbender (Jung) zaista izvrstan u svojoj ulozi.
    Opasna metoda (A Dangerous Method), red. David Cronenberg
    Opasna metoda odveć je vizualno konvencionalna, nedovoljno hrabra s obzirom na temu kojom se bavi i pretjerano usredotočena na prazne dijaloge koji ne otkrivaju puno o samim likovima pa Cronenbergov film čak ne može djelovati niti kao edukativni film za uvod u psihoanalizu. Je li posrijedi biopic, ljubavna priča ili povijesni film, autor se ne može odlučiti, ali svakako je u njemu najmanje onoga po čemu je psihoanaliza danas još uvijek fascinantna disciplina.

    © Dejan Durić, FILMOVI.hr, 4. ožujka 2012.

Piše:

Dejan
Durić

kritike i eseji