Demaskiranje totalitarizma

18. tjedan češkog filma, Zagreb, 4. – 9. listopada 2011.

  • Preživjeti svoj život (Přežít svůj život (teorie a praxe)), red. Jan Švankmajer

    Na spomen češke kinematografije većina prosječnog gledateljskog tijela prvo će pomisliti na komedije iz te zemlje, i to neće biti pogrešna procjena. Češki je film najveće međunarodne uspjehe doživio upravo u/ili koketirajući s komedijom, ili kao žanrom ili tek kao svojevrsnom autorskom crtom koja je i najturobnije životne trenutke protagonista u filmovima znala ocrtati uz dašak inteligentnog humora. I ove godine na Tjednu češkog filma, koji se već tradicionalno održava u Kinu Europa, moglo se vidjeti šest manje-više duhovitih naslova od kojih se posebno istaknuo film Preživjeti svoj život, teorija i praksa (Přežít svůj život (teorie a praxe)) češkog redatelja Jana Švankmajera, samoprozvanog nadrealista i ekscentričnog stvaraoca, čiji se filmovi nerijetko etiketiraju kao kontroverzni, provokativni, politički nekorektni, groteskni...
    Preživjeti svoj život (Přežít svůj život (teorie a praxe)), red. Jan Švankmajer
    Već na samom početku filma Preživjeti svoj život glavni lik, sredovječni muškarac Eugene koji pokušava živjeti između stvarnosti i snova, opravdava upotrebu paper cut animacije nedostatnim sredstvima i objašnjava nam da je riječ o svojevrsnoj psihoanalitičkoj komediji. Sve, naravno, počinje snom, onim koji mu redefinira javu i zbog kojega poželi što duže i češće sanjati – u tom snu on nailazi na mladu djevojku koja ga prati u stopu, a to je susret koji mu injektira novu životnu energiju i tjera ga da se ponaša poput zaljubljenog dječaka. U pokušaju da obuzda podsvijest, kao impuls koji mu je ispočetka pokrenuo snove, ali ih kasnije i obojio nijansom (samo)destrukcije, Eugene će potražiti pomoć psihoanalitičara, ali i alternativnih metoda.

    Redatelj Švankmajer donosi pred gledatelja uistinu beskompromisnu paletu nadrealističkih prizora – od goleme zmije koja gmiže između stambenih blokova, golih ženskih tijela s glavom kokoši, oronule starice koja se dere da je Bog, uredskog psa u odijelu i kravati pa sve do Sigmunda Freuda i Carla Junga koji navijaju sa svojih pozicija u fotografijama uramljenim na zidu. Švankmajerova psihoanalitička priča ispričana je uz mnoštvo suspensea, i dok nam podastire neke od osnova psihonalaize, autor ljušti sloj po sloj protagonistove (pod)svijesti da bi nam na kraju razotkrio neočekivane tajne i donio sasvim pristojan obrat kojeg se ne bi posramili ni detektivski trileri. Preživjeti svoj život više je od filmskog eksperimenta i animirane psihoanalitičke studije – riječ je o izrazito slojevitom ostvarenju, prepunom frojdovskih i jungovih referenci, a koji iznenađujuće sretno spaja poetiku sna i nadrealističke momente.
    Mamas & Papas, red. Alice Nellis
    Nadalje, Mamas & Papas Alice Nellis filmski je esej o roditeljstvu iz četiri različite perspektive, a iz koje nas autorica pokušava uvesti u mikrokozmos zasnivanja obitelji i svega što ide, i ne ide, uz to. Riječ je o sasvim solidnom uratku, čiji likovi daju presjek suvremenog češkog društva i problema roditeljstva iz različitih klasnih pozicija. Od onih (najčešćih) ekonomskih (jer u našem svetom individualizmu i roditelji i djeca prepušteni su sami sebi u pronalasku pravog puta), pa do psiholoških, ljubavnih i prosto organizacijskih (jer imati ili željeti dijete znači, s više ili manje uspjeha, promijeniti dosadašnju paradigmu organiziranja svakodnevnice). Pomalo naturalistički pristup, sporiji ritam, nenametljiva režija, slojeviti likovi, mnoštvo komičnih, pa i tragikomičnih situacija čine Mamas & Papas vrlo ugodnim i zabavnim za gledanje.
    Osobna iskaznica (Obcanský prukaz), red. Ondrej Trojan
    S druge strane, film Osobna iskaznica (Obcanský prukaz) Ondreja Trojana, koji je otvorio 18. tjedan češkog filma, priča je odrastanju četvorice tinejdžera u sedamdesetim godinama, „u doba kada je već i izlazak na cestu bez osobne iskaznice značio rizik“. Prepun komičnih situacija, nezaobilaznog rocka i želje za liberalnim slobodnjaštvom njegovih junaka, film je to za koji je bjelodano jasno da se njime autor želi obračunati s jednim totalitarističkim režimom i onim što smatra nazadnim unutar njega, a čini to na način da mu suprotstavlja zapadnjački bunt s kraja šezdesetih, no upravo onaj njegov tupi dio utjelovljen u glazbi i seksualnoj revoluciji, izostavljajući socijalni moment i fokusirajući se na ono što bismo danas okarakterizirali kao životne stilove (ono što je konzumeristička kultura prigrlila kao jedino naslijeđe '68.).
    Okovi (Pouta), red. Radim Špaček
    U totalitarističko okruženje Čehoslovačke no iz žanrovske pozicije psihološkog trilera o agentu tajne policije koji počinje naslućivati apsurdnost sustava kojem služi, a iskupljenje i mogući izlaz pronalazi u mladoj djevojci Klari, smješten je i film Okovi (Pouta) Radima Špačeka, U nekim neznatnim crtama opaža se (vjerojatno slučajna) sličnost s romanom Erica Fayea Pariž, a riječ je doista o autorski snažnom uratku, melankolične i napete atmosfere, sjajne fotografije i iznimne pripovjedne vještine. Svakako film koji bi se trebao naći i u redovitijoj distribuciji od one jednokratne na Tjednu češkog filma.

    © Vedran Jerbić, FILMOVI.hr, 12. listopada 2011.

Piše:

Vedran
Jerbić

kritike i eseji