Pucanje ćorcima

7 seX 7, red. Irena Škorić

  • 7 seX 7, red. Irena Škorić

    Što je siguran mamac za kino gledatelja? Kako najjednostavnije privući publiku? Ako se ne radi o spektaklu, vizualnim efektima ili nasilju, onda se zasigurno radi o... 7 seX 7!  Dugometražni igrani prvijenac Irene Škorić zaigrao je na ovu provjerenu kartu. Sedam kratkih pričica o seksu, pa još dodatno začinjenih humorom. Humorom? Ne znam kakva je vaša definicija ove riječi, ali ona bi u svakome slučaju trebala unekoliko biti povezana s jednom drugom – duhovitost, ili barem onim smiješnim. Naoko, sasvim jednostavno, ali, istodobno, i najsloženije od svega mogućeg! 
    7 seX 7, red. Irena Škorić
    Kakav je zapravo film 7 seX 7? Ponajprije, radi se o omnibusu. Ova se naizgled jednostavna forma sastoji od nekoliko filmskih pripovijesti koje su povezane nekom zajedničkom temom, ali i inspiracijom, zajedničkim duhom. Tomu je tako kada u omnibusu sudjeluju redatelji sasvim različitih poetika i stilova. Omnibus jednog autora/ice rjeđi je slučaj. Isti mora biti opravdan doista osebujnim (pa i umjetničkim!) razlozima. Jedan je od njih i smislenost cjeline. U filmu Irene Škorić radi se, rekoh, o zajedničkoj temi. No ona je toliko općenita da se teško vidi u čemu bi se sastojala tražena smislenost cjeline. Seks, seks, seks, seks, seks, seks, seks... 7 puta umnožen, stvara zalihost. Što je zalihost?

    To vam je ono kada nečega ima toliko da, kad se jednom time zasladite, svaki sljedeći put izgleda – bljutavo. I najslasniji kolač, jednom, tjera na povraćanje... Pretjerah? Da, da... ipak ne treba biti toliko strog prema kinoprvijencu Irene Škorić. Mlada je redateljica zaigrala na provjerenu kartu, ali ne i sigurnu. Naime, iako svaka od sedam pričica potječe iz nadahnuća i imaginacije još uvijek mlade, svježe autorice, one nam djeluju nekako staro. Staro, ustajalo, sigurno(?)... stereotipno.
    7 seX 7, red. Irena Škorić
    Prva priča filma – koja, uzgred, još nešto obećava – govori o stereotipu. O našim, navodno, prvim analognim kinodrkicama uz Emmanuelle. Dok smo maštali o prvim seksualnim uzbuđenjima, uzbuđivala nas je egzotično uglancana Sylvia Kristel... A promicale su nam stvarne cure iz našeg susjedstva. Jednu od takvih bliskih, uspaljenih cura predstavlja i Petra Težak iz uvodne priče. Zašto je ova sekvenca jedina doista erotska? Snimljena u jednom kadru na krovu zagrebačke višekatnice u središtu grada, brišućom panoramskom kamerom, doista nudi malo suspensea: barem preko voajera iz susjedne zgrade! Crno-bijela fotografija uspijeva dočarati autentičnost događaja, iako je seks, naravno, simuliran.
    7 seX 7, red. Irena Škorić
    No sve ostalo, išarano pastelnim, kričavim bojama, jest – simulacrum. Nijedna od epizoda ne uspijeva postići niti trunku strasti, da ne spominjemo eventualnu erotičnost. Fotograf i njegov model, gay-zavođenje, napaljenost na Čehinje, „vibrator koji govori“, mali kućni preljub, gljivarsko skidanje krpelja... sve su to motivi idejno donekle upotrebljivi, realizacijom – promašeni! Zašto? Ponajviše zbog osnovne intencije da kinofilm 7 sex 7 bude seksi komedija.
    7 seX 7, red. Irena Škorić
    Sjećate li se još kina Lika i filmova iz sedamdesetih? I dok je Kosmaj u Jurišićevoj inicirao u Brucea Leeja i špageti-vesterne, početak Ilice nudio je danske seksi komedije. Za Hopa-cupa, Mazurka u krevetu, pohotnu Kućanicu – Učiteljicu seksa (improviziram naslove!) gurali smo se za karte da bismo dočekali prvi red... iskrivljenih vratova gutali smo skandinavske plavuše uz nesvjesne polucije... Ali, i smijali smo se... Ponekad smo naišli i na nešto duhovito. Nažalost, nisam uspio pronaći ništa slično u 7 seX 7. Marko (Ivan Glowatzky), koji se uz gramofonske ploče upucava Hani (Csilla Barath Bastaić) uz opaske o Čehinjama i EU... Smiješno, duhovito? Glupo! (Za koju godinu Hrvati će sarkastično osjetiti posljedice EU-duhovitosti.) Muškarac kao „vibrator koji govori“ (Robert Kur Baša) u lezbijskom klinču? Jadan On, pravi hrvatski mužjak u izopačenoj ženskoj homoseksualnosti... Opaska o kornetima je smiješna?

    Autorica nije uspjela biti provokativna, još manje erotična, a ponajmanje duhovita, no uspjela je biti politički korektna! Što se ovdje smatra biti politički korektnim? Zapravo, to je u HR-slučaju – slijediti predrasude. I dok se u ostalim zgodama protagonisti (ipak!) ogoljuju, kod gay-sekvence Marinka Leša i Jure Radnića, oni odjeveni tek sjede na kauču... da se ne sablazni hrvatski mužjak koji se urnebesno (?) smije njihovu poljupcu!
    7 seX 7, red. Irena Škorić
    Ipak, vrhunac podilaženjima najnižim, stereotipnim strastima hrvatskog mužjaka čini posljednja, eksterijerna sekvenca. Gljivar Franjo u šumi susreće i nadmudruje Srpkinju (Jelena Jokić) te još jednom pobjednički okončava seksi rat s bliskim nam susjedima „istjerujući đavla iz nje“, pardon, „krpelja iz pice“! Namjeravana kao vrhunac cijeloga omnibusa, ova kadar-sekvenca postavlja dvostruko upitnim cijeli pothvat Irene Škorić. Što se željelo reći zadnjom epizodom, tj. zaključno sveukupno filmom 7 seX 7? Da je seks zabavna, radosna, život-dajuća pojava svih nas? Da je seksanje smiješno? Da je ono duhoviti dio nas? (da nas čini duhovnijim?) Sumnjam...

    Čini se, ponavljam, da se jedino željelo privući HR-gledatelja na HR-film. I, što tamo? Zadovoljiti njegove predrasude, mitologije, fantazme o potenciji. Kristijan Ugrina u posljednjem kadru-sekvenci oličenje je svih tih zabluda. Je li u toj sekvenci prisutna i samoironija? Teško... Hrvat koji poševi Srpkinju na šumskoj idili sasvim je jednoznačna karikatura kakvom bi još mnogi Hrvati željeli u svojoj fantazmi vidjeti odnos s onima koje (kao) mrzimo, a bez njih ne možemo. (Poje... = Zaje...) Bio to Srbin ili Žena!

    7 seX 7, red. Irena ŠkorićŠto reći o eksperimentu, tj. o tome da su svih sedam epizoda omnibusa snimljene u jednome kadru? Naravno, to je zahtijevalo određeni napor i disciplinu svih aktera, kako glumaca tako i redateljsko-snimateljske ekipe. Svaka im čast... No taj se napor odražava u grču i nedostatku svake duhovitosti, a kamoli erotičnosti. Hrabar je to eksperiment, no bez kreativnih posljedica. Prateći autoricu od samih kreativnih početaka – dakle, još od sudjelovanja na jednominutnim revijama i smotrama HR-filma, preko prvih lokalnih i inozemnih uspjeha, do konačnog kinoprvijenca – držim da je Irena Škorić dijete sreće. Vrijedna, pametna, lijepa... Ponekad je doista bila i nadahnuta kao, recimo, u svom najboljem uratku, kratkom igranom filmu Rastanak (2008), kojim je trijumfirala na Danima hrvatskog filma. Ostalo su više nagrade negoli filmovi!

    A 7 seX 7? Bojim se da se neće moći reći da je ovo uspio debi u kinima. Mislim da je i publika ostala razočarana. Da o ozbiljnoj kritici i ne govorimo... 7 sex 7 dokazuje da se, igrajući na sigurno, često promašuje. Razočaran? Ma ne... Sve je to jako seksi, seksi, seksi, seksi, seksi seksi, seksi...

    © Marijan Krivak, FILMOVI.hr, 16. siječnja 2012.

Piše:

Marijan
Krivak

kritike i eseji