
Za razliku od Europolisa, koji se bavi recentnim europskim filmovima, program Meridijani predstavlja odabrane naslove iz različitih svjetskih kinematografija. Ovogodišnji Meridijani ponudili su šest naslova, gotovo dvostruko manje nego Europolis, što je pomalo neočekivano s obzirom na znatno veću mogućnost odabira. Počnimo s kineskim filmom Žrtva, proslavljenog redatelja Chena Kaigea (Zbogom moja konkubino), koji se bavi temom osvete u drevnoj Kini na prilično predvidljiv i nepoticajan način. Teško se oteti dojmu da Chen Kaige ne osobito inventivno reciklira ono čime su se već bavili Ang Lee, Zhang Yimou, John Woo i drugi poznati azijski redatelji, a nedostatak nadahnuća bezuspješno pokušava prikriti raskošnim vizualnim stilom.

Korejski film Kućna pomoćnica redatelja Sang-sooa Ima čini se hrabrijim pokušajem, iako potencijalno provokativna priča o seksualnoj vezi između kućne pomoćnice i njezina oženjenog poslodavca obiluje narativnim nelogičnostima i neuvjerljivim potezima u karakterizaciji likova. Zanimljivija ostvarenja došla su iz sjevernoameričke kinematografije. Lisa Cholodenko u filmu Djeca su dobro bavi se homoseksualnim parom (Annette Bening i Julianne Moore) čija djeca, začeta umjetnom oplodnjom, dovode kući biološkog oca. Riječ je o privlačnoj mainstream komediji, solidne režije i dobre glume, koja inteligentno preispituje problematiku homoseksualnih veza i roditeljstva na razini prihvatljivoj široj publici.

Pokojni američki redatelj George Hickenlooper (1963-2010) bavio se podjednako igranim i dokumentarnim filmovima, iako je vjerojatno najpoznatiji po dugometražnom dokumentarcu Srce tame: Filmaševa apokalipsa, u kojemu se bavi Coppolinim snimanjem Apokalipse danas. Njegov posljednji film, Casino Jack, odvija se u miljeu američkih lobista, koji djeluju na tankom području između kriminala i zakona, pokušavajući doživotno osigurati ugodnu egzistenciju svim sredstvima. Film je naročito aktualan, s obzirom na sveprisutnu spregu nemoralne politike i krupnog kapitala u suvremenom neoliberalnom kapitalizmu, a Kevin Spacey u glavnoj ulozi nastavlja svoju upečatljivu galeriju amoralnih likova.

U programu Meridijani prikazana je i rafinirana američko-francuska koprodukcija Prošle noći, o iskušenjima mladih njujorških ljubavnika, koju je režirala američka redateljica iranskih korijena Massy Tadjedin. Nakon velikog uspjeha iranske kinematografije početkom prošlog desetljeća, opčinjenost Irancima djelomično je splasnula, iako povremeno stvaraju iznimno zanimljiva i kvalitetna filmska djela. Takva je i drama Nader i Simin se rastaju, redatelja Aghara Farhadija, koja iznimno precizno ocrtava fenomene iranskog društva kroz majstorski razrađenu priču o razvodu supružnika. Film je ove godine osvojio Zlatnog medvjeda u Berlinu, što će mu vjerojatno osigurati zasluženu propusnicu za hrvatska kina. U konačnici, čini se da je ponuda ovogodišnjih Meridijana ipak zaostajala za Europolisom. Kako po broju prikazanih filmova, tako i po njihovim umjetničkim dosezima.
© Elvis Lenić, FILMOVI.hr, 24. srpnja 2011.