Ugodno iznenađenje

58. festival igranog filma u Puli, 9. - 23. srpnja, 2011., Nacionalni program: Josef, red. Stanislav Tomić

  • Josef, red. Stanislav Tomić

    U trenutku pisanja ovoga teksta, nagrade 58. pulskog festivala još nisu obznanjene ni dodijeljene, no u neslužbenim razgovorima i razmjenama dojmova među filmskim kritičarima kao iznimna ostvarenja ponude najčešće se spominju Matanićev Ćaća, Radićeva Kotlovina i posljednjeg dana Festivala prikazana ratna drama Josef (90 min., Hrvatska, 2011) Stanislava Tomića koja se, u svjetlu činjenice da je riječ o debitantskom cjelovečernjem igranom djelu još jednog u nizu sredovječnih ovogodišnjih debitanata (Tomić je rođen 1972) može smatrati najugodnijim iznenađenjem nacionalne konkurencije, jer ni Matanić, ni Radić nas kao osvjedočeni vještaci slikopisa dobrim filmovima više ne mogu iznenaditi.

    Smješten na istočnu frontu, u Galiciju 1915. godine, odlično napisan (scenaristički debitant Mario Marko Krce po profesiji je filmski snimatelj), majstorski snimljen (Mirko Pivčević), besprijekorno uvjerljivo glumljen – u glavnim i većim ulogama nastupaju Neven Aljinović Tot (neškolovani glumac, također debitant u cjelovečernoj formi), Alen Liverić, Dražen Šivak, Bojan Navojec, Sandra Lončarić Tankosić, Robert Ugrina i Ivo Gregurević – popraćen upečatljivom (mada količinski pretjeranom) glazbom još jednog debitanta u ovom poslu, Marka Perkovića Thompsona, režiran superiornom sigurnošću kakvu bismo pripisali redatelju velikog iskustva, Josef iznosi vizualno atraktivnu, dojmovno bogatu, raskošnom atmosferom natopljenu, istovremeno duhovitu i oporu, značenjima slojevitu priču s pozadine bojišnice koja se jednako uspješno bavi i posve osobnim i velikim društveno-politički-životnim temama koje bešavno sljubljuje u skladnu cjelinu.

    Iako u završnici stiže posve neočekivana, ali u tkivo filma promišljeno utkana, da tako kažemo, poanta, zbog koje smo prisiljeni cjelinu fabulativno i sadržajno sagledati u novom svjetlu, Josef nije oslonjen samo na nju i bez sumnje bi kao odličan film funkcionirao i bez nje, baš kao što su, primjerice, Plačljiva igra Neila Jordana, Šesto čulo M. Nighta Shyamalana ili Genijalni um Rona Howarda, slavni filmovi s obratom iz svjetske kinematografije, izvrsni i na drugo, treće ili bilo koje gledanje, nakon što smo u prvom susretu otkrili u čemu je štos. Jer, i kod njih i kod Josefa, štos je ponajprije u dobrom filmu. 

    © Janko Heidl, FILMOVI.hr, 23. srpnja 2011.

Piše:

Janko
Heidl

kritike i eseji