Reinterpretacija horora

Neka uđe onaj pravi (Låt den rätte komma in), red. Tomas Alfredson

  • Neka uđe onaj pravi (Låt den rätte komma in), red. Tomas AlfredsonNeobičan naslov inovativnog švedskog horora, uči nas trivija, inačica je Morrisseyeve pjesme Let the Right One Slip In odnosno posveta narodnom praznovjerju po kojem vampir ne može ući u kuću ukoliko nije pozvan (baš kao ni đavo u onu u kojoj su isplakane iskrene suze). Neka uđe onaj pravi ipak nije samo još jedan u nizu trenutno iznimno popularnih vampirskih filmova (čitaj: serijal Sumrak). Bez križeva, češnjaka i ine tipične vampirske ikonografije, Alfredson kreira fascinantno slojevit film podžanra, gotovo dreyerovkse lirične poetičnosti i ljepote (kao i sporednog ali stalnog, kaurismäkijevskog dobrohotnog naturalizma). Ogoljen od fantastičnih elemenata pak, postaje višeznačna priča o svojim osamljenim i neobičnim protagonistima-tinejdžerima, osuđenima na radikalno (nasilno) ponašanje - columbinskoj, vrlo vansantovskoj žrtvi školskog nasilja dječaku Oskaru i vampirskom hermafroditskom biću imenom Eli; prvi zbog sklonosti (želja za osvetom, zanimanje za događaje iz novinske crne kronike koje izrezuje i lijepi u posebnu bilježnicu – postajući tako primjerom tvrdnji kako žrtva uvijek postaje nasilnik); drugi zbog nužnosti (kao neumrlo, ni živo ni mrtvo stvorenje, vampir se mora hraniti krvlju drugih i ne može se obuzdati).

    Ambigvitetna figura Eli – bremenita vlastitom melankoličnom težinom postojanja, ujedno je i nezasitna krvopija koja ne preže pred umorstvom; s jedne strane zarobljena u tijelu krhke djevojčice, s druge biva prastara neman (svojevrsno post-riceovsko ostarjelo-vječno dijete Claudia); jednako je stvarna koliko i iluzorna i najvjerojatnije je da predstavlja metaforu Oskarove psihe, njegov projicirani ženski princip – destruktivnu animu u svom pulsirajućem i nemoćnom bijesu da se odupre, sam, dvanaestogodišnjak u sivom stockholmskom predgrađu jednoličnih sivih blokova zgrada, s razvedenim, nedovoljno zainteresiranim, pred vlastitim problemima pokleklim roditeljima.

    Neka uđe onaj pravi (Låt den rätte komma in), red. Tomas AlfredsonTime film postaje svojevrsna moralka o roditeljskoj odgovornosti; produbljena psihološko-socijalna drama o svakodnevnim užasima adolescencije i rađanju nasilja u društvu, prije negoli tipični folk-horor; također radije neortodoksna elegantna love-story negoli film o vampirima, a svakako priča o dvoje neprilagođenih. Pritom Alfredson ne odbacuje arhetip besmrtnosti odnosno vampirsku mitologiju u potpunosti, no oslobađa ih prenapisanih konvencija te ih lucidno koristi kao poligon za spomenuta višeslojna preispitivanja – ne kroz šekspirijansku tragiku kakvu u svom teretnom, krivnjom progonjenom postojanju nose primjerice likovi Anne Rice, niti kroz prepoznatljiva gotička zdanja i očnjake; radije reinterpretacijom žanrovskih elementa zamijenjenih suvremenim okružjem i infuziranih suvremenim krvožednim impulsima, postižući novu, više zastrašujuću, posvemašnje originalnu dimenziju (zaslužan je, naravno, i predložak – roman Johna Ajvide Lindqvista).

    Sve podcrtava i redateljev prepoznatljivo skandinavski (vizualno minimalističan, glumački suzdržan) a opet jedinstven izričaj sporih, dugih, bezglasnih kadrova koji sporadično eruptiraju u grafički eksplicitnom i brutalnom ali uvijek estetski komponiranom nasilju, s dirljivo-nježnom glazbom Johana Söderqvista koja takvim svojim karakteristikama podržava iste prefikse odnosa Oskara i Eli, a koji čine prevladavajuće trenutke čitavoga filma. (Neka uđe onaj pravi artističko je djelo posebnoga izgleda (gotovo monokromatske palete, noć, snijeg, led) i posebne, neprobojno-hermetične atmosfere.) Sve to čini ga instantnim klasikom žanra i jednim od ponajboljih europskih filmova u proteklih par godina.

    © Katarina Marić, FILMOVI.hr, 26. ožujka 2010.

Piše:


kritike i eseji